Projeto político pedagógico: uma experiência instituinte em São Gonçalo-RJ

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Ruth Ramiro de
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/18201
Resumo: With this research, we tried to recognize why, when and how the actions developed in the process of the construction of Pedagogical Political Project of the Network of Schools of São Gonçalo-RJ (2003-2004), took collective dimensions, making prevail movements where these schools and their teachers increased their autonomy, including, creation and solidarity. Thus, sought is mapping collisions, struggles and creating statements that were happening during the movement that filled the schools in that period, and the limitations, the locks and the contradictions that accompanied them. It took as a reference for theoretical discussions, elaborations of Walter Benjamin, Paulo Freire and Célia Linhares, which improved experiences that do not separate from a multiplicity of voices and feelings produced by the subject in their stories. For this, appealed to the narratives, tool for expression of experience in the process of remembering, seeking the path of women and men as natural events and plurals in experiments that emerged within the meaning of Benjamin, a living memory of the unfinished stories process of teaching. The tapping occurred during the process of discussion of Political Pedagogical Projects in search of dialogical relationship of past demands that claimed the entrelacement of other stories to education of the city, from the own experience of the Network, to recreate collective actions.
id UFF-2_1bca43fe0bd2a1967b65f0b18551396c
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/18201
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling Projeto político pedagógico: uma experiência instituinte em São Gonçalo-RJEducaçãoPolíticas públicasMovimentos instituintesMovimentos coletivosProjeto político pedagógicoSão Gonçalo (RJ)Political pedagogical projectsExperienceCollective movementsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOWith this research, we tried to recognize why, when and how the actions developed in the process of the construction of Pedagogical Political Project of the Network of Schools of São Gonçalo-RJ (2003-2004), took collective dimensions, making prevail movements where these schools and their teachers increased their autonomy, including, creation and solidarity. Thus, sought is mapping collisions, struggles and creating statements that were happening during the movement that filled the schools in that period, and the limitations, the locks and the contradictions that accompanied them. It took as a reference for theoretical discussions, elaborations of Walter Benjamin, Paulo Freire and Célia Linhares, which improved experiences that do not separate from a multiplicity of voices and feelings produced by the subject in their stories. For this, appealed to the narratives, tool for expression of experience in the process of remembering, seeking the path of women and men as natural events and plurals in experiments that emerged within the meaning of Benjamin, a living memory of the unfinished stories process of teaching. The tapping occurred during the process of discussion of Political Pedagogical Projects in search of dialogical relationship of past demands that claimed the entrelacement of other stories to education of the city, from the own experience of the Network, to recreate collective actions.Com a presente pesquisa procurou-se reconhecer por que, quando e como as ações desenvolvidas no processo de construção dos Projetos Políticos Pedagógico das escolas da Rede Municipal de Ensino de São Gonçalo-RJ (2003-2004), assumiram dimensões instituintes, fazendo prevalecer movimentos em que essas escolas e seus educadores ampliaram seus exercícios de autonomia, includência, criação e solidariedade. Assim, buscouse cartografar embates, lutas e afirmações criadoras que foram acontecendo no decorrer dos movimentos que impregnaram as escolas no referido período, bem como, os cerceamentos, as travas e as contradições que também lhes acompanharam. Tomou-se como referência, para as teorizações, elaborações de Walter Benjamin, Paulo Freire e Célia Linhares, que valorizaram experiências que não se descolam de uma multiplicidade de vozes e sentidos produzidos pelos sujeitos em suas histórias. Para tanto, recorreu-se às narrativas, ferramenta para expressão das experiências, no processo de rememoração, resgatando a trajetória de mulheres e homens, como manifestações singulares e plurais em que pulsaram experiências, na acepção de Benjamin; uma memória viva de histórias inacabadas no processo de construção pedagógica. As escutas ocorreram durante o processo de discussão dos Projetos Políticos Pedagógicos, na procura da relação dialógica de exigências passadas que reivindicaram a tessitura de outras histórias para educação da cidade, partindo da própria experiência da Rede, para recriar ações coletivas.Programa de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoLinhares, Célia Frazão SoaresCPF:33901384715Melo, Ruth Ramiro de2021-03-10T20:43:53Z2008-12-102021-03-10T20:43:53Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18201porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:43:53Zoai:app.uff.br:1/18201Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T10:56:11.999908Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Projeto político pedagógico: uma experiência instituinte em São Gonçalo-RJ
title Projeto político pedagógico: uma experiência instituinte em São Gonçalo-RJ
spellingShingle Projeto político pedagógico: uma experiência instituinte em São Gonçalo-RJ
Melo, Ruth Ramiro de
Educação
Políticas públicas
Movimentos instituintes
Movimentos coletivos
Projeto político pedagógico
São Gonçalo (RJ)
Political pedagogical projects
Experience
Collective movements
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Projeto político pedagógico: uma experiência instituinte em São Gonçalo-RJ
title_full Projeto político pedagógico: uma experiência instituinte em São Gonçalo-RJ
title_fullStr Projeto político pedagógico: uma experiência instituinte em São Gonçalo-RJ
title_full_unstemmed Projeto político pedagógico: uma experiência instituinte em São Gonçalo-RJ
title_sort Projeto político pedagógico: uma experiência instituinte em São Gonçalo-RJ
author Melo, Ruth Ramiro de
author_facet Melo, Ruth Ramiro de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Linhares, Célia Frazão Soares
CPF:33901384715
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Ruth Ramiro de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Políticas públicas
Movimentos instituintes
Movimentos coletivos
Projeto político pedagógico
São Gonçalo (RJ)
Political pedagogical projects
Experience
Collective movements
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Educação
Políticas públicas
Movimentos instituintes
Movimentos coletivos
Projeto político pedagógico
São Gonçalo (RJ)
Political pedagogical projects
Experience
Collective movements
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description With this research, we tried to recognize why, when and how the actions developed in the process of the construction of Pedagogical Political Project of the Network of Schools of São Gonçalo-RJ (2003-2004), took collective dimensions, making prevail movements where these schools and their teachers increased their autonomy, including, creation and solidarity. Thus, sought is mapping collisions, struggles and creating statements that were happening during the movement that filled the schools in that period, and the limitations, the locks and the contradictions that accompanied them. It took as a reference for theoretical discussions, elaborations of Walter Benjamin, Paulo Freire and Célia Linhares, which improved experiences that do not separate from a multiplicity of voices and feelings produced by the subject in their stories. For this, appealed to the narratives, tool for expression of experience in the process of remembering, seeking the path of women and men as natural events and plurals in experiments that emerged within the meaning of Benjamin, a living memory of the unfinished stories process of teaching. The tapping occurred during the process of discussion of Political Pedagogical Projects in search of dialogical relationship of past demands that claimed the entrelacement of other stories to education of the city, from the own experience of the Network, to recreate collective actions.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-12-10
2021-03-10T20:43:53Z
2021-03-10T20:43:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/18201
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/18201
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1811823613003694080