Projeto político pedagógico: uma experiência instituinte em São Gonçalo-RJ
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/18201 |
Resumo: | With this research, we tried to recognize why, when and how the actions developed in the process of the construction of Pedagogical Political Project of the Network of Schools of São Gonçalo-RJ (2003-2004), took collective dimensions, making prevail movements where these schools and their teachers increased their autonomy, including, creation and solidarity. Thus, sought is mapping collisions, struggles and creating statements that were happening during the movement that filled the schools in that period, and the limitations, the locks and the contradictions that accompanied them. It took as a reference for theoretical discussions, elaborations of Walter Benjamin, Paulo Freire and Célia Linhares, which improved experiences that do not separate from a multiplicity of voices and feelings produced by the subject in their stories. For this, appealed to the narratives, tool for expression of experience in the process of remembering, seeking the path of women and men as natural events and plurals in experiments that emerged within the meaning of Benjamin, a living memory of the unfinished stories process of teaching. The tapping occurred during the process of discussion of Political Pedagogical Projects in search of dialogical relationship of past demands that claimed the entrelacement of other stories to education of the city, from the own experience of the Network, to recreate collective actions. |
id |
UFF-2_1bca43fe0bd2a1967b65f0b18551396c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/18201 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
Projeto político pedagógico: uma experiência instituinte em São Gonçalo-RJEducaçãoPolíticas públicasMovimentos instituintesMovimentos coletivosProjeto político pedagógicoSão Gonçalo (RJ)Political pedagogical projectsExperienceCollective movementsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOWith this research, we tried to recognize why, when and how the actions developed in the process of the construction of Pedagogical Political Project of the Network of Schools of São Gonçalo-RJ (2003-2004), took collective dimensions, making prevail movements where these schools and their teachers increased their autonomy, including, creation and solidarity. Thus, sought is mapping collisions, struggles and creating statements that were happening during the movement that filled the schools in that period, and the limitations, the locks and the contradictions that accompanied them. It took as a reference for theoretical discussions, elaborations of Walter Benjamin, Paulo Freire and Célia Linhares, which improved experiences that do not separate from a multiplicity of voices and feelings produced by the subject in their stories. For this, appealed to the narratives, tool for expression of experience in the process of remembering, seeking the path of women and men as natural events and plurals in experiments that emerged within the meaning of Benjamin, a living memory of the unfinished stories process of teaching. The tapping occurred during the process of discussion of Political Pedagogical Projects in search of dialogical relationship of past demands that claimed the entrelacement of other stories to education of the city, from the own experience of the Network, to recreate collective actions.Com a presente pesquisa procurou-se reconhecer por que, quando e como as ações desenvolvidas no processo de construção dos Projetos Políticos Pedagógico das escolas da Rede Municipal de Ensino de São Gonçalo-RJ (2003-2004), assumiram dimensões instituintes, fazendo prevalecer movimentos em que essas escolas e seus educadores ampliaram seus exercícios de autonomia, includência, criação e solidariedade. Assim, buscouse cartografar embates, lutas e afirmações criadoras que foram acontecendo no decorrer dos movimentos que impregnaram as escolas no referido período, bem como, os cerceamentos, as travas e as contradições que também lhes acompanharam. Tomou-se como referência, para as teorizações, elaborações de Walter Benjamin, Paulo Freire e Célia Linhares, que valorizaram experiências que não se descolam de uma multiplicidade de vozes e sentidos produzidos pelos sujeitos em suas histórias. Para tanto, recorreu-se às narrativas, ferramenta para expressão das experiências, no processo de rememoração, resgatando a trajetória de mulheres e homens, como manifestações singulares e plurais em que pulsaram experiências, na acepção de Benjamin; uma memória viva de histórias inacabadas no processo de construção pedagógica. As escutas ocorreram durante o processo de discussão dos Projetos Políticos Pedagógicos, na procura da relação dialógica de exigências passadas que reivindicaram a tessitura de outras histórias para educação da cidade, partindo da própria experiência da Rede, para recriar ações coletivas.Programa de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoLinhares, Célia Frazão SoaresCPF:33901384715Melo, Ruth Ramiro de2021-03-10T20:43:53Z2008-12-102021-03-10T20:43:53Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18201porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:43:53Zoai:app.uff.br:1/18201Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T10:56:11.999908Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Projeto político pedagógico: uma experiência instituinte em São Gonçalo-RJ |
title |
Projeto político pedagógico: uma experiência instituinte em São Gonçalo-RJ |
spellingShingle |
Projeto político pedagógico: uma experiência instituinte em São Gonçalo-RJ Melo, Ruth Ramiro de Educação Políticas públicas Movimentos instituintes Movimentos coletivos Projeto político pedagógico São Gonçalo (RJ) Political pedagogical projects Experience Collective movements CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Projeto político pedagógico: uma experiência instituinte em São Gonçalo-RJ |
title_full |
Projeto político pedagógico: uma experiência instituinte em São Gonçalo-RJ |
title_fullStr |
Projeto político pedagógico: uma experiência instituinte em São Gonçalo-RJ |
title_full_unstemmed |
Projeto político pedagógico: uma experiência instituinte em São Gonçalo-RJ |
title_sort |
Projeto político pedagógico: uma experiência instituinte em São Gonçalo-RJ |
author |
Melo, Ruth Ramiro de |
author_facet |
Melo, Ruth Ramiro de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Linhares, Célia Frazão Soares CPF:33901384715 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Ruth Ramiro de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Políticas públicas Movimentos instituintes Movimentos coletivos Projeto político pedagógico São Gonçalo (RJ) Political pedagogical projects Experience Collective movements CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Educação Políticas públicas Movimentos instituintes Movimentos coletivos Projeto político pedagógico São Gonçalo (RJ) Political pedagogical projects Experience Collective movements CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
With this research, we tried to recognize why, when and how the actions developed in the process of the construction of Pedagogical Political Project of the Network of Schools of São Gonçalo-RJ (2003-2004), took collective dimensions, making prevail movements where these schools and their teachers increased their autonomy, including, creation and solidarity. Thus, sought is mapping collisions, struggles and creating statements that were happening during the movement that filled the schools in that period, and the limitations, the locks and the contradictions that accompanied them. It took as a reference for theoretical discussions, elaborations of Walter Benjamin, Paulo Freire and Célia Linhares, which improved experiences that do not separate from a multiplicity of voices and feelings produced by the subject in their stories. For this, appealed to the narratives, tool for expression of experience in the process of remembering, seeking the path of women and men as natural events and plurals in experiments that emerged within the meaning of Benjamin, a living memory of the unfinished stories process of teaching. The tapping occurred during the process of discussion of Political Pedagogical Projects in search of dialogical relationship of past demands that claimed the entrelacement of other stories to education of the city, from the own experience of the Network, to recreate collective actions. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-12-10 2021-03-10T20:43:53Z 2021-03-10T20:43:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/18201 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/18201 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Educação Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Educação Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1811823613003694080 |