Estratégias de enunciação em cartazes institucionais: campanhas do ministério da saúde
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/19460 |
Resumo: | This dissertation analyzes institutional advertising posters from campaigns against AIDS of the Brazilian Federal Government, divulged between 2008 and 2010, under the perspective of the French Semiotics Theory. Initially, it was presented the Semantics of Discourse Theory, which considers the text as a unit of meaning consisted by a plane of contents and a plane of expression. Then, considering the plane of contents, it was analyzed the general path of meaning, organized into three levels, the one of deep structure, the narrative and the discursive. The strategies were comprehended as choices made by the enunciator in order to persuade the enunciatee to use condoms. It was observed not only the procedures of the discourse syntax, which usually compound the argumentative resources, but also the discursive semantic and the plane of expression as a means used in the argument. Through the research, it was inferred that the success of these governmental campaigns, internationally recognized, seems to have been due, mainly, because of the simplicity of direct, daily and repetitive form of communication, in order to guide the Brazilian people to change their habits in relation of the practice of sexuality tying protection and pleasure. |
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Estratégias de enunciação em cartazes institucionais: campanhas do ministério da saúdeEstratégias de enunciação em cartazes institucionais: campanhas do ministério da saúdeAIDSanálise semióticacampanhas publicitárias institucionaisenunciaçãoAIDSgovernmental institutional campaignsenunciationSemiotic analysisCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis dissertation analyzes institutional advertising posters from campaigns against AIDS of the Brazilian Federal Government, divulged between 2008 and 2010, under the perspective of the French Semiotics Theory. Initially, it was presented the Semantics of Discourse Theory, which considers the text as a unit of meaning consisted by a plane of contents and a plane of expression. Then, considering the plane of contents, it was analyzed the general path of meaning, organized into three levels, the one of deep structure, the narrative and the discursive. The strategies were comprehended as choices made by the enunciator in order to persuade the enunciatee to use condoms. It was observed not only the procedures of the discourse syntax, which usually compound the argumentative resources, but also the discursive semantic and the plane of expression as a means used in the argument. Through the research, it was inferred that the success of these governmental campaigns, internationally recognized, seems to have been due, mainly, because of the simplicity of direct, daily and repetitive form of communication, in order to guide the Brazilian people to change their habits in relation of the practice of sexuality tying protection and pleasure.A dissertação analisa cartazes publicitários institucionais de programas de combate à AIDS do Governo Federal Brasileiro, divulgados entre os anos de 2008 e 2010, sob a perspectiva da Teoria Semiótica Francesa. Foi apresentada, inicialmente, uma fundamentação teórica da Semiótica discursiva, a qual considera o texto como uma unidade de sentido constituída de um plano de conteúdo e um plano de expressão. Em seguida, em relação ao plano de conteúdo, analisou-se o percurso gerativo de sentido, organizado em três níveis: o fundamental, o narrativo e o discursivo. As estratégias enunciativas foram entendidas como mobilizações feitas pelo enunciador de modo a persuadir o enunciatário ao uso de preservativos. Foram observados não só os procedimentos da sintaxe discursiva, que geralmente compõem os recursos argumentativos,mas ainda a semântica discursiva e os recursos do plano de expressão como meios utilizados na argumentação. Através da pesquisa depreendeu-se que o sucesso dessas campanhas institucionais, reconhecidas internacionalmente, parece ter sido devido, principalmente, à simplicidade de comunicação, direta, cotidiana e repetitiva, direcionando assim o povo a uma mudança de atitude em relação à sexualidade que vincula prazer a proteção.Programa de Pós-graduação em LetrasletrasOliveira, Lucia Teixeira de Siqueira eCPF:00984532122http://lattes.cnpq.br/2414938366375414Mancini, Renata CiamponeCPF:64321145522http://lattes.cnpq.br/9541564332474250Pessôa, Luís Alexandre Grubits de PaulaCPF:56978597722http://lattes.cnpq.br/7390036540772120Sousa, Silvia Maria deCPF:64532111022http://lattes.cnpq.br/7132255867772899Atem, Guilherme NeryCPF:64450098722http://lattes.cnpq.br/3598199491206112Barboza, Luiz Cláudio Gomes2021-03-10T20:47:30Z2012-01-242021-03-10T20:47:30Z2011-06-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/19460porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:47:30Zoai:app.uff.br:1/19460Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T10:51:54.070884Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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