OS MODELOS DE AVALIAÇÃO PARA CONCESSÕES RODOVIÁRIAS: UMA ANÁLISE CRÍTICA DOS PRINCIPAIS PARÂMETROS NAS RODOVIAS BRASILEIRAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Fabiana Lopes da
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/20797
Resumo: This Dissertation aims to analyze the main parameters used in the modeling of financial structures that are used by the Federal Government, to estimate the rates of return of the roads to be granted in concession notices. The Federal Government establishes a series of assumptions to estimate that cost of capital in order to guide potential investors interested in the operation of highways to be granted. However, investors should base decisions from the opportunity costs incurred in the market environment, in line with the current macroeconomic situation above. There was an inadequate calibration of the main elements of the model to estimate the cost of capital, which adopts the CAPM (pricing model of capital assets), since it does not consider current market elements at the time of preparation of the notices. Such occurrences can distort the analysis of a possible interested in investments in road concessions, although there are many reasons, both doctrinal character, as a normative character, justifying the adoption of this model for the estimation of rates of return.
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spelling OS MODELOS DE AVALIAÇÃO PARA CONCESSÕES RODOVIÁRIAS: UMA ANÁLISE CRÍTICA DOS PRINCIPAIS PARÂMETROS NAS RODOVIAS BRASILEIRASTHE ASSESSMENT MODELS FOR ROAD CONCESSIONS: A CRITICAL ANALYSIS OF THE MAIN PARAMETERS IN BRAZILIAN ROADSConcessões Rodoviáriascusto de capital própriomodelo CAPMHighway Concessionsthe cost of equityCAPMCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOThis Dissertation aims to analyze the main parameters used in the modeling of financial structures that are used by the Federal Government, to estimate the rates of return of the roads to be granted in concession notices. The Federal Government establishes a series of assumptions to estimate that cost of capital in order to guide potential investors interested in the operation of highways to be granted. However, investors should base decisions from the opportunity costs incurred in the market environment, in line with the current macroeconomic situation above. There was an inadequate calibration of the main elements of the model to estimate the cost of capital, which adopts the CAPM (pricing model of capital assets), since it does not consider current market elements at the time of preparation of the notices. Such occurrences can distort the analysis of a possible interested in investments in road concessions, although there are many reasons, both doctrinal character, as a normative character, justifying the adoption of this model for the estimation of rates of return.A presente Dissertação se propõe a analisar os principais parâmetros empregados na modelagem das estruturas financeiras que são usadas pelo Governo Federal, para estimar as taxas de retorno das rodovias a serem concedidas nos editais de concessão. O Governo Federal estabelece uma série de premissas para a estimação desse custo de capital, com o objetivo de orientar eventuais investidores interessados na operação das rodovias a serem concedidas. Não obstante, os investidores devem basear suas decisões a partir dos custos de oportunidade verificados no ambiente de mercado, em linha com o quadro de situação macroeconômica vigente. Verificou-se uma calibração inadequada dos principais elementos do modelo de estimação do custo de capital, que adota o CAPM (modelo de precificação de ativos de capital), em razão de não considerar elementos correntes do mercado, na ocasião da preparação dos editais. Tais ocorrências podem distorcer a análise de um eventual interessado nos investimentos em concessões rodoviárias, embora existam múltiplas justificativas, tanto de caráter doutrinários, quanto de caráter normativo, que justificam a adoção deste modelo para a estimação das taxas de retorno.Programa de Pós-graduação em Sistemas de GestãoSegurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade TotalVieira Neto, JulioCPF:59874514522Coelli, Fernando CesarCPF:17574528268http://lattes.cnpq.br/9701672057316578Rosa, Jorge Ribeiro dos PassosCPF:12796794768http://lattes.cnpq.br/7010528338590148Silva, Fabiana Lopes da2021-03-10T20:51:13Z2015-06-302021-03-10T20:51:13Z2014-12-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/20797porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:51:13Zoai:app.uff.br:1/20797Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T10:47:42.424081Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
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