Gêneros textuais em materiais didáticos de inglês : professores produzindo na escola pública
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/17940 |
Resumo: | This aim of this work of ethnographic nature is to investigate, under the perspective of text genders, teaching materials created and produced by teachers of English acting in state schools. Focus was placed on the use of text genders and reading strategies in the process of the teaching- learning of English as a foreign language, based on Schneuwly & Dolz s (2004) proposal of educational uses of text genres through a sociointeractional perspective. The purpose is to observe whether teachers select teaching texts for their genres, and which are their favored ones. A qualitative naturalistic research methodology which incorporated as research instruments questionnaires and interviews was applied to the materials provided by the teachers participating in the study. Results indicate the need for further attention to self-produced teaching materials, revealed as a common practice in public schools, for they represent the conscious option of a professional who will not be detained by obstacles and whose work, although still far from ideal, is intended to improve the quality of foreign language education. |
id |
UFF-2_785ac0f216046c088eb4d87037c877f4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/17940 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
Gêneros textuais em materiais didáticos de inglês : professores produzindo na escola públicaLetrasLíngua inglesa - Estudo e ensinoMaterial didáticoLinguagem e línguaComunicação oralGêneros textuaisEscola públicaDidactic materialText genrespublic schoolsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis aim of this work of ethnographic nature is to investigate, under the perspective of text genders, teaching materials created and produced by teachers of English acting in state schools. Focus was placed on the use of text genders and reading strategies in the process of the teaching- learning of English as a foreign language, based on Schneuwly & Dolz s (2004) proposal of educational uses of text genres through a sociointeractional perspective. The purpose is to observe whether teachers select teaching texts for their genres, and which are their favored ones. A qualitative naturalistic research methodology which incorporated as research instruments questionnaires and interviews was applied to the materials provided by the teachers participating in the study. Results indicate the need for further attention to self-produced teaching materials, revealed as a common practice in public schools, for they represent the conscious option of a professional who will not be detained by obstacles and whose work, although still far from ideal, is intended to improve the quality of foreign language education.Este trabalho, de natureza etnográfica, tem como objetivo investigar materiais didáticos criados e produzidos por professores de inglês em atuação em escolas públicas, sob a perspectiva dos gêneros textuais utilizados em sua confecção. O foco da análise repousa sobre o uso de gêneros textuais e as estratégias de leitura para o ensino-aprendizagem de inglês como língua estrangeira, dentro da ótica do interacionismo sociodiscursivo, detendo-se nas propostas de utilização de gêneros textuais descritas por Schneuwly & Dolz (2004). Pretende-se observar se o professor seleciona textos didáticos sob a ótica do gênero, e quais os gêneros textuais mais utilizados. A metodologia de pesquisa, que incorporou como instrumentos de investigação questionários e entrevistas, tem abordagem qualitativa e naturalística dos materiais fornecidos pelos professores participantes. Os dados indicam a necessidade de maior preocupação com materiais didáticos autoproduzidos, revelados como prática comum na escola pública, uma vez que representam a opção consciente de um profissional que não se deixa impedir pelos obstáculos de um cotidiano adverso e cujo trabalho, embora ainda longe do ideal, é voltado para a qualidade da educação e da aprendizagem de língua estrangeira do aluno.Programa de Pós-graduação em LetrasletrasSilveira, Maria Elisa KnustCPF:10140987222http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797234Z2Hemais, Barbara Jane WilcoxCPF:11890566322http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4559732D1Vidal, Rejane TeixeiraCPF:10980750022http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788378Z4Sousa, Ana Cristina Wille de2021-03-10T20:43:09Z2008-07-282021-03-10T20:43:09Z2008-03-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17940porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:43:09Zoai:app.uff.br:1/17940Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:43:09Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gêneros textuais em materiais didáticos de inglês : professores produzindo na escola pública |
title |
Gêneros textuais em materiais didáticos de inglês : professores produzindo na escola pública |
spellingShingle |
Gêneros textuais em materiais didáticos de inglês : professores produzindo na escola pública Sousa, Ana Cristina Wille de Letras Língua inglesa - Estudo e ensino Material didático Linguagem e língua Comunicação oral Gêneros textuais Escola pública Didactic material Text genres public schools CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
Gêneros textuais em materiais didáticos de inglês : professores produzindo na escola pública |
title_full |
Gêneros textuais em materiais didáticos de inglês : professores produzindo na escola pública |
title_fullStr |
Gêneros textuais em materiais didáticos de inglês : professores produzindo na escola pública |
title_full_unstemmed |
Gêneros textuais em materiais didáticos de inglês : professores produzindo na escola pública |
title_sort |
Gêneros textuais em materiais didáticos de inglês : professores produzindo na escola pública |
author |
Sousa, Ana Cristina Wille de |
author_facet |
Sousa, Ana Cristina Wille de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silveira, Maria Elisa Knust CPF:10140987222 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797234Z2 Hemais, Barbara Jane Wilcox CPF:11890566322 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4559732D1 Vidal, Rejane Teixeira CPF:10980750022 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788378Z4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Ana Cristina Wille de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letras Língua inglesa - Estudo e ensino Material didático Linguagem e língua Comunicação oral Gêneros textuais Escola pública Didactic material Text genres public schools CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
topic |
Letras Língua inglesa - Estudo e ensino Material didático Linguagem e língua Comunicação oral Gêneros textuais Escola pública Didactic material Text genres public schools CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
This aim of this work of ethnographic nature is to investigate, under the perspective of text genders, teaching materials created and produced by teachers of English acting in state schools. Focus was placed on the use of text genders and reading strategies in the process of the teaching- learning of English as a foreign language, based on Schneuwly & Dolz s (2004) proposal of educational uses of text genres through a sociointeractional perspective. The purpose is to observe whether teachers select teaching texts for their genres, and which are their favored ones. A qualitative naturalistic research methodology which incorporated as research instruments questionnaires and interviews was applied to the materials provided by the teachers participating in the study. Results indicate the need for further attention to self-produced teaching materials, revealed as a common practice in public schools, for they represent the conscious option of a professional who will not be detained by obstacles and whose work, although still far from ideal, is intended to improve the quality of foreign language education. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-07-28 2008-03-28 2021-03-10T20:43:09Z 2021-03-10T20:43:09Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17940 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17940 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras letras |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1797044652499533824 |