Gêneros textuais em materiais didáticos de inglês : professores produzindo na escola pública

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Ana Cristina Wille de
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/17940
Resumo: This aim of this work of ethnographic nature is to investigate, under the perspective of text genders, teaching materials created and produced by teachers of English acting in state schools. Focus was placed on the use of text genders and reading strategies in the process of the teaching- learning of English as a foreign language, based on Schneuwly & Dolz s (2004) proposal of educational uses of text genres through a sociointeractional perspective. The purpose is to observe whether teachers select teaching texts for their genres, and which are their favored ones. A qualitative naturalistic research methodology which incorporated as research instruments questionnaires and interviews was applied to the materials provided by the teachers participating in the study. Results indicate the need for further attention to self-produced teaching materials, revealed as a common practice in public schools, for they represent the conscious option of a professional who will not be detained by obstacles and whose work, although still far from ideal, is intended to improve the quality of foreign language education.
id UFF-2_785ac0f216046c088eb4d87037c877f4
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/17940
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling Gêneros textuais em materiais didáticos de inglês : professores produzindo na escola públicaLetrasLíngua inglesa - Estudo e ensinoMaterial didáticoLinguagem e línguaComunicação oralGêneros textuaisEscola públicaDidactic materialText genrespublic schoolsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis aim of this work of ethnographic nature is to investigate, under the perspective of text genders, teaching materials created and produced by teachers of English acting in state schools. Focus was placed on the use of text genders and reading strategies in the process of the teaching- learning of English as a foreign language, based on Schneuwly & Dolz s (2004) proposal of educational uses of text genres through a sociointeractional perspective. The purpose is to observe whether teachers select teaching texts for their genres, and which are their favored ones. A qualitative naturalistic research methodology which incorporated as research instruments questionnaires and interviews was applied to the materials provided by the teachers participating in the study. Results indicate the need for further attention to self-produced teaching materials, revealed as a common practice in public schools, for they represent the conscious option of a professional who will not be detained by obstacles and whose work, although still far from ideal, is intended to improve the quality of foreign language education.Este trabalho, de natureza etnográfica, tem como objetivo investigar materiais didáticos criados e produzidos por professores de inglês em atuação em escolas públicas, sob a perspectiva dos gêneros textuais utilizados em sua confecção. O foco da análise repousa sobre o uso de gêneros textuais e as estratégias de leitura para o ensino-aprendizagem de inglês como língua estrangeira, dentro da ótica do interacionismo sociodiscursivo, detendo-se nas propostas de utilização de gêneros textuais descritas por Schneuwly & Dolz (2004). Pretende-se observar se o professor seleciona textos didáticos sob a ótica do gênero, e quais os gêneros textuais mais utilizados. A metodologia de pesquisa, que incorporou como instrumentos de investigação questionários e entrevistas, tem abordagem qualitativa e naturalística dos materiais fornecidos pelos professores participantes. Os dados indicam a necessidade de maior preocupação com materiais didáticos autoproduzidos, revelados como prática comum na escola pública, uma vez que representam a opção consciente de um profissional que não se deixa impedir pelos obstáculos de um cotidiano adverso e cujo trabalho, embora ainda longe do ideal, é voltado para a qualidade da educação e da aprendizagem de língua estrangeira do aluno.Programa de Pós-graduação em LetrasletrasSilveira, Maria Elisa KnustCPF:10140987222http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797234Z2Hemais, Barbara Jane WilcoxCPF:11890566322http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4559732D1Vidal, Rejane TeixeiraCPF:10980750022http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788378Z4Sousa, Ana Cristina Wille de2021-03-10T20:43:09Z2008-07-282021-03-10T20:43:09Z2008-03-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17940porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:43:09Zoai:app.uff.br:1/17940Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:43:09Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Gêneros textuais em materiais didáticos de inglês : professores produzindo na escola pública
title Gêneros textuais em materiais didáticos de inglês : professores produzindo na escola pública
spellingShingle Gêneros textuais em materiais didáticos de inglês : professores produzindo na escola pública
Sousa, Ana Cristina Wille de
Letras
Língua inglesa - Estudo e ensino
Material didático
Linguagem e língua
Comunicação oral
Gêneros textuais
Escola pública
Didactic material
Text genres
public schools
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short Gêneros textuais em materiais didáticos de inglês : professores produzindo na escola pública
title_full Gêneros textuais em materiais didáticos de inglês : professores produzindo na escola pública
title_fullStr Gêneros textuais em materiais didáticos de inglês : professores produzindo na escola pública
title_full_unstemmed Gêneros textuais em materiais didáticos de inglês : professores produzindo na escola pública
title_sort Gêneros textuais em materiais didáticos de inglês : professores produzindo na escola pública
author Sousa, Ana Cristina Wille de
author_facet Sousa, Ana Cristina Wille de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silveira, Maria Elisa Knust
CPF:10140987222
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797234Z2
Hemais, Barbara Jane Wilcox
CPF:11890566322
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4559732D1
Vidal, Rejane Teixeira
CPF:10980750022
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788378Z4
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Ana Cristina Wille de
dc.subject.por.fl_str_mv Letras
Língua inglesa - Estudo e ensino
Material didático
Linguagem e língua
Comunicação oral
Gêneros textuais
Escola pública
Didactic material
Text genres
public schools
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
topic Letras
Língua inglesa - Estudo e ensino
Material didático
Linguagem e língua
Comunicação oral
Gêneros textuais
Escola pública
Didactic material
Text genres
public schools
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description This aim of this work of ethnographic nature is to investigate, under the perspective of text genders, teaching materials created and produced by teachers of English acting in state schools. Focus was placed on the use of text genders and reading strategies in the process of the teaching- learning of English as a foreign language, based on Schneuwly & Dolz s (2004) proposal of educational uses of text genres through a sociointeractional perspective. The purpose is to observe whether teachers select teaching texts for their genres, and which are their favored ones. A qualitative naturalistic research methodology which incorporated as research instruments questionnaires and interviews was applied to the materials provided by the teachers participating in the study. Results indicate the need for further attention to self-produced teaching materials, revealed as a common practice in public schools, for they represent the conscious option of a professional who will not be detained by obstacles and whose work, although still far from ideal, is intended to improve the quality of foreign language education.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-07-28
2008-03-28
2021-03-10T20:43:09Z
2021-03-10T20:43:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/17940
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/17940
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1797044652499533824