Ensino de história e memória social : a construção da história-ensinada em uma sala de aula dialógica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo, Patricia Bastos de
Data de Publicação: 2003
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/17575
Resumo: This research aims to identify how aspects of History and social memory within the classroom produce a teaching history. Habermann Theory of Comunicative Action is the theoretical background of the research. Thus, the study has focused not only in the relationship between social memory construction and this theory, but also how it plays a role in the pedagogical action in history lessons. Data collection was undertaken using both video recording and a 7th grade classroom observation in a school in Niteroi. The class was chosen considering the teacher dialogic teaching approach. Discursive interactions between teachers and pupils in nine lessons were analysed. In these interactions the relationship among history, memory and dialogue to build a teaching history were searched. The possibility of the theory of comunicative action to back the pedagogical process is highlighted as central to the dinamics of dialogue in classroom.
id UFF-2_9a274e0d34fe19ff2f9c5cb332e15b8e
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/17575
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling Ensino de história e memória social : a construção da história-ensinada em uma sala de aula dialógicaEnsino de HistóriaMemória socialAção comunicativaInterações discursivasCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis research aims to identify how aspects of History and social memory within the classroom produce a teaching history. Habermann Theory of Comunicative Action is the theoretical background of the research. Thus, the study has focused not only in the relationship between social memory construction and this theory, but also how it plays a role in the pedagogical action in history lessons. Data collection was undertaken using both video recording and a 7th grade classroom observation in a school in Niteroi. The class was chosen considering the teacher dialogic teaching approach. Discursive interactions between teachers and pupils in nine lessons were analysed. In these interactions the relationship among history, memory and dialogue to build a teaching history were searched. The possibility of the theory of comunicative action to back the pedagogical process is highlighted as central to the dinamics of dialogue in classroom.Buscamos identificar em nossa pesquisa como os elementos História e memória social se constituem no espaço da sala de aula de história, produzindo assim a históriaensinada. A teoria habermasiana da Ação Comunicativa é o nosso principal alicerce teórico, desta forma buscamos relacionar esta teoria com a construção da memória social e seu papel no fazer pedagógico da sala de aula de história. A coleta de dados foi realizada através de vídeo-gravação e observação em uma turma de 7a. Série (8a. Anos escolar), na Escola Municipal José de Anchieta, localizada no município de Niterói. Escolhemos uma turma em que o principal procedimento pedagógico do professor é o diálogo. Analisamos as interações discursivas entre professor e alunos em nove aulas, buscando a relação dos elementos História, memória e diálogo na construção da história-ensinada. A possibilidade da teoria da Ação comunicativa fundamentar o processo pedagógico é evidenciada, destacando-se o diálogo, em movimentos dinâmicos, como o centro do procedimento pedagógico realizado em sala de aula.Programa de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoGoulart, Cecilia Maria AldigueriCPF:29862523700Oliveira, Claudia Maria Costa Alves deCPF:00979454322http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785942E9Selles, Sandra Lucia EscovedoCPF:38774011715http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4796506Z1Bannell, Ralph IngsCPF:32306035622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763722P6Azevedo, Patricia Bastos de2021-03-10T20:42:06Z2007-11-122021-03-10T20:42:06Z2003-12-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17575porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:42:06Zoai:app.uff.br:1/17575Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T11:19:21.670369Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino de história e memória social : a construção da história-ensinada em uma sala de aula dialógica
title Ensino de história e memória social : a construção da história-ensinada em uma sala de aula dialógica
spellingShingle Ensino de história e memória social : a construção da história-ensinada em uma sala de aula dialógica
Azevedo, Patricia Bastos de
Ensino de História
Memória social
Ação comunicativa
Interações discursivas
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Ensino de história e memória social : a construção da história-ensinada em uma sala de aula dialógica
title_full Ensino de história e memória social : a construção da história-ensinada em uma sala de aula dialógica
title_fullStr Ensino de história e memória social : a construção da história-ensinada em uma sala de aula dialógica
title_full_unstemmed Ensino de história e memória social : a construção da história-ensinada em uma sala de aula dialógica
title_sort Ensino de história e memória social : a construção da história-ensinada em uma sala de aula dialógica
author Azevedo, Patricia Bastos de
author_facet Azevedo, Patricia Bastos de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Goulart, Cecilia Maria Aldigueri
CPF:29862523700
Oliveira, Claudia Maria Costa Alves de
CPF:00979454322
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785942E9
Selles, Sandra Lucia Escovedo
CPF:38774011715
http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4796506Z1
Bannell, Ralph Ings
CPF:32306035622
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763722P6
dc.contributor.author.fl_str_mv Azevedo, Patricia Bastos de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de História
Memória social
Ação comunicativa
Interações discursivas
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Ensino de História
Memória social
Ação comunicativa
Interações discursivas
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research aims to identify how aspects of History and social memory within the classroom produce a teaching history. Habermann Theory of Comunicative Action is the theoretical background of the research. Thus, the study has focused not only in the relationship between social memory construction and this theory, but also how it plays a role in the pedagogical action in history lessons. Data collection was undertaken using both video recording and a 7th grade classroom observation in a school in Niteroi. The class was chosen considering the teacher dialogic teaching approach. Discursive interactions between teachers and pupils in nine lessons were analysed. In these interactions the relationship among history, memory and dialogue to build a teaching history were searched. The possibility of the theory of comunicative action to back the pedagogical process is highlighted as central to the dinamics of dialogue in classroom.
publishDate 2003
dc.date.none.fl_str_mv 2003-12-17
2007-11-12
2021-03-10T20:42:06Z
2021-03-10T20:42:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/17575
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/17575
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1811823723375755264