Ensino de história e memória social : a construção da história-ensinada em uma sala de aula dialógica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2003 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/17575 |
Resumo: | This research aims to identify how aspects of History and social memory within the classroom produce a teaching history. Habermann Theory of Comunicative Action is the theoretical background of the research. Thus, the study has focused not only in the relationship between social memory construction and this theory, but also how it plays a role in the pedagogical action in history lessons. Data collection was undertaken using both video recording and a 7th grade classroom observation in a school in Niteroi. The class was chosen considering the teacher dialogic teaching approach. Discursive interactions between teachers and pupils in nine lessons were analysed. In these interactions the relationship among history, memory and dialogue to build a teaching history were searched. The possibility of the theory of comunicative action to back the pedagogical process is highlighted as central to the dinamics of dialogue in classroom. |
id |
UFF-2_9a274e0d34fe19ff2f9c5cb332e15b8e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/17575 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
Ensino de história e memória social : a construção da história-ensinada em uma sala de aula dialógicaEnsino de HistóriaMemória socialAção comunicativaInterações discursivasCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis research aims to identify how aspects of History and social memory within the classroom produce a teaching history. Habermann Theory of Comunicative Action is the theoretical background of the research. Thus, the study has focused not only in the relationship between social memory construction and this theory, but also how it plays a role in the pedagogical action in history lessons. Data collection was undertaken using both video recording and a 7th grade classroom observation in a school in Niteroi. The class was chosen considering the teacher dialogic teaching approach. Discursive interactions between teachers and pupils in nine lessons were analysed. In these interactions the relationship among history, memory and dialogue to build a teaching history were searched. The possibility of the theory of comunicative action to back the pedagogical process is highlighted as central to the dinamics of dialogue in classroom.Buscamos identificar em nossa pesquisa como os elementos História e memória social se constituem no espaço da sala de aula de história, produzindo assim a históriaensinada. A teoria habermasiana da Ação Comunicativa é o nosso principal alicerce teórico, desta forma buscamos relacionar esta teoria com a construção da memória social e seu papel no fazer pedagógico da sala de aula de história. A coleta de dados foi realizada através de vídeo-gravação e observação em uma turma de 7a. Série (8a. Anos escolar), na Escola Municipal José de Anchieta, localizada no município de Niterói. Escolhemos uma turma em que o principal procedimento pedagógico do professor é o diálogo. Analisamos as interações discursivas entre professor e alunos em nove aulas, buscando a relação dos elementos História, memória e diálogo na construção da história-ensinada. A possibilidade da teoria da Ação comunicativa fundamentar o processo pedagógico é evidenciada, destacando-se o diálogo, em movimentos dinâmicos, como o centro do procedimento pedagógico realizado em sala de aula.Programa de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoGoulart, Cecilia Maria AldigueriCPF:29862523700Oliveira, Claudia Maria Costa Alves deCPF:00979454322http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785942E9Selles, Sandra Lucia EscovedoCPF:38774011715http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4796506Z1Bannell, Ralph IngsCPF:32306035622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763722P6Azevedo, Patricia Bastos de2021-03-10T20:42:06Z2007-11-122021-03-10T20:42:06Z2003-12-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17575porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:42:06Zoai:app.uff.br:1/17575Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T11:19:21.670369Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensino de história e memória social : a construção da história-ensinada em uma sala de aula dialógica |
title |
Ensino de história e memória social : a construção da história-ensinada em uma sala de aula dialógica |
spellingShingle |
Ensino de história e memória social : a construção da história-ensinada em uma sala de aula dialógica Azevedo, Patricia Bastos de Ensino de História Memória social Ação comunicativa Interações discursivas CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Ensino de história e memória social : a construção da história-ensinada em uma sala de aula dialógica |
title_full |
Ensino de história e memória social : a construção da história-ensinada em uma sala de aula dialógica |
title_fullStr |
Ensino de história e memória social : a construção da história-ensinada em uma sala de aula dialógica |
title_full_unstemmed |
Ensino de história e memória social : a construção da história-ensinada em uma sala de aula dialógica |
title_sort |
Ensino de história e memória social : a construção da história-ensinada em uma sala de aula dialógica |
author |
Azevedo, Patricia Bastos de |
author_facet |
Azevedo, Patricia Bastos de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Goulart, Cecilia Maria Aldigueri CPF:29862523700 Oliveira, Claudia Maria Costa Alves de CPF:00979454322 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785942E9 Selles, Sandra Lucia Escovedo CPF:38774011715 http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4796506Z1 Bannell, Ralph Ings CPF:32306035622 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763722P6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Azevedo, Patricia Bastos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de História Memória social Ação comunicativa Interações discursivas CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Ensino de História Memória social Ação comunicativa Interações discursivas CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research aims to identify how aspects of History and social memory within the classroom produce a teaching history. Habermann Theory of Comunicative Action is the theoretical background of the research. Thus, the study has focused not only in the relationship between social memory construction and this theory, but also how it plays a role in the pedagogical action in history lessons. Data collection was undertaken using both video recording and a 7th grade classroom observation in a school in Niteroi. The class was chosen considering the teacher dialogic teaching approach. Discursive interactions between teachers and pupils in nine lessons were analysed. In these interactions the relationship among history, memory and dialogue to build a teaching history were searched. The possibility of the theory of comunicative action to back the pedagogical process is highlighted as central to the dinamics of dialogue in classroom. |
publishDate |
2003 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2003-12-17 2007-11-12 2021-03-10T20:42:06Z 2021-03-10T20:42:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17575 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17575 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Educação Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Educação Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1811823723375755264 |