A carnavalização e o grotesco pelo prisma do cinema brasileiro contemporâneo
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/17173 |
Resumo: | The present work is a reflection concerning the contemporary Brazilian cinema under the prism of the theoretical repertoire of the russian Mikhail Bakhtin with an especial focus in two concept-key: the carnivalization and the grotesque. We intend to approach these two concepts and to try its applicability in the panorama of the Brazilian and international cinema, and more deeply in a shortfilm, Vereda Tropical, de Joaquim Pedro de Andrade, and in three features: A Marvada Carne, directed by André Klotzel, Carlota Joaquina, princesa do Brasil, directed by Carla Camurati, and Amelia, directed by Ana Carolina. |
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A carnavalização e o grotesco pelo prisma do cinema brasileiro contemporâneoComunicação socialCinema brasileiroCarnaval na arteBakhtinCarnavalizaçãoGrotescoChanchadaCinema marginalCarnivalizationGrotesqueBrazilian cinemaCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOThe present work is a reflection concerning the contemporary Brazilian cinema under the prism of the theoretical repertoire of the russian Mikhail Bakhtin with an especial focus in two concept-key: the carnivalization and the grotesque. We intend to approach these two concepts and to try its applicability in the panorama of the Brazilian and international cinema, and more deeply in a shortfilm, Vereda Tropical, de Joaquim Pedro de Andrade, and in three features: A Marvada Carne, directed by André Klotzel, Carlota Joaquina, princesa do Brasil, directed by Carla Camurati, and Amelia, directed by Ana Carolina.O presente trabalho propõe uma reflexão acerca do cinema brasileiro contemporâneo sob o prisma do repertório teórico do russo Mikhail Bakhtin focando em dois conceitos-chave: a carnavalização e o grotesco. A partir de uma (re)leitura do universo de Bakhtin, pretendemos aproximar esses dois conceitos para, em seguida, experimentar sua aplicabilidade no panorama do cinema brasileiro e mundial, no curta-metragem Vereda Tropical, de Joaquim Pedro de Andrade, e em três longas-metragens: A Marvada Carne, de André Klotzel, Carlota Joaquina, princesa do Brasil, de Carla Camurati, e Amélia, de Ana Carolina.Programa de Pós-graduação em ComunicaçãoComunicaçãoSilva, Antonio Carlos Amâncio daCPF:24743518768http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798655Z6Guerreiro, Alexandre Silva2021-03-10T19:10:00Z2008-10-032021-03-10T19:10:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17173porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T19:10:00Zoai:app.uff.br:1/17173Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T10:53:45.080667Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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