Alfabetização de jovens e adultos no contexto das desigualdades sociais e da violência estrutural brasileira : o Programa Brasil Alfabetizado no Estado do Piauí
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/18202 |
Resumo: | This work presents the young and adult illiteracy in Brazil, since social unequalities and symbolical and structural violence commited against the poors in our country. In the literacy case, this violence appears as by the historic denial of the young and adult people s education right as by the low quality of its supply, considering that this public is composed mainly of workers, poors, black, underemployees, oppressed and excluded people. Since the field research realized at the Piauí State that presents one of the worst Human Development Rates of the country and is the second State in illiteracy rate among people with 15 or more years old , the work analyzes the literacy supply at the Brasil Alfabetizado Program ambit and intends to answer next and others questions: Why Brasil Alfabetizado Program must not to repeat the model of the great literacy drives realized in our country at the last five decades? Why the literacy must be thinked as part of educacional policies that aim the continued education of young and adult people? How important is to think the educacional policies together with social policies? Wich is the necessary graduation to an educator that aspires to provide literacy to young and adult people? Why the young and adult illiterad studend must not to be regarded simply as a needy? |
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Alfabetização de jovens e adultos no contexto das desigualdades sociais e da violência estrutural brasileira : o Programa Brasil Alfabetizado no Estado do PiauíEducaçãoPolíticas públicasPolíticas educacionaisMovimentos instituintesAlfabetização de adultosBrasil alfabetizadoEducação de jovens e adultosCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis work presents the young and adult illiteracy in Brazil, since social unequalities and symbolical and structural violence commited against the poors in our country. In the literacy case, this violence appears as by the historic denial of the young and adult people s education right as by the low quality of its supply, considering that this public is composed mainly of workers, poors, black, underemployees, oppressed and excluded people. Since the field research realized at the Piauí State that presents one of the worst Human Development Rates of the country and is the second State in illiteracy rate among people with 15 or more years old , the work analyzes the literacy supply at the Brasil Alfabetizado Program ambit and intends to answer next and others questions: Why Brasil Alfabetizado Program must not to repeat the model of the great literacy drives realized in our country at the last five decades? Why the literacy must be thinked as part of educacional policies that aim the continued education of young and adult people? How important is to think the educacional policies together with social policies? Wich is the necessary graduation to an educator that aspires to provide literacy to young and adult people? Why the young and adult illiterad studend must not to be regarded simply as a needy?Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorO presente trabalho apresenta o analfabetismo de pessoas jovens e adultas no Brasil, a partir das desigualdades sociais e da violência simbólica e estrutural cometida contra os mais pobres em nosso país. No caso da alfabetização, esta violência revela-se tanto pela histórica negação do direito à educação ao público jovem e adulto, como pela má qualidade de sua oferta, considerando que este público é composto principalmente por trabalhadores, pobres, negros, subempregados, oprimidos e excluídos. A partir da pesquisa de campo realizada no Estado do Piauí um dos Estados que apresentam os piores Índices de Desenvolvimento Humano (IDH) do país e o segundo em número de analfabetismo de pessoas com 15 anos ou mais de idade , o trabalho analisa a oferta da alfabetização, no âmbito do programa Brasil Alfabetizado, e procura responder, entre outras, às seguintes questões: Por que o programa Brasil Alfabetizado não deve repetir o modelo das grandes campanhas de alfabetização postas em prática em nosso país nas últimas cinco décadas? Por que a alfabetização deve ser pensada como parte das políticas educacionais que visam à educação continuada de pessoas jovens e adultas? Qual a importância de se pensar as políticas educacionais conjuntamente com as políticas sociais? Qual a formação necessária para um educador que se propõe a alfabetizar jovens e adultos? Por que o aluno jovem e adulto não alfabetizado não deve ser considerado como uma simples pessoa carente?Programa de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoSemeraro, Giovannihttp://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4795601J1Fávero, Osmarhttp://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4783059E8Andrade, Eliane Ribeirohttp://lattes.cnpq.br/0071320780387060Carvalho, Jose Carmello Braz dehttp://lattes.cnpq.br/2365306257120477Aguiar, Alexandre da Silva2021-03-10T20:43:53Z2008-12-102021-03-10T20:43:53Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18202porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2023-03-10T20:33:16Zoai:app.uff.br:1/18202Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T11:19:27.509498Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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