Trajetórias de Homens Negros no Magistério: experiências narradas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paula, Cláudia Regina de
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/19190
Resumo: The present study aims at examining the life histories of black male teachers working in elementary schools. It was developed around the following questions: What´s the black male teacher´s role in an environment predominatly white and feminine such as the schools? How do these professionals side when it comes to questions related to power and domination in the schools´ daily life? Does he reproduce the historical male dominance in his workplace? Are they subject to prejudice and discrimination? How do they deal with such situations? How do they see themselves? Data for the study were collected through inerviews which tried to capture the the elements that influenced his career choices and the character permanent or transitory of such choices. In sum, we tried to understand the making of these men. The methodological approach comprised the use of questionares and interviews. The filed research took place Belfort Roxo city´s public school system. Besides the field research, the dissertation also encompasses theoretical studies about gender, education and racial relations in Brazil.
id UFF-2_b84167976102c4e9c427d1401ed5b779
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/19190
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling Trajetórias de Homens Negros no Magistério: experiências narradasProfessorCondição socialNegroIdentidade racialProfessor negroRaçaRelações de gêneroBlack teacherRace, Gender a relationsCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIALThe present study aims at examining the life histories of black male teachers working in elementary schools. It was developed around the following questions: What´s the black male teacher´s role in an environment predominatly white and feminine such as the schools? How do these professionals side when it comes to questions related to power and domination in the schools´ daily life? Does he reproduce the historical male dominance in his workplace? Are they subject to prejudice and discrimination? How do they deal with such situations? How do they see themselves? Data for the study were collected through inerviews which tried to capture the the elements that influenced his career choices and the character permanent or transitory of such choices. In sum, we tried to understand the making of these men. The methodological approach comprised the use of questionares and interviews. The filed research took place Belfort Roxo city´s public school system. Besides the field research, the dissertation also encompasses theoretical studies about gender, education and racial relations in Brazil.O presente estudo pretende analisar a trajetória de vida de professores negros na escola básica. Num espaço de predominância feminina e branca como a escola, que papel desempenha o homem negro e professor? Como esse profissional se posiciona quanto à hierarquização escolar e as questões subjacentes de dominação e poder no cotidiano da escola? Ele reproduz a dominação masculina no seu ambiente de trabalho? Procuro ainda, identificar possíveis situações de preconceito e/ou discriminação sofridas e o posicionamento desses sujeitos diante destas questões. Há um enfrentamento direto, uma luta contra esse preconceito? Como esse sujeito se vê? Qual seu conceito de identidade racial? A construção da identidade docente e racial, bem como os aspectos mais relevantes da carreira, experiências, conflitos e perspectivas serão pesquisados através da fala desse professor, homem negro, identificando as possíveis influências que recebeu, os aspectos mais importantes para sua escolha profissional, considerando se esta opção é permanente ou transitória...Enfim, o que o fez professor? A relevância do tema é sentida na precariedade de estudos de relações raciais e educação que contemple o sexo masculino, sobretudo do professor. Os procedimentos adotados, para atender a abordagem qualitativa, reúnem questionários e entrevistas com a perspectiva de dar voz aos professores, respeitando seus saberes e individualidade. O trabalho de campo se desenvolveu na rede municipal de ensino de Belford Roxo, estado do Rio de Janeiro. Além da pesquisa empírica, compõe o trabalho estudo teórico com autores do campo da educação, gênero e relações raciais.Programa de Estudos Pós-graduados em Política SocialServiço SocialBrandão, André Augusto PereiraCPF:22322122422http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798596J5Pinto, Regina PahimCPF:68595457622Oliveira, Iolanda deCPF:00877866622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790146Y5Paula, Cláudia Regina de2021-03-10T20:46:44Z2006-08-092021-03-10T20:46:44Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/19190porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:46:44Zoai:app.uff.br:1/19190Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:46:44Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Trajetórias de Homens Negros no Magistério: experiências narradas
title Trajetórias de Homens Negros no Magistério: experiências narradas
spellingShingle Trajetórias de Homens Negros no Magistério: experiências narradas
Paula, Cláudia Regina de
Professor
Condição social
Negro
Identidade racial
Professor negro
Raça
Relações de gênero
Black teacher
Race, Gender a relations
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL
title_short Trajetórias de Homens Negros no Magistério: experiências narradas
title_full Trajetórias de Homens Negros no Magistério: experiências narradas
title_fullStr Trajetórias de Homens Negros no Magistério: experiências narradas
title_full_unstemmed Trajetórias de Homens Negros no Magistério: experiências narradas
title_sort Trajetórias de Homens Negros no Magistério: experiências narradas
author Paula, Cláudia Regina de
author_facet Paula, Cláudia Regina de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Brandão, André Augusto Pereira
CPF:22322122422
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798596J5
Pinto, Regina Pahim
CPF:68595457622
Oliveira, Iolanda de
CPF:00877866622
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790146Y5
dc.contributor.author.fl_str_mv Paula, Cláudia Regina de
dc.subject.por.fl_str_mv Professor
Condição social
Negro
Identidade racial
Professor negro
Raça
Relações de gênero
Black teacher
Race, Gender a relations
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL
topic Professor
Condição social
Negro
Identidade racial
Professor negro
Raça
Relações de gênero
Black teacher
Race, Gender a relations
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL
description The present study aims at examining the life histories of black male teachers working in elementary schools. It was developed around the following questions: What´s the black male teacher´s role in an environment predominatly white and feminine such as the schools? How do these professionals side when it comes to questions related to power and domination in the schools´ daily life? Does he reproduce the historical male dominance in his workplace? Are they subject to prejudice and discrimination? How do they deal with such situations? How do they see themselves? Data for the study were collected through inerviews which tried to capture the the elements that influenced his career choices and the character permanent or transitory of such choices. In sum, we tried to understand the making of these men. The methodological approach comprised the use of questionares and interviews. The filed research took place Belfort Roxo city´s public school system. Besides the field research, the dissertation also encompasses theoretical studies about gender, education and racial relations in Brazil.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-08-09
2021-03-10T20:46:44Z
2021-03-10T20:46:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/19190
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/19190
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-graduados em Política Social
Serviço Social
publisher.none.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-graduados em Política Social
Serviço Social
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1807838754936717312