EFETIVIDADE DO ENSINO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL: Um estudo de caso no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos dos Goytacazes-Centro.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carneiro, Eliane Paravidino
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/20718
Resumo: This paper seeks to investigate, understand and analyze if the environmental perception and awareness that underlie consciousness and the future actions of the individual are associated with the degree of formal environmental education the person receives. The environmental issues in formal education affect the whole person and should provide, to the student, the perception that not only raises awareness, but mainly that aware to change their attitudes and provide new knowledges and interests about not only local and regional environmental problems, such as those affecting the world. In this sense, a diagnosis was made, through the case study methodology of a qualitative nature with extensive literature review done in the Scielo, the portal Capes in Scopus using the key words: environment and environmental education and in other sources specific literature, with a questionaire and subsequent data analysis in order to investigate the effectiveness of the teaching of environmental education in the perspective of building a critical view on Environment and influence in everyday praxis of social actors in Higher Education of Industrial Maintenance Technology, Federal Institute of Education, Science and Technology Fluminense campus Goytacazes Campos/RJ/Center.
id UFF-2_db780d808e9657f152f314bc74068043
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/20718
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling EFETIVIDADE DO ENSINO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL: Um estudo de caso no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos dos Goytacazes-Centro.EFFECTIVENESS OF TEACHING ENVIRONMENTAL EDUCATION: A case study at the Federal Institute of Education, Science and Technology Fluminense, campus Campos dos Goytacazes-Center.Educação. Educação AmbientalConsciência AmbientalCurso Superior de TecnologiaEducationEnvironmental EducationEnvironmental consciousnessCourse of TechnologyCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOThis paper seeks to investigate, understand and analyze if the environmental perception and awareness that underlie consciousness and the future actions of the individual are associated with the degree of formal environmental education the person receives. The environmental issues in formal education affect the whole person and should provide, to the student, the perception that not only raises awareness, but mainly that aware to change their attitudes and provide new knowledges and interests about not only local and regional environmental problems, such as those affecting the world. In this sense, a diagnosis was made, through the case study methodology of a qualitative nature with extensive literature review done in the Scielo, the portal Capes in Scopus using the key words: environment and environmental education and in other sources specific literature, with a questionaire and subsequent data analysis in order to investigate the effectiveness of the teaching of environmental education in the perspective of building a critical view on Environment and influence in everyday praxis of social actors in Higher Education of Industrial Maintenance Technology, Federal Institute of Education, Science and Technology Fluminense campus Goytacazes Campos/RJ/Center.te trabalho procura investigar, conhecer e analisar se a percepção ambiental e a sensibilização que fundamentam a consciência e as futuras ações do indivíduo estão associadas ao grau de educação ambiental (formal) que a pessoa recebe. A temática ambiental na educação formal afeta a totalidade da pessoa e deve possibilitar ao aluno a percepção que não só o sensibilize, mas, principalmente, que o conscientize a modificar suas atitudes e proporcione novos conhecimentos e interesses sobre os problemas ambientais não só locais e regionais, como os que atingem o mundo. Neste sentido, foi realizado um diagnóstico, por meio da metodologia de estudo de caso, de natureza qualitativa com extensa revisão de literatura feita nas bases Scielo, no portal da Capes, no Scopus usando as palavras chaves: environment e environmental education e nas demais referências bibliográficas específicas, com aplicação de questionário e, posterior análise dos dados com o objetivo de investigar a efetividade do ensino da Educação Ambiental na perspectiva da construção de uma visão crítica sobre o Meio Ambiente e a influência na práxis cotidiana dos atores sociais do Ensino Superior de Tecnologia de Manutenção Industrial, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos dos Goytacazes/RJ/Centro.Programa de Pós-graduação em Sistemas de GestãoSegurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade TotalEigenheer, Emílio MacielCPF:70989977722http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721981Y6Gomes, Eduardo RodriguesCPF:50025052122Costa, Renata de Sá Osborne daCPF:45565576722http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790951D4Carneiro, Eliane Paravidino2021-03-10T20:51:01Z2014-11-012021-03-10T20:51:01Z2013-12-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/20718porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:51:01Zoai:app.uff.br:1/20718Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:51:01Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv EFETIVIDADE DO ENSINO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL: Um estudo de caso no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos dos Goytacazes-Centro.
EFFECTIVENESS OF TEACHING ENVIRONMENTAL EDUCATION: A case study at the Federal Institute of Education, Science and Technology Fluminense, campus Campos dos Goytacazes-Center.
title EFETIVIDADE DO ENSINO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL: Um estudo de caso no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos dos Goytacazes-Centro.
spellingShingle EFETIVIDADE DO ENSINO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL: Um estudo de caso no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos dos Goytacazes-Centro.
Carneiro, Eliane Paravidino
Educação. Educação Ambiental
Consciência Ambiental
Curso Superior de Tecnologia
Education
Environmental Education
Environmental consciousness
Course of Technology
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
title_short EFETIVIDADE DO ENSINO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL: Um estudo de caso no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos dos Goytacazes-Centro.
title_full EFETIVIDADE DO ENSINO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL: Um estudo de caso no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos dos Goytacazes-Centro.
title_fullStr EFETIVIDADE DO ENSINO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL: Um estudo de caso no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos dos Goytacazes-Centro.
title_full_unstemmed EFETIVIDADE DO ENSINO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL: Um estudo de caso no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos dos Goytacazes-Centro.
title_sort EFETIVIDADE DO ENSINO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL: Um estudo de caso no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Campos dos Goytacazes-Centro.
author Carneiro, Eliane Paravidino
author_facet Carneiro, Eliane Paravidino
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Eigenheer, Emílio Maciel
CPF:70989977722
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721981Y6
Gomes, Eduardo Rodrigues
CPF:50025052122
Costa, Renata de Sá Osborne da
CPF:45565576722
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790951D4
dc.contributor.author.fl_str_mv Carneiro, Eliane Paravidino
dc.subject.por.fl_str_mv Educação. Educação Ambiental
Consciência Ambiental
Curso Superior de Tecnologia
Education
Environmental Education
Environmental consciousness
Course of Technology
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
topic Educação. Educação Ambiental
Consciência Ambiental
Curso Superior de Tecnologia
Education
Environmental Education
Environmental consciousness
Course of Technology
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
description This paper seeks to investigate, understand and analyze if the environmental perception and awareness that underlie consciousness and the future actions of the individual are associated with the degree of formal environmental education the person receives. The environmental issues in formal education affect the whole person and should provide, to the student, the perception that not only raises awareness, but mainly that aware to change their attitudes and provide new knowledges and interests about not only local and regional environmental problems, such as those affecting the world. In this sense, a diagnosis was made, through the case study methodology of a qualitative nature with extensive literature review done in the Scielo, the portal Capes in Scopus using the key words: environment and environmental education and in other sources specific literature, with a questionaire and subsequent data analysis in order to investigate the effectiveness of the teaching of environmental education in the perspective of building a critical view on Environment and influence in everyday praxis of social actors in Higher Education of Industrial Maintenance Technology, Federal Institute of Education, Science and Technology Fluminense campus Goytacazes Campos/RJ/Center.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-09
2014-11-01
2021-03-10T20:51:01Z
2021-03-10T20:51:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/20718
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/20718
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Sistemas de Gestão
Segurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade Total
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Sistemas de Gestão
Segurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade Total
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1802135259575222272