Os PCN e a Formação Escolar do Novo Homem : um estudo sobre a proposta capitalista de educação para o Brasil do século XXI

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Braga, Ialê Falleiros
Data de Publicação: 2004
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/17705
Resumo: The main objective of this study is trying to understand the role of this new man prescribed in Brazilian national curriculum standard , who must be educated to think, to feel and to act into Latin-American capitalistic societies under neo-liberal hegemony over the three last decades of the 20th century. For that, we have started from the presupposition that this neo-liberal project defended by monopolistic capital had become hegemonic on capitalist developed nations since the 70 s, in most of Latin-American countries since the 80 s and in Brazil more strongly in the 90 s, beginning in Collor government and consolidating during FHC governments. In Part I, the educational reform carried forward by the Ministry of Education in the eight years of FHC government is investigated in the light of neo-liberal policies for Latin America and in the role of education into this project of society. In Part 2, the national curriculum standard is analyzed, in its form and contents, as an instrument of educational reform turned to on conformation of new citizens/workers to the neo-liberal prospect for a Latin-American society.
id UFF-2_e9a4fe903b0f5836fdd0324c17ebeefd
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/17705
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling Os PCN e a Formação Escolar do Novo Homem : um estudo sobre a proposta capitalista de educação para o Brasil do século XXIPolítica educacionalPCNReforma educacionalEducação brasileira na atualidadeCurrículos - avaliaçãoAvaliação educacionalBrasilCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe main objective of this study is trying to understand the role of this new man prescribed in Brazilian national curriculum standard , who must be educated to think, to feel and to act into Latin-American capitalistic societies under neo-liberal hegemony over the three last decades of the 20th century. For that, we have started from the presupposition that this neo-liberal project defended by monopolistic capital had become hegemonic on capitalist developed nations since the 70 s, in most of Latin-American countries since the 80 s and in Brazil more strongly in the 90 s, beginning in Collor government and consolidating during FHC governments. In Part I, the educational reform carried forward by the Ministry of Education in the eight years of FHC government is investigated in the light of neo-liberal policies for Latin America and in the role of education into this project of society. In Part 2, the national curriculum standard is analyzed, in its form and contents, as an instrument of educational reform turned to on conformation of new citizens/workers to the neo-liberal prospect for a Latin-American society.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorO objetivo principal deste estudo é buscar compreender o perfil do novo homem prescrito nos Parâmetros Curriculares Nacionais, a ser educado para pensar, sentir e agir nas sociedades capitalistas latino-americanas a partir das últimas três décadas do século XX sob a hegemonia neoliberal. Para tal, partimos do pressuposto de que o projeto neoliberal de sociedade defendido pelo capital monopolista se tornou hegemônico nos países capitalistas desenvolvidos a partir dos anos 1970, na maior parte dos países da América Latina a partir dos anos 1980 e no Brasil mais fortemente nos anos 1990, dando seus primeiros passos no governo Collor e consolidando-se nos governos FHC. Na parte I, a reforma educacional levada adiante pelo Ministério da Educação nos oito anos de governo FHC é investigada à luz das diretrizes neoliberais para a América Latina e do papel da educação neste projeto de sociedade. Na parte II, os PCN são analisados, em sua forma e conteúdo, como instrumento da reforma educacional voltado à conformação de novos cidadãos/trabalhadores segundo a perspectiva neoliberal de sociedade latino-americana.Universidade Federal FluminensePrograma de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoBRUFFNeves, Lúcia Maria WanderleyCPF:00656564422http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788253Z0Baptista, Luis Antonio dos SantosCPF:34532170710http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783090A0Martins, Angela Maria de SouzaCPF:20120045422http://lattes.cnpq.br/5107648703971653Melo, Adriana Almeida Sales deCPF:30090988722http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782960U8Braga, Ialê Falleiros2021-03-10T20:42:31Z2005-08-242021-03-10T20:42:31Z2004-10-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17705porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:42:31Zoai:app.uff.br:1/17705Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:42:31Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Os PCN e a Formação Escolar do Novo Homem : um estudo sobre a proposta capitalista de educação para o Brasil do século XXI
title Os PCN e a Formação Escolar do Novo Homem : um estudo sobre a proposta capitalista de educação para o Brasil do século XXI
spellingShingle Os PCN e a Formação Escolar do Novo Homem : um estudo sobre a proposta capitalista de educação para o Brasil do século XXI
Braga, Ialê Falleiros
Política educacional
PCN
Reforma educacional
Educação brasileira na atualidade
Currículos - avaliação
Avaliação educacional
Brasil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Os PCN e a Formação Escolar do Novo Homem : um estudo sobre a proposta capitalista de educação para o Brasil do século XXI
title_full Os PCN e a Formação Escolar do Novo Homem : um estudo sobre a proposta capitalista de educação para o Brasil do século XXI
title_fullStr Os PCN e a Formação Escolar do Novo Homem : um estudo sobre a proposta capitalista de educação para o Brasil do século XXI
title_full_unstemmed Os PCN e a Formação Escolar do Novo Homem : um estudo sobre a proposta capitalista de educação para o Brasil do século XXI
title_sort Os PCN e a Formação Escolar do Novo Homem : um estudo sobre a proposta capitalista de educação para o Brasil do século XXI
author Braga, Ialê Falleiros
author_facet Braga, Ialê Falleiros
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Neves, Lúcia Maria Wanderley
CPF:00656564422
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788253Z0
Baptista, Luis Antonio dos Santos
CPF:34532170710
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783090A0
Martins, Angela Maria de Souza
CPF:20120045422
http://lattes.cnpq.br/5107648703971653
Melo, Adriana Almeida Sales de
CPF:30090988722
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782960U8
dc.contributor.author.fl_str_mv Braga, Ialê Falleiros
dc.subject.por.fl_str_mv Política educacional
PCN
Reforma educacional
Educação brasileira na atualidade
Currículos - avaliação
Avaliação educacional
Brasil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Política educacional
PCN
Reforma educacional
Educação brasileira na atualidade
Currículos - avaliação
Avaliação educacional
Brasil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The main objective of this study is trying to understand the role of this new man prescribed in Brazilian national curriculum standard , who must be educated to think, to feel and to act into Latin-American capitalistic societies under neo-liberal hegemony over the three last decades of the 20th century. For that, we have started from the presupposition that this neo-liberal project defended by monopolistic capital had become hegemonic on capitalist developed nations since the 70 s, in most of Latin-American countries since the 80 s and in Brazil more strongly in the 90 s, beginning in Collor government and consolidating during FHC governments. In Part I, the educational reform carried forward by the Ministry of Education in the eight years of FHC government is investigated in the light of neo-liberal policies for Latin America and in the role of education into this project of society. In Part 2, the national curriculum standard is analyzed, in its form and contents, as an instrument of educational reform turned to on conformation of new citizens/workers to the neo-liberal prospect for a Latin-American society.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-10-13
2005-08-24
2021-03-10T20:42:31Z
2021-03-10T20:42:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/17705
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/17705
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense
Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
BR
UFF
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense
Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
BR
UFF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1802135475407814656