A trajetória, possibilidades e limites dos conselhos de escola na rede municipal de Vitória-ES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/17587 |
Resumo: | This research constitutes a study about the School Council in the educational system of Vitória, state of Espírito Santo. It is an study based on the school quotidian, having as focus the experience of the School Council, understanding it as an instance where parents, educators, pupils and community decide and manage the school collectively. The study evidences the possibilities and the limits of the School Council by the rescue of its history and the analysis of its quotidian practices, opening up a reflection about democracy in this quotidian and power relationship in this spaces/times. It is an analysis that was subsidised by act books, odd documents, legislation, official correspondence, besides the verbal history through the depositions of diverse involved citizen in the School Council, all this constituting the methodological resources. The results had disclosed some nuances of democracy in the school quotidian and had still indicated that the School Council constitutes itself as a valuable instrument in the construction of the democratic management of the public school. |
id |
UFF-2_f257bef4fed0596ae481027b914ed9d7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/17587 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
A trajetória, possibilidades e limites dos conselhos de escola na rede municipal de Vitória-ESEscolaComunidade e escolaDemocratização na educaçãoEscola municipalGestão escolarGestão democráticaCotidiano escolarConselhos de escolaParticipaçãoRepresentatividadeBrasilVitória (ES)School councilDemocratic managementSchool quotidianParticipationRepresentationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis research constitutes a study about the School Council in the educational system of Vitória, state of Espírito Santo. It is an study based on the school quotidian, having as focus the experience of the School Council, understanding it as an instance where parents, educators, pupils and community decide and manage the school collectively. The study evidences the possibilities and the limits of the School Council by the rescue of its history and the analysis of its quotidian practices, opening up a reflection about democracy in this quotidian and power relationship in this spaces/times. It is an analysis that was subsidised by act books, odd documents, legislation, official correspondence, besides the verbal history through the depositions of diverse involved citizen in the School Council, all this constituting the methodological resources. The results had disclosed some nuances of democracy in the school quotidian and had still indicated that the School Council constitutes itself as a valuable instrument in the construction of the democratic management of the public school.Constitui um estudo sobre os Conselhos de Escola na Rede Municipal de Vitória-ES, uma pesquisa que se insere no campo do cotidiano escolar, tendo como foco a experiência do Conselho de Escola, compreendendo-o como uma instância em que pais, trabalhadores em educação, alunos e comunidade decidem e administram coletivamente. Evidencia as possibilidades e os limites do Conselho de Escola por meio do resgate da história e análise de práticas cotidianas desses órgãos colegiados, o que permitiu uma reflexão acerca do democrático no cotidiano escolar e das relações de poder que se manifestam nesses espaços/tempo. É uma análise que foi subsidiada por livros de atas, documentos avulsos legislações, correspondências oficiais , além da história oral com depoimentos de diversos sujeitos envolvidos em Conselhos de Escola, constituindo, assim, os recursos metodológicos. Os resultados revelaram algumas nuanças da democracia no cotidiano escolar e indicaram ainda que o Conselho de Escola se constitui como um instrumento valioso na construção da gestão democrática da escola pública.Programa de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoBastos, João BaptistaCPF:06828973615Monlevade, João Antônio Cabral deCPF:05331935168Fortuna, Maria Lucia de AbrantesCPF:27780511715http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769491J9Azevedo, Joanir Gomes deCPF:03684865320http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4772078E6Alves, João Batista Pereira2021-03-10T20:42:08Z2007-11-142021-03-10T20:42:08Z2005-04-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17587porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:42:08Zoai:app.uff.br:1/17587Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T10:51:32.446186Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A trajetória, possibilidades e limites dos conselhos de escola na rede municipal de Vitória-ES |
title |
A trajetória, possibilidades e limites dos conselhos de escola na rede municipal de Vitória-ES |
spellingShingle |
A trajetória, possibilidades e limites dos conselhos de escola na rede municipal de Vitória-ES Alves, João Batista Pereira Escola Comunidade e escola Democratização na educação Escola municipal Gestão escolar Gestão democrática Cotidiano escolar Conselhos de escola Participação Representatividade Brasil Vitória (ES) School council Democratic management School quotidian Participation Representation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A trajetória, possibilidades e limites dos conselhos de escola na rede municipal de Vitória-ES |
title_full |
A trajetória, possibilidades e limites dos conselhos de escola na rede municipal de Vitória-ES |
title_fullStr |
A trajetória, possibilidades e limites dos conselhos de escola na rede municipal de Vitória-ES |
title_full_unstemmed |
A trajetória, possibilidades e limites dos conselhos de escola na rede municipal de Vitória-ES |
title_sort |
A trajetória, possibilidades e limites dos conselhos de escola na rede municipal de Vitória-ES |
author |
Alves, João Batista Pereira |
author_facet |
Alves, João Batista Pereira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Bastos, João Baptista CPF:06828973615 Monlevade, João Antônio Cabral de CPF:05331935168 Fortuna, Maria Lucia de Abrantes CPF:27780511715 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769491J9 Azevedo, Joanir Gomes de CPF:03684865320 http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4772078E6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, João Batista Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escola Comunidade e escola Democratização na educação Escola municipal Gestão escolar Gestão democrática Cotidiano escolar Conselhos de escola Participação Representatividade Brasil Vitória (ES) School council Democratic management School quotidian Participation Representation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Escola Comunidade e escola Democratização na educação Escola municipal Gestão escolar Gestão democrática Cotidiano escolar Conselhos de escola Participação Representatividade Brasil Vitória (ES) School council Democratic management School quotidian Participation Representation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research constitutes a study about the School Council in the educational system of Vitória, state of Espírito Santo. It is an study based on the school quotidian, having as focus the experience of the School Council, understanding it as an instance where parents, educators, pupils and community decide and manage the school collectively. The study evidences the possibilities and the limits of the School Council by the rescue of its history and the analysis of its quotidian practices, opening up a reflection about democracy in this quotidian and power relationship in this spaces/times. It is an analysis that was subsidised by act books, odd documents, legislation, official correspondence, besides the verbal history through the depositions of diverse involved citizen in the School Council, all this constituting the methodological resources. The results had disclosed some nuances of democracy in the school quotidian and had still indicated that the School Council constitutes itself as a valuable instrument in the construction of the democratic management of the public school. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-04-01 2007-11-14 2021-03-10T20:42:08Z 2021-03-10T20:42:08Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17587 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17587 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Educação Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Educação Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1811823590230720512 |