O ato do professor na intenção de criar novos sentidos sociais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/17661 |
Resumo: | Analyzing the speech of the middle school teachers (1st-4th grade) in a public school from the city of Niterói, it has been aimed to identify how those speeches enunciate the social senses that are directly connected to their performance. The field research happened in the period when the teachers were on strike (2005). It was developed in the social reality conception, being theoretically based upon Bakhtin, Gramsci and upon the analysis of the speech. During the research, it has been identified, in the confluence of teachers speech, the pedagogic speech from the classrooms as being the first sense of their performance. The construction process of other speeches is made difficult by the non perspective of surpassing of life and education conditions. In this analysis it is shown the production of silent speeches, but also the dialogism, in the construction of objectives that are the same for the teaching staff. The enunciations reveal the ambivalence of the teacher, between potency and impotence, beside the difficulty faced by the social complexity that is reflected in the scholar quotidian. This complexity challenges the teachers to create new speeches and partnerships with the community where the school belongs, to construct new social senses |
id |
UFF-2_f8b287a39fb300ee3cdb2836894df4ef |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/17661 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
O ato do professor na intenção de criar novos sentidos sociaisProfessoresFormaçãoEducaçãoFilosofiaFormação de professoresEnsino fundamentalDialogismoTeacher formationMiddle schooldialogismCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAnalyzing the speech of the middle school teachers (1st-4th grade) in a public school from the city of Niterói, it has been aimed to identify how those speeches enunciate the social senses that are directly connected to their performance. The field research happened in the period when the teachers were on strike (2005). It was developed in the social reality conception, being theoretically based upon Bakhtin, Gramsci and upon the analysis of the speech. During the research, it has been identified, in the confluence of teachers speech, the pedagogic speech from the classrooms as being the first sense of their performance. The construction process of other speeches is made difficult by the non perspective of surpassing of life and education conditions. In this analysis it is shown the production of silent speeches, but also the dialogism, in the construction of objectives that are the same for the teaching staff. The enunciations reveal the ambivalence of the teacher, between potency and impotence, beside the difficulty faced by the social complexity that is reflected in the scholar quotidian. This complexity challenges the teachers to create new speeches and partnerships with the community where the school belongs, to construct new social sensesAnalisando os discursos dos professores do Ensino Fundamental (1ª à 4ª série) numa escola municipal de Niterói, buscamos identificar como estes enunciam os sentidos sociais que atribuem à sua atuação. A pesquisa de campo aconteceu no período em que os professores encontravam-se em estado de greve (2005). Ela se desenvolveu na concepção dialética de realidade social, fundamentando-se teoricamente em conceitos de Bakhtin, Gramsci e da Análise do Discurso. Em sua trajetória identificamos, na confluência das falas dos professores, o discurso pedagógico de sala de aula como o sentido primeiro dado por eles à sua atuação. O processo de construção de outros discursos é dificultado pela não perspectiva de superação das condições atuais de vida e da educação. Nesta análise encontramos a produção de discursos de silenciamento, mas também o dialogismo, na construção de objetivos comuns para o grupo docente. As enunciações revelaram a ambivalência do professor, entre potência e impotência, diante das dificuldades enfrentadas pela complexidade social que é refletida no cotidiano escolar. Esta complexidade desafia os professores a criar novos discursos e parcerias com a comunidade escolar imediata, e a construir novos sentidos sociaisPrograma de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoBarros, Armando Martins dehttp://lattes.cnpq.br/4497652129344512Goulart, Cecilia Maria AldigueriSouza, Tânia Conceição Clemente dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783235U8Frigotto, Edith Ione dos Santoshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782150T0Petersen, Elizabeth da Silveira2021-03-10T20:42:22Z2008-01-212021-03-10T20:42:22Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17661porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2023-04-14T14:24:42Zoai:app.uff.br:1/17661Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T11:16:22.482628Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ato do professor na intenção de criar novos sentidos sociais |
title |
O ato do professor na intenção de criar novos sentidos sociais |
spellingShingle |
O ato do professor na intenção de criar novos sentidos sociais Petersen, Elizabeth da Silveira Professores Formação Educação Filosofia Formação de professores Ensino fundamental Dialogismo Teacher formation Middle school dialogism CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
O ato do professor na intenção de criar novos sentidos sociais |
title_full |
O ato do professor na intenção de criar novos sentidos sociais |
title_fullStr |
O ato do professor na intenção de criar novos sentidos sociais |
title_full_unstemmed |
O ato do professor na intenção de criar novos sentidos sociais |
title_sort |
O ato do professor na intenção de criar novos sentidos sociais |
author |
Petersen, Elizabeth da Silveira |
author_facet |
Petersen, Elizabeth da Silveira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Barros, Armando Martins de http://lattes.cnpq.br/4497652129344512 Goulart, Cecilia Maria Aldigueri Souza, Tânia Conceição Clemente de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783235U8 Frigotto, Edith Ione dos Santos http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782150T0 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Petersen, Elizabeth da Silveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professores Formação Educação Filosofia Formação de professores Ensino fundamental Dialogismo Teacher formation Middle school dialogism CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Professores Formação Educação Filosofia Formação de professores Ensino fundamental Dialogismo Teacher formation Middle school dialogism CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Analyzing the speech of the middle school teachers (1st-4th grade) in a public school from the city of Niterói, it has been aimed to identify how those speeches enunciate the social senses that are directly connected to their performance. The field research happened in the period when the teachers were on strike (2005). It was developed in the social reality conception, being theoretically based upon Bakhtin, Gramsci and upon the analysis of the speech. During the research, it has been identified, in the confluence of teachers speech, the pedagogic speech from the classrooms as being the first sense of their performance. The construction process of other speeches is made difficult by the non perspective of surpassing of life and education conditions. In this analysis it is shown the production of silent speeches, but also the dialogism, in the construction of objectives that are the same for the teaching staff. The enunciations reveal the ambivalence of the teacher, between potency and impotence, beside the difficulty faced by the social complexity that is reflected in the scholar quotidian. This complexity challenges the teachers to create new speeches and partnerships with the community where the school belongs, to construct new social senses |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-01-21 2021-03-10T20:42:22Z 2021-03-10T20:42:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17661 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17661 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Educação Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Educação Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1811823708334981120 |