O ato do professor na intenção de criar novos sentidos sociais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Petersen, Elizabeth da Silveira
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/17661
Resumo: Analyzing the speech of the middle school teachers (1st-4th grade) in a public school from the city of Niterói, it has been aimed to identify how those speeches enunciate the social senses that are directly connected to their performance. The field research happened in the period when the teachers were on strike (2005). It was developed in the social reality conception, being theoretically based upon Bakhtin, Gramsci and upon the analysis of the speech. During the research, it has been identified, in the confluence of teachers speech, the pedagogic speech from the classrooms as being the first sense of their performance. The construction process of other speeches is made difficult by the non perspective of surpassing of life and education conditions. In this analysis it is shown the production of silent speeches, but also the dialogism, in the construction of objectives that are the same for the teaching staff. The enunciations reveal the ambivalence of the teacher, between potency and impotence, beside the difficulty faced by the social complexity that is reflected in the scholar quotidian. This complexity challenges the teachers to create new speeches and partnerships with the community where the school belongs, to construct new social senses
id UFF-2_f8b287a39fb300ee3cdb2836894df4ef
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/17661
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling O ato do professor na intenção de criar novos sentidos sociaisProfessoresFormaçãoEducaçãoFilosofiaFormação de professoresEnsino fundamentalDialogismoTeacher formationMiddle schooldialogismCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAnalyzing the speech of the middle school teachers (1st-4th grade) in a public school from the city of Niterói, it has been aimed to identify how those speeches enunciate the social senses that are directly connected to their performance. The field research happened in the period when the teachers were on strike (2005). It was developed in the social reality conception, being theoretically based upon Bakhtin, Gramsci and upon the analysis of the speech. During the research, it has been identified, in the confluence of teachers speech, the pedagogic speech from the classrooms as being the first sense of their performance. The construction process of other speeches is made difficult by the non perspective of surpassing of life and education conditions. In this analysis it is shown the production of silent speeches, but also the dialogism, in the construction of objectives that are the same for the teaching staff. The enunciations reveal the ambivalence of the teacher, between potency and impotence, beside the difficulty faced by the social complexity that is reflected in the scholar quotidian. This complexity challenges the teachers to create new speeches and partnerships with the community where the school belongs, to construct new social sensesAnalisando os discursos dos professores do Ensino Fundamental (1ª à 4ª série) numa escola municipal de Niterói, buscamos identificar como estes enunciam os sentidos sociais que atribuem à sua atuação. A pesquisa de campo aconteceu no período em que os professores encontravam-se em estado de greve (2005). Ela se desenvolveu na concepção dialética de realidade social, fundamentando-se teoricamente em conceitos de Bakhtin, Gramsci e da Análise do Discurso. Em sua trajetória identificamos, na confluência das falas dos professores, o discurso pedagógico de sala de aula como o sentido primeiro dado por eles à sua atuação. O processo de construção de outros discursos é dificultado pela não perspectiva de superação das condições atuais de vida e da educação. Nesta análise encontramos a produção de discursos de silenciamento, mas também o dialogismo, na construção de objetivos comuns para o grupo docente. As enunciações revelaram a ambivalência do professor, entre potência e impotência, diante das dificuldades enfrentadas pela complexidade social que é refletida no cotidiano escolar. Esta complexidade desafia os professores a criar novos discursos e parcerias com a comunidade escolar imediata, e a construir novos sentidos sociaisPrograma de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoBarros, Armando Martins dehttp://lattes.cnpq.br/4497652129344512Goulart, Cecilia Maria AldigueriSouza, Tânia Conceição Clemente dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783235U8Frigotto, Edith Ione dos Santoshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782150T0Petersen, Elizabeth da Silveira2021-03-10T20:42:22Z2008-01-212021-03-10T20:42:22Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17661porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2023-04-14T14:24:42Zoai:app.uff.br:1/17661Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T11:16:22.482628Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv O ato do professor na intenção de criar novos sentidos sociais
title O ato do professor na intenção de criar novos sentidos sociais
spellingShingle O ato do professor na intenção de criar novos sentidos sociais
Petersen, Elizabeth da Silveira
Professores
Formação
Educação
Filosofia
Formação de professores
Ensino fundamental
Dialogismo
Teacher formation
Middle school
dialogism
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short O ato do professor na intenção de criar novos sentidos sociais
title_full O ato do professor na intenção de criar novos sentidos sociais
title_fullStr O ato do professor na intenção de criar novos sentidos sociais
title_full_unstemmed O ato do professor na intenção de criar novos sentidos sociais
title_sort O ato do professor na intenção de criar novos sentidos sociais
author Petersen, Elizabeth da Silveira
author_facet Petersen, Elizabeth da Silveira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Barros, Armando Martins de
http://lattes.cnpq.br/4497652129344512
Goulart, Cecilia Maria Aldigueri
Souza, Tânia Conceição Clemente de
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783235U8
Frigotto, Edith Ione dos Santos
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782150T0
dc.contributor.author.fl_str_mv Petersen, Elizabeth da Silveira
dc.subject.por.fl_str_mv Professores
Formação
Educação
Filosofia
Formação de professores
Ensino fundamental
Dialogismo
Teacher formation
Middle school
dialogism
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Professores
Formação
Educação
Filosofia
Formação de professores
Ensino fundamental
Dialogismo
Teacher formation
Middle school
dialogism
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Analyzing the speech of the middle school teachers (1st-4th grade) in a public school from the city of Niterói, it has been aimed to identify how those speeches enunciate the social senses that are directly connected to their performance. The field research happened in the period when the teachers were on strike (2005). It was developed in the social reality conception, being theoretically based upon Bakhtin, Gramsci and upon the analysis of the speech. During the research, it has been identified, in the confluence of teachers speech, the pedagogic speech from the classrooms as being the first sense of their performance. The construction process of other speeches is made difficult by the non perspective of surpassing of life and education conditions. In this analysis it is shown the production of silent speeches, but also the dialogism, in the construction of objectives that are the same for the teaching staff. The enunciations reveal the ambivalence of the teacher, between potency and impotence, beside the difficulty faced by the social complexity that is reflected in the scholar quotidian. This complexity challenges the teachers to create new speeches and partnerships with the community where the school belongs, to construct new social senses
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-01-21
2021-03-10T20:42:22Z
2021-03-10T20:42:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/17661
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/17661
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1811823708334981120