Reading and semantics issues in the teaching of Portuguese: convergences and divergences between Brazil and Cape Verde

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Sônia Maria
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Leite Di Iorio , Patrícia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Confluência
Texto Completo: https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/1365
Resumo: We understand the textbook as a privileged place for the perception of linguistic identity, is it a space for lusophone reflections? This research will present an analysis of reading strategies, especially those related to semantic issues analyze identity points in Portuguese language teaching in Brazil and Cape Verde. Therefore, we have selected “Português: conexão e uso”, 7th grade: elementary school final grades, by Dileta Delmato and Laiz B. de Carvalho (2018) – Brazil, and “Língua Portuguesa: por novos caminhos”, 7th grade, by Margarida Santos and Rosa Santiago (2020) – Cape Verde. As methodological preliminaries, we will use the postulates of Köerner (1996) and Batista (2013), taking into account the context of the period; the description of the textbooks analyzed, in which we will focus on reading strategies (SOLÉ, 1998) and, in these, on the semantic issues (MARQUES, 1996),looking for similarities and divergences of identity (BRITO, 2013). In this way, we aim to contribute to the understanding of Portuguese language teaching based on Lusophone identity in both countries.
id UFF-4_3897fd6d037671473453d096b9b40a02
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1365
network_acronym_str UFF-4
network_name_str Confluência
repository_id_str
spelling Reading and semantics issues in the teaching of Portuguese: convergences and divergences between Brazil and Cape VerdeQuestões de leitura e semântica no ensino de Língua Portuguesa: convergências e divergências entre Brasil e Cabo VerdePortuguese language teachingReadingSemanticsLusophonyEnsino de Língua PortuguesaLeituraLusofoniaSemânticaWe understand the textbook as a privileged place for the perception of linguistic identity, is it a space for lusophone reflections? This research will present an analysis of reading strategies, especially those related to semantic issues analyze identity points in Portuguese language teaching in Brazil and Cape Verde. Therefore, we have selected “Português: conexão e uso”, 7th grade: elementary school final grades, by Dileta Delmato and Laiz B. de Carvalho (2018) – Brazil, and “Língua Portuguesa: por novos caminhos”, 7th grade, by Margarida Santos and Rosa Santiago (2020) – Cape Verde. As methodological preliminaries, we will use the postulates of Köerner (1996) and Batista (2013), taking into account the context of the period; the description of the textbooks analyzed, in which we will focus on reading strategies (SOLÉ, 1998) and, in these, on the semantic issues (MARQUES, 1996),looking for similarities and divergences of identity (BRITO, 2013). In this way, we aim to contribute to the understanding of Portuguese language teaching based on Lusophone identity in both countries.Entendemos o livro didático como lócus privilegiado para a percepção da identidade linguística, mas é espaço de reflexões lusófonas? Este trabalho apresentará uma análise das estratégias de leitura, especialmente as relacionadas às questões semânticas para análise de pontos de identidade no ensino de língua portuguesa no Brasil e em Cabo Verde. Para tanto, elegemos “Português: conexão e uso”, 7º ano: ensino fundamental anos finais, de Dileta Delmato e Laiz B. de Carvalho (2018) – Brasil, e “Língua Portuguesa: por novos caminhos”, 7º ano, de Margarida Santos e Rosa Santiago (2020) – Cabo Verde. Como procedimentos metodológicos, utilizaremos os postulados de Köerner (1996) e Batista (2013), considerando-se a contextualização do período; a descrição das obras analisadas, nas quais focalizaremos as estratégias de leitura (SOLÉ, 1998) e, nestas, as questões semânticas (MARQUES, 1996), buscando confluências e divergências de identidade (BRITO, 2013). Desse modo, esperamos contribuir com a compreensão do ensino de língua portuguesa, pautado na identidade lusófona em ambos os países.Liceu Literário Português2024-01-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/136510.18364/rc.2023n66.1365Confluência; 2024: Número 66; 48-70Confluência; 2024: Número 66; 48-70Confluência; 2024: Número 66; 48-70Confluência; 2024: Número 66; 48-70Confluência; 2024: Número 66; 48-702317-41531415-740310.18364/rc.2024n66reponame:Confluênciainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/1365/1125Copyright (c) 2023 Sônia Maria Nogueira, Patrícia Di Ioriohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Sônia MariaLeite Di Iorio , Patrícia 2024-02-14T03:56:20Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1365Revistahttps://revistaconfluencia.org.br/rcPUBhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/oairevistaconfluencias.psd@id.uff.br||2318-45581678-7145opendoar:2024-02-14T03:56:20Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Reading and semantics issues in the teaching of Portuguese: convergences and divergences between Brazil and Cape Verde
Questões de leitura e semântica no ensino de Língua Portuguesa: convergências e divergências entre Brasil e Cabo Verde
title Reading and semantics issues in the teaching of Portuguese: convergences and divergences between Brazil and Cape Verde
spellingShingle Reading and semantics issues in the teaching of Portuguese: convergences and divergences between Brazil and Cape Verde
Nogueira, Sônia Maria
Portuguese language teaching
Reading
Semantics
Lusophony
Ensino de Língua Portuguesa
Leitura
Lusofonia
Semântica
title_short Reading and semantics issues in the teaching of Portuguese: convergences and divergences between Brazil and Cape Verde
title_full Reading and semantics issues in the teaching of Portuguese: convergences and divergences between Brazil and Cape Verde
title_fullStr Reading and semantics issues in the teaching of Portuguese: convergences and divergences between Brazil and Cape Verde
title_full_unstemmed Reading and semantics issues in the teaching of Portuguese: convergences and divergences between Brazil and Cape Verde
title_sort Reading and semantics issues in the teaching of Portuguese: convergences and divergences between Brazil and Cape Verde
author Nogueira, Sônia Maria
author_facet Nogueira, Sônia Maria
Leite Di Iorio , Patrícia
author_role author
author2 Leite Di Iorio , Patrícia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogueira, Sônia Maria
Leite Di Iorio , Patrícia
dc.subject.por.fl_str_mv Portuguese language teaching
Reading
Semantics
Lusophony
Ensino de Língua Portuguesa
Leitura
Lusofonia
Semântica
topic Portuguese language teaching
Reading
Semantics
Lusophony
Ensino de Língua Portuguesa
Leitura
Lusofonia
Semântica
description We understand the textbook as a privileged place for the perception of linguistic identity, is it a space for lusophone reflections? This research will present an analysis of reading strategies, especially those related to semantic issues analyze identity points in Portuguese language teaching in Brazil and Cape Verde. Therefore, we have selected “Português: conexão e uso”, 7th grade: elementary school final grades, by Dileta Delmato and Laiz B. de Carvalho (2018) – Brazil, and “Língua Portuguesa: por novos caminhos”, 7th grade, by Margarida Santos and Rosa Santiago (2020) – Cape Verde. As methodological preliminaries, we will use the postulates of Köerner (1996) and Batista (2013), taking into account the context of the period; the description of the textbooks analyzed, in which we will focus on reading strategies (SOLÉ, 1998) and, in these, on the semantic issues (MARQUES, 1996),looking for similarities and divergences of identity (BRITO, 2013). In this way, we aim to contribute to the understanding of Portuguese language teaching based on Lusophone identity in both countries.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/1365
10.18364/rc.2023n66.1365
url https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/1365
identifier_str_mv 10.18364/rc.2023n66.1365
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/1365/1125
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Sônia Maria Nogueira, Patrícia Di Iorio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Sônia Maria Nogueira, Patrícia Di Iorio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Liceu Literário Português
publisher.none.fl_str_mv Liceu Literário Português
dc.source.none.fl_str_mv Confluência; 2024: Número 66; 48-70
Confluência; 2024: Número 66; 48-70
Confluência; 2024: Número 66; 48-70
Confluência; 2024: Número 66; 48-70
Confluência; 2024: Número 66; 48-70
2317-4153
1415-7403
10.18364/rc.2024n66
reponame:Confluência
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Confluência
collection Confluência
repository.name.fl_str_mv Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv revistaconfluencias.psd@id.uff.br||
_version_ 1799705462236512256