Mediating genres of literacies and scientific education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Confluência |
Texto Completo: | https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/396 |
Resumo: | This article reports and discusses an action research in the field of Applied Linguistics studies, through which literacy activities were developed in the school context, mediated by the short story and scientific poster genres. As a pedagogical intervention strategy, a teaching unit was developed, structured in a Genre Pedagogy Cycle. The objective was to investigate how these strategies could contribute to the practices of reading, textual production and linguistic analysis, providing the education of students and teachers involved in the process. The results indicated the possibility of innovating Portuguese language classes based on language research, linked to scientific and teacher literacy, so that the traditional teaching proposals are reconfigured. |
id |
UFF-4_6df7d0a1aec1dcb384566a8e8ba79d9b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/396 |
network_acronym_str |
UFF-4 |
network_name_str |
Confluência |
repository_id_str |
|
spelling |
Mediating genres of literacies and scientific educationGêneros mediadores de letramentos e educação científicaaction researchGenre Pedagogy Cycleteaching material.pesquisa-açãoCircuito Curricular Mediado por Gêneromaterial didático.This article reports and discusses an action research in the field of Applied Linguistics studies, through which literacy activities were developed in the school context, mediated by the short story and scientific poster genres. As a pedagogical intervention strategy, a teaching unit was developed, structured in a Genre Pedagogy Cycle. The objective was to investigate how these strategies could contribute to the practices of reading, textual production and linguistic analysis, providing the education of students and teachers involved in the process. The results indicated the possibility of innovating Portuguese language classes based on language research, linked to scientific and teacher literacy, so that the traditional teaching proposals are reconfigured.Este artigo relata e discute uma pesquisa-ação no campo de estudos da Linguística Aplicada, por meio da qual foram desenvolvidas atividades de letramento em contexto escolar, mediadas pelos gêneros conto e pôster científico. Como estratégia de intervenção pedagógica, foi desenvolvida uma unidade didática estruturada em Circuito Curricular Mediado por Gênero. O objetivo foi investigar como essas estratégias poderiam contribuir com as práticas de leitura, produção textual e análise linguística, propiciando a formação de alunos e professores envolvidos. Os resultados indicaram a possibilidade de se inovarem as aulas de língua portuguesa a partir da investigação da língua, articulada ao letramento científico e do professor, de modo que sejam reconfiguradas as propostas tradicionais de ensino.Liceu Literário Português2021-09-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/39610.18364/rc.2021n61.396Confluência; 2021: ISSUE 61; 249-282Confluência; 2021: Número 61; 249-282Confluência; 2021: Número 61; 249-282Confluência; 2021: Número 61; 249-282Confluência; 2021: Número 61; 249-2822317-41531415-740310.18364/rc.2021n61reponame:Confluênciainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/396/313Copyright (c) 2021 Aylizara Pinheiro dos Reis, Wagner Rodrigues Silva, Mirella de Oliveira Freitasinfo:eu-repo/semantics/openAccessReis, Aylizara Pinheiro dosSilva, Wagner RodriguesFreitas, Mirella de Oliveira2022-02-01T17:58:38Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/396Revistahttps://revistaconfluencia.org.br/rcPUBhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/oairevistaconfluencias.psd@id.uff.br||2318-45581678-7145opendoar:2022-02-01T17:58:38Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mediating genres of literacies and scientific education Gêneros mediadores de letramentos e educação científica |
title |
Mediating genres of literacies and scientific education |
spellingShingle |
Mediating genres of literacies and scientific education Reis, Aylizara Pinheiro dos action research Genre Pedagogy Cycle teaching material. pesquisa-ação Circuito Curricular Mediado por Gênero material didático. |
title_short |
Mediating genres of literacies and scientific education |
title_full |
Mediating genres of literacies and scientific education |
title_fullStr |
Mediating genres of literacies and scientific education |
title_full_unstemmed |
Mediating genres of literacies and scientific education |
title_sort |
Mediating genres of literacies and scientific education |
author |
Reis, Aylizara Pinheiro dos |
author_facet |
Reis, Aylizara Pinheiro dos Silva, Wagner Rodrigues Freitas, Mirella de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Wagner Rodrigues Freitas, Mirella de Oliveira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Reis, Aylizara Pinheiro dos Silva, Wagner Rodrigues Freitas, Mirella de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
action research Genre Pedagogy Cycle teaching material. pesquisa-ação Circuito Curricular Mediado por Gênero material didático. |
topic |
action research Genre Pedagogy Cycle teaching material. pesquisa-ação Circuito Curricular Mediado por Gênero material didático. |
description |
This article reports and discusses an action research in the field of Applied Linguistics studies, through which literacy activities were developed in the school context, mediated by the short story and scientific poster genres. As a pedagogical intervention strategy, a teaching unit was developed, structured in a Genre Pedagogy Cycle. The objective was to investigate how these strategies could contribute to the practices of reading, textual production and linguistic analysis, providing the education of students and teachers involved in the process. The results indicated the possibility of innovating Portuguese language classes based on language research, linked to scientific and teacher literacy, so that the traditional teaching proposals are reconfigured. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/396 10.18364/rc.2021n61.396 |
url |
https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/396 |
identifier_str_mv |
10.18364/rc.2021n61.396 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/396/313 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Aylizara Pinheiro dos Reis, Wagner Rodrigues Silva, Mirella de Oliveira Freitas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Aylizara Pinheiro dos Reis, Wagner Rodrigues Silva, Mirella de Oliveira Freitas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Liceu Literário Português |
publisher.none.fl_str_mv |
Liceu Literário Português |
dc.source.none.fl_str_mv |
Confluência; 2021: ISSUE 61; 249-282 Confluência; 2021: Número 61; 249-282 Confluência; 2021: Número 61; 249-282 Confluência; 2021: Número 61; 249-282 Confluência; 2021: Número 61; 249-282 2317-4153 1415-7403 10.18364/rc.2021n61 reponame:Confluência instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Confluência |
collection |
Confluência |
repository.name.fl_str_mv |
Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaconfluencias.psd@id.uff.br|| |
_version_ |
1799705459249119232 |