Mediating genres of literacies and scientific education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis, Aylizara Pinheiro dos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Wagner Rodrigues, Freitas, Mirella de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Confluência
Texto Completo: https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/396
Resumo: This article reports and discusses an action research in the field of Applied Linguistics studies, through which literacy activities were developed in the school context, mediated by the short story and scientific poster genres. As a pedagogical intervention strategy, a teaching unit was developed, structured in a Genre Pedagogy Cycle. The objective was to investigate how these strategies could contribute to the practices of reading, textual production and linguistic analysis, providing the education of students and teachers involved in the process. The results indicated the possibility of innovating Portuguese language classes based on language research, linked to scientific and teacher literacy, so that the traditional teaching proposals are reconfigured.
id UFF-4_6df7d0a1aec1dcb384566a8e8ba79d9b
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/396
network_acronym_str UFF-4
network_name_str Confluência
repository_id_str
spelling Mediating genres of literacies and scientific educationGêneros mediadores de letramentos e educação científicaaction researchGenre Pedagogy Cycleteaching material.pesquisa-açãoCircuito Curricular Mediado por Gêneromaterial didático.This article reports and discusses an action research in the field of Applied Linguistics studies, through which literacy activities were developed in the school context, mediated by the short story and scientific poster genres. As a pedagogical intervention strategy, a teaching unit was developed, structured in a Genre Pedagogy Cycle. The objective was to investigate how these strategies could contribute to the practices of reading, textual production and linguistic analysis, providing the education of students and teachers involved in the process. The results indicated the possibility of innovating Portuguese language classes based on language research, linked to scientific and teacher literacy, so that the traditional teaching proposals are reconfigured.Este artigo relata e discute uma pesquisa-ação no campo de estudos da Linguística Aplicada, por meio da qual foram desenvolvidas atividades de letramento em contexto escolar, mediadas pelos gêneros conto e pôster científico. Como estratégia de intervenção pedagógica, foi desenvolvida uma unidade didática estruturada em Circuito Curricular Mediado por Gênero. O objetivo foi investigar como essas estratégias poderiam contribuir com as práticas de leitura, produção textual e análise linguística, propiciando a formação de alunos e professores envolvidos. Os resultados indicaram a possibilidade de se inovarem as aulas de língua portuguesa a partir da investigação da língua, articulada ao letramento científico e do professor, de modo que sejam reconfiguradas as propostas tradicionais de ensino.Liceu Literário Português2021-09-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/39610.18364/rc.2021n61.396Confluência; 2021: ISSUE 61; 249-282Confluência; 2021: Número 61; 249-282Confluência; 2021: Número 61; 249-282Confluência; 2021: Número 61; 249-282Confluência; 2021: Número 61; 249-2822317-41531415-740310.18364/rc.2021n61reponame:Confluênciainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/396/313Copyright (c) 2021 Aylizara Pinheiro dos Reis, Wagner Rodrigues Silva, Mirella de Oliveira Freitasinfo:eu-repo/semantics/openAccessReis, Aylizara Pinheiro dosSilva, Wagner RodriguesFreitas, Mirella de Oliveira2022-02-01T17:58:38Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/396Revistahttps://revistaconfluencia.org.br/rcPUBhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/oairevistaconfluencias.psd@id.uff.br||2318-45581678-7145opendoar:2022-02-01T17:58:38Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Mediating genres of literacies and scientific education
Gêneros mediadores de letramentos e educação científica
title Mediating genres of literacies and scientific education
spellingShingle Mediating genres of literacies and scientific education
Reis, Aylizara Pinheiro dos
action research
Genre Pedagogy Cycle
teaching material.
pesquisa-ação
Circuito Curricular Mediado por Gênero
material didático.
title_short Mediating genres of literacies and scientific education
title_full Mediating genres of literacies and scientific education
title_fullStr Mediating genres of literacies and scientific education
title_full_unstemmed Mediating genres of literacies and scientific education
title_sort Mediating genres of literacies and scientific education
author Reis, Aylizara Pinheiro dos
author_facet Reis, Aylizara Pinheiro dos
Silva, Wagner Rodrigues
Freitas, Mirella de Oliveira
author_role author
author2 Silva, Wagner Rodrigues
Freitas, Mirella de Oliveira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reis, Aylizara Pinheiro dos
Silva, Wagner Rodrigues
Freitas, Mirella de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv action research
Genre Pedagogy Cycle
teaching material.
pesquisa-ação
Circuito Curricular Mediado por Gênero
material didático.
topic action research
Genre Pedagogy Cycle
teaching material.
pesquisa-ação
Circuito Curricular Mediado por Gênero
material didático.
description This article reports and discusses an action research in the field of Applied Linguistics studies, through which literacy activities were developed in the school context, mediated by the short story and scientific poster genres. As a pedagogical intervention strategy, a teaching unit was developed, structured in a Genre Pedagogy Cycle. The objective was to investigate how these strategies could contribute to the practices of reading, textual production and linguistic analysis, providing the education of students and teachers involved in the process. The results indicated the possibility of innovating Portuguese language classes based on language research, linked to scientific and teacher literacy, so that the traditional teaching proposals are reconfigured.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/396
10.18364/rc.2021n61.396
url https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/396
identifier_str_mv 10.18364/rc.2021n61.396
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/396/313
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Aylizara Pinheiro dos Reis, Wagner Rodrigues Silva, Mirella de Oliveira Freitas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Aylizara Pinheiro dos Reis, Wagner Rodrigues Silva, Mirella de Oliveira Freitas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Liceu Literário Português
publisher.none.fl_str_mv Liceu Literário Português
dc.source.none.fl_str_mv Confluência; 2021: ISSUE 61; 249-282
Confluência; 2021: Número 61; 249-282
Confluência; 2021: Número 61; 249-282
Confluência; 2021: Número 61; 249-282
Confluência; 2021: Número 61; 249-282
2317-4153
1415-7403
10.18364/rc.2021n61
reponame:Confluência
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Confluência
collection Confluência
repository.name.fl_str_mv Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv revistaconfluencias.psd@id.uff.br||
_version_ 1799705459249119232