Teaching Portuguese in East Timor: testimonials and reflections

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Regina Helena Pires de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Bueno, Alexandre Marcelo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Confluência
Texto Completo: https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/478
Resumo: This work presents, in the first part, two experiences of Portuguese language teaching in Timor-Leste. Separated by time, each case shows different problems and different situations from the social, cultural, and historical necessities of the Portuguese language in Timor-Leste. In the second part, there is a reflection on the formation of teachers in East Timor and, mainly, a defence of the need to know the local particularities from field research and accounts of the experiences of professionals working in international cooperation projects in order to adequately plan formative teaching and encourage a more effective language education policy.
id UFF-4_ee459553cd78c3f6531a122fe9db05d5
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/478
network_acronym_str UFF-4
network_name_str Confluência
repository_id_str
spelling Teaching Portuguese in East Timor: testimonials and reflectionsEnsinar português em Timor-Leste: relatos e reflexõesTimor-LesteEnsino de língua portuguesaContexto Multilinguístico.East TimorPortuguese language teachingMultilinguistic ContextThis work presents, in the first part, two experiences of Portuguese language teaching in Timor-Leste. Separated by time, each case shows different problems and different situations from the social, cultural, and historical necessities of the Portuguese language in Timor-Leste. In the second part, there is a reflection on the formation of teachers in East Timor and, mainly, a defence of the need to know the local particularities from field research and accounts of the experiences of professionals working in international cooperation projects in order to adequately plan formative teaching and encourage a more effective language education policy.Este trabalho apresenta, na primeira parte, duas experiências de ensino da língua portuguesa em Timor-Leste. Separadas pelo tempo, cada relato mostra diferentes problemas e distintas situações a partir das necessidades sociais, culturais e históricas da língua portuguesa em Timor-Leste. Na segunda parte, apresenta-se uma reflexão conjunta a respeito da formação de professores em Timor-Leste e, principalmente, uma defesa da necessidade de se conhecer as particularidades locais a partir de pesquisas de campo e de relatos das vivências dos profissionais que trabalham em projetos de cooperação internacional para se planejar adequadamente o ensino formativo e incentivar uma política de educação linguística mais efetiva.Liceu Literário Português2022-02-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/47810.18364/rc.2022n62.478Confluência; 2022: Issue 62; 150-173Confluência; 2022: Número 62; 150-173Confluência; 2022: Numéro 62; 150-173Confluência; 2022: Numero 62; 150-173Confluência; 2022: Número 62; 150-1732317-41531415-740310.18364/rc.2022n62reponame:Confluênciainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/478/736Copyright (c) 2022 Alexandre Marcelo Bueno, Regina Helena Pires de Britohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrito, Regina Helena Pires deBueno, Alexandre Marcelo2022-03-04T13:25:39Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/478Revistahttps://revistaconfluencia.org.br/rcPUBhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/oairevistaconfluencias.psd@id.uff.br||2318-45581678-7145opendoar:2022-03-04T13:25:39Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching Portuguese in East Timor: testimonials and reflections
Ensinar português em Timor-Leste: relatos e reflexões
title Teaching Portuguese in East Timor: testimonials and reflections
spellingShingle Teaching Portuguese in East Timor: testimonials and reflections
Brito, Regina Helena Pires de
Timor-Leste
Ensino de língua portuguesa
Contexto Multilinguístico.
East Timor
Portuguese language teaching
Multilinguistic Context
title_short Teaching Portuguese in East Timor: testimonials and reflections
title_full Teaching Portuguese in East Timor: testimonials and reflections
title_fullStr Teaching Portuguese in East Timor: testimonials and reflections
title_full_unstemmed Teaching Portuguese in East Timor: testimonials and reflections
title_sort Teaching Portuguese in East Timor: testimonials and reflections
author Brito, Regina Helena Pires de
author_facet Brito, Regina Helena Pires de
Bueno, Alexandre Marcelo
author_role author
author2 Bueno, Alexandre Marcelo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brito, Regina Helena Pires de
Bueno, Alexandre Marcelo
dc.subject.por.fl_str_mv Timor-Leste
Ensino de língua portuguesa
Contexto Multilinguístico.
East Timor
Portuguese language teaching
Multilinguistic Context
topic Timor-Leste
Ensino de língua portuguesa
Contexto Multilinguístico.
East Timor
Portuguese language teaching
Multilinguistic Context
description This work presents, in the first part, two experiences of Portuguese language teaching in Timor-Leste. Separated by time, each case shows different problems and different situations from the social, cultural, and historical necessities of the Portuguese language in Timor-Leste. In the second part, there is a reflection on the formation of teachers in East Timor and, mainly, a defence of the need to know the local particularities from field research and accounts of the experiences of professionals working in international cooperation projects in order to adequately plan formative teaching and encourage a more effective language education policy.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/478
10.18364/rc.2022n62.478
url https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/478
identifier_str_mv 10.18364/rc.2022n62.478
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/478/736
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Alexandre Marcelo Bueno, Regina Helena Pires de Brito
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Alexandre Marcelo Bueno, Regina Helena Pires de Brito
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Liceu Literário Português
publisher.none.fl_str_mv Liceu Literário Português
dc.source.none.fl_str_mv Confluência; 2022: Issue 62; 150-173
Confluência; 2022: Número 62; 150-173
Confluência; 2022: Numéro 62; 150-173
Confluência; 2022: Numero 62; 150-173
Confluência; 2022: Número 62; 150-173
2317-4153
1415-7403
10.18364/rc.2022n62
reponame:Confluência
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Confluência
collection Confluência
repository.name.fl_str_mv Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv revistaconfluencias.psd@id.uff.br||
_version_ 1799705459329859584