Portuguese language: teacher training, linguistic pluricentrism and the construction of citizenship

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa Bastos, Neusa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Marcondes Carvalho Vasconcelos, Maria Lucia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Confluência
Texto Completo: https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/1352
Resumo: This paper presents some relevant concepts about the teaching activity in the training of teachers in the linguistic field, considering the pedagogical issue related to the characterization of Portuguese as a pluricentric language whose speakers, although related by the same language, belong to different cultural environments. It also addresses the tasks related to the exercise of citizenship in these different socio-political environments where Portuguese is spoken as a vernacular.
id UFF-4_f74a92ed3296f61f35de45c9f7b08d48
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1352
network_acronym_str UFF-4
network_name_str Confluência
repository_id_str
spelling Portuguese language: teacher training, linguistic pluricentrism and the construction of citizenshipLíngua portuguesa: formação de professores, pluricentrismo linguístico e construção da cidadaniaFormação de professoresPluricentrismo linguísticoConstrução da cidadaniateacher traininglinguistic pluricentrismcitizenship constructionThis paper presents some relevant concepts about the teaching activity in the training of teachers in the linguistic field, considering the pedagogical issue related to the characterization of Portuguese as a pluricentric language whose speakers, although related by the same language, belong to different cultural environments. It also addresses the tasks related to the exercise of citizenship in these different socio-political environments where Portuguese is spoken as a vernacular.Este trabalho apresenta alguns conceitos relevantes acerca da atividade docente na formação de professores na área linguística, levando-se em conta a questão pedagógica atinente à caracterização do português como língua pluricêntrica, cujos falantes, embora irmanados pela mesma língua, inscrevem-se em ambientes culturais distintos. Cuida-se igualmente das tarefas atinentes ao exercício da cidadania nesses ambientes sociopolíticos distintos em que se fala o português como língua vernácula.Liceu Literário Português2023-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/135210.18364/rc.2023nEspecial.1352Confluência; 2023: Issue in honor of Leonor Lopes Fávero; 191-204Confluência; 2023: Número em homenagem a Leonor Lopes Fávero; 191-204Confluência; 2023: Número em homenagem a Leonor Lopes Fávero; 191-204Confluência; 2023: Número em homenagem a Leonor Lopes Fávero; 191-204Confluência; 2023: Número em homenagem a Leonor Lopes Fávero; 191-2042317-41531415-740310.18364/rc.2023nEspecialreponame:Confluênciainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/1352/1112Copyright (c) 2023 Neusa Maria Oliveira Barbosa Bastos, Maria Lucia Marcondes Carvalho Vasconceloshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa Bastos, NeusaMarcondes Carvalho Vasconcelos, Maria Lucia2024-01-13T16:45:42Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1352Revistahttps://revistaconfluencia.org.br/rcPUBhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/oairevistaconfluencias.psd@id.uff.br||2318-45581678-7145opendoar:2024-01-13T16:45:42Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Portuguese language: teacher training, linguistic pluricentrism and the construction of citizenship
Língua portuguesa: formação de professores, pluricentrismo linguístico e construção da cidadania
title Portuguese language: teacher training, linguistic pluricentrism and the construction of citizenship
spellingShingle Portuguese language: teacher training, linguistic pluricentrism and the construction of citizenship
Barbosa Bastos, Neusa
Formação de professores
Pluricentrismo linguístico
Construção da cidadania
teacher training
linguistic pluricentrism
citizenship construction
title_short Portuguese language: teacher training, linguistic pluricentrism and the construction of citizenship
title_full Portuguese language: teacher training, linguistic pluricentrism and the construction of citizenship
title_fullStr Portuguese language: teacher training, linguistic pluricentrism and the construction of citizenship
title_full_unstemmed Portuguese language: teacher training, linguistic pluricentrism and the construction of citizenship
title_sort Portuguese language: teacher training, linguistic pluricentrism and the construction of citizenship
author Barbosa Bastos, Neusa
author_facet Barbosa Bastos, Neusa
Marcondes Carvalho Vasconcelos, Maria Lucia
author_role author
author2 Marcondes Carvalho Vasconcelos, Maria Lucia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa Bastos, Neusa
Marcondes Carvalho Vasconcelos, Maria Lucia
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Pluricentrismo linguístico
Construção da cidadania
teacher training
linguistic pluricentrism
citizenship construction
topic Formação de professores
Pluricentrismo linguístico
Construção da cidadania
teacher training
linguistic pluricentrism
citizenship construction
description This paper presents some relevant concepts about the teaching activity in the training of teachers in the linguistic field, considering the pedagogical issue related to the characterization of Portuguese as a pluricentric language whose speakers, although related by the same language, belong to different cultural environments. It also addresses the tasks related to the exercise of citizenship in these different socio-political environments where Portuguese is spoken as a vernacular.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/1352
10.18364/rc.2023nEspecial.1352
url https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/1352
identifier_str_mv 10.18364/rc.2023nEspecial.1352
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/1352/1112
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Neusa Maria Oliveira Barbosa Bastos, Maria Lucia Marcondes Carvalho Vasconcelos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Neusa Maria Oliveira Barbosa Bastos, Maria Lucia Marcondes Carvalho Vasconcelos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Liceu Literário Português
publisher.none.fl_str_mv Liceu Literário Português
dc.source.none.fl_str_mv Confluência; 2023: Issue in honor of Leonor Lopes Fávero; 191-204
Confluência; 2023: Número em homenagem a Leonor Lopes Fávero; 191-204
Confluência; 2023: Número em homenagem a Leonor Lopes Fávero; 191-204
Confluência; 2023: Número em homenagem a Leonor Lopes Fávero; 191-204
Confluência; 2023: Número em homenagem a Leonor Lopes Fávero; 191-204
2317-4153
1415-7403
10.18364/rc.2023nEspecial
reponame:Confluência
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Confluência
collection Confluência
repository.name.fl_str_mv Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv revistaconfluencias.psd@id.uff.br||
_version_ 1799705462209249280