Portuguese language: teacher training, linguistic pluricentrism and the construction of citizenship
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Confluência |
Texto Completo: | https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/1352 |
Resumo: | This paper presents some relevant concepts about the teaching activity in the training of teachers in the linguistic field, considering the pedagogical issue related to the characterization of Portuguese as a pluricentric language whose speakers, although related by the same language, belong to different cultural environments. It also addresses the tasks related to the exercise of citizenship in these different socio-political environments where Portuguese is spoken as a vernacular. |
id |
UFF-4_f74a92ed3296f61f35de45c9f7b08d48 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1352 |
network_acronym_str |
UFF-4 |
network_name_str |
Confluência |
repository_id_str |
|
spelling |
Portuguese language: teacher training, linguistic pluricentrism and the construction of citizenshipLíngua portuguesa: formação de professores, pluricentrismo linguístico e construção da cidadaniaFormação de professoresPluricentrismo linguísticoConstrução da cidadaniateacher traininglinguistic pluricentrismcitizenship constructionThis paper presents some relevant concepts about the teaching activity in the training of teachers in the linguistic field, considering the pedagogical issue related to the characterization of Portuguese as a pluricentric language whose speakers, although related by the same language, belong to different cultural environments. It also addresses the tasks related to the exercise of citizenship in these different socio-political environments where Portuguese is spoken as a vernacular.Este trabalho apresenta alguns conceitos relevantes acerca da atividade docente na formação de professores na área linguística, levando-se em conta a questão pedagógica atinente à caracterização do português como língua pluricêntrica, cujos falantes, embora irmanados pela mesma língua, inscrevem-se em ambientes culturais distintos. Cuida-se igualmente das tarefas atinentes ao exercício da cidadania nesses ambientes sociopolíticos distintos em que se fala o português como língua vernácula.Liceu Literário Português2023-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/135210.18364/rc.2023nEspecial.1352Confluência; 2023: Issue in honor of Leonor Lopes Fávero; 191-204Confluência; 2023: Número em homenagem a Leonor Lopes Fávero; 191-204Confluência; 2023: Número em homenagem a Leonor Lopes Fávero; 191-204Confluência; 2023: Número em homenagem a Leonor Lopes Fávero; 191-204Confluência; 2023: Número em homenagem a Leonor Lopes Fávero; 191-2042317-41531415-740310.18364/rc.2023nEspecialreponame:Confluênciainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/1352/1112Copyright (c) 2023 Neusa Maria Oliveira Barbosa Bastos, Maria Lucia Marcondes Carvalho Vasconceloshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa Bastos, NeusaMarcondes Carvalho Vasconcelos, Maria Lucia2024-01-13T16:45:42Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1352Revistahttps://revistaconfluencia.org.br/rcPUBhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/oairevistaconfluencias.psd@id.uff.br||2318-45581678-7145opendoar:2024-01-13T16:45:42Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Portuguese language: teacher training, linguistic pluricentrism and the construction of citizenship Língua portuguesa: formação de professores, pluricentrismo linguístico e construção da cidadania |
title |
Portuguese language: teacher training, linguistic pluricentrism and the construction of citizenship |
spellingShingle |
Portuguese language: teacher training, linguistic pluricentrism and the construction of citizenship Barbosa Bastos, Neusa Formação de professores Pluricentrismo linguístico Construção da cidadania teacher training linguistic pluricentrism citizenship construction |
title_short |
Portuguese language: teacher training, linguistic pluricentrism and the construction of citizenship |
title_full |
Portuguese language: teacher training, linguistic pluricentrism and the construction of citizenship |
title_fullStr |
Portuguese language: teacher training, linguistic pluricentrism and the construction of citizenship |
title_full_unstemmed |
Portuguese language: teacher training, linguistic pluricentrism and the construction of citizenship |
title_sort |
Portuguese language: teacher training, linguistic pluricentrism and the construction of citizenship |
author |
Barbosa Bastos, Neusa |
author_facet |
Barbosa Bastos, Neusa Marcondes Carvalho Vasconcelos, Maria Lucia |
author_role |
author |
author2 |
Marcondes Carvalho Vasconcelos, Maria Lucia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa Bastos, Neusa Marcondes Carvalho Vasconcelos, Maria Lucia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Pluricentrismo linguístico Construção da cidadania teacher training linguistic pluricentrism citizenship construction |
topic |
Formação de professores Pluricentrismo linguístico Construção da cidadania teacher training linguistic pluricentrism citizenship construction |
description |
This paper presents some relevant concepts about the teaching activity in the training of teachers in the linguistic field, considering the pedagogical issue related to the characterization of Portuguese as a pluricentric language whose speakers, although related by the same language, belong to different cultural environments. It also addresses the tasks related to the exercise of citizenship in these different socio-political environments where Portuguese is spoken as a vernacular. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/1352 10.18364/rc.2023nEspecial.1352 |
url |
https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/1352 |
identifier_str_mv |
10.18364/rc.2023nEspecial.1352 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/1352/1112 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Neusa Maria Oliveira Barbosa Bastos, Maria Lucia Marcondes Carvalho Vasconcelos https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Neusa Maria Oliveira Barbosa Bastos, Maria Lucia Marcondes Carvalho Vasconcelos https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Liceu Literário Português |
publisher.none.fl_str_mv |
Liceu Literário Português |
dc.source.none.fl_str_mv |
Confluência; 2023: Issue in honor of Leonor Lopes Fávero; 191-204 Confluência; 2023: Número em homenagem a Leonor Lopes Fávero; 191-204 Confluência; 2023: Número em homenagem a Leonor Lopes Fávero; 191-204 Confluência; 2023: Número em homenagem a Leonor Lopes Fávero; 191-204 Confluência; 2023: Número em homenagem a Leonor Lopes Fávero; 191-204 2317-4153 1415-7403 10.18364/rc.2023nEspecial reponame:Confluência instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Confluência |
collection |
Confluência |
repository.name.fl_str_mv |
Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaconfluencias.psd@id.uff.br|| |
_version_ |
1799705462209249280 |