Ontologies of sight in present days: what can a precarious view

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Kleber Jean Matos
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Madeiro, Elen Naiara Batista, Silva, Jameson Thiago Farias
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fractal : Revista de Psicologia
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4854
Resumo: This paper discusses the ways of view in present days and analyzes policies constitution of the look, through the notions of the precarious view and total look; disposed as logical for the production of the senses. The ways of view are genealogical presented and related to the modes of production and expression of thought, to the biopolitical in the present time and to the make of the contemporary cinema. Discusses two cinema experiences through the movies Le scaphandre et le papillon and La pianist, to think movements of individuality production or modes of subjectivity that allow exercises of autonomy and fabrication of collective.
id UFF-7_31f85e7cf9eb772c184476c845d4c123
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4854
network_acronym_str UFF-7
network_name_str Fractal : Revista de Psicologia
repository_id_str
spelling Ontologies of sight in present days: what can a precarious viewOntologias do ver na atualidade: o que pode um olhar precáriopolitics of imagemodes of subjectivitycinemaprecarious viewPolíticas da ImagemModos de SubjetivaçãoCinemaOlhar Precário.Psicologia SocialThis paper discusses the ways of view in present days and analyzes policies constitution of the look, through the notions of the precarious view and total look; disposed as logical for the production of the senses. The ways of view are genealogical presented and related to the modes of production and expression of thought, to the biopolitical in the present time and to the make of the contemporary cinema. Discusses two cinema experiences through the movies Le scaphandre et le papillon and La pianist, to think movements of individuality production or modes of subjectivity that allow exercises of autonomy and fabrication of collective.  Este trabalho problematiza os modos de olhar na atualidade, analisando políticas de constituição do ver, através do conceito de olhar precário. Toma por precário uma dimensão parcial da visão, que não se basta para a produção de sentidos, e que por isso, busca encontros para uma realização. Desse modo aciona uma política do encontro e da criação. Por outro lado, essa discussão apresenta uma configuração de olhar total como um dispositivo bio-político-epistemológico, que busca a instauração e manutenção de registros gerais e absolutos. Os dois modos de ver são apresentados historicamente e suas lógicas se ancoram na produção de autores como Friedrich Nietzsche, Gilles Deleuze, Michel Foucault e Paul Virilio, relacionando-os aos modos de produção e expressão do pensamento, às biopolíticas que modulam o viver na atualidades e ao fazer do cinema contemporâneo. Discute ainda duas experiências de cinema através dos filmes O escafandro e a borboleta e A professora de piano, para pensar movimentos de produção de captura e da individualidade ou modos de subjetivação que possibilitam exercícios de autonomia e fabricação de coletivos.ABEC2011-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresGenealógico-deambulanteapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4854Fractal: Journal of Psychology; Vol. 23 No. 2 (2011); 389-404Fractal: Revista de Psicologia; v. 23 n. 2 (2011); 389-4041984-0292reponame:Fractal : Revista de Psicologiainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4854/4695Copyright (c) 2018 Fractalinfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Kleber Jean MatosMadeiro, Elen Naiara BatistaSilva, Jameson Thiago Farias2018-06-05T12:01:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4854Revistahttps://periodicos.uff.br/fractalPUBhttps://periodicos.uff.br/fractal/oai||anaclmonteiro@yahoo.com.br|| mlivianascimento@gmail.com1984-02921984-0292opendoar:2018-06-05T12:01:05Fractal : Revista de Psicologia - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Ontologies of sight in present days: what can a precarious view
Ontologias do ver na atualidade: o que pode um olhar precário
title Ontologies of sight in present days: what can a precarious view
spellingShingle Ontologies of sight in present days: what can a precarious view
Lopes, Kleber Jean Matos
politics of image
modes of subjectivity
cinema
precarious view
Políticas da Imagem
Modos de Subjetivação
Cinema
Olhar Precário.
Psicologia Social
title_short Ontologies of sight in present days: what can a precarious view
title_full Ontologies of sight in present days: what can a precarious view
title_fullStr Ontologies of sight in present days: what can a precarious view
title_full_unstemmed Ontologies of sight in present days: what can a precarious view
title_sort Ontologies of sight in present days: what can a precarious view
author Lopes, Kleber Jean Matos
author_facet Lopes, Kleber Jean Matos
Madeiro, Elen Naiara Batista
Silva, Jameson Thiago Farias
author_role author
author2 Madeiro, Elen Naiara Batista
Silva, Jameson Thiago Farias
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Kleber Jean Matos
Madeiro, Elen Naiara Batista
Silva, Jameson Thiago Farias
dc.subject.por.fl_str_mv politics of image
modes of subjectivity
cinema
precarious view
Políticas da Imagem
Modos de Subjetivação
Cinema
Olhar Precário.
Psicologia Social
topic politics of image
modes of subjectivity
cinema
precarious view
Políticas da Imagem
Modos de Subjetivação
Cinema
Olhar Precário.
Psicologia Social
description This paper discusses the ways of view in present days and analyzes policies constitution of the look, through the notions of the precarious view and total look; disposed as logical for the production of the senses. The ways of view are genealogical presented and related to the modes of production and expression of thought, to the biopolitical in the present time and to the make of the contemporary cinema. Discusses two cinema experiences through the movies Le scaphandre et le papillon and La pianist, to think movements of individuality production or modes of subjectivity that allow exercises of autonomy and fabrication of collective.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
Genealógico-deambulante
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4854
url https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4854
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4854/4695
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Fractal
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Fractal
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv Fractal: Journal of Psychology; Vol. 23 No. 2 (2011); 389-404
Fractal: Revista de Psicologia; v. 23 n. 2 (2011); 389-404
1984-0292
reponame:Fractal : Revista de Psicologia
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Fractal : Revista de Psicologia
collection Fractal : Revista de Psicologia
repository.name.fl_str_mv Fractal : Revista de Psicologia - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv ||anaclmonteiro@yahoo.com.br|| mlivianascimento@gmail.com
_version_ 1799695289901121536