Ontologies of sight in present days: what can a precarious view
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fractal : Revista de Psicologia |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4854 |
Resumo: | This paper discusses the ways of view in present days and analyzes policies constitution of the look, through the notions of the precarious view and total look; disposed as logical for the production of the senses. The ways of view are genealogical presented and related to the modes of production and expression of thought, to the biopolitical in the present time and to the make of the contemporary cinema. Discusses two cinema experiences through the movies Le scaphandre et le papillon and La pianist, to think movements of individuality production or modes of subjectivity that allow exercises of autonomy and fabrication of collective. |
id |
UFF-7_31f85e7cf9eb772c184476c845d4c123 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4854 |
network_acronym_str |
UFF-7 |
network_name_str |
Fractal : Revista de Psicologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Ontologies of sight in present days: what can a precarious viewOntologias do ver na atualidade: o que pode um olhar precáriopolitics of imagemodes of subjectivitycinemaprecarious viewPolíticas da ImagemModos de SubjetivaçãoCinemaOlhar Precário.Psicologia SocialThis paper discusses the ways of view in present days and analyzes policies constitution of the look, through the notions of the precarious view and total look; disposed as logical for the production of the senses. The ways of view are genealogical presented and related to the modes of production and expression of thought, to the biopolitical in the present time and to the make of the contemporary cinema. Discusses two cinema experiences through the movies Le scaphandre et le papillon and La pianist, to think movements of individuality production or modes of subjectivity that allow exercises of autonomy and fabrication of collective. Este trabalho problematiza os modos de olhar na atualidade, analisando políticas de constituição do ver, através do conceito de olhar precário. Toma por precário uma dimensão parcial da visão, que não se basta para a produção de sentidos, e que por isso, busca encontros para uma realização. Desse modo aciona uma política do encontro e da criação. Por outro lado, essa discussão apresenta uma configuração de olhar total como um dispositivo bio-político-epistemológico, que busca a instauração e manutenção de registros gerais e absolutos. Os dois modos de ver são apresentados historicamente e suas lógicas se ancoram na produção de autores como Friedrich Nietzsche, Gilles Deleuze, Michel Foucault e Paul Virilio, relacionando-os aos modos de produção e expressão do pensamento, às biopolíticas que modulam o viver na atualidades e ao fazer do cinema contemporâneo. Discute ainda duas experiências de cinema através dos filmes O escafandro e a borboleta e A professora de piano, para pensar movimentos de produção de captura e da individualidade ou modos de subjetivação que possibilitam exercícios de autonomia e fabricação de coletivos.ABEC2011-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresGenealógico-deambulanteapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4854Fractal: Journal of Psychology; Vol. 23 No. 2 (2011); 389-404Fractal: Revista de Psicologia; v. 23 n. 2 (2011); 389-4041984-0292reponame:Fractal : Revista de Psicologiainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4854/4695Copyright (c) 2018 Fractalinfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Kleber Jean MatosMadeiro, Elen Naiara BatistaSilva, Jameson Thiago Farias2018-06-05T12:01:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4854Revistahttps://periodicos.uff.br/fractalPUBhttps://periodicos.uff.br/fractal/oai||anaclmonteiro@yahoo.com.br|| mlivianascimento@gmail.com1984-02921984-0292opendoar:2018-06-05T12:01:05Fractal : Revista de Psicologia - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ontologies of sight in present days: what can a precarious view Ontologias do ver na atualidade: o que pode um olhar precário |
title |
Ontologies of sight in present days: what can a precarious view |
spellingShingle |
Ontologies of sight in present days: what can a precarious view Lopes, Kleber Jean Matos politics of image modes of subjectivity cinema precarious view Políticas da Imagem Modos de Subjetivação Cinema Olhar Precário. Psicologia Social |
title_short |
Ontologies of sight in present days: what can a precarious view |
title_full |
Ontologies of sight in present days: what can a precarious view |
title_fullStr |
Ontologies of sight in present days: what can a precarious view |
title_full_unstemmed |
Ontologies of sight in present days: what can a precarious view |
title_sort |
Ontologies of sight in present days: what can a precarious view |
author |
Lopes, Kleber Jean Matos |
author_facet |
Lopes, Kleber Jean Matos Madeiro, Elen Naiara Batista Silva, Jameson Thiago Farias |
author_role |
author |
author2 |
Madeiro, Elen Naiara Batista Silva, Jameson Thiago Farias |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Kleber Jean Matos Madeiro, Elen Naiara Batista Silva, Jameson Thiago Farias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
politics of image modes of subjectivity cinema precarious view Políticas da Imagem Modos de Subjetivação Cinema Olhar Precário. Psicologia Social |
topic |
politics of image modes of subjectivity cinema precarious view Políticas da Imagem Modos de Subjetivação Cinema Olhar Precário. Psicologia Social |
description |
This paper discusses the ways of view in present days and analyzes policies constitution of the look, through the notions of the precarious view and total look; disposed as logical for the production of the senses. The ways of view are genealogical presented and related to the modes of production and expression of thought, to the biopolitical in the present time and to the make of the contemporary cinema. Discusses two cinema experiences through the movies Le scaphandre et le papillon and La pianist, to think movements of individuality production or modes of subjectivity that allow exercises of autonomy and fabrication of collective. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares Genealógico-deambulante |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4854 |
url |
https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4854 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/4854/4695 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Fractal info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Fractal |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fractal: Journal of Psychology; Vol. 23 No. 2 (2011); 389-404 Fractal: Revista de Psicologia; v. 23 n. 2 (2011); 389-404 1984-0292 reponame:Fractal : Revista de Psicologia instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Fractal : Revista de Psicologia |
collection |
Fractal : Revista de Psicologia |
repository.name.fl_str_mv |
Fractal : Revista de Psicologia - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
||anaclmonteiro@yahoo.com.br|| mlivianascimento@gmail.com |
_version_ |
1799695289901121536 |