El método de enfloración como herramienta pedagógica en la enseñanza de las interacciones intermoleculares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pádua, Geilly Mara Silva de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Barradas, Jéssica De Almeida, Pinho, Isabella Moreira da Silva, Santos, Arielly Celestino Rodrigues dos, Fratari, Silvio Cesar, Sampaio, Olívia Moreira, Vieira, Lucas Campos Curcino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Insignare Scientia
Texto Completo: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13050
Resumo: This work aims the use the enfleurage experiment for teaching Chemistry, by using commercially available and accessible materials, such as hydrogenated soybean fat (GSH) and flower petals. The pedagogical approach explored in the experiment can be used in different phases of the flowering method, making it possible to correlate many chemistry contents with everyday activities. Among the contents that can be studied applying the flowering process, we highlight the molecular chemical structures of oil constituents, indicating the functional groups and polarized covalent bonds, the intermolecular interactions existing in the essential oil extraction processes with GSH and in the liquid-liquid extraction using ethanol as an organic solvent. Thus, the flowering method widely used in antiquity and sometimes represented in films in obtaining flower essences can help as an interesting pedagogical tool to develop interest and contribute to the understanding of chemistry contents.
id UFFS-2_0aaa694f97a21d963a78e814a124ea26
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.253.137:article/13050
network_acronym_str UFFS-2
network_name_str Revista Insignare Scientia
repository_id_str
spelling El método de enfloración como herramienta pedagógica en la enseñanza de las interacciones intermolecularesThe Enfleurage Method as a Pedagogical Tool in Intermolecular Interactions TeachingO Método de Enfloração Como Ferramenta Pedagógica no Ensino de Interações IntermolecularesThis work aims the use the enfleurage experiment for teaching Chemistry, by using commercially available and accessible materials, such as hydrogenated soybean fat (GSH) and flower petals. The pedagogical approach explored in the experiment can be used in different phases of the flowering method, making it possible to correlate many chemistry contents with everyday activities. Among the contents that can be studied applying the flowering process, we highlight the molecular chemical structures of oil constituents, indicating the functional groups and polarized covalent bonds, the intermolecular interactions existing in the essential oil extraction processes with GSH and in the liquid-liquid extraction using ethanol as an organic solvent. Thus, the flowering method widely used in antiquity and sometimes represented in films in obtaining flower essences can help as an interesting pedagogical tool to develop interest and contribute to the understanding of chemistry contents.Este trabalho aborda o uso do experimento de enfloração para o ensino de Química empregando materiais acessíveis e disponíveis no comércio, como a gordura de soja hidrogenada (GSH) e pétalas de flores aromáticas. A abordagem pedagógica explorada no experimento pode ser trabalhada em fases distintas do método de enfloração, sendo possível a correlação de diversos conteúdos de química com atividades do cotidiano dos alunos. Dentre os conteúdos que podem ser estudados, destacam-se o ensino das estruturas químicas moleculares dos constituintes presentes nos óleos florais, com ênfase nos grupos funcionais e ligações covalentes polarizadas. É explorado o ensino das interações intermoleculares existentes nos processos de extração do óleo essencial com a GSH, assim como na extração líquido-líquido empregando álcool etílico como solvente orgânico. O produto obtido ao final do experimento pode ser oferecido aos alunos, os quais tem a oportunidade de usar o óleo essencial na elaboração de velas e aromatizantes de ambientes. Portanto, o método de enfloração, o qual muito utilizado na antiguidade e por vezes retratado em filmes na obtenção de perfumes de flores, pode auxiliar como uma interessante ferramenta pedagógica para desenvolver o interesse e favorecer a compreensão de conteúdos de química.Este trabajo aborda el uso del experimento de la floración para la enseñanza de la Química utilizando materiales accesibles y comercialmente disponibles, como la grasa de soja hidrogenada (GSH) y los pétalos de flores aromáticas. El enfoque pedagógico explorado en el experimento se puede trabajar en diferentes fases del método de floración, lo que permite correlacionar diferentes contenidos de química con las actividades diarias de los estudiantes. Entre los contenidos que se pueden estudiar aplicando el proceso de floración, se destaca la enseñanza de las estructuras químicas moleculares de los constituyentes presentes en los aceites florales, con énfasis en los grupos funcionales y enlaces covalentes polarizados. Se puede explorar la enseñanza de las interacciones intermoleculares existentes en los procesos de extracción de aceites esenciales con GSH, así como en la extracción líquido-líquido empleando alcohol etílico como solvente orgánico. El producto obtenido al final del experimento puede ser ofrecido a los estudiantes, quienes tienen la oportunidad de usar el aceite esencial extraído en la elaboración de velas aromáticas y aromatizantes de ambiente. Así, el método de la floración, muy empleado en la antigüedad y en ocasiones retratado en películas para la obtención de perfumes florales, puede ayudar como una interesante herramienta pedagógica para desarrollar el interés y favorecer la comprensión de los contenidos de química.Universidade Federal da Fronteira Sul2023-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1305010.36661/2595-4520.2023v6n1.13050Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 1 (2023): Revista Insignare Scientia; 200-2142595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13050/8829Copyright (c) 2023 Geilly Mara Silva de Pádua, Jéssica De Almeida Barradas, Isabella Moreira da Silva Pinho, Arielly Celestino Rodrigues dos Santos, Silvio Cesar Fratari, Olívia Moreira Sampaio, Lucas Campos Curcino Vieirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPádua, Geilly Mara Silva deBarradas, Jéssica De AlmeidaPinho, Isabella Moreira da SilvaSantos, Arielly Celestino Rodrigues dosFratari, Silvio CesarSampaio, Olívia MoreiraVieira, Lucas Campos Curcino2023-05-06T00:18:08Zoai:ojs.192.168.253.137:article/13050Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2023-05-06T00:18:08Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false
dc.title.none.fl_str_mv El método de enfloración como herramienta pedagógica en la enseñanza de las interacciones intermoleculares
The Enfleurage Method as a Pedagogical Tool in Intermolecular Interactions Teaching
O Método de Enfloração Como Ferramenta Pedagógica no Ensino de Interações Intermoleculares
title El método de enfloración como herramienta pedagógica en la enseñanza de las interacciones intermoleculares
spellingShingle El método de enfloración como herramienta pedagógica en la enseñanza de las interacciones intermoleculares
Pádua, Geilly Mara Silva de
title_short El método de enfloración como herramienta pedagógica en la enseñanza de las interacciones intermoleculares
title_full El método de enfloración como herramienta pedagógica en la enseñanza de las interacciones intermoleculares
title_fullStr El método de enfloración como herramienta pedagógica en la enseñanza de las interacciones intermoleculares
title_full_unstemmed El método de enfloración como herramienta pedagógica en la enseñanza de las interacciones intermoleculares
title_sort El método de enfloración como herramienta pedagógica en la enseñanza de las interacciones intermoleculares
author Pádua, Geilly Mara Silva de
author_facet Pádua, Geilly Mara Silva de
Barradas, Jéssica De Almeida
Pinho, Isabella Moreira da Silva
Santos, Arielly Celestino Rodrigues dos
Fratari, Silvio Cesar
Sampaio, Olívia Moreira
Vieira, Lucas Campos Curcino
author_role author
author2 Barradas, Jéssica De Almeida
Pinho, Isabella Moreira da Silva
Santos, Arielly Celestino Rodrigues dos
Fratari, Silvio Cesar
Sampaio, Olívia Moreira
Vieira, Lucas Campos Curcino
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pádua, Geilly Mara Silva de
Barradas, Jéssica De Almeida
Pinho, Isabella Moreira da Silva
Santos, Arielly Celestino Rodrigues dos
Fratari, Silvio Cesar
Sampaio, Olívia Moreira
Vieira, Lucas Campos Curcino
description This work aims the use the enfleurage experiment for teaching Chemistry, by using commercially available and accessible materials, such as hydrogenated soybean fat (GSH) and flower petals. The pedagogical approach explored in the experiment can be used in different phases of the flowering method, making it possible to correlate many chemistry contents with everyday activities. Among the contents that can be studied applying the flowering process, we highlight the molecular chemical structures of oil constituents, indicating the functional groups and polarized covalent bonds, the intermolecular interactions existing in the essential oil extraction processes with GSH and in the liquid-liquid extraction using ethanol as an organic solvent. Thus, the flowering method widely used in antiquity and sometimes represented in films in obtaining flower essences can help as an interesting pedagogical tool to develop interest and contribute to the understanding of chemistry contents.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13050
10.36661/2595-4520.2023v6n1.13050
url https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13050
identifier_str_mv 10.36661/2595-4520.2023v6n1.13050
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13050/8829
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 1 (2023): Revista Insignare Scientia; 200-214
2595-4520
reponame:Revista Insignare Scientia
instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron:UFFS
instname_str Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron_str UFFS
institution UFFS
reponame_str Revista Insignare Scientia
collection Revista Insignare Scientia
repository.name.fl_str_mv Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
repository.mail.fl_str_mv roquegullich@uffs.edu.br||
_version_ 1797221614117453824