El método de enfloración como herramienta pedagógica en la enseñanza de las interacciones intermoleculares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Insignare Scientia |
Texto Completo: | https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13050 |
Resumo: | This work aims the use the enfleurage experiment for teaching Chemistry, by using commercially available and accessible materials, such as hydrogenated soybean fat (GSH) and flower petals. The pedagogical approach explored in the experiment can be used in different phases of the flowering method, making it possible to correlate many chemistry contents with everyday activities. Among the contents that can be studied applying the flowering process, we highlight the molecular chemical structures of oil constituents, indicating the functional groups and polarized covalent bonds, the intermolecular interactions existing in the essential oil extraction processes with GSH and in the liquid-liquid extraction using ethanol as an organic solvent. Thus, the flowering method widely used in antiquity and sometimes represented in films in obtaining flower essences can help as an interesting pedagogical tool to develop interest and contribute to the understanding of chemistry contents. |
id |
UFFS-2_0aaa694f97a21d963a78e814a124ea26 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.253.137:article/13050 |
network_acronym_str |
UFFS-2 |
network_name_str |
Revista Insignare Scientia |
repository_id_str |
|
spelling |
El método de enfloración como herramienta pedagógica en la enseñanza de las interacciones intermolecularesThe Enfleurage Method as a Pedagogical Tool in Intermolecular Interactions TeachingO Método de Enfloração Como Ferramenta Pedagógica no Ensino de Interações IntermolecularesThis work aims the use the enfleurage experiment for teaching Chemistry, by using commercially available and accessible materials, such as hydrogenated soybean fat (GSH) and flower petals. The pedagogical approach explored in the experiment can be used in different phases of the flowering method, making it possible to correlate many chemistry contents with everyday activities. Among the contents that can be studied applying the flowering process, we highlight the molecular chemical structures of oil constituents, indicating the functional groups and polarized covalent bonds, the intermolecular interactions existing in the essential oil extraction processes with GSH and in the liquid-liquid extraction using ethanol as an organic solvent. Thus, the flowering method widely used in antiquity and sometimes represented in films in obtaining flower essences can help as an interesting pedagogical tool to develop interest and contribute to the understanding of chemistry contents.Este trabalho aborda o uso do experimento de enfloração para o ensino de Química empregando materiais acessíveis e disponíveis no comércio, como a gordura de soja hidrogenada (GSH) e pétalas de flores aromáticas. A abordagem pedagógica explorada no experimento pode ser trabalhada em fases distintas do método de enfloração, sendo possível a correlação de diversos conteúdos de química com atividades do cotidiano dos alunos. Dentre os conteúdos que podem ser estudados, destacam-se o ensino das estruturas químicas moleculares dos constituintes presentes nos óleos florais, com ênfase nos grupos funcionais e ligações covalentes polarizadas. É explorado o ensino das interações intermoleculares existentes nos processos de extração do óleo essencial com a GSH, assim como na extração líquido-líquido empregando álcool etílico como solvente orgânico. O produto obtido ao final do experimento pode ser oferecido aos alunos, os quais tem a oportunidade de usar o óleo essencial na elaboração de velas e aromatizantes de ambientes. Portanto, o método de enfloração, o qual muito utilizado na antiguidade e por vezes retratado em filmes na obtenção de perfumes de flores, pode auxiliar como uma interessante ferramenta pedagógica para desenvolver o interesse e favorecer a compreensão de conteúdos de química.Este trabajo aborda el uso del experimento de la floración para la enseñanza de la Química utilizando materiales accesibles y comercialmente disponibles, como la grasa de soja hidrogenada (GSH) y los pétalos de flores aromáticas. El enfoque pedagógico explorado en el experimento se puede trabajar en diferentes fases del método de floración, lo que permite correlacionar diferentes contenidos de química con las actividades diarias de los estudiantes. Entre los contenidos que se pueden estudiar aplicando el proceso de floración, se destaca la enseñanza de las estructuras químicas moleculares de los constituyentes presentes en los aceites florales, con énfasis en los grupos funcionales y enlaces covalentes polarizados. Se puede explorar la enseñanza de las interacciones intermoleculares existentes en los procesos de extracción de aceites esenciales con GSH, así como en la extracción líquido-líquido empleando alcohol etílico como solvente orgánico. El producto obtenido al final del experimento puede ser ofrecido a los estudiantes, quienes tienen la oportunidad de usar el aceite esencial extraído en la elaboración de velas aromáticas y aromatizantes de ambiente. Así, el método de la floración, muy empleado en la antigüedad y en ocasiones retratado en películas para la obtención de perfumes florales, puede ayudar como una interesante herramienta pedagógica para desarrollar el interés y favorecer la comprensión de los contenidos de química.Universidade Federal da Fronteira Sul2023-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1305010.36661/2595-4520.2023v6n1.13050Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 1 (2023): Revista Insignare Scientia; 200-2142595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13050/8829Copyright (c) 2023 Geilly Mara Silva de Pádua, Jéssica De Almeida Barradas, Isabella Moreira da Silva Pinho, Arielly Celestino Rodrigues dos Santos, Silvio Cesar Fratari, Olívia Moreira Sampaio, Lucas Campos Curcino Vieirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPádua, Geilly Mara Silva deBarradas, Jéssica De AlmeidaPinho, Isabella Moreira da SilvaSantos, Arielly Celestino Rodrigues dosFratari, Silvio CesarSampaio, Olívia MoreiraVieira, Lucas Campos Curcino2023-05-06T00:18:08Zoai:ojs.192.168.253.137:article/13050Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2023-05-06T00:18:08Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
El método de enfloración como herramienta pedagógica en la enseñanza de las interacciones intermoleculares The Enfleurage Method as a Pedagogical Tool in Intermolecular Interactions Teaching O Método de Enfloração Como Ferramenta Pedagógica no Ensino de Interações Intermoleculares |
title |
El método de enfloración como herramienta pedagógica en la enseñanza de las interacciones intermoleculares |
spellingShingle |
El método de enfloración como herramienta pedagógica en la enseñanza de las interacciones intermoleculares Pádua, Geilly Mara Silva de |
title_short |
El método de enfloración como herramienta pedagógica en la enseñanza de las interacciones intermoleculares |
title_full |
El método de enfloración como herramienta pedagógica en la enseñanza de las interacciones intermoleculares |
title_fullStr |
El método de enfloración como herramienta pedagógica en la enseñanza de las interacciones intermoleculares |
title_full_unstemmed |
El método de enfloración como herramienta pedagógica en la enseñanza de las interacciones intermoleculares |
title_sort |
El método de enfloración como herramienta pedagógica en la enseñanza de las interacciones intermoleculares |
author |
Pádua, Geilly Mara Silva de |
author_facet |
Pádua, Geilly Mara Silva de Barradas, Jéssica De Almeida Pinho, Isabella Moreira da Silva Santos, Arielly Celestino Rodrigues dos Fratari, Silvio Cesar Sampaio, Olívia Moreira Vieira, Lucas Campos Curcino |
author_role |
author |
author2 |
Barradas, Jéssica De Almeida Pinho, Isabella Moreira da Silva Santos, Arielly Celestino Rodrigues dos Fratari, Silvio Cesar Sampaio, Olívia Moreira Vieira, Lucas Campos Curcino |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pádua, Geilly Mara Silva de Barradas, Jéssica De Almeida Pinho, Isabella Moreira da Silva Santos, Arielly Celestino Rodrigues dos Fratari, Silvio Cesar Sampaio, Olívia Moreira Vieira, Lucas Campos Curcino |
description |
This work aims the use the enfleurage experiment for teaching Chemistry, by using commercially available and accessible materials, such as hydrogenated soybean fat (GSH) and flower petals. The pedagogical approach explored in the experiment can be used in different phases of the flowering method, making it possible to correlate many chemistry contents with everyday activities. Among the contents that can be studied applying the flowering process, we highlight the molecular chemical structures of oil constituents, indicating the functional groups and polarized covalent bonds, the intermolecular interactions existing in the essential oil extraction processes with GSH and in the liquid-liquid extraction using ethanol as an organic solvent. Thus, the flowering method widely used in antiquity and sometimes represented in films in obtaining flower essences can help as an interesting pedagogical tool to develop interest and contribute to the understanding of chemistry contents. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13050 10.36661/2595-4520.2023v6n1.13050 |
url |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13050 |
identifier_str_mv |
10.36661/2595-4520.2023v6n1.13050 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13050/8829 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 1 (2023): Revista Insignare Scientia; 200-214 2595-4520 reponame:Revista Insignare Scientia instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) instacron:UFFS |
instname_str |
Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
instacron_str |
UFFS |
institution |
UFFS |
reponame_str |
Revista Insignare Scientia |
collection |
Revista Insignare Scientia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
roquegullich@uffs.edu.br|| |
_version_ |
1797221614117453824 |