Formação Continuada na perspectiva de um Grupo Colaborativo: Compreensões emergentes no discurso de Professores de Biologia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Insignare Scientia |
Texto Completo: | https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13671 |
Resumo: | The contribution of collaboration, in its various possibilities, has been pointed out as a determining factor for the continuing education of teachers, as it overcomes individualism, enabling collective reflections on problematic situations and promoting the professional development of teachers. This article proposes to theorize the emerging understandings of teachers' discourse on continuing education, through the proposition of a Collaborative Group. The research typology was characterized by being field research, in which we used questionnaires to collect research information. The information was analyzed according to discursive textual analysis. The new understanding of the studied phenomenon, made possible by the analytical process, revealed an understanding of continuing education as a technical rationality, however, with the development of the group, most teachers reconstructed their speeches. Such reconstructions emerged in the collective reflections that were established in the group, with the exchange of experiences, experiences, among other aspects. We understand that collaborative practices aimed at studies and discussions of specific topics in Biology in teacher training constitute an essential tool for the professional development of teachers and, as a consequence, for desired changes in teaching. |
id |
UFFS-2_7806739f27528d72fa569885bc501d33 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.253.137:article/13671 |
network_acronym_str |
UFFS-2 |
network_name_str |
Revista Insignare Scientia |
repository_id_str |
|
spelling |
Formação Continuada na perspectiva de um Grupo Colaborativo: Compreensões emergentes no discurso de Professores de BiologiaLa Educación Continua desde la Perspectiva de un Grupo Colaborativo: Entendimientos Emergentes en el Discurso de Profesores de BiologíaContinuing Education From The Perspective of a Collaborative Group: Emerging Understandings In The Discourse Of Biology TeachersThe contribution of collaboration, in its various possibilities, has been pointed out as a determining factor for the continuing education of teachers, as it overcomes individualism, enabling collective reflections on problematic situations and promoting the professional development of teachers. This article proposes to theorize the emerging understandings of teachers' discourse on continuing education, through the proposition of a Collaborative Group. The research typology was characterized by being field research, in which we used questionnaires to collect research information. The information was analyzed according to discursive textual analysis. The new understanding of the studied phenomenon, made possible by the analytical process, revealed an understanding of continuing education as a technical rationality, however, with the development of the group, most teachers reconstructed their speeches. Such reconstructions emerged in the collective reflections that were established in the group, with the exchange of experiences, experiences, among other aspects. We understand that collaborative practices aimed at studies and discussions of specific topics in Biology in teacher training constitute an essential tool for the professional development of teachers and, as a consequence, for desired changes in teaching.A contribuição da colaboração, em suas diversas possibilidades, tem sido apontada como fator determinante para a formação continuada de professores, pois supera o individualismo, possibilitando reflexões coletivas sobre situações problemáticas e promovendo o desenvolvimento profissional docente. O presente artigo propõe teorizar as compreensões emergentes do discurso de professores sobre formação continuada, mediante a proposição de um Grupo Colaborativo. A tipologia de pesquisa se caracterizou por ser pesquisa de campo, no qual utilizamos questionários para a constituição das informações da pesquisa. As informações foram analisadas segundo a Análise Textual Discursiva. A nova compreensão do fenômeno estudado, possibilitada pelo processo analítico, revelou a formação continuada como racionalidade técnica, no entanto, com o desenvolvimento do grupo, a maioria dos professores reconstruiu seus discursos. Tais reconstruções emergiram nas reflexões coletivas que se estabeleceram no grupo, com troca de experiências, vivências, entre outros aspectos. Entendemos que práticas colaborativas voltadas para estudos e discussões de temáticas específicas da Biologia na formação de professores, se constitui uma ferramenta essencial para o desenvolvimento profissional docente e, como consequência, para mudanças almejadas no ensino.La contribución de la colaboración, en sus diversas posibilidades, ha sido señalada como un factor determinante para la formación continua de los docentes, ya que supera el individualismo, posibilita reflexiones colectivas sobre situaciones problemáticas y promueve el desarrollo profesional de los docentes. Este artículo se propone teorizar las comprensiones emergentes del discurso de los profesores sobre la formación permanente, a través de la propuesta de un Grupo Colaborativo. La tipología de investigación se caracterizó por ser una investigación de campo, en la que utilizamos cuestionarios para recolectar la información de la investigación. La información fue analizada de acuerdo al análisis textual discursivo. La nueva comprensión del fenómeno estudiado, posibilitada por el proceso analítico, reveló una comprensión de la educación permanente como una racionalidad técnica, sin embargo, con el desarrollo del grupo, la mayoría de los docentes reconstruyó sus discursos. Tales reconstrucciones surgieron en las reflexiones colectivas que se establecieron en el grupo, con el intercambio de experiencias, vivencias, entre otros aspectos. Entendemos que las prácticas colaborativas dirigidas a estudios y discusiones de temas específicos de Biología en la formación docente constituyen una herramienta fundamental para el desarrollo profesional de los docentes y, en consecuencia, para los cambios deseados en la enseñanza.Universidade Federal da Fronteira Sul2023-06-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1367110.36661/2595-4520.2023v6n3.13671Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 3 (2023): Revista Insignare Scientia - Edição Especial: "Ekos do Sul: pesquisas e relatos de Educação em Biologia"; 173-1932595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13671/8873http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZabotti, KamillaDella Justina, Lourdes Aparecida2023-06-23T01:21:18Zoai:ojs.192.168.253.137:article/13671Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2023-06-23T01:21:18Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação Continuada na perspectiva de um Grupo Colaborativo: Compreensões emergentes no discurso de Professores de Biologia La Educación Continua desde la Perspectiva de un Grupo Colaborativo: Entendimientos Emergentes en el Discurso de Profesores de Biología Continuing Education From The Perspective of a Collaborative Group: Emerging Understandings In The Discourse Of Biology Teachers |
title |
Formação Continuada na perspectiva de um Grupo Colaborativo: Compreensões emergentes no discurso de Professores de Biologia |
spellingShingle |
Formação Continuada na perspectiva de um Grupo Colaborativo: Compreensões emergentes no discurso de Professores de Biologia Zabotti, Kamilla |
title_short |
Formação Continuada na perspectiva de um Grupo Colaborativo: Compreensões emergentes no discurso de Professores de Biologia |
title_full |
Formação Continuada na perspectiva de um Grupo Colaborativo: Compreensões emergentes no discurso de Professores de Biologia |
title_fullStr |
Formação Continuada na perspectiva de um Grupo Colaborativo: Compreensões emergentes no discurso de Professores de Biologia |
title_full_unstemmed |
Formação Continuada na perspectiva de um Grupo Colaborativo: Compreensões emergentes no discurso de Professores de Biologia |
title_sort |
Formação Continuada na perspectiva de um Grupo Colaborativo: Compreensões emergentes no discurso de Professores de Biologia |
author |
Zabotti, Kamilla |
author_facet |
Zabotti, Kamilla Della Justina, Lourdes Aparecida |
author_role |
author |
author2 |
Della Justina, Lourdes Aparecida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zabotti, Kamilla Della Justina, Lourdes Aparecida |
description |
The contribution of collaboration, in its various possibilities, has been pointed out as a determining factor for the continuing education of teachers, as it overcomes individualism, enabling collective reflections on problematic situations and promoting the professional development of teachers. This article proposes to theorize the emerging understandings of teachers' discourse on continuing education, through the proposition of a Collaborative Group. The research typology was characterized by being field research, in which we used questionnaires to collect research information. The information was analyzed according to discursive textual analysis. The new understanding of the studied phenomenon, made possible by the analytical process, revealed an understanding of continuing education as a technical rationality, however, with the development of the group, most teachers reconstructed their speeches. Such reconstructions emerged in the collective reflections that were established in the group, with the exchange of experiences, experiences, among other aspects. We understand that collaborative practices aimed at studies and discussions of specific topics in Biology in teacher training constitute an essential tool for the professional development of teachers and, as a consequence, for desired changes in teaching. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13671 10.36661/2595-4520.2023v6n3.13671 |
url |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13671 |
identifier_str_mv |
10.36661/2595-4520.2023v6n3.13671 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13671/8873 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 3 (2023): Revista Insignare Scientia - Edição Especial: "Ekos do Sul: pesquisas e relatos de Educação em Biologia"; 173-193 2595-4520 reponame:Revista Insignare Scientia instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) instacron:UFFS |
instname_str |
Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
instacron_str |
UFFS |
institution |
UFFS |
reponame_str |
Revista Insignare Scientia |
collection |
Revista Insignare Scientia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
roquegullich@uffs.edu.br|| |
_version_ |
1797221614731919360 |