Formação Continuada na perspectiva de um Grupo Colaborativo: Compreensões emergentes no discurso de Professores de Biologia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zabotti, Kamilla
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Della Justina, Lourdes Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Insignare Scientia
Texto Completo: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13671
Resumo: The contribution of collaboration, in its various possibilities, has been pointed out as a determining factor for the continuing education of teachers, as it overcomes individualism, enabling collective reflections on problematic situations and promoting the professional development of teachers. This article proposes to theorize the emerging understandings of teachers' discourse on continuing education, through the proposition of a Collaborative Group. The research typology was characterized by being field research, in which we used questionnaires to collect research information. The information was analyzed according to discursive textual analysis. The new understanding of the studied phenomenon, made possible by the analytical process, revealed an understanding of continuing education as a technical rationality, however, with the development of the group, most teachers reconstructed their speeches. Such reconstructions emerged in the collective reflections that were established in the group, with the exchange of experiences, experiences, among other aspects. We understand that collaborative practices aimed at studies and discussions of specific topics in Biology in teacher training constitute an essential tool for the professional development of teachers and, as a consequence, for desired changes in teaching.
id UFFS-2_7806739f27528d72fa569885bc501d33
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.253.137:article/13671
network_acronym_str UFFS-2
network_name_str Revista Insignare Scientia
repository_id_str
spelling Formação Continuada na perspectiva de um Grupo Colaborativo: Compreensões emergentes no discurso de Professores de BiologiaLa Educación Continua desde la Perspectiva de un Grupo Colaborativo: Entendimientos Emergentes en el Discurso de Profesores de BiologíaContinuing Education From The Perspective of a Collaborative Group: Emerging Understandings In The Discourse Of Biology TeachersThe contribution of collaboration, in its various possibilities, has been pointed out as a determining factor for the continuing education of teachers, as it overcomes individualism, enabling collective reflections on problematic situations and promoting the professional development of teachers. This article proposes to theorize the emerging understandings of teachers' discourse on continuing education, through the proposition of a Collaborative Group. The research typology was characterized by being field research, in which we used questionnaires to collect research information. The information was analyzed according to discursive textual analysis. The new understanding of the studied phenomenon, made possible by the analytical process, revealed an understanding of continuing education as a technical rationality, however, with the development of the group, most teachers reconstructed their speeches. Such reconstructions emerged in the collective reflections that were established in the group, with the exchange of experiences, experiences, among other aspects. We understand that collaborative practices aimed at studies and discussions of specific topics in Biology in teacher training constitute an essential tool for the professional development of teachers and, as a consequence, for desired changes in teaching.A contribuição da colaboração, em suas diversas possibilidades, tem sido apontada como fator determinante para a formação continuada de professores, pois supera o individualismo, possibilitando reflexões coletivas sobre situações problemáticas e promovendo o desenvolvimento profissional docente. O presente artigo propõe teorizar as compreensões emergentes do discurso de professores sobre formação continuada, mediante a proposição de um Grupo Colaborativo. A tipologia de pesquisa se caracterizou por ser pesquisa de campo, no qual utilizamos questionários para a constituição das informações da pesquisa. As informações foram analisadas segundo a Análise Textual Discursiva. A nova compreensão do fenômeno estudado, possibilitada pelo processo analítico, revelou a formação continuada como racionalidade técnica, no entanto, com o desenvolvimento do grupo, a maioria dos professores reconstruiu seus discursos. Tais reconstruções emergiram nas reflexões coletivas que se estabeleceram no grupo, com troca de experiências, vivências, entre outros aspectos. Entendemos que práticas colaborativas voltadas para estudos e discussões de temáticas específicas da Biologia na formação de professores, se constitui uma ferramenta essencial para o desenvolvimento profissional docente e, como consequência, para mudanças almejadas no ensino.La contribución de la colaboración, en sus diversas posibilidades, ha sido señalada como un factor determinante para la formación continua de los docentes, ya que supera el individualismo, posibilita reflexiones colectivas sobre situaciones problemáticas y promueve el desarrollo profesional de los docentes. Este artículo se propone teorizar las comprensiones emergentes del discurso de los profesores sobre la formación permanente, a través de la propuesta de un Grupo Colaborativo. La tipología de investigación se caracterizó por ser una investigación de campo, en la que utilizamos cuestionarios para recolectar la información de la investigación. La información fue analizada de acuerdo al análisis textual discursivo. La nueva comprensión del fenómeno estudiado, posibilitada por el proceso analítico, reveló una comprensión de la educación permanente como una racionalidad técnica, sin embargo, con el desarrollo del grupo, la mayoría de los docentes reconstruyó sus discursos. Tales reconstrucciones surgieron en las reflexiones colectivas que se establecieron en el grupo, con el intercambio de experiencias, vivencias, entre otros aspectos. Entendemos que las prácticas colaborativas dirigidas a estudios y discusiones de temas específicos de Biología en la formación docente constituyen una herramienta fundamental para el desarrollo profesional de los docentes y, en consecuencia, para los cambios deseados en la enseñanza.Universidade Federal da Fronteira Sul2023-06-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1367110.36661/2595-4520.2023v6n3.13671Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 3 (2023): Revista Insignare Scientia - Edição Especial: "Ekos do Sul: pesquisas e relatos de Educação em Biologia"; 173-1932595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13671/8873http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZabotti, KamillaDella Justina, Lourdes Aparecida2023-06-23T01:21:18Zoai:ojs.192.168.253.137:article/13671Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2023-06-23T01:21:18Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação Continuada na perspectiva de um Grupo Colaborativo: Compreensões emergentes no discurso de Professores de Biologia
La Educación Continua desde la Perspectiva de un Grupo Colaborativo: Entendimientos Emergentes en el Discurso de Profesores de Biología
Continuing Education From The Perspective of a Collaborative Group: Emerging Understandings In The Discourse Of Biology Teachers
title Formação Continuada na perspectiva de um Grupo Colaborativo: Compreensões emergentes no discurso de Professores de Biologia
spellingShingle Formação Continuada na perspectiva de um Grupo Colaborativo: Compreensões emergentes no discurso de Professores de Biologia
Zabotti, Kamilla
title_short Formação Continuada na perspectiva de um Grupo Colaborativo: Compreensões emergentes no discurso de Professores de Biologia
title_full Formação Continuada na perspectiva de um Grupo Colaborativo: Compreensões emergentes no discurso de Professores de Biologia
title_fullStr Formação Continuada na perspectiva de um Grupo Colaborativo: Compreensões emergentes no discurso de Professores de Biologia
title_full_unstemmed Formação Continuada na perspectiva de um Grupo Colaborativo: Compreensões emergentes no discurso de Professores de Biologia
title_sort Formação Continuada na perspectiva de um Grupo Colaborativo: Compreensões emergentes no discurso de Professores de Biologia
author Zabotti, Kamilla
author_facet Zabotti, Kamilla
Della Justina, Lourdes Aparecida
author_role author
author2 Della Justina, Lourdes Aparecida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zabotti, Kamilla
Della Justina, Lourdes Aparecida
description The contribution of collaboration, in its various possibilities, has been pointed out as a determining factor for the continuing education of teachers, as it overcomes individualism, enabling collective reflections on problematic situations and promoting the professional development of teachers. This article proposes to theorize the emerging understandings of teachers' discourse on continuing education, through the proposition of a Collaborative Group. The research typology was characterized by being field research, in which we used questionnaires to collect research information. The information was analyzed according to discursive textual analysis. The new understanding of the studied phenomenon, made possible by the analytical process, revealed an understanding of continuing education as a technical rationality, however, with the development of the group, most teachers reconstructed their speeches. Such reconstructions emerged in the collective reflections that were established in the group, with the exchange of experiences, experiences, among other aspects. We understand that collaborative practices aimed at studies and discussions of specific topics in Biology in teacher training constitute an essential tool for the professional development of teachers and, as a consequence, for desired changes in teaching.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13671
10.36661/2595-4520.2023v6n3.13671
url https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13671
identifier_str_mv 10.36661/2595-4520.2023v6n3.13671
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13671/8873
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 3 (2023): Revista Insignare Scientia - Edição Especial: "Ekos do Sul: pesquisas e relatos de Educação em Biologia"; 173-193
2595-4520
reponame:Revista Insignare Scientia
instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron:UFFS
instname_str Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron_str UFFS
institution UFFS
reponame_str Revista Insignare Scientia
collection Revista Insignare Scientia
repository.name.fl_str_mv Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
repository.mail.fl_str_mv roquegullich@uffs.edu.br||
_version_ 1797221614731919360