Modos de Pensar e Formas de Falar de Jogadores sobre os Conceitos de Energia, Substância e Vida em Videogames
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Insignare Scientia |
Texto Completo: | https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13003 |
Resumo: | The present work aims to analyze the emergence of the zones of conceptual profiles of Energy, Substance and Life in images and videos of classic videogames, which were presented to two gamers, a Chemistry student and a university professor in the field of Chemistry Teaching, from different institutions. Based on a semi-structured interview with the participants, we sought to analyze the emergence of modes of thinking about such concepts, based on their ways of speaking, when placed in specific situations in games, based on images and videos. In the analyses, we tried to associate the modes of speaking with the ways of thinking that are characteristic of the zones of each one of the considered conceptual profiles. We perceive the emergence of various zones of the profiles, associated with each of the contexts presented in game situations, taking into account the pragmatic value of each way of thinking. Still, we consider the proposal as a possibility to broaden the understanding of fundamental concepts in Science, in situations outside the classroom, broadening the directions for the research program in conceptual profiles. |
id |
UFFS-2_82dff291d9e1094a00548fa4d87642bd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.253.137:article/13003 |
network_acronym_str |
UFFS-2 |
network_name_str |
Revista Insignare Scientia |
repository_id_str |
|
spelling |
Modos de Pensar e Formas de Falar de Jogadores sobre os Conceitos de Energia, Substância e Vida em VideogamesThe present work aims to analyze the emergence of the zones of conceptual profiles of Energy, Substance and Life in images and videos of classic videogames, which were presented to two gamers, a Chemistry student and a university professor in the field of Chemistry Teaching, from different institutions. Based on a semi-structured interview with the participants, we sought to analyze the emergence of modes of thinking about such concepts, based on their ways of speaking, when placed in specific situations in games, based on images and videos. In the analyses, we tried to associate the modes of speaking with the ways of thinking that are characteristic of the zones of each one of the considered conceptual profiles. We perceive the emergence of various zones of the profiles, associated with each of the contexts presented in game situations, taking into account the pragmatic value of each way of thinking. Still, we consider the proposal as a possibility to broaden the understanding of fundamental concepts in Science, in situations outside the classroom, broadening the directions for the research program in conceptual profiles. El presente trabajo tiene como objetivo analizar la emergencia de las zonas de perfiles conceptuales de Energía, Sustancia y Vida en imágenes y videos de videojuegos clásicos, que fueron presentados a dos gamers, un estudiante de Química y un profesor universitario en el campo de la Educación. Química, de diferentes instituciones. A partir de una entrevista semiestructurada con los participantes, se buscó analizar la emergencia de maneras de pensar sobre dichos conceptos, a partir de sus formas de hablar, cuando se colocan en situaciones específicas en juegos, a partir de imágenes y videos. En los análisis intentamos asociar las formas de hablar con las maneras de pensar que son características de las zonas de cada uno de los perfiles conceptuales considerados. Percibimos la emergencia de varias zonas de los perfiles, asociadas a cada uno de los contextos presentados, en situaciones de videojuego, teniendo en cuenta el valor pragmático de cada forma de pensar. Aun así, consideramos la propuesta como una posibilidad para ampliar la comprensión de conceptos fundamentales en la Ciencia, en situaciones fuera del aula, ampliando los rumbos del programa de investigación en perfiles conceptuales.O presente trabalho tem como objetivo analisar a emergência das zonas dos perfis conceituais de Energia, Substância e Vida em imagens e em vídeos de jogos de videogame clássicos, que foram apresentados a dois gamers, um licenciando em Química e um professor universitário da área de Ensino de Química, de instituições diferentes. A partir de entrevista semiestruturada com os participantes, buscamos analisar a emergência dos modos de pensar sobre tais conceitos, a partir de suas formas de falar, quando colocados em situações específicas dos jogos, a partir das imagens e dos vídeos. Nas análises, buscamos associar as formas de falar com os modos de pensar que são característicos das zonas de cada um dos perfis conceituais considerados. Percebermos a emergência de várias zonas dos perfis, associados a cada um dos contextos apresentados, em situações dos jogos, levando em consideração o valor pragmático de cada modo de pensar. Ainda, consideramos a proposta como uma possibilidade de ampliar a compreensão sobre conceitos fundamentais na Ciência, em situações fora das salas de aula, ampliando os direcionamentos para o programa de pesquisa em perfis conceituais.Universidade Federal da Fronteira Sul2022-06-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1300310.36661/2595-4520.2022v5n2.13003Revista Insignare Scientia - RIS; v. 5 n. 2 (2022): Edição Especial: 40º EDEQ; 284-3022595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13003/8499Copyright (c) 2022 Leandro José Barbosa, José Euzebio Simões Netohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Leandro JoséSimões Neto, José Euzebio2022-07-25T11:49:17Zoai:ojs.192.168.253.137:article/13003Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2022-07-25T11:49:17Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Modos de Pensar e Formas de Falar de Jogadores sobre os Conceitos de Energia, Substância e Vida em Videogames |
title |
Modos de Pensar e Formas de Falar de Jogadores sobre os Conceitos de Energia, Substância e Vida em Videogames |
spellingShingle |
Modos de Pensar e Formas de Falar de Jogadores sobre os Conceitos de Energia, Substância e Vida em Videogames Barbosa, Leandro José |
title_short |
Modos de Pensar e Formas de Falar de Jogadores sobre os Conceitos de Energia, Substância e Vida em Videogames |
title_full |
Modos de Pensar e Formas de Falar de Jogadores sobre os Conceitos de Energia, Substância e Vida em Videogames |
title_fullStr |
Modos de Pensar e Formas de Falar de Jogadores sobre os Conceitos de Energia, Substância e Vida em Videogames |
title_full_unstemmed |
Modos de Pensar e Formas de Falar de Jogadores sobre os Conceitos de Energia, Substância e Vida em Videogames |
title_sort |
Modos de Pensar e Formas de Falar de Jogadores sobre os Conceitos de Energia, Substância e Vida em Videogames |
author |
Barbosa, Leandro José |
author_facet |
Barbosa, Leandro José Simões Neto, José Euzebio |
author_role |
author |
author2 |
Simões Neto, José Euzebio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Leandro José Simões Neto, José Euzebio |
description |
The present work aims to analyze the emergence of the zones of conceptual profiles of Energy, Substance and Life in images and videos of classic videogames, which were presented to two gamers, a Chemistry student and a university professor in the field of Chemistry Teaching, from different institutions. Based on a semi-structured interview with the participants, we sought to analyze the emergence of modes of thinking about such concepts, based on their ways of speaking, when placed in specific situations in games, based on images and videos. In the analyses, we tried to associate the modes of speaking with the ways of thinking that are characteristic of the zones of each one of the considered conceptual profiles. We perceive the emergence of various zones of the profiles, associated with each of the contexts presented in game situations, taking into account the pragmatic value of each way of thinking. Still, we consider the proposal as a possibility to broaden the understanding of fundamental concepts in Science, in situations outside the classroom, broadening the directions for the research program in conceptual profiles. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13003 10.36661/2595-4520.2022v5n2.13003 |
url |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13003 |
identifier_str_mv |
10.36661/2595-4520.2022v5n2.13003 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13003/8499 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Leandro José Barbosa, José Euzebio Simões Neto http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Leandro José Barbosa, José Euzebio Simões Neto http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - RIS; v. 5 n. 2 (2022): Edição Especial: 40º EDEQ; 284-302 2595-4520 reponame:Revista Insignare Scientia instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) instacron:UFFS |
instname_str |
Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
instacron_str |
UFFS |
institution |
UFFS |
reponame_str |
Revista Insignare Scientia |
collection |
Revista Insignare Scientia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
roquegullich@uffs.edu.br|| |
_version_ |
1797221614070267904 |