Modos de Pensar e Formas de Falar de Jogadores sobre os Conceitos de Energia, Substância e Vida em Videogames

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Leandro José
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Simões Neto, José Euzebio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Insignare Scientia
Texto Completo: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13003
Resumo: The present work aims to analyze the emergence of the zones of conceptual profiles of Energy, Substance and Life in images and videos of classic videogames, which were presented to two gamers, a Chemistry student and a university professor in the field of Chemistry Teaching, from different institutions. Based on a semi-structured interview with the participants, we sought to analyze the emergence of modes of thinking about such concepts, based on their ways of speaking, when placed in specific situations in games, based on images and videos. In the analyses, we tried to associate the modes of speaking with the ways of thinking that are characteristic of the zones of each one of the considered conceptual profiles. We perceive the emergence of various zones of the profiles, associated with each of the contexts presented in game situations, taking into account the pragmatic value of each way of thinking. Still, we consider the proposal as a possibility to broaden the understanding of fundamental concepts in Science, in situations outside the classroom, broadening the directions for the research program in conceptual profiles. 
id UFFS-2_82dff291d9e1094a00548fa4d87642bd
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.253.137:article/13003
network_acronym_str UFFS-2
network_name_str Revista Insignare Scientia
repository_id_str
spelling Modos de Pensar e Formas de Falar de Jogadores sobre os Conceitos de Energia, Substância e Vida em VideogamesThe present work aims to analyze the emergence of the zones of conceptual profiles of Energy, Substance and Life in images and videos of classic videogames, which were presented to two gamers, a Chemistry student and a university professor in the field of Chemistry Teaching, from different institutions. Based on a semi-structured interview with the participants, we sought to analyze the emergence of modes of thinking about such concepts, based on their ways of speaking, when placed in specific situations in games, based on images and videos. In the analyses, we tried to associate the modes of speaking with the ways of thinking that are characteristic of the zones of each one of the considered conceptual profiles. We perceive the emergence of various zones of the profiles, associated with each of the contexts presented in game situations, taking into account the pragmatic value of each way of thinking. Still, we consider the proposal as a possibility to broaden the understanding of fundamental concepts in Science, in situations outside the classroom, broadening the directions for the research program in conceptual profiles. El presente trabajo tiene como objetivo analizar la emergencia de las zonas de perfiles conceptuales de Energía, Sustancia y Vida en imágenes y videos de videojuegos clásicos, que fueron presentados a dos gamers, un estudiante de Química y un profesor universitario en el campo de la Educación. Química, de diferentes instituciones. A partir de una entrevista semiestructurada con los participantes, se buscó analizar la emergencia de maneras de pensar sobre dichos conceptos, a partir de sus formas de hablar, cuando se colocan en situaciones específicas en juegos, a partir de imágenes y videos. En los análisis intentamos asociar las formas de hablar con las maneras de pensar que son características de las zonas de cada uno de los perfiles conceptuales considerados. Percibimos la emergencia de varias zonas de los perfiles, asociadas a cada uno de los contextos presentados, en situaciones de videojuego, teniendo en cuenta el valor pragmático de cada forma de pensar. Aun así, consideramos la propuesta como una posibilidad para ampliar la comprensión de conceptos fundamentales en la Ciencia, en situaciones fuera del aula, ampliando los rumbos del programa de investigación en perfiles conceptuales.O presente trabalho tem como objetivo analisar a emergência das zonas dos perfis conceituais de Energia, Substância e Vida em imagens e em vídeos de jogos de videogame clássicos, que foram apresentados a dois gamers, um licenciando em Química e um professor universitário da área de Ensino de Química, de instituições diferentes. A partir de entrevista semiestruturada com os participantes, buscamos analisar a emergência dos modos de pensar sobre tais conceitos, a partir de suas formas de falar, quando colocados em situações específicas dos jogos, a partir das imagens e dos vídeos. Nas análises, buscamos associar as formas de falar com os modos de pensar que são característicos das zonas de cada um dos perfis conceituais considerados. Percebermos a emergência de várias zonas dos perfis, associados a cada um dos contextos apresentados, em situações dos jogos, levando em consideração o valor pragmático de cada modo de pensar. Ainda, consideramos a proposta como uma possibilidade de ampliar a compreensão sobre conceitos fundamentais na Ciência, em situações fora das salas de aula, ampliando os direcionamentos para o programa de pesquisa em perfis conceituais.Universidade Federal da Fronteira Sul2022-06-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1300310.36661/2595-4520.2022v5n2.13003Revista Insignare Scientia - RIS; v. 5 n. 2 (2022): Edição Especial: 40º EDEQ; 284-3022595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13003/8499Copyright (c) 2022 Leandro José Barbosa, José Euzebio Simões Netohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Leandro JoséSimões Neto, José Euzebio2022-07-25T11:49:17Zoai:ojs.192.168.253.137:article/13003Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2022-07-25T11:49:17Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Modos de Pensar e Formas de Falar de Jogadores sobre os Conceitos de Energia, Substância e Vida em Videogames
title Modos de Pensar e Formas de Falar de Jogadores sobre os Conceitos de Energia, Substância e Vida em Videogames
spellingShingle Modos de Pensar e Formas de Falar de Jogadores sobre os Conceitos de Energia, Substância e Vida em Videogames
Barbosa, Leandro José
title_short Modos de Pensar e Formas de Falar de Jogadores sobre os Conceitos de Energia, Substância e Vida em Videogames
title_full Modos de Pensar e Formas de Falar de Jogadores sobre os Conceitos de Energia, Substância e Vida em Videogames
title_fullStr Modos de Pensar e Formas de Falar de Jogadores sobre os Conceitos de Energia, Substância e Vida em Videogames
title_full_unstemmed Modos de Pensar e Formas de Falar de Jogadores sobre os Conceitos de Energia, Substância e Vida em Videogames
title_sort Modos de Pensar e Formas de Falar de Jogadores sobre os Conceitos de Energia, Substância e Vida em Videogames
author Barbosa, Leandro José
author_facet Barbosa, Leandro José
Simões Neto, José Euzebio
author_role author
author2 Simões Neto, José Euzebio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Leandro José
Simões Neto, José Euzebio
description The present work aims to analyze the emergence of the zones of conceptual profiles of Energy, Substance and Life in images and videos of classic videogames, which were presented to two gamers, a Chemistry student and a university professor in the field of Chemistry Teaching, from different institutions. Based on a semi-structured interview with the participants, we sought to analyze the emergence of modes of thinking about such concepts, based on their ways of speaking, when placed in specific situations in games, based on images and videos. In the analyses, we tried to associate the modes of speaking with the ways of thinking that are characteristic of the zones of each one of the considered conceptual profiles. We perceive the emergence of various zones of the profiles, associated with each of the contexts presented in game situations, taking into account the pragmatic value of each way of thinking. Still, we consider the proposal as a possibility to broaden the understanding of fundamental concepts in Science, in situations outside the classroom, broadening the directions for the research program in conceptual profiles. 
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13003
10.36661/2595-4520.2022v5n2.13003
url https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13003
identifier_str_mv 10.36661/2595-4520.2022v5n2.13003
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13003/8499
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Leandro José Barbosa, José Euzebio Simões Neto
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Leandro José Barbosa, José Euzebio Simões Neto
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista Insignare Scientia - RIS; v. 5 n. 2 (2022): Edição Especial: 40º EDEQ; 284-302
2595-4520
reponame:Revista Insignare Scientia
instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron:UFFS
instname_str Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron_str UFFS
institution UFFS
reponame_str Revista Insignare Scientia
collection Revista Insignare Scientia
repository.name.fl_str_mv Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
repository.mail.fl_str_mv roquegullich@uffs.edu.br||
_version_ 1797221614070267904