Visitas Virtuais em Museus: uma proposta de ensino com pesquisa para estudantes do 5º ano do Ensino Fundamental em meio a uma pandemia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Insignare Scientia |
Texto Completo: | https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12831 |
Resumo: | This didatic proposal aims to contribute to the scientific literacy of 5th grade students of Elementary School. This is a proposal developed in a pandemic context, using as a pedagogical resource the Virtual Biomes Exhibition, which was presented in Rio de Janeiro in 2012. The methodology is based on the principles of classroom research, through an interdisciplinary and transdisciplinary project, which uses Science and Mathematics Modeling as research and teaching method. The proposal for virtual tour presents a pedagogical alternative in the pandemic context, since it becomes possible to transport knowledge to the digital environment with technological resources, providing access to the collections of several museums worldwide. As an additional contribution, it is intended to contribute to the formation of ethical and critical individuals, who are aware of their rights and duties as citizens. |
id |
UFFS-2_ba9f4d7691c258f2b69aac73a7f76b1b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.253.137:article/12831 |
network_acronym_str |
UFFS-2 |
network_name_str |
Revista Insignare Scientia |
repository_id_str |
|
spelling |
Visitas Virtuais em Museus: uma proposta de ensino com pesquisa para estudantes do 5º ano do Ensino Fundamental em meio a uma pandemiaVisitas virtuales en museos: una propuesta de enseñanza con investigación para estudiantes de quinto año de la Enseñanza Primaria durante una pandemiaMuseums Virtual Tour: a teaching proposal with research for 5th grade students in a pandemic scenarioThis didatic proposal aims to contribute to the scientific literacy of 5th grade students of Elementary School. This is a proposal developed in a pandemic context, using as a pedagogical resource the Virtual Biomes Exhibition, which was presented in Rio de Janeiro in 2012. The methodology is based on the principles of classroom research, through an interdisciplinary and transdisciplinary project, which uses Science and Mathematics Modeling as research and teaching method. The proposal for virtual tour presents a pedagogical alternative in the pandemic context, since it becomes possible to transport knowledge to the digital environment with technological resources, providing access to the collections of several museums worldwide. As an additional contribution, it is intended to contribute to the formation of ethical and critical individuals, who are aware of their rights and duties as citizens.La presente propuesta de enseñanza propone contribuir a la alfabetización científica de los estudiantes de quinto grado de la Escuela Primaria. Se trata de una propuesta elaborada en un contexto de pandemia, utilizando como recurso pedagógico la exposición virtual Biomas, presentada en Río de Janeiro en 2012. Metodológicamente, se fundamenta en los principios de la investigación en el aula, a través de un proyecto interdisciplinario y transdisciplinario, utilizando Modelación en Ciencias y Matemática como método de investigación y enseñanza. Se señala que una propuesta de visitas virtuales en museos se presenta como una alternativa pedagógica en un contexto de una pandemia, ya que, a través de la tecnologia, se transporta el conocimiento presencial al digital, y, de esta forma, se superan barreras, proporcionando acceso a las colecciones de varios museos del mundo. Además, se busca contribuir a la formación de personas éticas, críticas, conocedoras de sus derechos y deberes como ciudadanos.A presente proposta didática, objetiva contribuir para a alfabetização científica dos estudantes do 5º ano dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Trata-se de uma proposta elaborada em um contexto pandêmico, utilizando como recurso pedagógico a Mostra virtual Biomas, que foi apresentada no Rio de Janeiro em 2012. Metodologicamente, fundamenta-se nos princípios da pesquisa em sala de aula, por meio de um projeto interdisciplinar e transdisciplinar, utilizando a Modelagem em Ciências e Matemática como método de pesquisa e de ensino. Aponta-se que uma proposta de visitas virtuais em museus se apresenta como uma alternativa pedagógica, em um contexto atravessado por uma pandemia, pois por meio da tecnologia, o conhecimento presencial se transporta ao conhecimento digital, e dessa forma, extrapolam barreiras, fornecendo acesso aos acervos de diversos museus mundiais. Além disso, busca-se contribuir para a formação de indivíduos éticos, críticos e conhecedores dos seus direitos e deveres como cidadão. Universidade Federal da Fronteira Sul2022-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1283110.36661/2595-4520.2022v5n4.12831Revista Insignare Scientia - RIS; v. 5 n. 4 (2022): Revista Insignare Scientia; 357-3712595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12831/8663Copyright (c) 2022 Paola Cazzanelli, Cristiane Machado Fabricio, Isabel Cristina Machado de Lara, Luciano Denardinhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFabrício, Cristiane MachadoCazzanelli, Paolade Lara, Isabel Cristina MachadoDenardin, Luciano2022-12-22T21:32:14Zoai:ojs.192.168.253.137:article/12831Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2022-12-22T21:32:14Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Visitas Virtuais em Museus: uma proposta de ensino com pesquisa para estudantes do 5º ano do Ensino Fundamental em meio a uma pandemia Visitas virtuales en museos: una propuesta de enseñanza con investigación para estudiantes de quinto año de la Enseñanza Primaria durante una pandemia Museums Virtual Tour: a teaching proposal with research for 5th grade students in a pandemic scenario |
title |
Visitas Virtuais em Museus: uma proposta de ensino com pesquisa para estudantes do 5º ano do Ensino Fundamental em meio a uma pandemia |
spellingShingle |
Visitas Virtuais em Museus: uma proposta de ensino com pesquisa para estudantes do 5º ano do Ensino Fundamental em meio a uma pandemia Fabrício, Cristiane Machado |
title_short |
Visitas Virtuais em Museus: uma proposta de ensino com pesquisa para estudantes do 5º ano do Ensino Fundamental em meio a uma pandemia |
title_full |
Visitas Virtuais em Museus: uma proposta de ensino com pesquisa para estudantes do 5º ano do Ensino Fundamental em meio a uma pandemia |
title_fullStr |
Visitas Virtuais em Museus: uma proposta de ensino com pesquisa para estudantes do 5º ano do Ensino Fundamental em meio a uma pandemia |
title_full_unstemmed |
Visitas Virtuais em Museus: uma proposta de ensino com pesquisa para estudantes do 5º ano do Ensino Fundamental em meio a uma pandemia |
title_sort |
Visitas Virtuais em Museus: uma proposta de ensino com pesquisa para estudantes do 5º ano do Ensino Fundamental em meio a uma pandemia |
author |
Fabrício, Cristiane Machado |
author_facet |
Fabrício, Cristiane Machado Cazzanelli, Paola de Lara, Isabel Cristina Machado Denardin, Luciano |
author_role |
author |
author2 |
Cazzanelli, Paola de Lara, Isabel Cristina Machado Denardin, Luciano |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fabrício, Cristiane Machado Cazzanelli, Paola de Lara, Isabel Cristina Machado Denardin, Luciano |
description |
This didatic proposal aims to contribute to the scientific literacy of 5th grade students of Elementary School. This is a proposal developed in a pandemic context, using as a pedagogical resource the Virtual Biomes Exhibition, which was presented in Rio de Janeiro in 2012. The methodology is based on the principles of classroom research, through an interdisciplinary and transdisciplinary project, which uses Science and Mathematics Modeling as research and teaching method. The proposal for virtual tour presents a pedagogical alternative in the pandemic context, since it becomes possible to transport knowledge to the digital environment with technological resources, providing access to the collections of several museums worldwide. As an additional contribution, it is intended to contribute to the formation of ethical and critical individuals, who are aware of their rights and duties as citizens. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12831 10.36661/2595-4520.2022v5n4.12831 |
url |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12831 |
identifier_str_mv |
10.36661/2595-4520.2022v5n4.12831 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12831/8663 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - RIS; v. 5 n. 4 (2022): Revista Insignare Scientia; 357-371 2595-4520 reponame:Revista Insignare Scientia instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) instacron:UFFS |
instname_str |
Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
instacron_str |
UFFS |
institution |
UFFS |
reponame_str |
Revista Insignare Scientia |
collection |
Revista Insignare Scientia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
roquegullich@uffs.edu.br|| |
_version_ |
1797221613684391936 |