Proposta de uma Tabela Periódica adaptada com vistas à acessibilidade de estudantes com deficiência visual: um recurso didático para o ensino inclusivo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Insignare Scientia |
Texto Completo: | https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12885 |
Resumo: | This paper aims to present the development of a periodic table adaptation for students with visual impairment. In the first stage of the research, a systematic literature review was conducted, in which articles related to the production of adapted periodic tables for these students were sought in ENPEC and ENEQ events records, finding a total of nine articles. The limitations and potential of these materials were analyzed, so that the adapted material described in the article could be manufactured, following the specifications of NBR 9050. First, an acrylic table was made with laser marking and writing in Braille in the format of the periodic table, keeping the smallest possible size to overcome one of the founded limitations. As an auxiliary material, Braille cards were created for each chemical element that complements the information omitted due to the reduction in the size of the table produced. It is expected to contribute to the analysis of adapted materials characteristics and that the didactic resource presented here can overcome the limitations found so that it complements the study of the periodic classification of elements and, in a greater scope, contributes to the inclusion of visually impaired students in Chemistry teaching. |
id |
UFFS-2_fe25986a8abcbcaf3775394f1f1530f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.253.137:article/12885 |
network_acronym_str |
UFFS-2 |
network_name_str |
Revista Insignare Scientia |
repository_id_str |
|
spelling |
Proposta de uma Tabela Periódica adaptada com vistas à acessibilidade de estudantes com deficiência visual: um recurso didático para o ensino inclusivoEnseñanza de la Química para estudiantes con Discapacidad Visual mediante la Adaptación de la Tabla PeriódicaTeaching Chemistry for Visually Impaired Students by a Periodic Table AdaptationThis paper aims to present the development of a periodic table adaptation for students with visual impairment. In the first stage of the research, a systematic literature review was conducted, in which articles related to the production of adapted periodic tables for these students were sought in ENPEC and ENEQ events records, finding a total of nine articles. The limitations and potential of these materials were analyzed, so that the adapted material described in the article could be manufactured, following the specifications of NBR 9050. First, an acrylic table was made with laser marking and writing in Braille in the format of the periodic table, keeping the smallest possible size to overcome one of the founded limitations. As an auxiliary material, Braille cards were created for each chemical element that complements the information omitted due to the reduction in the size of the table produced. It is expected to contribute to the analysis of adapted materials characteristics and that the didactic resource presented here can overcome the limitations found so that it complements the study of the periodic classification of elements and, in a greater scope, contributes to the inclusion of visually impaired students in Chemistry teaching.Este trabalho tem por objetivo apresentar o desenvolvimento de uma proposta de adaptação da tabela periódica para estudantes com deficiência visual. Na primeira etapa da pesquisa, foi realizada uma revisão sistemática de literatura, na qual buscou-se, em anais dos eventos ENPEC e ENEQ, artigos que fossem relacionados à confecção da Tabela Periódica adaptada para esses estudantes, encontrando um total de nove artigos. Foram analisadas as limitações e potencialidades desses materiais, para que, então, fosse elaborado o material adaptado descrito no artigo, seguindo as especificações da NBR 9050. Primeiramente, foi realizada a confecção de uma tabela em acrílico com marcação em laser e escrita em Braille no formato da Tabela Periódica, mantendo o menor tamanho possível, de modo a superar uma das limitações dos modelos analisados. Como material auxiliar, foram criadas placas em Braille de cada elemento químico que complementa as informações omitidas em virtude da redução do tamanho da tabela produzida. Espera-se contribuir com a análise das características dos materiais adaptados e que o recurso aqui apresentado possa superar as limitações encontradas para que complemente o estudo da classificação periódica dos elementos e, em maior âmbito, para a inclusão dos alunos com deficiência visual. Este trabajo tiene como objetivo presentar el desarrollo de una propuesta de adaptación de la tabla periódica para estudiantes con discapacidad visual. En la primera etapa de la investigación se realizó una revisión sistemática de literatura, en la que se buscaron artículos relacionados con la elaboración de la Tabla Periódica adaptada para estos estudiantes en las actas de los eventos ENPEC y ENEQ, encontrándose un total de nueve artículos. Se analizaron las limitaciones y potencialidades de estos materiales, para que se pudiera preparar el material adaptado descrito en el artículo, siguiendo las especificaciones de la NBR 9050. Primero, se elaboró una tabla acrílica con marcado láser y escritura en Braille en el formato de la tabla periódica, manteniendo el menor tamaño posible para superar una de las limitaciones encontradas. Como material auxiliar, se crearon placas en braille para cada elemento químico que complementa la información omitida por la reducción del tamaño de la tabla producida. Se espera contribuir al análisis de las características de los materiales adaptados y que el recurso aquí presentado pueda superar las limitaciones encontradas. Así, pretendiese que complemente el estudio de la clasificación periódica de elementos y, en un mayor alcance, contribuye para la inclusión de estudiantes con discapacidad visual en la enseñanza de la Química.Universidade Federal da Fronteira Sul2022-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1288510.36661/2595-4520.2022v5n3.12885Revista Insignare Scientia - RIS; v. 5 n. 3 (2022): Revista Insignare Scientia; 409-4302595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12885/8552Copyright (c) 2022 Graziele Del Sent da Silva, João Paulo Stadlerhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Graziele Del SentStadler, João Paulo2022-08-19T20:52:39Zoai:ojs.192.168.253.137:article/12885Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2022-08-19T20:52:39Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Proposta de uma Tabela Periódica adaptada com vistas à acessibilidade de estudantes com deficiência visual: um recurso didático para o ensino inclusivo Enseñanza de la Química para estudiantes con Discapacidad Visual mediante la Adaptación de la Tabla Periódica Teaching Chemistry for Visually Impaired Students by a Periodic Table Adaptation |
title |
Proposta de uma Tabela Periódica adaptada com vistas à acessibilidade de estudantes com deficiência visual: um recurso didático para o ensino inclusivo |
spellingShingle |
Proposta de uma Tabela Periódica adaptada com vistas à acessibilidade de estudantes com deficiência visual: um recurso didático para o ensino inclusivo da Silva, Graziele Del Sent |
title_short |
Proposta de uma Tabela Periódica adaptada com vistas à acessibilidade de estudantes com deficiência visual: um recurso didático para o ensino inclusivo |
title_full |
Proposta de uma Tabela Periódica adaptada com vistas à acessibilidade de estudantes com deficiência visual: um recurso didático para o ensino inclusivo |
title_fullStr |
Proposta de uma Tabela Periódica adaptada com vistas à acessibilidade de estudantes com deficiência visual: um recurso didático para o ensino inclusivo |
title_full_unstemmed |
Proposta de uma Tabela Periódica adaptada com vistas à acessibilidade de estudantes com deficiência visual: um recurso didático para o ensino inclusivo |
title_sort |
Proposta de uma Tabela Periódica adaptada com vistas à acessibilidade de estudantes com deficiência visual: um recurso didático para o ensino inclusivo |
author |
da Silva, Graziele Del Sent |
author_facet |
da Silva, Graziele Del Sent Stadler, João Paulo |
author_role |
author |
author2 |
Stadler, João Paulo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva, Graziele Del Sent Stadler, João Paulo |
description |
This paper aims to present the development of a periodic table adaptation for students with visual impairment. In the first stage of the research, a systematic literature review was conducted, in which articles related to the production of adapted periodic tables for these students were sought in ENPEC and ENEQ events records, finding a total of nine articles. The limitations and potential of these materials were analyzed, so that the adapted material described in the article could be manufactured, following the specifications of NBR 9050. First, an acrylic table was made with laser marking and writing in Braille in the format of the periodic table, keeping the smallest possible size to overcome one of the founded limitations. As an auxiliary material, Braille cards were created for each chemical element that complements the information omitted due to the reduction in the size of the table produced. It is expected to contribute to the analysis of adapted materials characteristics and that the didactic resource presented here can overcome the limitations found so that it complements the study of the periodic classification of elements and, in a greater scope, contributes to the inclusion of visually impaired students in Chemistry teaching. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12885 10.36661/2595-4520.2022v5n3.12885 |
url |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12885 |
identifier_str_mv |
10.36661/2595-4520.2022v5n3.12885 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12885/8552 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Graziele Del Sent da Silva, João Paulo Stadler http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Graziele Del Sent da Silva, João Paulo Stadler http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - RIS; v. 5 n. 3 (2022): Revista Insignare Scientia; 409-430 2595-4520 reponame:Revista Insignare Scientia instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) instacron:UFFS |
instname_str |
Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
instacron_str |
UFFS |
institution |
UFFS |
reponame_str |
Revista Insignare Scientia |
collection |
Revista Insignare Scientia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
roquegullich@uffs.edu.br|| |
_version_ |
1797221613716897792 |