De la historia a la alimentación: propuesta de una secuencia didáctica para la enseñanza de las plantas alimenticias

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Landinho, Flávia Martho
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Alvim, Marcia Helena, Franzolin, Fernanda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Insignare Scientia
Texto Completo: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14023
Resumo: Due to the dynamics of the world, natural feeding has been replaced by both monotonous and industrialized food. Food and health issues are present in school curriculum and, consequently, in classrooms. In this context, we present a didactic sequence to address the theme of food plants based on a socioecological perspective of health, the history of science and decolonial pedagogy. The didactic sequence was built from excerpts from the manuscript of História das plantas alimentares e de gozo do Brasil written by the pharmacist and naturalist Theodoro Peckolt in the period of imperial Brazil. The details of each class of the didactic sequence proposed for high school students were described, and for the elaboration of the didactic sequence we consider the dimensions of the historical approach in the teaching of science that would be: epistemological, sociocultural and praxis. This didactic sequence is expected to foster the appreciation of various knowledge and the recognition of native foods in Brazil.
id UFFS-2_fed290f57486b97f81073f8d43dcd63d
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.253.137:article/14023
network_acronym_str UFFS-2
network_name_str Revista Insignare Scientia
repository_id_str
spelling De la historia a la alimentación: propuesta de una secuencia didáctica para la enseñanza de las plantas alimenticiasFrom history to food: proposal of a didactic sequence for teaching foodDa história à alimentação: proposta de uma sequência didática para o ensino das plantas alimentíciasDue to the dynamics of the world, natural feeding has been replaced by both monotonous and industrialized food. Food and health issues are present in school curriculum and, consequently, in classrooms. In this context, we present a didactic sequence to address the theme of food plants based on a socioecological perspective of health, the history of science and decolonial pedagogy. The didactic sequence was built from excerpts from the manuscript of História das plantas alimentares e de gozo do Brasil written by the pharmacist and naturalist Theodoro Peckolt in the period of imperial Brazil. The details of each class of the didactic sequence proposed for high school students were described, and for the elaboration of the didactic sequence we consider the dimensions of the historical approach in the teaching of science that would be: epistemological, sociocultural and praxis. This didactic sequence is expected to foster the appreciation of various knowledge and the recognition of native foods in Brazil.Debido a la dinámica del mundo, la alimentación natural ha sido reemplazada por una dieta monótona e industrializada. Los problemas de alimentos y salud están presentes en los planes de estudio escolares y, en consecuencia, en las aulas. En este contexto, presentamos una secuencia didáctica para abordar el tema de las plantas alimenticias basadas en una perspectiva socioecológica de la salud, la historia de las ciencias y la pedagogía decolonial. La secuencia didáctica se construyó a partir de extractos del manuscrito História das plantas alimentares e de gozo do Brasil escrito por el farmacéutico y naturalista Theodoro Peckolt en la época de Imperial Brasil. Se describieron los detalles de cada clase de la secuencia didáctica propuesta para estudiantes de secundaria, y para la elaboración de la secuencia didáctica consideramos las dimensiones del enfoque histórico en la enseñanza científica que sería: epistemológico, sociocultural y praxis. Se espera que esta secuencia didáctica fomente la apreciación de varios conocimientos y el reconocimiento de los alimentos nativos en Brasil.Devido à dinamicidade do mundo, a alimentação natural tem sido substituída por uma alimentação monótona e industrializada. Assuntos de alimentação e saúde estão presentes nos currículos escolares e, consequentemente, nas salas de aula. Neste contexto, apresentamos uma sequência didática para abordar a temática de plantas alimentícias pautada em uma perspectiva socioecológica da saúde, na história das Ciências e na pedagogia decolonial. A sequência didática foi construída a partir de trechos do manuscrito da História das plantas alimentares e de gozo do Brasil escrito pelo farmacêutico e naturalista Theodoro Peckolt na época do Brasil Imperial. Os detalhes de cada aula da sequência didática proposta para estudantes do Ensino Médio foram descritos, e para elaboração dessa consideramos as dimensões da abordagem histórica no ensino de Ciências que seriam: a epistemológica, a sociocultural e a da práxis. Espera-se que essa sequência didática possa fomentar a valorização de diversos saberes e o reconhecimento de alimentos nativos do Brasil. Universidade Federal da Fronteira Sul2024-06-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1402310.36661/2595-4520.2024v7n1.14023Revista Insignare Scientia; v. 7 n. 1 (2024): Revista Insignare Scientia; 636-653Revista Insignare Scientia; Vol 7 No 1 (2024): Insignare Scientia Journal; 636-6532595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14023/9262https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14023/9317Copyright (c) 2024 Flávia Martho, Marcia Alvim, Fernanda Franzolinhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLandinho, Flávia MarthoAlvim, Marcia HelenaFranzolin, Fernanda2024-08-01T11:58:35Zoai:ojs.192.168.253.137:article/14023Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2024-08-01T11:58:35Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false
dc.title.none.fl_str_mv De la historia a la alimentación: propuesta de una secuencia didáctica para la enseñanza de las plantas alimenticias
From history to food: proposal of a didactic sequence for teaching food
Da história à alimentação: proposta de uma sequência didática para o ensino das plantas alimentícias
title De la historia a la alimentación: propuesta de una secuencia didáctica para la enseñanza de las plantas alimenticias
spellingShingle De la historia a la alimentación: propuesta de una secuencia didáctica para la enseñanza de las plantas alimenticias
Landinho, Flávia Martho
title_short De la historia a la alimentación: propuesta de una secuencia didáctica para la enseñanza de las plantas alimenticias
title_full De la historia a la alimentación: propuesta de una secuencia didáctica para la enseñanza de las plantas alimenticias
title_fullStr De la historia a la alimentación: propuesta de una secuencia didáctica para la enseñanza de las plantas alimenticias
title_full_unstemmed De la historia a la alimentación: propuesta de una secuencia didáctica para la enseñanza de las plantas alimenticias
title_sort De la historia a la alimentación: propuesta de una secuencia didáctica para la enseñanza de las plantas alimenticias
author Landinho, Flávia Martho
author_facet Landinho, Flávia Martho
Alvim, Marcia Helena
Franzolin, Fernanda
author_role author
author2 Alvim, Marcia Helena
Franzolin, Fernanda
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Landinho, Flávia Martho
Alvim, Marcia Helena
Franzolin, Fernanda
description Due to the dynamics of the world, natural feeding has been replaced by both monotonous and industrialized food. Food and health issues are present in school curriculum and, consequently, in classrooms. In this context, we present a didactic sequence to address the theme of food plants based on a socioecological perspective of health, the history of science and decolonial pedagogy. The didactic sequence was built from excerpts from the manuscript of História das plantas alimentares e de gozo do Brasil written by the pharmacist and naturalist Theodoro Peckolt in the period of imperial Brazil. The details of each class of the didactic sequence proposed for high school students were described, and for the elaboration of the didactic sequence we consider the dimensions of the historical approach in the teaching of science that would be: epistemological, sociocultural and praxis. This didactic sequence is expected to foster the appreciation of various knowledge and the recognition of native foods in Brazil.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-06-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14023
10.36661/2595-4520.2024v7n1.14023
url https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14023
identifier_str_mv 10.36661/2595-4520.2024v7n1.14023
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14023/9262
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14023/9317
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Flávia Martho, Marcia Alvim, Fernanda Franzolin
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Flávia Martho, Marcia Alvim, Fernanda Franzolin
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista Insignare Scientia; v. 7 n. 1 (2024): Revista Insignare Scientia; 636-653
Revista Insignare Scientia; Vol 7 No 1 (2024): Insignare Scientia Journal; 636-653
2595-4520
reponame:Revista Insignare Scientia
instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron:UFFS
instname_str Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron_str UFFS
institution UFFS
reponame_str Revista Insignare Scientia
collection Revista Insignare Scientia
repository.name.fl_str_mv Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
repository.mail.fl_str_mv roquegullich@uffs.edu.br||
_version_ 1816704930634792960