Conociendo los quelonios del Amazonas: una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza contextualizada de las Ciencias
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Insignare Scientia |
Texto Completo: | https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12875 |
Resumo: | The Amazon is considered the region with the greatest diversity of species of turtles, being this one of the groups of vertebrates most threatened with extinction due to factors that contribute to the decline of species such as the loss of aquatic habitats, the use for medicinal purposes, as an animal and as a food resource.Bearing in mind that the use of chelonian for undue purposes will consequently bring losses for the species, as well as for the ecological balance, this proposal for a didactic sequence for the 7th year of Elementary School, consisting of eight moments to be developed in twelve classes, aims to objective is to study the species of the two groups of turtles, tortoises and tortoises existing in the Xingu / Pará region, as well as the study of the preservation and conservation of these species. |
id |
UFFS-2_b032f1bdc71c00819cc6ea25554f601f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.253.137:article/12875 |
network_acronym_str |
UFFS-2 |
network_name_str |
Revista Insignare Scientia |
repository_id_str |
|
spelling |
Conociendo los quelonios del Amazonas: una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza contextualizada de las CienciasKnowing the chelonians of Amazon: a proposal of a didactic sequence for the contextualized teaching of ScienceConhecendo os quelônios da Amazônia: uma proposta de sequência didática para o ensino contextualizado de CiênciasThe Amazon is considered the region with the greatest diversity of species of turtles, being this one of the groups of vertebrates most threatened with extinction due to factors that contribute to the decline of species such as the loss of aquatic habitats, the use for medicinal purposes, as an animal and as a food resource.Bearing in mind that the use of chelonian for undue purposes will consequently bring losses for the species, as well as for the ecological balance, this proposal for a didactic sequence for the 7th year of Elementary School, consisting of eight moments to be developed in twelve classes, aims to objective is to study the species of the two groups of turtles, tortoises and tortoises existing in the Xingu / Pará region, as well as the study of the preservation and conservation of these species.Segundo uma perspectiva humanista de Educação, a contextualização no ensino de Ciências é fundamental para uma aprendizagem substantiva dos conteúdos. Com a contextualização, o aprendiz e o educador, mediante seus contextos vivenciais, atribuem sentido e relevância aos conhecimentos sistematizados e científicos, que lhes proporcionam uma compreensão de globalidade, assim como um maior poder de ação frente a uma realidade social e ambiental problemática. Pensando nisso, o objetivo deste trabalho foi apresentar uma proposta de sequência didática, voltada à construção de conhecimentos de biologia e à sensibilização quanto à questão ambiental, a partir de uma problemática referente à conservação e preservação das espécies de quelônios da região do Xingu, temática pouco explorada pelas pesquisas de desenvolvimento de abordagens didáticas, mas que apresenta relevância científica e educacional, em especial para os educadores e aprendizes dessa região. A proposta, destinada ao 7º ano da Educação Básica, orientou-se pelos aportes teóricos da pedagogia freiriana, abrangendo atividades lúdicas, organizadas segundo metodologia dos Três Momentos Pedagógicos. Essa apresenta potencial de aplicabilidade e pode ajudar educadores que desejam proporcionar um ensino de Ciências capaz de sensibilizar os aprendizes quanto à preservação e à conservação da biodiversidade brasileira.La Amazonía es considerada la región con mayor diversidad de especies de tortugas, siendo este uno de los grupos de vertebrados más amenazados de extinción por factores que contribuyen al declive de especies como la pérdida de hábitats acuáticos, el uso con fines medicinales, como animal y como recurso alimenticio.Teniendo en cuenta que el uso del queloniano con fines indebidos traerá en consecuencia pérdidas para la especie, así como para el equilibrio ecológico, esta propuesta de secuencia didáctica para el 7 ° año de Educación Primariauencia didáctica para el 7 ° año de Educación Primaria, que consta de ocho momentos a desarrollar en doce clases, tiene como objetivo estudiar las especies de los dos grupos de tortugas, tortugas y tortugas que existen en la región Xingu / Pará, así como el estudio de la preservación y conservación de estas especies.Universidade Federal da Fronteira Sul2023-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1287510.36661/2595-4520.2023v6n1.12875Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 1 (2023): Revista Insignare Scientia; 502-5182595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12875/8821Copyright (c) 2023 Ana Caroline Silva Sousa, Juliane Priscila Diniz Sachs, Ronaldo Adriano Ribeiro da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Ana Caroline SilvaSachs, Juliane Priscila Dinizda Silva, Ronaldo Adriano Ribeiro2023-05-09T14:52:31Zoai:ojs.192.168.253.137:article/12875Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2023-05-09T14:52:31Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conociendo los quelonios del Amazonas: una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza contextualizada de las Ciencias Knowing the chelonians of Amazon: a proposal of a didactic sequence for the contextualized teaching of Science Conhecendo os quelônios da Amazônia: uma proposta de sequência didática para o ensino contextualizado de Ciências |
title |
Conociendo los quelonios del Amazonas: una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza contextualizada de las Ciencias |
spellingShingle |
Conociendo los quelonios del Amazonas: una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza contextualizada de las Ciencias Sousa, Ana Caroline Silva |
title_short |
Conociendo los quelonios del Amazonas: una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza contextualizada de las Ciencias |
title_full |
Conociendo los quelonios del Amazonas: una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza contextualizada de las Ciencias |
title_fullStr |
Conociendo los quelonios del Amazonas: una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza contextualizada de las Ciencias |
title_full_unstemmed |
Conociendo los quelonios del Amazonas: una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza contextualizada de las Ciencias |
title_sort |
Conociendo los quelonios del Amazonas: una propuesta de secuencia didáctica para la enseñanza contextualizada de las Ciencias |
author |
Sousa, Ana Caroline Silva |
author_facet |
Sousa, Ana Caroline Silva Sachs, Juliane Priscila Diniz da Silva, Ronaldo Adriano Ribeiro |
author_role |
author |
author2 |
Sachs, Juliane Priscila Diniz da Silva, Ronaldo Adriano Ribeiro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Ana Caroline Silva Sachs, Juliane Priscila Diniz da Silva, Ronaldo Adriano Ribeiro |
description |
The Amazon is considered the region with the greatest diversity of species of turtles, being this one of the groups of vertebrates most threatened with extinction due to factors that contribute to the decline of species such as the loss of aquatic habitats, the use for medicinal purposes, as an animal and as a food resource.Bearing in mind that the use of chelonian for undue purposes will consequently bring losses for the species, as well as for the ecological balance, this proposal for a didactic sequence for the 7th year of Elementary School, consisting of eight moments to be developed in twelve classes, aims to objective is to study the species of the two groups of turtles, tortoises and tortoises existing in the Xingu / Pará region, as well as the study of the preservation and conservation of these species. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12875 10.36661/2595-4520.2023v6n1.12875 |
url |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12875 |
identifier_str_mv |
10.36661/2595-4520.2023v6n1.12875 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12875/8821 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 1 (2023): Revista Insignare Scientia; 502-518 2595-4520 reponame:Revista Insignare Scientia instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) instacron:UFFS |
instname_str |
Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
instacron_str |
UFFS |
institution |
UFFS |
reponame_str |
Revista Insignare Scientia |
collection |
Revista Insignare Scientia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
roquegullich@uffs.edu.br|| |
_version_ |
1797221613710606336 |