A COMUNIDADE BOOKTUBE E O PROEJA: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SANTOS, Dayse Rodrigues dos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: VALÊNIA, Anair
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem (Catalão. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/63601
Resumo: This article has as main objective to discuss some aspects about the booktube community as an incentive for literary reading. In addition, we intend to discuss the role played by these communities in the content production and sharing process. For the development of the investigation, we started from the understanding of booktube as a community, which make videos about books, and reading to disseminate on the Youtube platform. In this sense, we proposed, in Portuguese Language and Literature classes, the role of students as booktubers, performing activities of reading, production and sharing of texts on the Youtube platform. Access to reading communities, as well as the production of literary reviews to be made available on the web, seemed to arouse students, in addition to curiosity, desire and motivation for content production, inciting connection with new friends, colleagues, fans and digital influencers.
id UFG-11_06a94c4319eb4d0da5b4feecf8456231
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ufcat.edu.br:article/63601
network_acronym_str UFG-11
network_name_str Linguagem (Catalão. Online)
repository_id_str
spelling A COMUNIDADE BOOKTUBE E O PROEJA: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICAThis article has as main objective to discuss some aspects about the booktube community as an incentive for literary reading. In addition, we intend to discuss the role played by these communities in the content production and sharing process. For the development of the investigation, we started from the understanding of booktube as a community, which make videos about books, and reading to disseminate on the Youtube platform. In this sense, we proposed, in Portuguese Language and Literature classes, the role of students as booktubers, performing activities of reading, production and sharing of texts on the Youtube platform. Access to reading communities, as well as the production of literary reviews to be made available on the web, seemed to arouse students, in addition to curiosity, desire and motivation for content production, inciting connection with new friends, colleagues, fans and digital influencers.Tem como objetivo principal refletir sobre a comunidade virtual booktube como incentivadora da leitura literária. Além disso, pretendemos discutir o papel desempenhado por essas comunidades no processo de recepção, produção e compartilhamento de conteúdo audiovisual. Para o desenvolvimento da investigação, partimos do entendimento do booktube como uma comunidade de sujeitos que produz vídeos sobre livros e leitura e divulgam na plataforma Youtube. Nesse sentido, propusemos, nas aulas de Língua Portuguesa e Literatura, em turma do Programa Nacional de Integração da Educação Profissional de Jovens e Adultos-PROEJA, o protagonismo dos discentes como booktubers, realizando atividades de leitura, produção e compartilhamento de textos na plataforma Youtube. O acesso às comunidades de leitura, bem como a produção de vlogs literários a serem disponibilizadas na web, pareceu despertar nos alunos, além da curiosidade, o desejo e a motivação para produção de conteúdo literário, incitando a conexão com novos amigos, colegas, fãs e digital influencers.Universidade Federal de Catalão2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/6360110.5216/lep.v24i1.63601Linguagem: Estudos e Pesquisas; v. 24 n. 1 (2020); 33-442358-1042reponame:Linguagem (Catalão. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/63601/36443Copyright (c) 2020 Linguagem: Estudos e Pesquisasinfo:eu-repo/semantics/openAccessSANTOS, Dayse Rodrigues dos VALÊNIA, Anair2021-10-22T11:40:34Zoai:ojs2.periodicos.ufcat.edu.br:article/63601Revistahttps://periodicos.ufcat.edu.br/lepPUBhttps://periodicos.ufcat.edu.br/lep/oai||revistalinguagem@gmail.com2358-10421519-6240opendoar:2021-10-22T11:40:34Linguagem (Catalão. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv A COMUNIDADE BOOKTUBE E O PROEJA: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA
title A COMUNIDADE BOOKTUBE E O PROEJA: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA
spellingShingle A COMUNIDADE BOOKTUBE E O PROEJA: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA
SANTOS, Dayse Rodrigues dos
title_short A COMUNIDADE BOOKTUBE E O PROEJA: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA
title_full A COMUNIDADE BOOKTUBE E O PROEJA: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA
title_fullStr A COMUNIDADE BOOKTUBE E O PROEJA: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA
title_full_unstemmed A COMUNIDADE BOOKTUBE E O PROEJA: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA
title_sort A COMUNIDADE BOOKTUBE E O PROEJA: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA
author SANTOS, Dayse Rodrigues dos
author_facet SANTOS, Dayse Rodrigues dos
VALÊNIA, Anair
author_role author
author2 VALÊNIA, Anair
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv SANTOS, Dayse Rodrigues dos
VALÊNIA, Anair
description This article has as main objective to discuss some aspects about the booktube community as an incentive for literary reading. In addition, we intend to discuss the role played by these communities in the content production and sharing process. For the development of the investigation, we started from the understanding of booktube as a community, which make videos about books, and reading to disseminate on the Youtube platform. In this sense, we proposed, in Portuguese Language and Literature classes, the role of students as booktubers, performing activities of reading, production and sharing of texts on the Youtube platform. Access to reading communities, as well as the production of literary reviews to be made available on the web, seemed to arouse students, in addition to curiosity, desire and motivation for content production, inciting connection with new friends, colleagues, fans and digital influencers.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/63601
10.5216/lep.v24i1.63601
url https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/63601
identifier_str_mv 10.5216/lep.v24i1.63601
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/63601/36443
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Linguagem: Estudos e Pesquisas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Linguagem: Estudos e Pesquisas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Catalão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Catalão
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem: Estudos e Pesquisas; v. 24 n. 1 (2020); 33-44
2358-1042
reponame:Linguagem (Catalão. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Linguagem (Catalão. Online)
collection Linguagem (Catalão. Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem (Catalão. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistalinguagem@gmail.com
_version_ 1798328448052101120