A COMUNIDADE BOOKTUBE E O PROEJA: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem (Catalão. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/63601 |
Resumo: | This article has as main objective to discuss some aspects about the booktube community as an incentive for literary reading. In addition, we intend to discuss the role played by these communities in the content production and sharing process. For the development of the investigation, we started from the understanding of booktube as a community, which make videos about books, and reading to disseminate on the Youtube platform. In this sense, we proposed, in Portuguese Language and Literature classes, the role of students as booktubers, performing activities of reading, production and sharing of texts on the Youtube platform. Access to reading communities, as well as the production of literary reviews to be made available on the web, seemed to arouse students, in addition to curiosity, desire and motivation for content production, inciting connection with new friends, colleagues, fans and digital influencers. |
id |
UFG-11_06a94c4319eb4d0da5b4feecf8456231 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.ufcat.edu.br:article/63601 |
network_acronym_str |
UFG-11 |
network_name_str |
Linguagem (Catalão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A COMUNIDADE BOOKTUBE E O PROEJA: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICAThis article has as main objective to discuss some aspects about the booktube community as an incentive for literary reading. In addition, we intend to discuss the role played by these communities in the content production and sharing process. For the development of the investigation, we started from the understanding of booktube as a community, which make videos about books, and reading to disseminate on the Youtube platform. In this sense, we proposed, in Portuguese Language and Literature classes, the role of students as booktubers, performing activities of reading, production and sharing of texts on the Youtube platform. Access to reading communities, as well as the production of literary reviews to be made available on the web, seemed to arouse students, in addition to curiosity, desire and motivation for content production, inciting connection with new friends, colleagues, fans and digital influencers.Tem como objetivo principal refletir sobre a comunidade virtual booktube como incentivadora da leitura literária. Além disso, pretendemos discutir o papel desempenhado por essas comunidades no processo de recepção, produção e compartilhamento de conteúdo audiovisual. Para o desenvolvimento da investigação, partimos do entendimento do booktube como uma comunidade de sujeitos que produz vídeos sobre livros e leitura e divulgam na plataforma Youtube. Nesse sentido, propusemos, nas aulas de Língua Portuguesa e Literatura, em turma do Programa Nacional de Integração da Educação Profissional de Jovens e Adultos-PROEJA, o protagonismo dos discentes como booktubers, realizando atividades de leitura, produção e compartilhamento de textos na plataforma Youtube. O acesso às comunidades de leitura, bem como a produção de vlogs literários a serem disponibilizadas na web, pareceu despertar nos alunos, além da curiosidade, o desejo e a motivação para produção de conteúdo literário, incitando a conexão com novos amigos, colegas, fãs e digital influencers.Universidade Federal de Catalão2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/6360110.5216/lep.v24i1.63601Linguagem: Estudos e Pesquisas; v. 24 n. 1 (2020); 33-442358-1042reponame:Linguagem (Catalão. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/63601/36443Copyright (c) 2020 Linguagem: Estudos e Pesquisasinfo:eu-repo/semantics/openAccessSANTOS, Dayse Rodrigues dos VALÊNIA, Anair2021-10-22T11:40:34Zoai:ojs2.periodicos.ufcat.edu.br:article/63601Revistahttps://periodicos.ufcat.edu.br/lepPUBhttps://periodicos.ufcat.edu.br/lep/oai||revistalinguagem@gmail.com2358-10421519-6240opendoar:2021-10-22T11:40:34Linguagem (Catalão. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A COMUNIDADE BOOKTUBE E O PROEJA: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA |
title |
A COMUNIDADE BOOKTUBE E O PROEJA: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA |
spellingShingle |
A COMUNIDADE BOOKTUBE E O PROEJA: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA SANTOS, Dayse Rodrigues dos |
title_short |
A COMUNIDADE BOOKTUBE E O PROEJA: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA |
title_full |
A COMUNIDADE BOOKTUBE E O PROEJA: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA |
title_fullStr |
A COMUNIDADE BOOKTUBE E O PROEJA: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA |
title_full_unstemmed |
A COMUNIDADE BOOKTUBE E O PROEJA: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA |
title_sort |
A COMUNIDADE BOOKTUBE E O PROEJA: UMA PROPOSTA DE INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA |
author |
SANTOS, Dayse Rodrigues dos |
author_facet |
SANTOS, Dayse Rodrigues dos VALÊNIA, Anair |
author_role |
author |
author2 |
VALÊNIA, Anair |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SANTOS, Dayse Rodrigues dos VALÊNIA, Anair |
description |
This article has as main objective to discuss some aspects about the booktube community as an incentive for literary reading. In addition, we intend to discuss the role played by these communities in the content production and sharing process. For the development of the investigation, we started from the understanding of booktube as a community, which make videos about books, and reading to disseminate on the Youtube platform. In this sense, we proposed, in Portuguese Language and Literature classes, the role of students as booktubers, performing activities of reading, production and sharing of texts on the Youtube platform. Access to reading communities, as well as the production of literary reviews to be made available on the web, seemed to arouse students, in addition to curiosity, desire and motivation for content production, inciting connection with new friends, colleagues, fans and digital influencers. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/63601 10.5216/lep.v24i1.63601 |
url |
https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/63601 |
identifier_str_mv |
10.5216/lep.v24i1.63601 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/63601/36443 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Linguagem: Estudos e Pesquisas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Linguagem: Estudos e Pesquisas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Catalão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Catalão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem: Estudos e Pesquisas; v. 24 n. 1 (2020); 33-44 2358-1042 reponame:Linguagem (Catalão. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Linguagem (Catalão. Online) |
collection |
Linguagem (Catalão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem (Catalão. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistalinguagem@gmail.com |
_version_ |
1798328448052101120 |