ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem (Catalão. Online) |
DOI: | 10.5216/lep.v24i1.62536 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/62536 |
Resumo: | In order to understand theoretical and didactic premises of teachers about (multi)literacies, we analyzed five discursive forums and seven chats of students of a post-graduate course in Literacy and Multiliteracies in e-learning modality. We verified the discussions about the new studies of teaching and pedagogy of multiliteracies focused on social practices. Our aim is to comprehend how teachers understand such theoretical premises and how they experience issues about literacy(ies) and multiliteracies in school environment. For a discussion on new literacies studies, we are based in the works of Street (2003, 2014), Soares (2002, 2003, 2004), Kleiman (1995, 2006); and for multiliteracies studies, we take NLG base (1996); Kalantzis and Cope (2008). The analyzed posts demonstrate that teachers of this course have more theoretical knowledge than concrete experiences in classroom, that is, they can conceptualize the terms, but they make few links with their experiences in classroom. |
id |
UFG-11_0d4cd3c5ddf026bdc13289b133a2a4aa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.ufcat.edu.br:article/62536 |
network_acronym_str |
UFG-11 |
network_name_str |
Linguagem (Catalão. Online) |
spelling |
ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOSIn order to understand theoretical and didactic premises of teachers about (multi)literacies, we analyzed five discursive forums and seven chats of students of a post-graduate course in Literacy and Multiliteracies in e-learning modality. We verified the discussions about the new studies of teaching and pedagogy of multiliteracies focused on social practices. Our aim is to comprehend how teachers understand such theoretical premises and how they experience issues about literacy(ies) and multiliteracies in school environment. For a discussion on new literacies studies, we are based in the works of Street (2003, 2014), Soares (2002, 2003, 2004), Kleiman (1995, 2006); and for multiliteracies studies, we take NLG base (1996); Kalantzis and Cope (2008). The analyzed posts demonstrate that teachers of this course have more theoretical knowledge than concrete experiences in classroom, that is, they can conceptualize the terms, but they make few links with their experiences in classroom.Com o intuito de compreender as premissas teóricas e didáticas de professores sobre (multi)letramentos, analisamos cinco fóruns discursivos e sete chats de alunos do curso de especialização em Alfabetização e Multiletramentos na modalidade a distância. Verificamos as discussões sobre os novos estudos de letramento e a pedagogia dos multiletramentos com foco nas práticas sociais. Nosso intuito é compreender como os professores entendiam tais premissas teóricas e como eles vivenciavam questões sobre letramento(s) e multiletramentos no ambiente escolar. Para a discussão sobre novos estudos de letramentos, nos fundamentamos em Street (2003, 2014), Soares (2002, 2003, 2004), Kleiman (1995, 2006); enquanto para os estudos sobre multiletramentos, tomamos com base o GNL (1996); Kalantzis e Cope (2008). As postagens analisadas demonstram que os alunos têm mais conhecimento teórico do que experiências concretas em sala, ou seja, conseguem conceituar os termos, mas fazem poucas ligações com suas vivências em sala de aula.Universidade Federal de Catalão2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/6253610.5216/lep.v24i1.62536Linguagem: Estudos e Pesquisas; v. 24 n. 1 (2020); 101-1202358-1042reponame:Linguagem (Catalão. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/62536/36448Copyright (c) 2020 Linguagem: Estudos e Pesquisasinfo:eu-repo/semantics/openAccessHISSA, Débora Liberato Arruda 2021-10-22T11:51:04Zoai:ojs2.periodicos.ufcat.edu.br:article/62536Revistahttps://periodicos.ufcat.edu.br/lepPUBhttps://periodicos.ufcat.edu.br/lep/oai||revistalinguagem@gmail.com2358-10421519-6240opendoar:2021-10-22T11:51:04Linguagem (Catalão. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOS |
title |
ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOS |
spellingShingle |
ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOS ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOS HISSA, Débora Liberato Arruda HISSA, Débora Liberato Arruda |
title_short |
ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOS |
title_full |
ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOS |
title_fullStr |
ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOS ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOS |
title_full_unstemmed |
ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOS ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOS |
title_sort |
ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOS |
author |
HISSA, Débora Liberato Arruda |
author_facet |
HISSA, Débora Liberato Arruda HISSA, Débora Liberato Arruda |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
HISSA, Débora Liberato Arruda |
description |
In order to understand theoretical and didactic premises of teachers about (multi)literacies, we analyzed five discursive forums and seven chats of students of a post-graduate course in Literacy and Multiliteracies in e-learning modality. We verified the discussions about the new studies of teaching and pedagogy of multiliteracies focused on social practices. Our aim is to comprehend how teachers understand such theoretical premises and how they experience issues about literacy(ies) and multiliteracies in school environment. For a discussion on new literacies studies, we are based in the works of Street (2003, 2014), Soares (2002, 2003, 2004), Kleiman (1995, 2006); and for multiliteracies studies, we take NLG base (1996); Kalantzis and Cope (2008). The analyzed posts demonstrate that teachers of this course have more theoretical knowledge than concrete experiences in classroom, that is, they can conceptualize the terms, but they make few links with their experiences in classroom. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/62536 10.5216/lep.v24i1.62536 |
url |
https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/62536 |
identifier_str_mv |
10.5216/lep.v24i1.62536 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/62536/36448 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Linguagem: Estudos e Pesquisas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Linguagem: Estudos e Pesquisas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Catalão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Catalão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem: Estudos e Pesquisas; v. 24 n. 1 (2020); 101-120 2358-1042 reponame:Linguagem (Catalão. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Linguagem (Catalão. Online) |
collection |
Linguagem (Catalão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem (Catalão. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistalinguagem@gmail.com |
_version_ |
1822181116934619136 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5216/lep.v24i1.62536 |