ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: HISSA, Débora Liberato Arruda
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem (Catalão. Online)
DOI: 10.5216/lep.v24i1.62536
Texto Completo: https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/62536
Resumo: In order to understand theoretical and didactic premises of teachers about (multi)literacies, we analyzed five discursive forums and seven chats of students of a post-graduate course in Literacy and Multiliteracies in e-learning modality. We verified the discussions about the new studies of teaching and pedagogy of multiliteracies focused on social practices. Our aim is to comprehend how teachers understand such theoretical premises and how they experience issues about literacy(ies) and multiliteracies in school environment. For a discussion on new literacies studies, we are based in the works of Street (2003, 2014), Soares (2002, 2003, 2004), Kleiman (1995, 2006); and for multiliteracies studies, we take NLG base (1996); Kalantzis and Cope (2008). The analyzed posts demonstrate that teachers of this course have more theoretical knowledge than concrete experiences in classroom, that is, they can conceptualize the terms, but they make few links with their experiences in classroom.
id UFG-11_0d4cd3c5ddf026bdc13289b133a2a4aa
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ufcat.edu.br:article/62536
network_acronym_str UFG-11
network_name_str Linguagem (Catalão. Online)
spelling ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOSIn order to understand theoretical and didactic premises of teachers about (multi)literacies, we analyzed five discursive forums and seven chats of students of a post-graduate course in Literacy and Multiliteracies in e-learning modality. We verified the discussions about the new studies of teaching and pedagogy of multiliteracies focused on social practices. Our aim is to comprehend how teachers understand such theoretical premises and how they experience issues about literacy(ies) and multiliteracies in school environment. For a discussion on new literacies studies, we are based in the works of Street (2003, 2014), Soares (2002, 2003, 2004), Kleiman (1995, 2006); and for multiliteracies studies, we take NLG base (1996); Kalantzis and Cope (2008). The analyzed posts demonstrate that teachers of this course have more theoretical knowledge than concrete experiences in classroom, that is, they can conceptualize the terms, but they make few links with their experiences in classroom.Com o intuito de compreender as premissas teóricas e didáticas de professores sobre (multi)letramentos,  analisamos cinco fóruns discursivos e sete chats de alunos do curso de especialização em Alfabetização e Multiletramentos na modalidade a distância. Verificamos as discussões sobre os novos estudos de letramento e a pedagogia dos multiletramentos com foco nas práticas sociais. Nosso intuito é compreender como os professores entendiam tais premissas teóricas e como eles vivenciavam questões sobre letramento(s) e multiletramentos no ambiente escolar. Para a discussão sobre novos estudos de letramentos, nos fundamentamos em Street (2003, 2014), Soares (2002, 2003, 2004), Kleiman (1995, 2006); enquanto para os estudos sobre multiletramentos, tomamos com base o GNL (1996); Kalantzis e Cope (2008). As postagens analisadas demonstram que os alunos têm mais conhecimento teórico do que experiências concretas em sala, ou seja, conseguem conceituar os termos, mas fazem poucas ligações com suas vivências em sala de aula.Universidade Federal de Catalão2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/6253610.5216/lep.v24i1.62536Linguagem: Estudos e Pesquisas; v. 24 n. 1 (2020); 101-1202358-1042reponame:Linguagem (Catalão. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/62536/36448Copyright (c) 2020 Linguagem: Estudos e Pesquisasinfo:eu-repo/semantics/openAccessHISSA, Débora Liberato Arruda 2021-10-22T11:51:04Zoai:ojs2.periodicos.ufcat.edu.br:article/62536Revistahttps://periodicos.ufcat.edu.br/lepPUBhttps://periodicos.ufcat.edu.br/lep/oai||revistalinguagem@gmail.com2358-10421519-6240opendoar:2021-10-22T11:51:04Linguagem (Catalão. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOS
title ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOS
spellingShingle ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOS
ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOS
HISSA, Débora Liberato Arruda
HISSA, Débora Liberato Arruda
title_short ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOS
title_full ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOS
title_fullStr ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOS
ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOS
title_full_unstemmed ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOS
ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOS
title_sort ESTUDOS DE (MULTI)LETRAMENTOS: CONSTRUÇÃO DE PREMISSAS TEÓRICO-DIDÁTICAS POR PROFESSORES EM FÓRUNS E CHATS ACADÊMICOS
author HISSA, Débora Liberato Arruda
author_facet HISSA, Débora Liberato Arruda
HISSA, Débora Liberato Arruda
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv HISSA, Débora Liberato Arruda
description In order to understand theoretical and didactic premises of teachers about (multi)literacies, we analyzed five discursive forums and seven chats of students of a post-graduate course in Literacy and Multiliteracies in e-learning modality. We verified the discussions about the new studies of teaching and pedagogy of multiliteracies focused on social practices. Our aim is to comprehend how teachers understand such theoretical premises and how they experience issues about literacy(ies) and multiliteracies in school environment. For a discussion on new literacies studies, we are based in the works of Street (2003, 2014), Soares (2002, 2003, 2004), Kleiman (1995, 2006); and for multiliteracies studies, we take NLG base (1996); Kalantzis and Cope (2008). The analyzed posts demonstrate that teachers of this course have more theoretical knowledge than concrete experiences in classroom, that is, they can conceptualize the terms, but they make few links with their experiences in classroom.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/62536
10.5216/lep.v24i1.62536
url https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/62536
identifier_str_mv 10.5216/lep.v24i1.62536
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/62536/36448
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Linguagem: Estudos e Pesquisas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Linguagem: Estudos e Pesquisas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Catalão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Catalão
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem: Estudos e Pesquisas; v. 24 n. 1 (2020); 101-120
2358-1042
reponame:Linguagem (Catalão. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Linguagem (Catalão. Online)
collection Linguagem (Catalão. Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem (Catalão. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistalinguagem@gmail.com
_version_ 1822181116934619136
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.5216/lep.v24i1.62536