LABORATÓRIO OBJETOS PERFORMÁTICOS DE TEATRO DE ANIMAÇÃO: ANANSE ON THE STREETS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Arte da Cena |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/artce/article/view/31798 |
Resumo: | This article discusses some artistic practices developed in the Laboratório Objetos Performáticos de Teatro de Animação da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro. The research of this Laboratory is dedicated to the practice of Puppets Theatre in unconventional spaces. In this way, we discuss two performances created from the legends of Ananse (an important character of Ashanti mythology, of Ghana) and performed in public spaces of the city of Rio de Janeiro. These performances are called Exercise 1 and Exercise 3. They work on a liminal area where several arts intersect, as the Puppets Theatre, the Performance Art, Visual Arts and Video and where the social Activism and the spirituality are considered as part of artistic activity. The concept of Liminality runs by analysis of those performances. This concept is understood as a psychological and metaphysical state where a person is located in a boundary zone, with the awareness to be between two existential levels. In this sense, this concept is essential to understand the performance arts. |
id |
UFG-12_9af70ca6198d4173c64bf2cf1d57ba26 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/31798 |
network_acronym_str |
UFG-12 |
network_name_str |
Arte da Cena |
repository_id_str |
|
spelling |
LABORATÓRIO OBJETOS PERFORMÁTICOS DE TEATRO DE ANIMAÇÃO: ANANSE ON THE STREETSLABORATÓRIO OBJETOS PERFORMÁTICOS DE TEATRO DE ANIMAÇÃO: ANANSE NAS RUASPuppet TheaterPerformance ArtAfro-Brazilian cultureAnanseLiminality.Teatro de Formas AnimadasPerformanceMáscarasThis article discusses some artistic practices developed in the Laboratório Objetos Performáticos de Teatro de Animação da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro. The research of this Laboratory is dedicated to the practice of Puppets Theatre in unconventional spaces. In this way, we discuss two performances created from the legends of Ananse (an important character of Ashanti mythology, of Ghana) and performed in public spaces of the city of Rio de Janeiro. These performances are called Exercise 1 and Exercise 3. They work on a liminal area where several arts intersect, as the Puppets Theatre, the Performance Art, Visual Arts and Video and where the social Activism and the spirituality are considered as part of artistic activity. The concept of Liminality runs by analysis of those performances. This concept is understood as a psychological and metaphysical state where a person is located in a boundary zone, with the awareness to be between two existential levels. In this sense, this concept is essential to understand the performance arts.O presente artigo discute algumas práticas artísticas desenvolvidas no Laboratório Objetos Performáticos de Teatro de Animação da Escola de Belas Artes da UFRJ, laboratório dedicado à pes- quisa de teatro de formas animadas em espaços cênicos não convencionais. Neste sentido, abordaremos as performances Exercícios 1 e Exercício 3, ambas baseadas nas lendas de Ananse – personagem da mitologia axânti, de Gana, na África – e realizadas em espaços públicos da cidade do Rio de Janeiro. As performances aqui descritas operam numa região liminar, onde dialogam teatro de formas animadas, performance, artes visuais, vídeo, ativismo social e a relação entre atividade artística e espiritualidade. Desta forma, o conceito de Liminaridade, compreendido como um estado psicológico e metafísico onde um sujeito situa-se numa zona limite, tendo consciência de estar entre dois níveis existenciais, perpassa as reflexões sobre tais performances. Universidade Federal de Goiás2014-09-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/artce/article/view/31798Art on Stage Journal; Vol. 1 No. 1 (2014): Revista Arte da Cena; 18-32Arte de la Escena; Vol. 1 Núm. 1 (2014): Revista Arte da Cena; 18-32Arte da Cena (Art on Stage); v. 1 n. 1 (2014): Revista Arte da Cena; 18-322358-6060reponame:Arte da Cenainstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/artce/article/view/31798/18371Copyright (c) 2023 Gilson Mottahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMotta, Gilson2023-08-21T14:21:32Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/31798Revistahttps://www.revistas.ufg.br/artce/PUBhttps://www.revistas.ufg.br/artce/oaiartedacena@gmail.com||2358-60602358-6060opendoar:2023-08-21T14:21:32Arte da Cena - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LABORATÓRIO OBJETOS PERFORMÁTICOS DE TEATRO DE ANIMAÇÃO: ANANSE ON THE STREETS LABORATÓRIO OBJETOS PERFORMÁTICOS DE TEATRO DE ANIMAÇÃO: ANANSE NAS RUAS |
title |
LABORATÓRIO OBJETOS PERFORMÁTICOS DE TEATRO DE ANIMAÇÃO: ANANSE ON THE STREETS |
spellingShingle |
LABORATÓRIO OBJETOS PERFORMÁTICOS DE TEATRO DE ANIMAÇÃO: ANANSE ON THE STREETS Motta, Gilson Puppet Theater Performance Art Afro-Brazilian culture Ananse Liminality. Teatro de Formas Animadas Performance Máscaras |
title_short |
LABORATÓRIO OBJETOS PERFORMÁTICOS DE TEATRO DE ANIMAÇÃO: ANANSE ON THE STREETS |
title_full |
LABORATÓRIO OBJETOS PERFORMÁTICOS DE TEATRO DE ANIMAÇÃO: ANANSE ON THE STREETS |
title_fullStr |
LABORATÓRIO OBJETOS PERFORMÁTICOS DE TEATRO DE ANIMAÇÃO: ANANSE ON THE STREETS |
title_full_unstemmed |
LABORATÓRIO OBJETOS PERFORMÁTICOS DE TEATRO DE ANIMAÇÃO: ANANSE ON THE STREETS |
title_sort |
LABORATÓRIO OBJETOS PERFORMÁTICOS DE TEATRO DE ANIMAÇÃO: ANANSE ON THE STREETS |
author |
Motta, Gilson |
author_facet |
Motta, Gilson |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Motta, Gilson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Puppet Theater Performance Art Afro-Brazilian culture Ananse Liminality. Teatro de Formas Animadas Performance Máscaras |
topic |
Puppet Theater Performance Art Afro-Brazilian culture Ananse Liminality. Teatro de Formas Animadas Performance Máscaras |
description |
This article discusses some artistic practices developed in the Laboratório Objetos Performáticos de Teatro de Animação da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro. The research of this Laboratory is dedicated to the practice of Puppets Theatre in unconventional spaces. In this way, we discuss two performances created from the legends of Ananse (an important character of Ashanti mythology, of Ghana) and performed in public spaces of the city of Rio de Janeiro. These performances are called Exercise 1 and Exercise 3. They work on a liminal area where several arts intersect, as the Puppets Theatre, the Performance Art, Visual Arts and Video and where the social Activism and the spirituality are considered as part of artistic activity. The concept of Liminality runs by analysis of those performances. This concept is understood as a psychological and metaphysical state where a person is located in a boundary zone, with the awareness to be between two existential levels. In this sense, this concept is essential to understand the performance arts. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-09-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/artce/article/view/31798 |
url |
https://revistas.ufg.br/artce/article/view/31798 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/artce/article/view/31798/18371 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Gilson Motta https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Gilson Motta https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Art on Stage Journal; Vol. 1 No. 1 (2014): Revista Arte da Cena; 18-32 Arte de la Escena; Vol. 1 Núm. 1 (2014): Revista Arte da Cena; 18-32 Arte da Cena (Art on Stage); v. 1 n. 1 (2014): Revista Arte da Cena; 18-32 2358-6060 reponame:Arte da Cena instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Arte da Cena |
collection |
Arte da Cena |
repository.name.fl_str_mv |
Arte da Cena - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
artedacena@gmail.com|| |
_version_ |
1797068725206122496 |