LABORATÓRIO OBJETOS PERFORMÁTICOS DE TEATRO DE ANIMAÇÃO: ANANSE ON THE STREETS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Motta, Gilson
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Arte da Cena
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/artce/article/view/31798
Resumo: This article discusses some artistic practices developed in the Laboratório Objetos Performáticos de Teatro de Animação da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro. The research of this Laboratory is dedicated to the practice of Puppets Theatre in unconventional spaces. In this way, we discuss two performances created from the legends of Ananse (an important character of Ashanti mythology, of Ghana) and performed in public spaces of the city of Rio de Janeiro. These performances are called Exercise 1 and Exercise 3. They work on a liminal area where several arts intersect, as the Puppets Theatre, the Performance Art, Visual Arts and Video and where the social Activism and the spirituality are considered as part of artistic activity. The concept of Liminality runs by analysis of those performances. This concept is understood as a psychological and metaphysical state where a person is located in a boundary zone, with the awareness to be between two existential levels. In this sense, this concept is essential to understand the performance arts.
id UFG-12_9af70ca6198d4173c64bf2cf1d57ba26
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/31798
network_acronym_str UFG-12
network_name_str Arte da Cena
repository_id_str
spelling LABORATÓRIO OBJETOS PERFORMÁTICOS DE TEATRO DE ANIMAÇÃO: ANANSE ON THE STREETSLABORATÓRIO OBJETOS PERFORMÁTICOS DE TEATRO DE ANIMAÇÃO: ANANSE NAS RUASPuppet TheaterPerformance ArtAfro-Brazilian cultureAnanseLiminality.Teatro de Formas AnimadasPerformanceMáscarasThis article discusses some artistic practices developed in the Laboratório Objetos Performáticos de Teatro de Animação da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro. The research of this Laboratory is dedicated to the practice of Puppets Theatre in unconventional spaces. In this way, we discuss two performances created from the legends of Ananse (an important character of Ashanti mythology, of Ghana) and performed in public spaces of the city of Rio de Janeiro. These performances are called Exercise 1 and Exercise 3. They work on a liminal area where several arts intersect, as the Puppets Theatre, the Performance Art, Visual Arts and Video and where the social Activism and the spirituality are considered as part of artistic activity. The concept of Liminality runs by analysis of those performances. This concept is understood as a psychological and metaphysical state where a person is located in a boundary zone, with the awareness to be between two existential levels. In this sense, this concept is essential to understand the performance arts.O presente artigo discute algumas práticas artísticas desenvolvidas no Laboratório Objetos Performáticos de Teatro de Animação da Escola de Belas Artes da UFRJ, laboratório dedicado à pes- quisa de teatro de formas animadas em espaços cênicos não convencionais. Neste sentido, abordaremos as performances Exercícios 1 e Exercício 3, ambas baseadas nas lendas de Ananse – personagem da mitologia axânti, de Gana, na África – e realizadas em espaços públicos da cidade do Rio de Janeiro. As performances aqui descritas operam numa região liminar, onde dialogam teatro de formas animadas, performance, artes visuais, vídeo, ativismo social e a relação entre atividade artística e espiritualidade. Desta forma, o conceito de Liminaridade, compreendido como um estado psicológico e metafísico onde um sujeito situa-se numa zona limite, tendo consciência de estar entre dois níveis existenciais, perpassa as reflexões sobre tais performances. Universidade Federal de Goiás2014-09-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/artce/article/view/31798Art on Stage Journal; Vol. 1 No. 1 (2014): Revista Arte da Cena; 18-32Arte de la Escena; Vol. 1 Núm. 1 (2014): Revista Arte da Cena; 18-32Arte da Cena (Art on Stage); v. 1 n. 1 (2014): Revista Arte da Cena; 18-322358-6060reponame:Arte da Cenainstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/artce/article/view/31798/18371Copyright (c) 2023 Gilson Mottahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMotta, Gilson2023-08-21T14:21:32Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/31798Revistahttps://www.revistas.ufg.br/artce/PUBhttps://www.revistas.ufg.br/artce/oaiartedacena@gmail.com||2358-60602358-6060opendoar:2023-08-21T14:21:32Arte da Cena - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv LABORATÓRIO OBJETOS PERFORMÁTICOS DE TEATRO DE ANIMAÇÃO: ANANSE ON THE STREETS
LABORATÓRIO OBJETOS PERFORMÁTICOS DE TEATRO DE ANIMAÇÃO: ANANSE NAS RUAS
title LABORATÓRIO OBJETOS PERFORMÁTICOS DE TEATRO DE ANIMAÇÃO: ANANSE ON THE STREETS
spellingShingle LABORATÓRIO OBJETOS PERFORMÁTICOS DE TEATRO DE ANIMAÇÃO: ANANSE ON THE STREETS
Motta, Gilson
Puppet Theater
Performance Art
Afro-Brazilian culture
Ananse
Liminality.
Teatro de Formas Animadas
Performance
Máscaras
title_short LABORATÓRIO OBJETOS PERFORMÁTICOS DE TEATRO DE ANIMAÇÃO: ANANSE ON THE STREETS
title_full LABORATÓRIO OBJETOS PERFORMÁTICOS DE TEATRO DE ANIMAÇÃO: ANANSE ON THE STREETS
title_fullStr LABORATÓRIO OBJETOS PERFORMÁTICOS DE TEATRO DE ANIMAÇÃO: ANANSE ON THE STREETS
title_full_unstemmed LABORATÓRIO OBJETOS PERFORMÁTICOS DE TEATRO DE ANIMAÇÃO: ANANSE ON THE STREETS
title_sort LABORATÓRIO OBJETOS PERFORMÁTICOS DE TEATRO DE ANIMAÇÃO: ANANSE ON THE STREETS
author Motta, Gilson
author_facet Motta, Gilson
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Motta, Gilson
dc.subject.por.fl_str_mv Puppet Theater
Performance Art
Afro-Brazilian culture
Ananse
Liminality.
Teatro de Formas Animadas
Performance
Máscaras
topic Puppet Theater
Performance Art
Afro-Brazilian culture
Ananse
Liminality.
Teatro de Formas Animadas
Performance
Máscaras
description This article discusses some artistic practices developed in the Laboratório Objetos Performáticos de Teatro de Animação da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro. The research of this Laboratory is dedicated to the practice of Puppets Theatre in unconventional spaces. In this way, we discuss two performances created from the legends of Ananse (an important character of Ashanti mythology, of Ghana) and performed in public spaces of the city of Rio de Janeiro. These performances are called Exercise 1 and Exercise 3. They work on a liminal area where several arts intersect, as the Puppets Theatre, the Performance Art, Visual Arts and Video and where the social Activism and the spirituality are considered as part of artistic activity. The concept of Liminality runs by analysis of those performances. This concept is understood as a psychological and metaphysical state where a person is located in a boundary zone, with the awareness to be between two existential levels. In this sense, this concept is essential to understand the performance arts.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/artce/article/view/31798
url https://revistas.ufg.br/artce/article/view/31798
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/artce/article/view/31798/18371
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Gilson Motta
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Gilson Motta
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Art on Stage Journal; Vol. 1 No. 1 (2014): Revista Arte da Cena; 18-32
Arte de la Escena; Vol. 1 Núm. 1 (2014): Revista Arte da Cena; 18-32
Arte da Cena (Art on Stage); v. 1 n. 1 (2014): Revista Arte da Cena; 18-32
2358-6060
reponame:Arte da Cena
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Arte da Cena
collection Arte da Cena
repository.name.fl_str_mv Arte da Cena - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv artedacena@gmail.com||
_version_ 1797068725206122496