The construction of the feminine and masculine in the process of taking care of children in day-care centers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Vera Lúcia de Oliveira
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/8006
Resumo: In this study, which has a qualitative approach and is based on Pierre Bourdieu's conception of habitus, was aimed to investigate how the feminine and masculine genders are built in the process of taking care of children in a day-care center located in Rio Grande/RS. After submittion and approval of the project by the Ethics Committee, the data were collected during the months March and April from 2006 by observation registered in a field diary, as well as photographs and interviews with caretakers. The content analysis showed that these people are affectionate and solicitous with both girls and boys. They believe that children care is an instinctively feminine attribute, and that men need apprenticeship for this. Observations and photographs showed up that, apparently or not, gender stereotypes are fixed in children's minds, and that care process is constantly permeated by them. Key words: Child care; Gender identity; Child Education; Community health nursing.  
id UFG-13_87074f22bbe56a1d04ae04a02a654cca
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/8006
network_acronym_str UFG-13
network_name_str Revista Eletrônica de Enfermagem
repository_id_str
spelling The construction of the feminine and masculine in the process of taking care of children in day-care centersLa construcción de género femenino y masculino en el proceso del cuidar a los niños en las guarderíasA construção do feminino e do masculino no processo de cuidar crianças em crechesCuidando del niñoIdentidad de géneroEducación infantilEnfermería en la salud comunitaria.Cuidado à criançaIdentidade de gêneroEducação infantilEnfermagem em saúde comunitária.In this study, which has a qualitative approach and is based on Pierre Bourdieu's conception of habitus, was aimed to investigate how the feminine and masculine genders are built in the process of taking care of children in a day-care center located in Rio Grande/RS. After submittion and approval of the project by the Ethics Committee, the data were collected during the months March and April from 2006 by observation registered in a field diary, as well as photographs and interviews with caretakers. The content analysis showed that these people are affectionate and solicitous with both girls and boys. They believe that children care is an instinctively feminine attribute, and that men need apprenticeship for this. Observations and photographs showed up that, apparently or not, gender stereotypes are fixed in children's minds, and that care process is constantly permeated by them. Key words: Child care; Gender identity; Child Education; Community health nursing.  En este estudio, con abordaje cualitativo, fundamentado en la concepción de habitus del sociólogo Pierre Bourdieu, tuvo por objetivo investigar como se construye el género femenino y masculino en el proceso de cuidar niños en una guardería de Río Grande/RS. Después de la aprobación del proyecto por el comité de ética, se colectó los datos durante los meses de marzo y abril de 2006, por medio de observación registrada en diario de campo, fotografías y entrevistas con las cuidadoras. Por el análisis de contenido, se aprendió que ellas son afectuosas y solícitas tanto con niños cuanto con niñas. Se cree que el cuidado de niños es atribución instintivamente femenina y que los hombres, al querer desempeñarla, necesitan aprendizaje. Se evidenció, por las secciones de observación y fotográficas que de forma ora evidente, ora velada, los estereotipos de género son inculcados en los niños  y el proceso de cuidar es constantemente por ellos influenciado. Palabras clave: Cuidando del niño; Identidad de género; Educación infantil; Enfermería en la salud comunitaria.Neste estudo, com abordagem qualitativa, fundamentado na concepção de habitus do sociólogo Pierre Bourdieu, objetivou-se investigar como se constrói o feminino e o masculino no processo de cuidar crianças em uma creche do Rio Grande/RS. Após aprovação do projeto pelo comitê de ética, colheram-se os dados, nos meses de março e abril de 2006, por meio de observação registrada em diário de campo, fotografias e entrevistas com as cuidadoras. Pela análise de conteúdo, apreendeu-se que elas são afetuosas e solícitas tanto com meninos quanto com meninas. Acreditam que o cuidado de crianças é atribuição instintivamente feminina e que homens, ao quererem desempenhá-la, necessitam de aprendizado. Evidenciou-se, pelas seções observacionais e fotografias que, de forma ora evidente, ora velada, os estereótipos de gênero são inculcados nas crianças e que o processo de cuidar é constantemente por eles permeado. Palavras chave: Cuidado à criança; Identidade de gênero; Educação infantil; Enfermagem em saúde comunitária.Faculdade de Enfermagem da UFG2009-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionChild care; Gender identity; Child Education; Community health nursing.application/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/800610.5216/ree.v10i1.8006Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 10 No. 1 (2008)Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 10 n. 1 (2008)1518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/8006/5790Gomes, Vera Lúcia de Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-11T00:34:48Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/8006Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2020-08-11T00:34:48Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv The construction of the feminine and masculine in the process of taking care of children in day-care centers
La construcción de género femenino y masculino en el proceso del cuidar a los niños en las guarderías
A construção do feminino e do masculino no processo de cuidar crianças em creches
title The construction of the feminine and masculine in the process of taking care of children in day-care centers
spellingShingle The construction of the feminine and masculine in the process of taking care of children in day-care centers
Gomes, Vera Lúcia de Oliveira
Cuidando del niño
Identidad de género
Educación infantil
Enfermería en la salud comunitaria.
Cuidado à criança
Identidade de gênero
Educação infantil
Enfermagem em saúde comunitária.
title_short The construction of the feminine and masculine in the process of taking care of children in day-care centers
title_full The construction of the feminine and masculine in the process of taking care of children in day-care centers
title_fullStr The construction of the feminine and masculine in the process of taking care of children in day-care centers
title_full_unstemmed The construction of the feminine and masculine in the process of taking care of children in day-care centers
title_sort The construction of the feminine and masculine in the process of taking care of children in day-care centers
author Gomes, Vera Lúcia de Oliveira
author_facet Gomes, Vera Lúcia de Oliveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Vera Lúcia de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Cuidando del niño
Identidad de género
Educación infantil
Enfermería en la salud comunitaria.
Cuidado à criança
Identidade de gênero
Educação infantil
Enfermagem em saúde comunitária.
topic Cuidando del niño
Identidad de género
Educación infantil
Enfermería en la salud comunitaria.
Cuidado à criança
Identidade de gênero
Educação infantil
Enfermagem em saúde comunitária.
description In this study, which has a qualitative approach and is based on Pierre Bourdieu's conception of habitus, was aimed to investigate how the feminine and masculine genders are built in the process of taking care of children in a day-care center located in Rio Grande/RS. After submittion and approval of the project by the Ethics Committee, the data were collected during the months March and April from 2006 by observation registered in a field diary, as well as photographs and interviews with caretakers. The content analysis showed that these people are affectionate and solicitous with both girls and boys. They believe that children care is an instinctively feminine attribute, and that men need apprenticeship for this. Observations and photographs showed up that, apparently or not, gender stereotypes are fixed in children's minds, and that care process is constantly permeated by them. Key words: Child care; Gender identity; Child Education; Community health nursing.  
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-11-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Child care; Gender identity; Child Education; Community health nursing.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/8006
10.5216/ree.v10i1.8006
url https://revistas.ufg.br/fen/article/view/8006
identifier_str_mv 10.5216/ree.v10i1.8006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/8006/5790
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 10 No. 1 (2008)
Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 10 n. 1 (2008)
1518-1944
reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Revista Eletrônica de Enfermagem
collection Revista Eletrônica de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ree.fen@ufg.br
_version_ 1797049166109605888