REPENSANDO A AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fenili, Rosangela Maria
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Oliveira, Maria Emilia de, Santos, Odalea M. Brüggemann dos, Eckert, Elisabeta Roseli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/757
Resumo: ABSTRACT: This study sought to know and understand how Nursing Graduation Course at Santa Catarina Federal University evaluates the students. It analyses how the evaluation is structured in teaching programs of eight subjects of professional period. From data analyses it is possible to observe that the subjects use as a criteria the marks and all of them attribute different levels to each activity, according to established criteria of the teachers. Thus, it can be said that what is “done” as learning evaluation is merely a verification. In this sense, the authors point out some ways that can redirect this practice. KEY WORDS: Evaluation; Teaching-Learning; Graduation; Nursing.
id UFG-13_941f6b96d52295d7e90b46dfbba2f453
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/757
network_acronym_str UFG-13
network_name_str Revista Eletrônica de Enfermagem
repository_id_str
spelling REPENSANDO A AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEMAvaliaçãoEnsino-AprendizagemGraduaçãoEnfermagemABSTRACT: This study sought to know and understand how Nursing Graduation Course at Santa Catarina Federal University evaluates the students. It analyses how the evaluation is structured in teaching programs of eight subjects of professional period. From data analyses it is possible to observe that the subjects use as a criteria the marks and all of them attribute different levels to each activity, according to established criteria of the teachers. Thus, it can be said that what is “done” as learning evaluation is merely a verification. In this sense, the authors point out some ways that can redirect this practice. KEY WORDS: Evaluation; Teaching-Learning; Graduation; Nursing.Este trabalho busca conhecer e compreender como o Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), avalia seus alunos. Analisa como a avaliação está estruturada nos planos de ensino de oito disciplinas do período profissionalizante. A partir da análise realizada percebe-se que as disciplinas utilizam como critério as notas, e todas atribuem pesos diferenciados para cada atividade, de acordo com critérios estabelecidos somente pelos professores. Assim, pode-se dizer que a prática “dita” como avaliação da aprendizagem, não passa de uma verificação. Neste sentido, as autoras apontam alguns caminhos que possam redirecionar esta prática. Faculdade de Enfermagem da UFG2006-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/75710.5216/ree.v4i2.757Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 4 No. 2 (2002); 757Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 4 n. 2 (2002); 7571518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/757/825https://revistas.ufg.br/fen/article/view/757/829Copyright (c) 2006 Revista Eletrônica de Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFenili, Rosangela MariaOliveira, Maria Emilia deSantos, Odalea M. Brüggemann dosEckert, Elisabeta Roseli2024-02-15T13:08:02Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/757Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2024-02-15T13:08:02Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv REPENSANDO A AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM
title REPENSANDO A AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM
spellingShingle REPENSANDO A AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM
Fenili, Rosangela Maria
Avaliação
Ensino-Aprendizagem
Graduação
Enfermagem
title_short REPENSANDO A AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM
title_full REPENSANDO A AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM
title_fullStr REPENSANDO A AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM
title_full_unstemmed REPENSANDO A AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM
title_sort REPENSANDO A AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM
author Fenili, Rosangela Maria
author_facet Fenili, Rosangela Maria
Oliveira, Maria Emilia de
Santos, Odalea M. Brüggemann dos
Eckert, Elisabeta Roseli
author_role author
author2 Oliveira, Maria Emilia de
Santos, Odalea M. Brüggemann dos
Eckert, Elisabeta Roseli
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fenili, Rosangela Maria
Oliveira, Maria Emilia de
Santos, Odalea M. Brüggemann dos
Eckert, Elisabeta Roseli
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação
Ensino-Aprendizagem
Graduação
Enfermagem
topic Avaliação
Ensino-Aprendizagem
Graduação
Enfermagem
description ABSTRACT: This study sought to know and understand how Nursing Graduation Course at Santa Catarina Federal University evaluates the students. It analyses how the evaluation is structured in teaching programs of eight subjects of professional period. From data analyses it is possible to observe that the subjects use as a criteria the marks and all of them attribute different levels to each activity, according to established criteria of the teachers. Thus, it can be said that what is “done” as learning evaluation is merely a verification. In this sense, the authors point out some ways that can redirect this practice. KEY WORDS: Evaluation; Teaching-Learning; Graduation; Nursing.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/757
10.5216/ree.v4i2.757
url https://revistas.ufg.br/fen/article/view/757
identifier_str_mv 10.5216/ree.v4i2.757
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/757/825
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/757/829
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2006 Revista Eletrônica de Enfermagem
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2006 Revista Eletrônica de Enfermagem
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 4 No. 2 (2002); 757
Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 4 n. 2 (2002); 757
1518-1944
reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Revista Eletrônica de Enfermagem
collection Revista Eletrônica de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ree.fen@ufg.br
_version_ 1797049163197710336