Education in health: experience of evaluation in the discipline in master’s degree
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Enfermagem |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fen/article/view/5819 |
Resumo: | doi: 10.5216/ree.v12i4.5819 The current subject is the education teaching in health. The text detaches the experience of an education discipline in health from 2007 to 2009, the elective disciplines of the Program of Masters degree in Education - Master's degree of the University of the State of Pará (UEPA). The characteristics of the discipline are described, with emphasis for the alternative road adopted for evaluation of the teaching-learning process, which is the construction of extension projects in education in health. The strategy, used instruments, steps of the process is indicated. The experience is discussed while a way of favoring the students' protagonist in an action that leaves of the reality and to intend to return as well as a connection way with the objectives and lines of the program's research as a whole thing. The conclusion is that the education teaching in health requests a theoretical-practical process and the construction of projects favors such perspective. Descriptors: Education in health; Superior education; Educational Measurement. |
id |
UFG-13_abc4e468799faa895d4c08bd2e3093b7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/5819 |
network_acronym_str |
UFG-13 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Education in health: experience of evaluation in the discipline in master’s degreeEducación en salud: experiencia de evaluación en una disciplina de posgradoEducação em saúde: experiência de avaliação em uma disciplina na pós-graduaçãoEducation in healthSuperior educationEducational MeasurementEducation in healthSuperior educationEducational MeasurementEducación en saludEducación superiorEvaluación EducacionalEducación en saludEducación superiorEvaluación EducacionalEducação em saúdeEducação superiorAvaliação educacionalEducação em saúdeEducação superiorAvaliação educacionaldoi: 10.5216/ree.v12i4.5819 The current subject is the education teaching in health. The text detaches the experience of an education discipline in health from 2007 to 2009, the elective disciplines of the Program of Masters degree in Education - Master's degree of the University of the State of Pará (UEPA). The characteristics of the discipline are described, with emphasis for the alternative road adopted for evaluation of the teaching-learning process, which is the construction of extension projects in education in health. The strategy, used instruments, steps of the process is indicated. The experience is discussed while a way of favoring the students' protagonist in an action that leaves of the reality and to intend to return as well as a connection way with the objectives and lines of the program's research as a whole thing. The conclusion is that the education teaching in health requests a theoretical-practical process and the construction of projects favors such perspective. Descriptors: Education in health; Superior education; Educational Measurement.doi: 10.5216/ree.v12i4.5819 Se trata de educación en salud y su enseñanza. El texto destaca la experiencia de una disciplina de educación en salud 2007-2009, disciplina electiva del Programa de posgrado de Educación - posgrado de la Universidad del Estado de Pará (UEPA). Se describen las características de la disciplina, con énfasis para el camino alternativo adoptado para la evaluación de la enseñanza-aprendizaje del proceso que es la construcción de proyectos de extensión en la educación en salud. Se indican la estrategia, los instrumentos usados, los pasos del proceso. La experiencia es discutida como medio de favorecer el protagonismo de los estudiantes en una acción que parte de la realidad y a ella pretende volver, bien como mientras vía de conexión con los objetivos y líneas de investigación del programa como un todo. He sido concluido que la enseña en educación en salud pide un proceso teórico-práctico y la construcción de proyectos favorece tal perspectiva. Descriptores: Educación en salud; Educación superior; Evaluación Educacional.doi: 10.5216/ree.v12i4.5819 O tema em pauta é o ensino de educação em saúde, com ênfase no processo de avaliação com construção de projetos. O presente texto teve como objetivo relatar a experiência de uma disciplina de educação em saúde, no contexto do ensino de pós-graduação, destacando o caminho percorrido na avaliação desse processo. A experiência relatada ocorreu na disciplina de educação em saúde 2007-2009, disciplina eletiva do Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado da Universidade do Estado do Pará (UEPA). Descrevem-se as características da disciplina, com ênfase no caminho alternativo adotado para avaliação, qual seja, a construção de projetos de extensão em educação em saúde. Indicam-se a estratégia, instrumentos utilizados, passos do processo. Discute-se a experiência enquanto meio de favorecer o protagonismo dos alunos em uma ação que parte da realidade e a ela pretende retornar, bem como enquanto via de conexão com os objetivos e linhas de pesquisa do programa como um todo. Conclui-se que o ensino de educação em saúde requer um processo teórico-prático e a construção de projetos favorece tal perspectiva. Descritores: Educação em saúde; Educação superior; Avaliação educacional.Faculdade de Enfermagem da UFG2010-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/581910.5216/ree.v12i4.5819Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 12 No. 4 (2010); 775-9Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 12 n. 4 (2010); 775-91518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/5819/8503Teixeira, ElizabethFerreira, Darlisom SousaQueiroz, Aline Macedoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-11T00:32:56Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/5819Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2020-08-11T00:32:56Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education in health: experience of evaluation in the discipline in master’s degree Educación en salud: experiencia de evaluación en una disciplina de posgrado Educação em saúde: experiência de avaliação em uma disciplina na pós-graduação |
title |
Education in health: experience of evaluation in the discipline in master’s degree |
spellingShingle |
Education in health: experience of evaluation in the discipline in master’s degree Teixeira, Elizabeth Education in health Superior education Educational Measurement Education in health Superior education Educational Measurement Educación en salud Educación superior Evaluación Educacional Educación en salud Educación superior Evaluación Educacional Educação em saúde Educação superior Avaliação educacional Educação em saúde Educação superior Avaliação educacional |
title_short |
Education in health: experience of evaluation in the discipline in master’s degree |
title_full |
Education in health: experience of evaluation in the discipline in master’s degree |
title_fullStr |
Education in health: experience of evaluation in the discipline in master’s degree |
title_full_unstemmed |
Education in health: experience of evaluation in the discipline in master’s degree |
title_sort |
Education in health: experience of evaluation in the discipline in master’s degree |
author |
Teixeira, Elizabeth |
author_facet |
Teixeira, Elizabeth Ferreira, Darlisom Sousa Queiroz, Aline Macedo |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Darlisom Sousa Queiroz, Aline Macedo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira, Elizabeth Ferreira, Darlisom Sousa Queiroz, Aline Macedo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education in health Superior education Educational Measurement Education in health Superior education Educational Measurement Educación en salud Educación superior Evaluación Educacional Educación en salud Educación superior Evaluación Educacional Educação em saúde Educação superior Avaliação educacional Educação em saúde Educação superior Avaliação educacional |
topic |
Education in health Superior education Educational Measurement Education in health Superior education Educational Measurement Educación en salud Educación superior Evaluación Educacional Educación en salud Educación superior Evaluación Educacional Educação em saúde Educação superior Avaliação educacional Educação em saúde Educação superior Avaliação educacional |
description |
doi: 10.5216/ree.v12i4.5819 The current subject is the education teaching in health. The text detaches the experience of an education discipline in health from 2007 to 2009, the elective disciplines of the Program of Masters degree in Education - Master's degree of the University of the State of Pará (UEPA). The characteristics of the discipline are described, with emphasis for the alternative road adopted for evaluation of the teaching-learning process, which is the construction of extension projects in education in health. The strategy, used instruments, steps of the process is indicated. The experience is discussed while a way of favoring the students' protagonist in an action that leaves of the reality and to intend to return as well as a connection way with the objectives and lines of the program's research as a whole thing. The conclusion is that the education teaching in health requests a theoretical-practical process and the construction of projects favors such perspective. Descriptors: Education in health; Superior education; Educational Measurement. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/5819 10.5216/ree.v12i4.5819 |
url |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/5819 |
identifier_str_mv |
10.5216/ree.v12i4.5819 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/5819/8503 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 12 No. 4 (2010); 775-9 Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 12 n. 4 (2010); 775-9 1518-1944 reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
collection |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
ree.fen@ufg.br |
_version_ |
1797049165348339712 |