Education in health: experience of evaluation in the discipline in master’s degree

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Elizabeth
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Ferreira, Darlisom Sousa, Queiroz, Aline Macedo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/5819
Resumo: doi: 10.5216/ree.v12i4.5819 The current subject is the education teaching in health. The text detaches the experience of an education discipline in health from 2007 to 2009, the elective disciplines of the Program of Masters degree in Education - Master's degree of the University of the State of Pará (UEPA). The characteristics of the discipline are described, with emphasis for the alternative road adopted for evaluation of the teaching-learning process, which is the construction of extension projects in education in health. The strategy, used instruments, steps of the process is indicated. The experience is discussed while a way of favoring the students' protagonist in an action that leaves of the reality and to intend  to return as well as a connection way with the objectives and lines of the program's research as a whole thing. The conclusion is that the education teaching in health requests a theoretical-practical process and the construction of projects favors such perspective. Descriptors: Education in health; Superior education; Educational Measurement.
id UFG-13_abc4e468799faa895d4c08bd2e3093b7
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/5819
network_acronym_str UFG-13
network_name_str Revista Eletrônica de Enfermagem
repository_id_str
spelling Education in health: experience of evaluation in the discipline in master’s degreeEducación en salud: experiencia de evaluación en una disciplina de posgradoEducação em saúde: experiência de avaliação em uma disciplina na pós-graduaçãoEducation in healthSuperior educationEducational MeasurementEducation in healthSuperior educationEducational MeasurementEducación en saludEducación superiorEvaluación EducacionalEducación en saludEducación superiorEvaluación EducacionalEducação em saúdeEducação superiorAvaliação educacionalEducação em saúdeEducação superiorAvaliação educacionaldoi: 10.5216/ree.v12i4.5819 The current subject is the education teaching in health. The text detaches the experience of an education discipline in health from 2007 to 2009, the elective disciplines of the Program of Masters degree in Education - Master's degree of the University of the State of Pará (UEPA). The characteristics of the discipline are described, with emphasis for the alternative road adopted for evaluation of the teaching-learning process, which is the construction of extension projects in education in health. The strategy, used instruments, steps of the process is indicated. The experience is discussed while a way of favoring the students' protagonist in an action that leaves of the reality and to intend  to return as well as a connection way with the objectives and lines of the program's research as a whole thing. The conclusion is that the education teaching in health requests a theoretical-practical process and the construction of projects favors such perspective. Descriptors: Education in health; Superior education; Educational Measurement.doi: 10.5216/ree.v12i4.5819 Se trata de educación en salud y su enseñanza. El texto destaca la experiencia de una disciplina de educación en salud 2007-2009, disciplina electiva del Programa de posgrado de Educación - posgrado de la Universidad del Estado de Pará (UEPA). Se describen las características de la disciplina, con énfasis para el camino alternativo adoptado para la evaluación de la enseñanza-aprendizaje del proceso que es la construcción de proyectos de extensión en la educación en salud. Se indican la estrategia, los instrumentos usados, los pasos del proceso. La experiencia es discutida como medio de favorecer el protagonismo de los estudiantes en una acción que parte de la realidad y a ella pretende volver, bien como mientras vía de conexión con los objetivos y líneas de investigación del programa como un todo. He sido concluido que la enseña en educación en salud pide un proceso teórico-práctico y la construcción de proyectos favorece tal perspectiva. Descriptores: Educación en salud; Educación superior; Evaluación Educacional.doi: 10.5216/ree.v12i4.5819 O tema em pauta é o ensino de educação em saúde, com ênfase no processo de avaliação com construção de projetos. O presente texto teve como objetivo relatar a experiência de uma disciplina de educação em saúde, no contexto do ensino de pós-graduação, destacando o caminho percorrido na avaliação desse processo. A experiência relatada ocorreu na disciplina de educação em saúde 2007-2009, disciplina eletiva do Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado da Universidade do Estado do Pará (UEPA). Descrevem-se as características da disciplina, com ênfase no caminho alternativo adotado para avaliação, qual seja, a construção de projetos de extensão em educação em saúde. Indicam-se a estratégia, instrumentos utilizados, passos do processo. Discute-se a experiência enquanto meio de favorecer o protagonismo dos alunos em uma ação que parte da realidade e a ela pretende retornar, bem como enquanto via de conexão com os objetivos e linhas de pesquisa do programa como um todo. Conclui-se que o ensino de educação em saúde requer um processo teórico-prático e a construção de projetos favorece tal perspectiva. Descritores: Educação em saúde; Educação superior; Avaliação educacional.Faculdade de Enfermagem da UFG2010-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/581910.5216/ree.v12i4.5819Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 12 No. 4 (2010); 775-9Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 12 n. 4 (2010); 775-91518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/5819/8503Teixeira, ElizabethFerreira, Darlisom SousaQueiroz, Aline Macedoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-11T00:32:56Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/5819Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2020-08-11T00:32:56Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv Education in health: experience of evaluation in the discipline in master’s degree
Educación en salud: experiencia de evaluación en una disciplina de posgrado
Educação em saúde: experiência de avaliação em uma disciplina na pós-graduação
title Education in health: experience of evaluation in the discipline in master’s degree
spellingShingle Education in health: experience of evaluation in the discipline in master’s degree
Teixeira, Elizabeth
Education in health
Superior education
Educational Measurement
Education in health
Superior education
Educational Measurement
Educación en salud
Educación superior
Evaluación Educacional
Educación en salud
Educación superior
Evaluación Educacional
Educação em saúde
Educação superior
Avaliação educacional
Educação em saúde
Educação superior
Avaliação educacional
title_short Education in health: experience of evaluation in the discipline in master’s degree
title_full Education in health: experience of evaluation in the discipline in master’s degree
title_fullStr Education in health: experience of evaluation in the discipline in master’s degree
title_full_unstemmed Education in health: experience of evaluation in the discipline in master’s degree
title_sort Education in health: experience of evaluation in the discipline in master’s degree
author Teixeira, Elizabeth
author_facet Teixeira, Elizabeth
Ferreira, Darlisom Sousa
Queiroz, Aline Macedo
author_role author
author2 Ferreira, Darlisom Sousa
Queiroz, Aline Macedo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira, Elizabeth
Ferreira, Darlisom Sousa
Queiroz, Aline Macedo
dc.subject.por.fl_str_mv Education in health
Superior education
Educational Measurement
Education in health
Superior education
Educational Measurement
Educación en salud
Educación superior
Evaluación Educacional
Educación en salud
Educación superior
Evaluación Educacional
Educação em saúde
Educação superior
Avaliação educacional
Educação em saúde
Educação superior
Avaliação educacional
topic Education in health
Superior education
Educational Measurement
Education in health
Superior education
Educational Measurement
Educación en salud
Educación superior
Evaluación Educacional
Educación en salud
Educación superior
Evaluación Educacional
Educação em saúde
Educação superior
Avaliação educacional
Educação em saúde
Educação superior
Avaliação educacional
description doi: 10.5216/ree.v12i4.5819 The current subject is the education teaching in health. The text detaches the experience of an education discipline in health from 2007 to 2009, the elective disciplines of the Program of Masters degree in Education - Master's degree of the University of the State of Pará (UEPA). The characteristics of the discipline are described, with emphasis for the alternative road adopted for evaluation of the teaching-learning process, which is the construction of extension projects in education in health. The strategy, used instruments, steps of the process is indicated. The experience is discussed while a way of favoring the students' protagonist in an action that leaves of the reality and to intend  to return as well as a connection way with the objectives and lines of the program's research as a whole thing. The conclusion is that the education teaching in health requests a theoretical-practical process and the construction of projects favors such perspective. Descriptors: Education in health; Superior education; Educational Measurement.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/5819
10.5216/ree.v12i4.5819
url https://revistas.ufg.br/fen/article/view/5819
identifier_str_mv 10.5216/ree.v12i4.5819
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/5819/8503
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 12 No. 4 (2010); 775-9
Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 12 n. 4 (2010); 775-9
1518-1944
reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Revista Eletrônica de Enfermagem
collection Revista Eletrônica de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ree.fen@ufg.br
_version_ 1797049165348339712