Planning, developing, and evaluating a group intervention with adolescents: a systemic perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Murakami, Juliana Kelli
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Petrilli Filho, José Fernando, Telles Filho, Paulo Celso Prado, Acorinte, Ana Carolina, Napoleão, Anamaria Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/7503
Resumo:  The aim of the present study is to describe and analyze the planning, development, and evaluation of an educational action with a group of poor adolescents, about sexuality and STI/AIDS prevention. This is an action-research using Systemic Thought (ST) and Operative Group (OG) as the theoretical-methodological framework. The study was performed from September to October 2006 at a Family Health Unit [Unidade de Saúde da Familia] within a context of poverty. Six girls, with ages between 12 and 14 years, participated in the study. Data collection was done by means of a field diary and manual registers of the statements during the Operative Group. By planning, developing, and evaluating this education action it was possible to verify the convergence of ST and OG to issues that permeate STI/AIDS prevention, since they develop from a contextual, procedural, and relational perspective where attachment and listening are values in the co-construction of possibilities for preventing the referred diseases. Key words: Group Processes; Health Education; Family Health Program; Adolescent; Poverty. 
id UFG-13_e91b9e04a04979bd21c8807997ac7e85
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/7503
network_acronym_str UFG-13
network_name_str Revista Eletrônica de Enfermagem
repository_id_str
spelling Planning, developing, and evaluating a group intervention with adolescents: a systemic perspectivePlaneando, desarrollando y evaluando una intervención grupal en adolescentes: una perspectiva sistémicaPlanejando, desenvolvendo e avaliando uma intervenção grupal junto a adolescentes: uma perspectiva sistêmicaGroup ProcessesHealth EducationFamily Health ProgramAdolescentPoverty.Processos de GrupoEducación en SaludPrograma de Salud de la FamiliaAdolescentePobreza.Processos GrupaisEducação em SaúdePrograma de Saúde da FamíliaAdolescentePobreza. The aim of the present study is to describe and analyze the planning, development, and evaluation of an educational action with a group of poor adolescents, about sexuality and STI/AIDS prevention. This is an action-research using Systemic Thought (ST) and Operative Group (OG) as the theoretical-methodological framework. The study was performed from September to October 2006 at a Family Health Unit [Unidade de Saúde da Familia] within a context of poverty. Six girls, with ages between 12 and 14 years, participated in the study. Data collection was done by means of a field diary and manual registers of the statements during the Operative Group. By planning, developing, and evaluating this education action it was possible to verify the convergence of ST and OG to issues that permeate STI/AIDS prevention, since they develop from a contextual, procedural, and relational perspective where attachment and listening are values in the co-construction of possibilities for preventing the referred diseases. Key words: Group Processes; Health Education; Family Health Program; Adolescent; Poverty. El presente estudio tiene como objetivo describir y analizar el planeamiento, desarrollo y evaluación de una acción educativa en un grupo de adolescentes pobres, sobre sexualidad y prevención de las IST/AIDS. Se trata de una investigación-acción que usó como referencial teórico-metodológico el Pensamiento Sistémico (PS) y el Grupo Operativo (GO). El estudio fue desarrollado entre septiembre y octubre del 2006. El sitio fue una Unidad de Salud de la Familia (USF) en contexto de pobreza. Participaron del estudio seis adolescentes del sexo femenino con edad entre 12 y 14 años. Los datos fueron colectados por medio de diario de campo y registro manual de los relatos durante el Grupo Operativo. Planeando, desarrollando y evaluando esta acción educativa verificamos la convergencia del PS y del GO, las cuestiones que permean la prevención de las IST/Aids, dado que se constituyen a partir de una perspectiva contextual, procesal y relacional, donde el vínculo y la escucha son valorizados en la co-construcción de posibilidades para la prevención de las referidas molestias. Palabras clave: Processos de Grupo; Educación en Salud; Programa de Salud de la Familia; Adolescente; Pobreza.O presente estudo objetivou descrever e analisar o planejamento, desenvolvimento e avaliação de uma ação educativa junto a um grupo de adolescentes pobres, sobre sexualidade e prevenção às IST/Aids. Tratou-se de uma pesquisa-ação que teve como referencial teórico-metodológico o Pensamento Sistêmico (PS) e o Grupo Operativo (GO). O estudo foi desenvolvido no período de setembro a outubro de 2006 e teve como local uma Unidade de Saúde da Família (USF) em contexto de pobreza. Participaram do estudo seis adolescentes do sexo feminino com idade entre 12 e 14 anos. Os dados foram coletados por meio de diário de campo e registro manual das falas durante o GO. Planejando, desenvolvendo e avaliando esta ação educativa verificamos a convergência do PS e do GO às questões que permeiam a prevenção das IST/Aids, uma vez que se constituem a partir de uma perspectiva contextual, processual e relacional onde o vínculo e a escuta são valorizados na co-construção de possibilidades para a prevenção das referidas moléstias. Palavras chave: Processos Grupais; Educação em Saúde; Programa de Saúde da Família; Adolescente; Pobreza.Faculdade de Enfermagem da UFG2009-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/750310.5216/ree.v9i3.7503Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 9 No. 3 (2007)Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 9 n. 3 (2007)1518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/7503/5321Murakami, Juliana KelliPetrilli Filho, José FernandoTelles Filho, Paulo Celso PradoAcorinte, Ana CarolinaNapoleão, Anamaria Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-11T00:35:08Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/7503Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2020-08-11T00:35:08Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv Planning, developing, and evaluating a group intervention with adolescents: a systemic perspective
Planeando, desarrollando y evaluando una intervención grupal en adolescentes: una perspectiva sistémica
Planejando, desenvolvendo e avaliando uma intervenção grupal junto a adolescentes: uma perspectiva sistêmica
title Planning, developing, and evaluating a group intervention with adolescents: a systemic perspective
spellingShingle Planning, developing, and evaluating a group intervention with adolescents: a systemic perspective
Murakami, Juliana Kelli
Group Processes
Health Education
Family Health Program
Adolescent
Poverty.
Processos de Grupo
Educación en Salud
Programa de Salud de la Familia
Adolescente
Pobreza.
Processos Grupais
Educação em Saúde
Programa de Saúde da Família
Adolescente
Pobreza.
title_short Planning, developing, and evaluating a group intervention with adolescents: a systemic perspective
title_full Planning, developing, and evaluating a group intervention with adolescents: a systemic perspective
title_fullStr Planning, developing, and evaluating a group intervention with adolescents: a systemic perspective
title_full_unstemmed Planning, developing, and evaluating a group intervention with adolescents: a systemic perspective
title_sort Planning, developing, and evaluating a group intervention with adolescents: a systemic perspective
author Murakami, Juliana Kelli
author_facet Murakami, Juliana Kelli
Petrilli Filho, José Fernando
Telles Filho, Paulo Celso Prado
Acorinte, Ana Carolina
Napoleão, Anamaria Alves
author_role author
author2 Petrilli Filho, José Fernando
Telles Filho, Paulo Celso Prado
Acorinte, Ana Carolina
Napoleão, Anamaria Alves
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Murakami, Juliana Kelli
Petrilli Filho, José Fernando
Telles Filho, Paulo Celso Prado
Acorinte, Ana Carolina
Napoleão, Anamaria Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Group Processes
Health Education
Family Health Program
Adolescent
Poverty.
Processos de Grupo
Educación en Salud
Programa de Salud de la Familia
Adolescente
Pobreza.
Processos Grupais
Educação em Saúde
Programa de Saúde da Família
Adolescente
Pobreza.
topic Group Processes
Health Education
Family Health Program
Adolescent
Poverty.
Processos de Grupo
Educación en Salud
Programa de Salud de la Familia
Adolescente
Pobreza.
Processos Grupais
Educação em Saúde
Programa de Saúde da Família
Adolescente
Pobreza.
description  The aim of the present study is to describe and analyze the planning, development, and evaluation of an educational action with a group of poor adolescents, about sexuality and STI/AIDS prevention. This is an action-research using Systemic Thought (ST) and Operative Group (OG) as the theoretical-methodological framework. The study was performed from September to October 2006 at a Family Health Unit [Unidade de Saúde da Familia] within a context of poverty. Six girls, with ages between 12 and 14 years, participated in the study. Data collection was done by means of a field diary and manual registers of the statements during the Operative Group. By planning, developing, and evaluating this education action it was possible to verify the convergence of ST and OG to issues that permeate STI/AIDS prevention, since they develop from a contextual, procedural, and relational perspective where attachment and listening are values in the co-construction of possibilities for preventing the referred diseases. Key words: Group Processes; Health Education; Family Health Program; Adolescent; Poverty. 
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-09-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/7503
10.5216/ree.v9i3.7503
url https://revistas.ufg.br/fen/article/view/7503
identifier_str_mv 10.5216/ree.v9i3.7503
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/7503/5321
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 9 No. 3 (2007)
Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 9 n. 3 (2007)
1518-1944
reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Revista Eletrônica de Enfermagem
collection Revista Eletrônica de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ree.fen@ufg.br
_version_ 1797049165977485312