Planning, developing, and evaluating a group intervention with adolescents: a systemic perspective
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Enfermagem |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fen/article/view/7503 |
Resumo: | The aim of the present study is to describe and analyze the planning, development, and evaluation of an educational action with a group of poor adolescents, about sexuality and STI/AIDS prevention. This is an action-research using Systemic Thought (ST) and Operative Group (OG) as the theoretical-methodological framework. The study was performed from September to October 2006 at a Family Health Unit [Unidade de Saúde da Familia] within a context of poverty. Six girls, with ages between 12 and 14 years, participated in the study. Data collection was done by means of a field diary and manual registers of the statements during the Operative Group. By planning, developing, and evaluating this education action it was possible to verify the convergence of ST and OG to issues that permeate STI/AIDS prevention, since they develop from a contextual, procedural, and relational perspective where attachment and listening are values in the co-construction of possibilities for preventing the referred diseases. Key words: Group Processes; Health Education; Family Health Program; Adolescent; Poverty. |
id |
UFG-13_e91b9e04a04979bd21c8807997ac7e85 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/7503 |
network_acronym_str |
UFG-13 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Planning, developing, and evaluating a group intervention with adolescents: a systemic perspectivePlaneando, desarrollando y evaluando una intervención grupal en adolescentes: una perspectiva sistémicaPlanejando, desenvolvendo e avaliando uma intervenção grupal junto a adolescentes: uma perspectiva sistêmicaGroup ProcessesHealth EducationFamily Health ProgramAdolescentPoverty.Processos de GrupoEducación en SaludPrograma de Salud de la FamiliaAdolescentePobreza.Processos GrupaisEducação em SaúdePrograma de Saúde da FamíliaAdolescentePobreza. The aim of the present study is to describe and analyze the planning, development, and evaluation of an educational action with a group of poor adolescents, about sexuality and STI/AIDS prevention. This is an action-research using Systemic Thought (ST) and Operative Group (OG) as the theoretical-methodological framework. The study was performed from September to October 2006 at a Family Health Unit [Unidade de Saúde da Familia] within a context of poverty. Six girls, with ages between 12 and 14 years, participated in the study. Data collection was done by means of a field diary and manual registers of the statements during the Operative Group. By planning, developing, and evaluating this education action it was possible to verify the convergence of ST and OG to issues that permeate STI/AIDS prevention, since they develop from a contextual, procedural, and relational perspective where attachment and listening are values in the co-construction of possibilities for preventing the referred diseases. Key words: Group Processes; Health Education; Family Health Program; Adolescent; Poverty. El presente estudio tiene como objetivo describir y analizar el planeamiento, desarrollo y evaluación de una acción educativa en un grupo de adolescentes pobres, sobre sexualidad y prevención de las IST/AIDS. Se trata de una investigación-acción que usó como referencial teórico-metodológico el Pensamiento Sistémico (PS) y el Grupo Operativo (GO). El estudio fue desarrollado entre septiembre y octubre del 2006. El sitio fue una Unidad de Salud de la Familia (USF) en contexto de pobreza. Participaron del estudio seis adolescentes del sexo femenino con edad entre 12 y 14 años. Los datos fueron colectados por medio de diario de campo y registro manual de los relatos durante el Grupo Operativo. Planeando, desarrollando y evaluando esta acción educativa verificamos la convergencia del PS y del GO, las cuestiones que permean la prevención de las IST/Aids, dado que se constituyen a partir de una perspectiva contextual, procesal y relacional, donde el vínculo y la escucha son valorizados en la co-construcción de posibilidades para la prevención de las referidas molestias. Palabras clave: Processos de Grupo; Educación en Salud; Programa de Salud de la Familia; Adolescente; Pobreza.O presente estudo objetivou descrever e analisar o planejamento, desenvolvimento e avaliação de uma ação educativa junto a um grupo de adolescentes pobres, sobre sexualidade e prevenção às IST/Aids. Tratou-se de uma pesquisa-ação que teve como referencial teórico-metodológico o Pensamento Sistêmico (PS) e o Grupo Operativo (GO). O estudo foi desenvolvido no período de setembro a outubro de 2006 e teve como local uma Unidade de Saúde da Família (USF) em contexto de pobreza. Participaram do estudo seis adolescentes do sexo feminino com idade entre 12 e 14 anos. Os dados foram coletados por meio de diário de campo e registro manual das falas durante o GO. Planejando, desenvolvendo e avaliando esta ação educativa verificamos a convergência do PS e do GO às questões que permeiam a prevenção das IST/Aids, uma vez que se constituem a partir de uma perspectiva contextual, processual e relacional onde o vínculo e a escuta são valorizados na co-construção de possibilidades para a prevenção das referidas moléstias. Palavras chave: Processos Grupais; Educação em Saúde; Programa de Saúde da Família; Adolescente; Pobreza.Faculdade de Enfermagem da UFG2009-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/750310.5216/ree.v9i3.7503Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 9 No. 3 (2007)Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 9 n. 3 (2007)1518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/7503/5321Murakami, Juliana KelliPetrilli Filho, José FernandoTelles Filho, Paulo Celso PradoAcorinte, Ana CarolinaNapoleão, Anamaria Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-11T00:35:08Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/7503Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2020-08-11T00:35:08Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Planning, developing, and evaluating a group intervention with adolescents: a systemic perspective Planeando, desarrollando y evaluando una intervención grupal en adolescentes: una perspectiva sistémica Planejando, desenvolvendo e avaliando uma intervenção grupal junto a adolescentes: uma perspectiva sistêmica |
title |
Planning, developing, and evaluating a group intervention with adolescents: a systemic perspective |
spellingShingle |
Planning, developing, and evaluating a group intervention with adolescents: a systemic perspective Murakami, Juliana Kelli Group Processes Health Education Family Health Program Adolescent Poverty. Processos de Grupo Educación en Salud Programa de Salud de la Familia Adolescente Pobreza. Processos Grupais Educação em Saúde Programa de Saúde da Família Adolescente Pobreza. |
title_short |
Planning, developing, and evaluating a group intervention with adolescents: a systemic perspective |
title_full |
Planning, developing, and evaluating a group intervention with adolescents: a systemic perspective |
title_fullStr |
Planning, developing, and evaluating a group intervention with adolescents: a systemic perspective |
title_full_unstemmed |
Planning, developing, and evaluating a group intervention with adolescents: a systemic perspective |
title_sort |
Planning, developing, and evaluating a group intervention with adolescents: a systemic perspective |
author |
Murakami, Juliana Kelli |
author_facet |
Murakami, Juliana Kelli Petrilli Filho, José Fernando Telles Filho, Paulo Celso Prado Acorinte, Ana Carolina Napoleão, Anamaria Alves |
author_role |
author |
author2 |
Petrilli Filho, José Fernando Telles Filho, Paulo Celso Prado Acorinte, Ana Carolina Napoleão, Anamaria Alves |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Murakami, Juliana Kelli Petrilli Filho, José Fernando Telles Filho, Paulo Celso Prado Acorinte, Ana Carolina Napoleão, Anamaria Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Group Processes Health Education Family Health Program Adolescent Poverty. Processos de Grupo Educación en Salud Programa de Salud de la Familia Adolescente Pobreza. Processos Grupais Educação em Saúde Programa de Saúde da Família Adolescente Pobreza. |
topic |
Group Processes Health Education Family Health Program Adolescent Poverty. Processos de Grupo Educación en Salud Programa de Salud de la Familia Adolescente Pobreza. Processos Grupais Educação em Saúde Programa de Saúde da Família Adolescente Pobreza. |
description |
The aim of the present study is to describe and analyze the planning, development, and evaluation of an educational action with a group of poor adolescents, about sexuality and STI/AIDS prevention. This is an action-research using Systemic Thought (ST) and Operative Group (OG) as the theoretical-methodological framework. The study was performed from September to October 2006 at a Family Health Unit [Unidade de Saúde da Familia] within a context of poverty. Six girls, with ages between 12 and 14 years, participated in the study. Data collection was done by means of a field diary and manual registers of the statements during the Operative Group. By planning, developing, and evaluating this education action it was possible to verify the convergence of ST and OG to issues that permeate STI/AIDS prevention, since they develop from a contextual, procedural, and relational perspective where attachment and listening are values in the co-construction of possibilities for preventing the referred diseases. Key words: Group Processes; Health Education; Family Health Program; Adolescent; Poverty. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-09-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/7503 10.5216/ree.v9i3.7503 |
url |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/7503 |
identifier_str_mv |
10.5216/ree.v9i3.7503 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/7503/5321 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 9 No. 3 (2007) Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 9 n. 3 (2007) 1518-1944 reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
collection |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
ree.fen@ufg.br |
_version_ |
1797049165977485312 |