LEI Nº 10.267/01: PROPOSTA DE ALTERAÇÃO: LAW Nº. 10.267: PROPOSAL FOR AMENDMENT
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Faculdade de Direito da UFG (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/revfd/article/view/69375 |
Resumo: | Law No. 10,267 dated 2001 changing the paths to register lands in Brazil and increasing the surveying standards and procedures by means of real estate georeferencing (to be performed by a qualified professional). The INCRA takes prominent role in the process by checking the boundary overlapping between properties: the so called Rural Property Certification. In its third Article, the Law establishes exemption for land surveying costs, focused on homeowners of rural properties whose sized area are four or less fiscal modules. The objective of this paper is to present a proposal of change in legislation related to such exemption. Firstly, Decree 4.449 / 02, which regulated the law, defined this exemption for technical services to identify the property and later Decree 9.311 / 18 information only as administrative costs to generate the certification, totally excluding technical services. The idea is to present an intermediate proposal, where the owners who would really need support to proceed with the georeferencing would benefit. So it would be interesting to use a Governamental program where there is already a preliminary cadastre, with an approximate number of properties to be georeferenced, and where to find owners who need encouragement. Such program is the PRONAF1 who focuses on collecting data from family farmers of the country. [1] - (National Family Farming Strengthening Program) - Decree nº 1.946, june, 28th, 1996, updated by Law nº 11.326, july, 24th, 2006. |
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LEI Nº 10.267/01: PROPOSTA DE ALTERAÇÃO: LAW Nº. 10.267: PROPOSAL FOR AMENDMENTLei nº 10.267, Registro Imobiliário, Georreferenciamento, Certificação, Isenção, PRONAFLaw No. 10,267 dated 2001 changing the paths to register lands in Brazil and increasing the surveying standards and procedures by means of real estate georeferencing (to be performed by a qualified professional). The INCRA takes prominent role in the process by checking the boundary overlapping between properties: the so called Rural Property Certification. In its third Article, the Law establishes exemption for land surveying costs, focused on homeowners of rural properties whose sized area are four or less fiscal modules. The objective of this paper is to present a proposal of change in legislation related to such exemption. Firstly, Decree 4.449 / 02, which regulated the law, defined this exemption for technical services to identify the property and later Decree 9.311 / 18 information only as administrative costs to generate the certification, totally excluding technical services. The idea is to present an intermediate proposal, where the owners who would really need support to proceed with the georeferencing would benefit. So it would be interesting to use a Governamental program where there is already a preliminary cadastre, with an approximate number of properties to be georeferenced, and where to find owners who need encouragement. Such program is the PRONAF1 who focuses on collecting data from family farmers of the country. [1] - (National Family Farming Strengthening Program) - Decree nº 1.946, june, 28th, 1996, updated by Law nº 11.326, july, 24th, 2006.A Lei nº 10.267 de 2001 veio para alterar a maneira de se descrever o imóvel no Registro imobiliário, padronizando a forma de levantamento através do georreferenciamento, que deve ser realizado por um profissional habilitado. Este trabalho também passa pelo INCRA para uma aprovação quanto a sobreposição com outros imóveis, chamada de certificação do imóvel rural. A legislação além de trazer essas definições, em seu Artigo 3º definiu uma isenção de custos financeiros para imóveis abaixo de quatro módulos fiscais. O objetivo deste trabalho é apresentar uma proposta de alteração da legislação em relação a essa isenção. Primeiramente o decreto 4.449/02, que regulamentou a lei, definiu essa isenção para os serviços técnicos necessários à identificação do imóvel e posteriormente o decreto 9.311/18 estabeleceu apenas como custos administrativos para gerar a certificação, excluindo totalmente os serviços técnicos. A ideia é apresentar uma proposta intermediária, onde seriam beneficiados os proprietários que realmente precisarão de apoio para proceder o georreferenciamento. Portanto, seria interessante utilizar um programa onde já há um cadastro preliminar, com um número aproximado de imóveis a serem georreferenciados, e onde encontramos proprietários que precisam de incentivo, este programa é o PRONAF[1] que inclui os agricultores familiares do país. [1] - Programa Nacional de Fortalecimento da Agricultura Familiar - Decreto nº 1.946, de 28 de junho de 1996, atualizado posteriormente pela Lei nº 11.326, de 24 de julho de 2006.Universidade Federal de Goiás2023-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliação por "double-blind review"application/pdfhttps://revistas.ufg.br/revfd/article/view/69375Revista Facultad de Derecho UFG; Vol. 47 Núm. 2 (2023): REVISTA DA FACULDADE DE DIREITO DA UFGMagazine de la faculté de droit UFG; Vol. 47 No. 2 (2023): REVISTA DA FACULDADE DE DIREITO DA UFGRevista da Faculdade de Direito da UFG; v. 47 n. 2 (2023): REVISTA DA FACULDADE DE DIREITO DA UFG0101-7187reponame:Revista da Faculdade de Direito da UFG (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/revfd/article/view/69375/40611Copyright (c) 2023 Revista da Faculdade de Direito da UFGinfo:eu-repo/semantics/openAccessPAGLIOSA ULKOWSKI, FÁBIODE SOUZA PEREIRA MONTEIRO JULIÃO, RUI PEDRO2023-12-20T00:53:11Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/69375Revistahttps://revistas.ufg.br/revfdPUBhttps://revistas.ufg.br/revfd/oaimcvidotte@gmail.com || rfdufg@gmail.com2317-67330101-7187opendoar:2023-12-20T00:53:11Revista da Faculdade de Direito da UFG (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
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