Escola sem limites: violência, indisciplina e autoridade docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SILVA, José Maria e
Data de Publicação: 2003
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
dARK ID: ark:/38995/001300000dqcs
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1633
Resumo: Recognizing that violence and indiscipline in schools involve multiple causes (cultural, socioeconomic and psychosocial), this paper seeks to analyze these phenomena in the face of teaching authority. To accomplish this, individual and open interviews were conducted with public school teachers of the Great Goiania. We tried to include teachers in the beginning of their careers, with intermediate teaching time and about to retire, from different areas of knowledge. This paper discusses theoretically the main concepts of violence, especially the symbolic violence of Michaud, opting for the adoption of a concept that considers especially physical violence. The concept of discipline is discussed from the work of Durkheim, along with the work of Yves de la Taille. Field work suggests that the outbreak of violence in schools, marked by impunity, may be stretching the limits mentioned by De la Taille, preventing the exercise of authority by the teacher with consequent injury to student learning.
id UFG-2_2637a2545b701f2af2352cd23369f588
oai_identifier_str oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1633
network_acronym_str UFG-2
network_name_str Repositório Institucional da UFG
repository_id_str
spelling LIMA, Dalva Maria Borges Diashttp://lattes.cnpq.br/5291000127026087http://lattes.cnpq.br/5774809033874298SILVA, José Maria e2014-07-29T15:27:30Z2010-06-152003-09-26SILVA, José Maria e. School without limits: violence, indiscipline and teaching authority. 2003. 196 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2003.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1633ark:/38995/001300000dqcsRecognizing that violence and indiscipline in schools involve multiple causes (cultural, socioeconomic and psychosocial), this paper seeks to analyze these phenomena in the face of teaching authority. To accomplish this, individual and open interviews were conducted with public school teachers of the Great Goiania. We tried to include teachers in the beginning of their careers, with intermediate teaching time and about to retire, from different areas of knowledge. This paper discusses theoretically the main concepts of violence, especially the symbolic violence of Michaud, opting for the adoption of a concept that considers especially physical violence. The concept of discipline is discussed from the work of Durkheim, along with the work of Yves de la Taille. Field work suggests that the outbreak of violence in schools, marked by impunity, may be stretching the limits mentioned by De la Taille, preventing the exercise of authority by the teacher with consequent injury to student learning.Reconhecendo que a violência e a indisciplina nas escolas comportam múltiplas causas (socioculturais, socioeconômicas, psicossociais), este trabalho busca analisar esses fenômenos em face da autoridade docente. Para tanto, foram realizadas entrevistas individuais, abertas, com professores de escolas públicas da Grande Goiânia. Procurou-se contemplar professores em início de carreira, com tempo intermediário de magistério e prestes a se aposentar, nas diferentes áreas do conhecimento. Este trabalho discute, teoricamente, os principais conceitos de violência, especialmente o de violência simbólica de Michaud, optando-se pela adoção de um conceito que leva em conta, sobretudo, a violência física. O conceito de indisciplina é discutido a partir da obra de Durkheim, juntamente com os trabalhos de Yves de la Taille. O trabalho de campo sugere que a eclosão da violência nas escolas, marcada pela impunidade, pode estar esgarçando os limites de que fala La Taille, impedindo o exercício da autoridade por parte do professor, com o conseqüente prejuízo para o aprendizado dos alunos.Made available in DSpace on 2014-07-29T15:27:30Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertacao jose maria e silva.pdf: 1149395 bytes, checksum: aa33d752af8692afe284b36580c4dc85 (MD5) Previous issue date: 2003-09-26application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/4448/dissertacao%20jose%20maria%20e%20silva.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em SociologiaUFGBRCiências Humanasviolência escolarindisciplina escolarlimites éticosautoridade docenteschool violenceschool indisciplineethical boundariesteaching authorityCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIAEscola sem limites: violência, indisciplina e autoridade docenteSchool without limits: violence, indiscipline and teaching authorityinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALdissertacao jose maria e silva.pdfapplication/pdf1149395http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/beeee214-d6aa-43e6-b9ff-b21710534194/downloadaa33d752af8692afe284b36580c4dc85MD51THUMBNAILdissertacao jose maria e silva.pdf.jpgdissertacao jose maria e silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3497http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/a6031454-0688-452a-a2fb-157422dc8a5e/download88b700ba2c6c21b765b5cc4989b08be8MD52tde/16332014-07-30 03:14:09.334open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1633http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:14:09Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.por.fl_str_mv Escola sem limites: violência, indisciplina e autoridade docente
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv School without limits: violence, indiscipline and teaching authority
title Escola sem limites: violência, indisciplina e autoridade docente
spellingShingle Escola sem limites: violência, indisciplina e autoridade docente
SILVA, José Maria e
violência escolar
indisciplina escolar
limites éticos
autoridade docente
school violence
school indiscipline
ethical boundaries
teaching authority
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
title_short Escola sem limites: violência, indisciplina e autoridade docente
title_full Escola sem limites: violência, indisciplina e autoridade docente
title_fullStr Escola sem limites: violência, indisciplina e autoridade docente
title_full_unstemmed Escola sem limites: violência, indisciplina e autoridade docente
title_sort Escola sem limites: violência, indisciplina e autoridade docente
author SILVA, José Maria e
author_facet SILVA, José Maria e
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv LIMA, Dalva Maria Borges Dias
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5291000127026087
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5774809033874298
dc.contributor.author.fl_str_mv SILVA, José Maria e
contributor_str_mv LIMA, Dalva Maria Borges Dias
dc.subject.por.fl_str_mv violência escolar
indisciplina escolar
limites éticos
autoridade docente
topic violência escolar
indisciplina escolar
limites éticos
autoridade docente
school violence
school indiscipline
ethical boundaries
teaching authority
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv school violence
school indiscipline
ethical boundaries
teaching authority
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA
description Recognizing that violence and indiscipline in schools involve multiple causes (cultural, socioeconomic and psychosocial), this paper seeks to analyze these phenomena in the face of teaching authority. To accomplish this, individual and open interviews were conducted with public school teachers of the Great Goiania. We tried to include teachers in the beginning of their careers, with intermediate teaching time and about to retire, from different areas of knowledge. This paper discusses theoretically the main concepts of violence, especially the symbolic violence of Michaud, opting for the adoption of a concept that considers especially physical violence. The concept of discipline is discussed from the work of Durkheim, along with the work of Yves de la Taille. Field work suggests that the outbreak of violence in schools, marked by impunity, may be stretching the limits mentioned by De la Taille, preventing the exercise of authority by the teacher with consequent injury to student learning.
publishDate 2003
dc.date.issued.fl_str_mv 2003-09-26
dc.date.available.fl_str_mv 2010-06-15
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-07-29T15:27:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SILVA, José Maria e. School without limits: violence, indiscipline and teaching authority. 2003. 196 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2003.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1633
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/38995/001300000dqcs
identifier_str_mv SILVA, José Maria e. School without limits: violence, indiscipline and teaching authority. 2003. 196 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2003.
ark:/38995/001300000dqcs
url http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1633
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Sociologia
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFG
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFG
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Repositório Institucional da UFG
collection Repositório Institucional da UFG
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/beeee214-d6aa-43e6-b9ff-b21710534194/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/a6031454-0688-452a-a2fb-157422dc8a5e/download
bitstream.checksum.fl_str_mv aa33d752af8692afe284b36580c4dc85
88b700ba2c6c21b765b5cc4989b08be8
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv tasesdissertacoes.bc@ufg.br
_version_ 1815172645566545920