Escola sem limites: violência, indisciplina e autoridade docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2003 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFG |
dARK ID: | ark:/38995/001300000dqcs |
Texto Completo: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1633 |
Resumo: | Recognizing that violence and indiscipline in schools involve multiple causes (cultural, socioeconomic and psychosocial), this paper seeks to analyze these phenomena in the face of teaching authority. To accomplish this, individual and open interviews were conducted with public school teachers of the Great Goiania. We tried to include teachers in the beginning of their careers, with intermediate teaching time and about to retire, from different areas of knowledge. This paper discusses theoretically the main concepts of violence, especially the symbolic violence of Michaud, opting for the adoption of a concept that considers especially physical violence. The concept of discipline is discussed from the work of Durkheim, along with the work of Yves de la Taille. Field work suggests that the outbreak of violence in schools, marked by impunity, may be stretching the limits mentioned by De la Taille, preventing the exercise of authority by the teacher with consequent injury to student learning. |
id |
UFG-2_2637a2545b701f2af2352cd23369f588 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1633 |
network_acronym_str |
UFG-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFG |
repository_id_str |
|
spelling |
LIMA, Dalva Maria Borges Diashttp://lattes.cnpq.br/5291000127026087http://lattes.cnpq.br/5774809033874298SILVA, José Maria e2014-07-29T15:27:30Z2010-06-152003-09-26SILVA, José Maria e. School without limits: violence, indiscipline and teaching authority. 2003. 196 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2003.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1633ark:/38995/001300000dqcsRecognizing that violence and indiscipline in schools involve multiple causes (cultural, socioeconomic and psychosocial), this paper seeks to analyze these phenomena in the face of teaching authority. To accomplish this, individual and open interviews were conducted with public school teachers of the Great Goiania. We tried to include teachers in the beginning of their careers, with intermediate teaching time and about to retire, from different areas of knowledge. This paper discusses theoretically the main concepts of violence, especially the symbolic violence of Michaud, opting for the adoption of a concept that considers especially physical violence. The concept of discipline is discussed from the work of Durkheim, along with the work of Yves de la Taille. Field work suggests that the outbreak of violence in schools, marked by impunity, may be stretching the limits mentioned by De la Taille, preventing the exercise of authority by the teacher with consequent injury to student learning.Reconhecendo que a violência e a indisciplina nas escolas comportam múltiplas causas (socioculturais, socioeconômicas, psicossociais), este trabalho busca analisar esses fenômenos em face da autoridade docente. Para tanto, foram realizadas entrevistas individuais, abertas, com professores de escolas públicas da Grande Goiânia. Procurou-se contemplar professores em início de carreira, com tempo intermediário de magistério e prestes a se aposentar, nas diferentes áreas do conhecimento. Este trabalho discute, teoricamente, os principais conceitos de violência, especialmente o de violência simbólica de Michaud, optando-se pela adoção de um conceito que leva em conta, sobretudo, a violência física. O conceito de indisciplina é discutido a partir da obra de Durkheim, juntamente com os trabalhos de Yves de la Taille. O trabalho de campo sugere que a eclosão da violência nas escolas, marcada pela impunidade, pode estar esgarçando os limites de que fala La Taille, impedindo o exercício da autoridade por parte do professor, com o conseqüente prejuízo para o aprendizado dos alunos.Made available in DSpace on 2014-07-29T15:27:30Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertacao jose maria e silva.pdf: 1149395 bytes, checksum: aa33d752af8692afe284b36580c4dc85 (MD5) Previous issue date: 2003-09-26application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/4448/dissertacao%20jose%20maria%20e%20silva.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em SociologiaUFGBRCiências Humanasviolência escolarindisciplina escolarlimites éticosautoridade docenteschool violenceschool indisciplineethical boundariesteaching authorityCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIAEscola sem limites: violência, indisciplina e autoridade docenteSchool without limits: violence, indiscipline and teaching authorityinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALdissertacao jose maria e silva.pdfapplication/pdf1149395http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/beeee214-d6aa-43e6-b9ff-b21710534194/downloadaa33d752af8692afe284b36580c4dc85MD51THUMBNAILdissertacao jose maria e silva.pdf.jpgdissertacao jose maria e silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3497http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/a6031454-0688-452a-a2fb-157422dc8a5e/download88b700ba2c6c21b765b5cc4989b08be8MD52tde/16332014-07-30 03:14:09.334open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1633http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:14:09Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Escola sem limites: violência, indisciplina e autoridade docente |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
School without limits: violence, indiscipline and teaching authority |
title |
Escola sem limites: violência, indisciplina e autoridade docente |
spellingShingle |
Escola sem limites: violência, indisciplina e autoridade docente SILVA, José Maria e violência escolar indisciplina escolar limites éticos autoridade docente school violence school indiscipline ethical boundaries teaching authority CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA |
title_short |
Escola sem limites: violência, indisciplina e autoridade docente |
title_full |
Escola sem limites: violência, indisciplina e autoridade docente |
title_fullStr |
Escola sem limites: violência, indisciplina e autoridade docente |
title_full_unstemmed |
Escola sem limites: violência, indisciplina e autoridade docente |
title_sort |
Escola sem limites: violência, indisciplina e autoridade docente |
author |
SILVA, José Maria e |
author_facet |
SILVA, José Maria e |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
LIMA, Dalva Maria Borges Dias |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5291000127026087 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5774809033874298 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SILVA, José Maria e |
contributor_str_mv |
LIMA, Dalva Maria Borges Dias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
violência escolar indisciplina escolar limites éticos autoridade docente |
topic |
violência escolar indisciplina escolar limites éticos autoridade docente school violence school indiscipline ethical boundaries teaching authority CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
school violence school indiscipline ethical boundaries teaching authority |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA |
description |
Recognizing that violence and indiscipline in schools involve multiple causes (cultural, socioeconomic and psychosocial), this paper seeks to analyze these phenomena in the face of teaching authority. To accomplish this, individual and open interviews were conducted with public school teachers of the Great Goiania. We tried to include teachers in the beginning of their careers, with intermediate teaching time and about to retire, from different areas of knowledge. This paper discusses theoretically the main concepts of violence, especially the symbolic violence of Michaud, opting for the adoption of a concept that considers especially physical violence. The concept of discipline is discussed from the work of Durkheim, along with the work of Yves de la Taille. Field work suggests that the outbreak of violence in schools, marked by impunity, may be stretching the limits mentioned by De la Taille, preventing the exercise of authority by the teacher with consequent injury to student learning. |
publishDate |
2003 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2003-09-26 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-06-15 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-07-29T15:27:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVA, José Maria e. School without limits: violence, indiscipline and teaching authority. 2003. 196 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2003. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1633 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/38995/001300000dqcs |
identifier_str_mv |
SILVA, José Maria e. School without limits: violence, indiscipline and teaching authority. 2003. 196 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2003. ark:/38995/001300000dqcs |
url |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1633 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Sociologia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFG |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFG instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFG |
collection |
Repositório Institucional da UFG |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/beeee214-d6aa-43e6-b9ff-b21710534194/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/a6031454-0688-452a-a2fb-157422dc8a5e/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
aa33d752af8692afe284b36580c4dc85 88b700ba2c6c21b765b5cc4989b08be8 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
tasesdissertacoes.bc@ufg.br |
_version_ |
1815172645566545920 |