A visão de ciência de professores de Física do Ensino Médio de Goiânia e sua relação com os livros didáticos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFG |
dARK ID: | ark:/38995/0013000008s9h |
Texto Completo: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/589 |
Resumo: | The present stud y has investigated the conception of science from a teacher s' group who actuates in the area of Physics (Secondary education) in public and particular schools in the Goiania city - GO and their relationship with text books. We tried to indentif y the conception of science of the investigated teachers and the origin of the science in some text books adopted by these teachers. Initially, we talked about the different paradigmatic conceptions of the sciences' nature and the y implications for the sci ence teaching. In this investigation, we adopted a qualitative approach composed by content analysis and, as instruments of investigation; we used a questionnaire and a semi- structured interview. We discover ed that teacher s speech is often contradictory what indicates they don't really have a science vision established, and at the same time, they corrobate the conceptions presents in the text books, with are predominantly empiricism- inductive based. |
id |
UFG-2_47d52c82487528db3bfaece76b27cb64 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/589 |
network_acronym_str |
UFG-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFG |
repository_id_str |
|
spelling |
BARRIO, Juan Bernardino Marqueshttp://lattes.cnpq.br/6859482550702496FARIA, L. M.FARIA, Lucimar Moreira2014-07-29T15:00:29Z2010-06-152009-12-03FARIA, Lucimar Moreira. The vision of science teachers of Physics School of Goiania and its relationship with textbooks. 2009. 93 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/589ark:/38995/0013000008s9hThe present stud y has investigated the conception of science from a teacher s' group who actuates in the area of Physics (Secondary education) in public and particular schools in the Goiania city - GO and their relationship with text books. We tried to indentif y the conception of science of the investigated teachers and the origin of the science in some text books adopted by these teachers. Initially, we talked about the different paradigmatic conceptions of the sciences' nature and the y implications for the sci ence teaching. In this investigation, we adopted a qualitative approach composed by content analysis and, as instruments of investigation; we used a questionnaire and a semi- structured interview. We discover ed that teacher s speech is often contradictory what indicates they don't really have a science vision established, and at the same time, they corrobate the conceptions presents in the text books, with are predominantly empiricism- inductive based.O presente estudo investigou as concepções sobre ciência de um grupo de professores que atua na ár ea de Física (Ensino Médio) em escolas públicas e particular es na cidade de Goiânia GO e sua relação com os livros didáticos.Procuramos identificar a concepção de ciência dos professores pesquisados e a natureza da ciência presente em alguns livros didáticos adotados por estes professores. Inicialmente discutimos difer entes concepções paradigmáticas de natureza da ciência e suas implicações para o ensino de ciências. Nesta investigação, adotamos uma abordagem qualitativa com análise de conteúdo e, como instrumentos de investigação, utilizamos questionár io e entrevista semiestruturada. Percebemos que os professores expressam visíveis contradições o que indica que eles não possuem uma visão de ciência constituída, ao mesmo tempo que, corroboram as concepções presentes nos livros didáticos, de caráter predominantemente empir ista- indutivista.Made available in DSpace on 2014-07-29T15:00:29Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Lucimar Moreira Faria.pdf: 1951422 bytes, checksum: 2a7908cfd91b838379a792fbdc21dc8a (MD5) Previous issue date: 2009-12-03application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/3209/Dissertacao%20Lucimar%20Moreira%20Faria.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em Educação em Ciências e MatemáticaUFGBRCiências Exatas e da TerraNatureza da ciênciavisão de ciêncialivro didáticoNature of sciencescience visiontext books.CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA visão de ciência de professores de Física do Ensino Médio de Goiânia e sua relação com os livros didáticosThe vision of science teachers of Physics School of Goiania and its relationship with textbooksinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissertacao Lucimar Moreira Faria.pdfapplication/pdf1951422http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/f41a2158-1cd4-4f38-b436-9228c16a0bc7/download2a7908cfd91b838379a792fbdc21dc8aMD51THUMBNAILDissertacao Lucimar Moreira Faria.pdf.jpgDissertacao Lucimar Moreira Faria.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2502http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/c8a4a5b8-c217-4415-ac71-a054c7f601a2/downloadee6962ffc709c3b3f2dc1c0cd8dd9c4bMD52tde/5892014-07-30 03:03:43.224open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/589http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:03:43Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A visão de ciência de professores de Física do Ensino Médio de Goiânia e sua relação com os livros didáticos |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The vision of science teachers of Physics School of Goiania and its relationship with textbooks |
title |
A visão de ciência de professores de Física do Ensino Médio de Goiânia e sua relação com os livros didáticos |
spellingShingle |
A visão de ciência de professores de Física do Ensino Médio de Goiânia e sua relação com os livros didáticos FARIA, Lucimar Moreira Natureza da ciência visão de ciência livro didático Nature of science science vision text books. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A visão de ciência de professores de Física do Ensino Médio de Goiânia e sua relação com os livros didáticos |
title_full |
A visão de ciência de professores de Física do Ensino Médio de Goiânia e sua relação com os livros didáticos |
title_fullStr |
A visão de ciência de professores de Física do Ensino Médio de Goiânia e sua relação com os livros didáticos |
title_full_unstemmed |
A visão de ciência de professores de Física do Ensino Médio de Goiânia e sua relação com os livros didáticos |
title_sort |
A visão de ciência de professores de Física do Ensino Médio de Goiânia e sua relação com os livros didáticos |
author |
FARIA, Lucimar Moreira |
author_facet |
FARIA, Lucimar Moreira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
BARRIO, Juan Bernardino Marques |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6859482550702496 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
FARIA, L. M. |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
FARIA, Lucimar Moreira |
contributor_str_mv |
BARRIO, Juan Bernardino Marques |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Natureza da ciência visão de ciência livro didático |
topic |
Natureza da ciência visão de ciência livro didático Nature of science science vision text books. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Nature of science science vision text books. |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The present stud y has investigated the conception of science from a teacher s' group who actuates in the area of Physics (Secondary education) in public and particular schools in the Goiania city - GO and their relationship with text books. We tried to indentif y the conception of science of the investigated teachers and the origin of the science in some text books adopted by these teachers. Initially, we talked about the different paradigmatic conceptions of the sciences' nature and the y implications for the sci ence teaching. In this investigation, we adopted a qualitative approach composed by content analysis and, as instruments of investigation; we used a questionnaire and a semi- structured interview. We discover ed that teacher s speech is often contradictory what indicates they don't really have a science vision established, and at the same time, they corrobate the conceptions presents in the text books, with are predominantly empiricism- inductive based. |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-12-03 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-06-15 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-07-29T15:00:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FARIA, Lucimar Moreira. The vision of science teachers of Physics School of Goiania and its relationship with textbooks. 2009. 93 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/589 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/38995/0013000008s9h |
identifier_str_mv |
FARIA, Lucimar Moreira. The vision of science teachers of Physics School of Goiania and its relationship with textbooks. 2009. 93 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009. ark:/38995/0013000008s9h |
url |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/589 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Educação em Ciências e Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFG |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Exatas e da Terra |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFG instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFG |
collection |
Repositório Institucional da UFG |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/f41a2158-1cd4-4f38-b436-9228c16a0bc7/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/c8a4a5b8-c217-4415-ac71-a054c7f601a2/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2a7908cfd91b838379a792fbdc21dc8a ee6962ffc709c3b3f2dc1c0cd8dd9c4b |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
tasesdissertacoes.bc@ufg.br |
_version_ |
1815172603904524288 |