As vicissitudes de uma educação psicanaliticamente orientada
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFG |
dARK ID: | ark:/38995/001300000c86h |
Texto Completo: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1998 |
Resumo: | This essentially bibliographical study belongs to the Culture and educational processes line of research of the postgraduate program in Education at the Faculty of Education at UFG. It discusses the question of the possibility/impossibility of the educational impasse coined by Freud (1856 1939). Using studies on psychoanalysis and education as a basis, it seeks to establish a relationship between these two fields, in an effort to take into consideration an education which would bear in mind the unconscious, and in that way, would take into account the physic processes, incongruencies and discontinuousness of the educational act. Psychoanalysis can contribute to education by means of the recognition of desire in the subjects who are learning. It could be said that psychoanalysis could transmit to the educator and not to pedagogy as a constituted field an ethics, a way of seeing and understanding educational practice. |
id |
UFG-2_5f573cee512cc49dd5bbfde86186c0b9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1998 |
network_acronym_str |
UFG-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFG |
repository_id_str |
|
spelling |
BURGARELLI, Cristóvão Giovanihttp://lattes.cnpq.br/7094012821984177http://lattes.cnpq.br/6443534524224688LIMA, Valéria Alves de2014-07-29T16:10:29Z2011-02-212008-08-30LIMA, Valéria Alves de. The vicissitudes of a psychoanalytically oriented education. 2008. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1998ark:/38995/001300000c86hThis essentially bibliographical study belongs to the Culture and educational processes line of research of the postgraduate program in Education at the Faculty of Education at UFG. It discusses the question of the possibility/impossibility of the educational impasse coined by Freud (1856 1939). Using studies on psychoanalysis and education as a basis, it seeks to establish a relationship between these two fields, in an effort to take into consideration an education which would bear in mind the unconscious, and in that way, would take into account the physic processes, incongruencies and discontinuousness of the educational act. Psychoanalysis can contribute to education by means of the recognition of desire in the subjects who are learning. It could be said that psychoanalysis could transmit to the educator and not to pedagogy as a constituted field an ethics, a way of seeing and understanding educational practice.O presente trabalho, eminentemente bibliográfico, vincula-se à linha de pesquisa Cultura e processos educacionais do programa de pós-graduação em Educação da FE-UFG. Coloca em questão o impasse possibilidade / impossibilidade da educação, cunhada por Freud (1856 1939). A partir de estudos sobre psicanálise e educação, procura estabelecer uma relação entre os dois campos, buscando levar em consideração, uma educação que leve em conta o inconsciente e, desse modo, considere também os processos psíquicos, as incongruências e as descontinuidades do ato educativo. A psicanálise pode contribuir com a educação pela via do reconhecimento do desejo nos sujeitos que aprendem. Pode-se dizer que a psicanálise pode transmitir ao educador e não à pedagogia como campo instituído uma ética, um modo de ver e entender a prática educativa.Made available in DSpace on 2014-07-29T16:10:29Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert-Valeria_Lima.pdf: 538538 bytes, checksum: 83347d25b9f9fa3f2da06c58b24a2fb9 (MD5) Previous issue date: 2008-08-30application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/4968/Dissert-Valeria_Lima.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em EducaçãoUFGBRCiências HumanaseducaçãopedagogiapsicanálisediscursoeducationpedagogypsychoanalysisdiscourseCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAs vicissitudes de uma educação psicanaliticamente orientadaThe vicissitudes of a psychoanalytically oriented educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissert-Valeria_Lima.pdfapplication/pdf538538http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/475e68b0-7f44-4b0d-a69b-93169f9f386d/download83347d25b9f9fa3f2da06c58b24a2fb9MD51THUMBNAILDissert-Valeria_Lima.pdf.jpgDissert-Valeria_Lima.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/2f3b94b5-e3f3-48fd-be3c-4ee5f4fc00fc/downloadcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52tde/19982014-07-30 03:17:48.907open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1998http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:17:48Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
As vicissitudes de uma educação psicanaliticamente orientada |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The vicissitudes of a psychoanalytically oriented education |
title |
As vicissitudes de uma educação psicanaliticamente orientada |
spellingShingle |
As vicissitudes de uma educação psicanaliticamente orientada LIMA, Valéria Alves de educação pedagogia psicanálise discurso education pedagogy psychoanalysis discourse CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
As vicissitudes de uma educação psicanaliticamente orientada |
title_full |
As vicissitudes de uma educação psicanaliticamente orientada |
title_fullStr |
As vicissitudes de uma educação psicanaliticamente orientada |
title_full_unstemmed |
As vicissitudes de uma educação psicanaliticamente orientada |
title_sort |
As vicissitudes de uma educação psicanaliticamente orientada |
author |
LIMA, Valéria Alves de |
author_facet |
LIMA, Valéria Alves de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
BURGARELLI, Cristóvão Giovani |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7094012821984177 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6443534524224688 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
LIMA, Valéria Alves de |
contributor_str_mv |
BURGARELLI, Cristóvão Giovani |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação pedagogia psicanálise discurso |
topic |
educação pedagogia psicanálise discurso education pedagogy psychoanalysis discourse CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
education pedagogy psychoanalysis discourse |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This essentially bibliographical study belongs to the Culture and educational processes line of research of the postgraduate program in Education at the Faculty of Education at UFG. It discusses the question of the possibility/impossibility of the educational impasse coined by Freud (1856 1939). Using studies on psychoanalysis and education as a basis, it seeks to establish a relationship between these two fields, in an effort to take into consideration an education which would bear in mind the unconscious, and in that way, would take into account the physic processes, incongruencies and discontinuousness of the educational act. Psychoanalysis can contribute to education by means of the recognition of desire in the subjects who are learning. It could be said that psychoanalysis could transmit to the educator and not to pedagogy as a constituted field an ethics, a way of seeing and understanding educational practice. |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-08-30 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-02-21 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-07-29T16:10:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
LIMA, Valéria Alves de. The vicissitudes of a psychoanalytically oriented education. 2008. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1998 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/38995/001300000c86h |
identifier_str_mv |
LIMA, Valéria Alves de. The vicissitudes of a psychoanalytically oriented education. 2008. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008. ark:/38995/001300000c86h |
url |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1998 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFG |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFG instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFG |
collection |
Repositório Institucional da UFG |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/475e68b0-7f44-4b0d-a69b-93169f9f386d/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/2f3b94b5-e3f3-48fd-be3c-4ee5f4fc00fc/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
83347d25b9f9fa3f2da06c58b24a2fb9 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
tasesdissertacoes.bc@ufg.br |
_version_ |
1815172630374776832 |