As vicissitudes de uma educação psicanaliticamente orientada

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: LIMA, Valéria Alves de
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
dARK ID: ark:/38995/001300000c86h
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1998
Resumo: This essentially bibliographical study belongs to the Culture and educational processes line of research of the postgraduate program in Education at the Faculty of Education at UFG. It discusses the question of the possibility/impossibility of the educational impasse coined by Freud (1856 1939). Using studies on psychoanalysis and education as a basis, it seeks to establish a relationship between these two fields, in an effort to take into consideration an education which would bear in mind the unconscious, and in that way, would take into account the physic processes, incongruencies and discontinuousness of the educational act. Psychoanalysis can contribute to education by means of the recognition of desire in the subjects who are learning. It could be said that psychoanalysis could transmit to the educator and not to pedagogy as a constituted field an ethics, a way of seeing and understanding educational practice.
id UFG-2_5f573cee512cc49dd5bbfde86186c0b9
oai_identifier_str oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1998
network_acronym_str UFG-2
network_name_str Repositório Institucional da UFG
repository_id_str
spelling BURGARELLI, Cristóvão Giovanihttp://lattes.cnpq.br/7094012821984177http://lattes.cnpq.br/6443534524224688LIMA, Valéria Alves de2014-07-29T16:10:29Z2011-02-212008-08-30LIMA, Valéria Alves de. The vicissitudes of a psychoanalytically oriented education. 2008. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1998ark:/38995/001300000c86hThis essentially bibliographical study belongs to the Culture and educational processes line of research of the postgraduate program in Education at the Faculty of Education at UFG. It discusses the question of the possibility/impossibility of the educational impasse coined by Freud (1856 1939). Using studies on psychoanalysis and education as a basis, it seeks to establish a relationship between these two fields, in an effort to take into consideration an education which would bear in mind the unconscious, and in that way, would take into account the physic processes, incongruencies and discontinuousness of the educational act. Psychoanalysis can contribute to education by means of the recognition of desire in the subjects who are learning. It could be said that psychoanalysis could transmit to the educator and not to pedagogy as a constituted field an ethics, a way of seeing and understanding educational practice.O presente trabalho, eminentemente bibliográfico, vincula-se à linha de pesquisa Cultura e processos educacionais do programa de pós-graduação em Educação da FE-UFG. Coloca em questão o impasse possibilidade / impossibilidade da educação, cunhada por Freud (1856 1939). A partir de estudos sobre psicanálise e educação, procura estabelecer uma relação entre os dois campos, buscando levar em consideração, uma educação que leve em conta o inconsciente e, desse modo, considere também os processos psíquicos, as incongruências e as descontinuidades do ato educativo. A psicanálise pode contribuir com a educação pela via do reconhecimento do desejo nos sujeitos que aprendem. Pode-se dizer que a psicanálise pode transmitir ao educador e não à pedagogia como campo instituído uma ética, um modo de ver e entender a prática educativa.Made available in DSpace on 2014-07-29T16:10:29Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert-Valeria_Lima.pdf: 538538 bytes, checksum: 83347d25b9f9fa3f2da06c58b24a2fb9 (MD5) Previous issue date: 2008-08-30application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/4968/Dissert-Valeria_Lima.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em EducaçãoUFGBRCiências HumanaseducaçãopedagogiapsicanálisediscursoeducationpedagogypsychoanalysisdiscourseCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAs vicissitudes de uma educação psicanaliticamente orientadaThe vicissitudes of a psychoanalytically oriented educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissert-Valeria_Lima.pdfapplication/pdf538538http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/475e68b0-7f44-4b0d-a69b-93169f9f386d/download83347d25b9f9fa3f2da06c58b24a2fb9MD51THUMBNAILDissert-Valeria_Lima.pdf.jpgDissert-Valeria_Lima.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/2f3b94b5-e3f3-48fd-be3c-4ee5f4fc00fc/downloadcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52tde/19982014-07-30 03:17:48.907open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1998http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:17:48Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.por.fl_str_mv As vicissitudes de uma educação psicanaliticamente orientada
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The vicissitudes of a psychoanalytically oriented education
title As vicissitudes de uma educação psicanaliticamente orientada
spellingShingle As vicissitudes de uma educação psicanaliticamente orientada
LIMA, Valéria Alves de
educação
pedagogia
psicanálise
discurso
education
pedagogy
psychoanalysis
discourse
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short As vicissitudes de uma educação psicanaliticamente orientada
title_full As vicissitudes de uma educação psicanaliticamente orientada
title_fullStr As vicissitudes de uma educação psicanaliticamente orientada
title_full_unstemmed As vicissitudes de uma educação psicanaliticamente orientada
title_sort As vicissitudes de uma educação psicanaliticamente orientada
author LIMA, Valéria Alves de
author_facet LIMA, Valéria Alves de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv BURGARELLI, Cristóvão Giovani
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7094012821984177
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6443534524224688
dc.contributor.author.fl_str_mv LIMA, Valéria Alves de
contributor_str_mv BURGARELLI, Cristóvão Giovani
dc.subject.por.fl_str_mv educação
pedagogia
psicanálise
discurso
topic educação
pedagogia
psicanálise
discurso
education
pedagogy
psychoanalysis
discourse
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv education
pedagogy
psychoanalysis
discourse
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This essentially bibliographical study belongs to the Culture and educational processes line of research of the postgraduate program in Education at the Faculty of Education at UFG. It discusses the question of the possibility/impossibility of the educational impasse coined by Freud (1856 1939). Using studies on psychoanalysis and education as a basis, it seeks to establish a relationship between these two fields, in an effort to take into consideration an education which would bear in mind the unconscious, and in that way, would take into account the physic processes, incongruencies and discontinuousness of the educational act. Psychoanalysis can contribute to education by means of the recognition of desire in the subjects who are learning. It could be said that psychoanalysis could transmit to the educator and not to pedagogy as a constituted field an ethics, a way of seeing and understanding educational practice.
publishDate 2008
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-08-30
dc.date.available.fl_str_mv 2011-02-21
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-07-29T16:10:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv LIMA, Valéria Alves de. The vicissitudes of a psychoanalytically oriented education. 2008. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1998
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/38995/001300000c86h
identifier_str_mv LIMA, Valéria Alves de. The vicissitudes of a psychoanalytically oriented education. 2008. 100 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.
ark:/38995/001300000c86h
url http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1998
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFG
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFG
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Repositório Institucional da UFG
collection Repositório Institucional da UFG
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/475e68b0-7f44-4b0d-a69b-93169f9f386d/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/2f3b94b5-e3f3-48fd-be3c-4ee5f4fc00fc/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 83347d25b9f9fa3f2da06c58b24a2fb9
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv tasesdissertacoes.bc@ufg.br
_version_ 1815172630374776832