Educação como Formação Humana em Kant: Da Razão à Moralidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: CORBINIANO, Simone Alexandre Martins
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2013
Resumo: This work proposes a reflection about the human formation based on the Kant s work, looking for education fundaments in essential concepts as reason, liberty, morality, autonomy and others. The reflection about the education sense as human formation finds out, at this context, principles that recognize the reason and the subject humanization as the end by excellence of the education. The totality which implies this formation aims, mainly, to cultivate at the man the morality and the capacity of directing, by his own reason and liberty in order to construct him as an autonomous being. For Kant, although nature is part of one of the constitutive dimensions of the human being, as his senses and understandings, man is determined by his free dimension, practices, by which he construct his humanity. Since he is a rational and free being, he can, at the same time, to deliberate his human conclusions and obey them, originating, on himself, the morality. The human formation ideal is, so, to guide the man, awaking on him all the natural dispositions, integral basis of the possibility conditions of the autonomous man, as a free being and, at the same time, responsible. This trajectory is only concretized by the reason work and the education. On this sense, the construction developments of the rational, free, moral and, therefore, autonomous man permeate, anyway, all the context of the Kant s conceptual and challenging forces
id UFG-2_71eb53ab9071fc4733d438fddfdd463e
oai_identifier_str oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2013
network_acronym_str UFG-2
network_name_str Repositório Institucional da UFG
repository_id_str
spelling COELHO, Ildeu Moreirahttp://lattes.cnpq.br/4116924347437078http://lattes.cnpq.br/4768102452681204CORBINIANO, Simone Alexandre Martins2014-07-29T16:10:32Z2009-06-022006-08-29CORBINIANO, Simone Alexandre Martins. Education and Training in Human Kant: The Morality of Reason. 2006. 103 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2006.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2013This work proposes a reflection about the human formation based on the Kant s work, looking for education fundaments in essential concepts as reason, liberty, morality, autonomy and others. The reflection about the education sense as human formation finds out, at this context, principles that recognize the reason and the subject humanization as the end by excellence of the education. The totality which implies this formation aims, mainly, to cultivate at the man the morality and the capacity of directing, by his own reason and liberty in order to construct him as an autonomous being. For Kant, although nature is part of one of the constitutive dimensions of the human being, as his senses and understandings, man is determined by his free dimension, practices, by which he construct his humanity. Since he is a rational and free being, he can, at the same time, to deliberate his human conclusions and obey them, originating, on himself, the morality. The human formation ideal is, so, to guide the man, awaking on him all the natural dispositions, integral basis of the possibility conditions of the autonomous man, as a free being and, at the same time, responsible. This trajectory is only concretized by the reason work and the education. On this sense, the construction developments of the rational, free, moral and, therefore, autonomous man permeate, anyway, all the context of the Kant s conceptual and challenging forcesEssa dissertação propõe uma reflexão sobre a formação humana com base na obra de Kant, buscando os fundamentos da educação em conceitos essenciais como razão, liberdade, moralidade, autonomia, dentre outros. A reflexão sobre o sentido da educação como formação humana encontra, nesse contexto, princípios que reconhecem a razão e a humanização do sujeito como o fim por excelência da educação. A totalidade que implica essa formação visa, sobretudo, cultivar no homem a moralidade e a capacidade de orientar-se por sua própria razão e liberdade para construir-se como ser autônomo. Para Kant, embora a natureza componha uma das dimensões constitutivas do ser humano, como os sentidos e o entendimento, o homem é determinado por sua dimensão livre, prática, pela qual constrói sua humanidade. Como ser racional e livre, o homem pode, ao mesmo tempo, deliberar seus fins humanos e a eles obedecer, criando em si a moralidade. O ideal da formação humana consiste em guiar o homem, despertando nele todas as disposições naturais, base integral das condições de possibilidade do homem autônomo, como um ser livre e, ao mesmo tempo, responsável. Esse percurso somente se concretiza pelo trabalho da razão e da educação. Nesse sentido, os desdobramentos da construção do homem racional, livre, moral e, portanto, autônomo permeiam de algum modo todo o contexto do vigor conceitual e desafiador de KantMade available in DSpace on 2014-07-29T16:10:32Z (GMT). No. of bitstreams: 1 DisertacaoSimone_Corbiniano.pdf: 521941 bytes, checksum: 68aeb303c529e4206c242897ed421ab8 (MD5) Previous issue date: 2006-08-29application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/4983/DisertacaoSimone_Corbiniano.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em EducaçãoUFGBRCiências Humanaseducação, formação humana, razão, autonomiaEducation. Human formation. Reason. AutonomyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEducação como Formação Humana em Kant: Da Razão à MoralidadeEducation and Training in Human Kant: The Morality of Reasoninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDisertacaoSimone_Corbiniano.pdfapplication/pdf521941http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/f4cbd539-bb97-44bf-a984-077276fc13bc/download68aeb303c529e4206c242897ed421ab8MD51THUMBNAILDisertacaoSimone_Corbiniano.pdf.jpgDisertacaoSimone_Corbiniano.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/f940fc3f-5b28-4da4-a7c9-eb39c5d09df8/downloadc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52tde/20132014-07-30 03:17:56.424open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2013http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:17:56Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.por.fl_str_mv Educação como Formação Humana em Kant: Da Razão à Moralidade
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Education and Training in Human Kant: The Morality of Reason
title Educação como Formação Humana em Kant: Da Razão à Moralidade
spellingShingle Educação como Formação Humana em Kant: Da Razão à Moralidade
CORBINIANO, Simone Alexandre Martins
educação, formação humana, razão, autonomia
Education. Human formation. Reason. Autonomy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Educação como Formação Humana em Kant: Da Razão à Moralidade
title_full Educação como Formação Humana em Kant: Da Razão à Moralidade
title_fullStr Educação como Formação Humana em Kant: Da Razão à Moralidade
title_full_unstemmed Educação como Formação Humana em Kant: Da Razão à Moralidade
title_sort Educação como Formação Humana em Kant: Da Razão à Moralidade
author CORBINIANO, Simone Alexandre Martins
author_facet CORBINIANO, Simone Alexandre Martins
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv COELHO, Ildeu Moreira
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4116924347437078
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4768102452681204
dc.contributor.author.fl_str_mv CORBINIANO, Simone Alexandre Martins
contributor_str_mv COELHO, Ildeu Moreira
dc.subject.por.fl_str_mv educação, formação humana, razão, autonomia
topic educação, formação humana, razão, autonomia
Education. Human formation. Reason. Autonomy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Education. Human formation. Reason. Autonomy
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work proposes a reflection about the human formation based on the Kant s work, looking for education fundaments in essential concepts as reason, liberty, morality, autonomy and others. The reflection about the education sense as human formation finds out, at this context, principles that recognize the reason and the subject humanization as the end by excellence of the education. The totality which implies this formation aims, mainly, to cultivate at the man the morality and the capacity of directing, by his own reason and liberty in order to construct him as an autonomous being. For Kant, although nature is part of one of the constitutive dimensions of the human being, as his senses and understandings, man is determined by his free dimension, practices, by which he construct his humanity. Since he is a rational and free being, he can, at the same time, to deliberate his human conclusions and obey them, originating, on himself, the morality. The human formation ideal is, so, to guide the man, awaking on him all the natural dispositions, integral basis of the possibility conditions of the autonomous man, as a free being and, at the same time, responsible. This trajectory is only concretized by the reason work and the education. On this sense, the construction developments of the rational, free, moral and, therefore, autonomous man permeate, anyway, all the context of the Kant s conceptual and challenging forces
publishDate 2006
dc.date.issued.fl_str_mv 2006-08-29
dc.date.available.fl_str_mv 2009-06-02
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-07-29T16:10:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv CORBINIANO, Simone Alexandre Martins. Education and Training in Human Kant: The Morality of Reason. 2006. 103 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2006.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2013
identifier_str_mv CORBINIANO, Simone Alexandre Martins. Education and Training in Human Kant: The Morality of Reason. 2006. 103 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2006.
url http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2013
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFG
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFG
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Repositório Institucional da UFG
collection Repositório Institucional da UFG
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/f4cbd539-bb97-44bf-a984-077276fc13bc/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/f940fc3f-5b28-4da4-a7c9-eb39c5d09df8/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 68aeb303c529e4206c242897ed421ab8
c4715912a635b5fbde63d2a9b070733f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv tasesdissertacoes.bc@ufg.br
_version_ 1798044348740272128