Educação como Formação Humana em Kant: Da Razão à Moralidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFG |
Texto Completo: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2013 |
Resumo: | This work proposes a reflection about the human formation based on the Kant s work, looking for education fundaments in essential concepts as reason, liberty, morality, autonomy and others. The reflection about the education sense as human formation finds out, at this context, principles that recognize the reason and the subject humanization as the end by excellence of the education. The totality which implies this formation aims, mainly, to cultivate at the man the morality and the capacity of directing, by his own reason and liberty in order to construct him as an autonomous being. For Kant, although nature is part of one of the constitutive dimensions of the human being, as his senses and understandings, man is determined by his free dimension, practices, by which he construct his humanity. Since he is a rational and free being, he can, at the same time, to deliberate his human conclusions and obey them, originating, on himself, the morality. The human formation ideal is, so, to guide the man, awaking on him all the natural dispositions, integral basis of the possibility conditions of the autonomous man, as a free being and, at the same time, responsible. This trajectory is only concretized by the reason work and the education. On this sense, the construction developments of the rational, free, moral and, therefore, autonomous man permeate, anyway, all the context of the Kant s conceptual and challenging forces |
id |
UFG-2_71eb53ab9071fc4733d438fddfdd463e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2013 |
network_acronym_str |
UFG-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFG |
repository_id_str |
|
spelling |
COELHO, Ildeu Moreirahttp://lattes.cnpq.br/4116924347437078http://lattes.cnpq.br/4768102452681204CORBINIANO, Simone Alexandre Martins2014-07-29T16:10:32Z2009-06-022006-08-29CORBINIANO, Simone Alexandre Martins. Education and Training in Human Kant: The Morality of Reason. 2006. 103 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2006.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2013ark:/38995/001300000526pThis work proposes a reflection about the human formation based on the Kant s work, looking for education fundaments in essential concepts as reason, liberty, morality, autonomy and others. The reflection about the education sense as human formation finds out, at this context, principles that recognize the reason and the subject humanization as the end by excellence of the education. The totality which implies this formation aims, mainly, to cultivate at the man the morality and the capacity of directing, by his own reason and liberty in order to construct him as an autonomous being. For Kant, although nature is part of one of the constitutive dimensions of the human being, as his senses and understandings, man is determined by his free dimension, practices, by which he construct his humanity. Since he is a rational and free being, he can, at the same time, to deliberate his human conclusions and obey them, originating, on himself, the morality. The human formation ideal is, so, to guide the man, awaking on him all the natural dispositions, integral basis of the possibility conditions of the autonomous man, as a free being and, at the same time, responsible. This trajectory is only concretized by the reason work and the education. On this sense, the construction developments of the rational, free, moral and, therefore, autonomous man permeate, anyway, all the context of the Kant s conceptual and challenging forcesEssa dissertação propõe uma reflexão sobre a formação humana com base na obra de Kant, buscando os fundamentos da educação em conceitos essenciais como razão, liberdade, moralidade, autonomia, dentre outros. A reflexão sobre o sentido da educação como formação humana encontra, nesse contexto, princípios que reconhecem a razão e a humanização do sujeito como o fim por excelência da educação. A totalidade que implica essa formação visa, sobretudo, cultivar no homem a moralidade e a capacidade de orientar-se por sua própria razão e liberdade para construir-se como ser autônomo. Para Kant, embora a natureza componha uma das dimensões constitutivas do ser humano, como os sentidos e o entendimento, o homem é determinado por sua dimensão livre, prática, pela qual constrói sua humanidade. Como ser racional e livre, o homem pode, ao mesmo tempo, deliberar seus fins humanos e a eles obedecer, criando em si a moralidade. O ideal da formação humana consiste em guiar o homem, despertando nele todas as disposições naturais, base integral das condições de possibilidade do homem autônomo, como um ser livre e, ao mesmo tempo, responsável. Esse percurso somente se concretiza pelo trabalho da razão e da educação. Nesse sentido, os desdobramentos da construção do homem racional, livre, moral e, portanto, autônomo permeiam de algum modo todo o contexto do vigor conceitual e desafiador de KantMade available in DSpace on 2014-07-29T16:10:32Z (GMT). No. of bitstreams: 1 DisertacaoSimone_Corbiniano.pdf: 521941 bytes, checksum: 68aeb303c529e4206c242897ed421ab8 (MD5) Previous issue date: 2006-08-29application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/4983/DisertacaoSimone_Corbiniano.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em EducaçãoUFGBRCiências Humanaseducação, formação humana, razão, autonomiaEducation. Human formation. Reason. AutonomyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEducação como Formação Humana em Kant: Da Razão à MoralidadeEducation and Training in Human Kant: The Morality of Reasoninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDisertacaoSimone_Corbiniano.pdfapplication/pdf521941http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/f4cbd539-bb97-44bf-a984-077276fc13bc/download68aeb303c529e4206c242897ed421ab8MD51THUMBNAILDisertacaoSimone_Corbiniano.pdf.jpgDisertacaoSimone_Corbiniano.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/f940fc3f-5b28-4da4-a7c9-eb39c5d09df8/downloadc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52tde/20132014-07-30 03:17:56.424open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2013http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:17:56Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Educação como Formação Humana em Kant: Da Razão à Moralidade |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Education and Training in Human Kant: The Morality of Reason |
title |
Educação como Formação Humana em Kant: Da Razão à Moralidade |
spellingShingle |
Educação como Formação Humana em Kant: Da Razão à Moralidade CORBINIANO, Simone Alexandre Martins educação, formação humana, razão, autonomia Education. Human formation. Reason. Autonomy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Educação como Formação Humana em Kant: Da Razão à Moralidade |
title_full |
Educação como Formação Humana em Kant: Da Razão à Moralidade |
title_fullStr |
Educação como Formação Humana em Kant: Da Razão à Moralidade |
title_full_unstemmed |
Educação como Formação Humana em Kant: Da Razão à Moralidade |
title_sort |
Educação como Formação Humana em Kant: Da Razão à Moralidade |
author |
CORBINIANO, Simone Alexandre Martins |
author_facet |
CORBINIANO, Simone Alexandre Martins |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
COELHO, Ildeu Moreira |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4116924347437078 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4768102452681204 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
CORBINIANO, Simone Alexandre Martins |
contributor_str_mv |
COELHO, Ildeu Moreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação, formação humana, razão, autonomia |
topic |
educação, formação humana, razão, autonomia Education. Human formation. Reason. Autonomy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education. Human formation. Reason. Autonomy |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work proposes a reflection about the human formation based on the Kant s work, looking for education fundaments in essential concepts as reason, liberty, morality, autonomy and others. The reflection about the education sense as human formation finds out, at this context, principles that recognize the reason and the subject humanization as the end by excellence of the education. The totality which implies this formation aims, mainly, to cultivate at the man the morality and the capacity of directing, by his own reason and liberty in order to construct him as an autonomous being. For Kant, although nature is part of one of the constitutive dimensions of the human being, as his senses and understandings, man is determined by his free dimension, practices, by which he construct his humanity. Since he is a rational and free being, he can, at the same time, to deliberate his human conclusions and obey them, originating, on himself, the morality. The human formation ideal is, so, to guide the man, awaking on him all the natural dispositions, integral basis of the possibility conditions of the autonomous man, as a free being and, at the same time, responsible. This trajectory is only concretized by the reason work and the education. On this sense, the construction developments of the rational, free, moral and, therefore, autonomous man permeate, anyway, all the context of the Kant s conceptual and challenging forces |
publishDate |
2006 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2006-08-29 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-06-02 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-07-29T16:10:32Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CORBINIANO, Simone Alexandre Martins. Education and Training in Human Kant: The Morality of Reason. 2006. 103 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2006. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2013 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/38995/001300000526p |
identifier_str_mv |
CORBINIANO, Simone Alexandre Martins. Education and Training in Human Kant: The Morality of Reason. 2006. 103 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2006. ark:/38995/001300000526p |
url |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2013 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFG |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFG instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFG |
collection |
Repositório Institucional da UFG |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/f4cbd539-bb97-44bf-a984-077276fc13bc/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/f940fc3f-5b28-4da4-a7c9-eb39c5d09df8/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
68aeb303c529e4206c242897ed421ab8 c4715912a635b5fbde63d2a9b070733f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
tasesdissertacoes.bc@ufg.br |
_version_ |
1811721394542608384 |