A olimpiada brasileira de física em Goiás enquanto ferramenta para a alfabetização científica: tradução de uma educação não formal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFG |
Texto Completo: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2441 |
Resumo: | This paper examines the reality and prospects of the Brazilian Physics Olympiad in Goiás as a possible tool of scientific literacy in the manner of a non-formal education. Reflects on the history, relevance and general characteristics of that Olympics. Analyze science education as a cornerstone in the promotion of citizenship and the quest for sustainable economic, environmental, cultural, social, and to help break the stereotype of science as intangible. Presents an analysis, diagnostic tests, the evidence of the Brazilian Physics Olympiad, pointing suggestions of issues in context and better prepared. It is proposed to Brazilian Physics Olympiad as a contextual education partner and as we historically Brazilian Olympiad of Astronomy and Astronautics. The work highlights also the Brazilian Physics Olympiad as non-formal education, a characteristic that helps in the fulfillment of the education. Paper also an analysis of the vision of those involved in the Olympics, namely teachers, students and coordinators |
id |
UFG-2_c92cc9ffe521783ed12b070621688eef |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2441 |
network_acronym_str |
UFG-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFG |
repository_id_str |
|
spelling |
LARIUCCI, Carlitohttp://lattes.cnpq.br/7022029442195007CHAVES, Sandramara Matiashttp://lattes.cnpq.br/8215617614854729http://lattes.cnpq.br/2496357383648013SÁ, Karlla Karollina de2014-07-29T16:19:11Z2010-01-262009-10-09SÁ, Karlla Karollina de. The Brazilian Physics Olympiad in Goiás as a tool for science literacy: translation of a non-formal education. 2009. 155 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2441This paper examines the reality and prospects of the Brazilian Physics Olympiad in Goiás as a possible tool of scientific literacy in the manner of a non-formal education. Reflects on the history, relevance and general characteristics of that Olympics. Analyze science education as a cornerstone in the promotion of citizenship and the quest for sustainable economic, environmental, cultural, social, and to help break the stereotype of science as intangible. Presents an analysis, diagnostic tests, the evidence of the Brazilian Physics Olympiad, pointing suggestions of issues in context and better prepared. It is proposed to Brazilian Physics Olympiad as a contextual education partner and as we historically Brazilian Olympiad of Astronomy and Astronautics. The work highlights also the Brazilian Physics Olympiad as non-formal education, a characteristic that helps in the fulfillment of the education. Paper also an analysis of the vision of those involved in the Olympics, namely teachers, students and coordinatorsEste trabalho analisa a realidade e perspectivas da Olimpíada Brasileira de Física em Goiás enquanto possível ferramenta de alfabetização científica nos moldes de uma educação não formal. Tece considerações sobre a história, relevância e características gerais da referida olimpíada. Analisa a educação científica como basilar na promoção da cidadania e na busca pela sustentabilidade econômica, ambiental, cultural e social, e como auxílio na ruptura do estereótipo da ciência como intangível. Apresenta uma análise, propedêutica, das provas da OBF, apontando sugestões de questões contextualizadas e melhores elaboradas. Propõe-se a OBF como uma educação contextualizada sócio e historicamente tal qual a Olimpíada Brasileira de Astronomia e Astronáutica. Coloca em destaque, ainda, a Olimpíada Brasileira de Física como educação não formal, característica que auxilia na efetivação da referida educação. Tece ainda uma análise da visão dos agentes envolvidos na olimpíada, a saber: professores, alunos e coordenadores pedagógicosMade available in DSpace on 2014-07-29T16:19:11Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertacao karla sa.pdf: 1149888 bytes, checksum: 694eb251bde21f2c59091d12dae7a0e4 (MD5) Previous issue date: 2009-10-09application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/5244/dissertacao%20karla%20sa.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em Letras e LinguísticaUFGBRLingüística, Letras e ArtesOlimpíadaFísicaAlfabetização científicaEducação não formalOlympicsPhysics, Scientific Literacy, Non-formal educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA olimpiada brasileira de física em Goiás enquanto ferramenta para a alfabetização científica: tradução de uma educação não formalThe Brazilian Physics Olympiad in Goiás as a tool for science literacy: translation of a non-formal educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALdissertacao karla sa.pdfapplication/pdf1149888http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/c889f48f-ddc0-470b-8635-c671627c3b26/download694eb251bde21f2c59091d12dae7a0e4MD51THUMBNAILdissertacao karla sa.pdf.jpgdissertacao karla sa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2839http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/62b0faba-6145-449f-b24d-c820276874ec/downloadb076ce4708f82834906bc98908bbcf7cMD52tde/24412014-07-30 03:19:49.675open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2441http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:19:49Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A olimpiada brasileira de física em Goiás enquanto ferramenta para a alfabetização científica: tradução de uma educação não formal |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The Brazilian Physics Olympiad in Goiás as a tool for science literacy: translation of a non-formal education |
title |
A olimpiada brasileira de física em Goiás enquanto ferramenta para a alfabetização científica: tradução de uma educação não formal |
spellingShingle |
A olimpiada brasileira de física em Goiás enquanto ferramenta para a alfabetização científica: tradução de uma educação não formal SÁ, Karlla Karollina de Olimpíada Física Alfabetização científica Educação não formal Olympics Physics, Scientific Literacy, Non-formal education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A olimpiada brasileira de física em Goiás enquanto ferramenta para a alfabetização científica: tradução de uma educação não formal |
title_full |
A olimpiada brasileira de física em Goiás enquanto ferramenta para a alfabetização científica: tradução de uma educação não formal |
title_fullStr |
A olimpiada brasileira de física em Goiás enquanto ferramenta para a alfabetização científica: tradução de uma educação não formal |
title_full_unstemmed |
A olimpiada brasileira de física em Goiás enquanto ferramenta para a alfabetização científica: tradução de uma educação não formal |
title_sort |
A olimpiada brasileira de física em Goiás enquanto ferramenta para a alfabetização científica: tradução de uma educação não formal |
author |
SÁ, Karlla Karollina de |
author_facet |
SÁ, Karlla Karollina de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
LARIUCCI, Carlito |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7022029442195007 |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
CHAVES, Sandramara Matias |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8215617614854729 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2496357383648013 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SÁ, Karlla Karollina de |
contributor_str_mv |
LARIUCCI, Carlito CHAVES, Sandramara Matias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Olimpíada Física Alfabetização científica Educação não formal |
topic |
Olimpíada Física Alfabetização científica Educação não formal Olympics Physics, Scientific Literacy, Non-formal education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Olympics Physics, Scientific Literacy, Non-formal education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This paper examines the reality and prospects of the Brazilian Physics Olympiad in Goiás as a possible tool of scientific literacy in the manner of a non-formal education. Reflects on the history, relevance and general characteristics of that Olympics. Analyze science education as a cornerstone in the promotion of citizenship and the quest for sustainable economic, environmental, cultural, social, and to help break the stereotype of science as intangible. Presents an analysis, diagnostic tests, the evidence of the Brazilian Physics Olympiad, pointing suggestions of issues in context and better prepared. It is proposed to Brazilian Physics Olympiad as a contextual education partner and as we historically Brazilian Olympiad of Astronomy and Astronautics. The work highlights also the Brazilian Physics Olympiad as non-formal education, a characteristic that helps in the fulfillment of the education. Paper also an analysis of the vision of those involved in the Olympics, namely teachers, students and coordinators |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-10-09 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-01-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-07-29T16:19:11Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SÁ, Karlla Karollina de. The Brazilian Physics Olympiad in Goiás as a tool for science literacy: translation of a non-formal education. 2009. 155 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2441 |
identifier_str_mv |
SÁ, Karlla Karollina de. The Brazilian Physics Olympiad in Goiás as a tool for science literacy: translation of a non-formal education. 2009. 155 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009. |
url |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2441 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Letras e Linguística |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFG |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Lingüística, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFG instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFG |
collection |
Repositório Institucional da UFG |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/c889f48f-ddc0-470b-8635-c671627c3b26/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/62b0faba-6145-449f-b24d-c820276874ec/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
694eb251bde21f2c59091d12dae7a0e4 b076ce4708f82834906bc98908bbcf7c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
tasesdissertacoes.bc@ufg.br |
_version_ |
1798044423164002304 |