A olimpiada brasileira de física em Goiás enquanto ferramenta para a alfabetização científica: tradução de uma educação não formal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SÁ, Karlla Karollina de
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2441
Resumo: This paper examines the reality and prospects of the Brazilian Physics Olympiad in Goiás as a possible tool of scientific literacy in the manner of a non-formal education. Reflects on the history, relevance and general characteristics of that Olympics. Analyze science education as a cornerstone in the promotion of citizenship and the quest for sustainable economic, environmental, cultural, social, and to help break the stereotype of science as intangible. Presents an analysis, diagnostic tests, the evidence of the Brazilian Physics Olympiad, pointing suggestions of issues in context and better prepared. It is proposed to Brazilian Physics Olympiad as a contextual education partner and as we historically Brazilian Olympiad of Astronomy and Astronautics. The work highlights also the Brazilian Physics Olympiad as non-formal education, a characteristic that helps in the fulfillment of the education. Paper also an analysis of the vision of those involved in the Olympics, namely teachers, students and coordinators
id UFG-2_c92cc9ffe521783ed12b070621688eef
oai_identifier_str oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2441
network_acronym_str UFG-2
network_name_str Repositório Institucional da UFG
repository_id_str
spelling LARIUCCI, Carlitohttp://lattes.cnpq.br/7022029442195007CHAVES, Sandramara Matiashttp://lattes.cnpq.br/8215617614854729http://lattes.cnpq.br/2496357383648013SÁ, Karlla Karollina de2014-07-29T16:19:11Z2010-01-262009-10-09SÁ, Karlla Karollina de. The Brazilian Physics Olympiad in Goiás as a tool for science literacy: translation of a non-formal education. 2009. 155 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2441This paper examines the reality and prospects of the Brazilian Physics Olympiad in Goiás as a possible tool of scientific literacy in the manner of a non-formal education. Reflects on the history, relevance and general characteristics of that Olympics. Analyze science education as a cornerstone in the promotion of citizenship and the quest for sustainable economic, environmental, cultural, social, and to help break the stereotype of science as intangible. Presents an analysis, diagnostic tests, the evidence of the Brazilian Physics Olympiad, pointing suggestions of issues in context and better prepared. It is proposed to Brazilian Physics Olympiad as a contextual education partner and as we historically Brazilian Olympiad of Astronomy and Astronautics. The work highlights also the Brazilian Physics Olympiad as non-formal education, a characteristic that helps in the fulfillment of the education. Paper also an analysis of the vision of those involved in the Olympics, namely teachers, students and coordinatorsEste trabalho analisa a realidade e perspectivas da Olimpíada Brasileira de Física em Goiás enquanto possível ferramenta de alfabetização científica nos moldes de uma educação não formal. Tece considerações sobre a história, relevância e características gerais da referida olimpíada. Analisa a educação científica como basilar na promoção da cidadania e na busca pela sustentabilidade econômica, ambiental, cultural e social, e como auxílio na ruptura do estereótipo da ciência como intangível. Apresenta uma análise, propedêutica, das provas da OBF, apontando sugestões de questões contextualizadas e melhores elaboradas. Propõe-se a OBF como uma educação contextualizada sócio e historicamente tal qual a Olimpíada Brasileira de Astronomia e Astronáutica. Coloca em destaque, ainda, a Olimpíada Brasileira de Física como educação não formal, característica que auxilia na efetivação da referida educação. Tece ainda uma análise da visão dos agentes envolvidos na olimpíada, a saber: professores, alunos e coordenadores pedagógicosMade available in DSpace on 2014-07-29T16:19:11Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertacao karla sa.pdf: 1149888 bytes, checksum: 694eb251bde21f2c59091d12dae7a0e4 (MD5) Previous issue date: 2009-10-09application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/5244/dissertacao%20karla%20sa.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em Letras e LinguísticaUFGBRLingüística, Letras e ArtesOlimpíadaFísicaAlfabetização científicaEducação não formalOlympicsPhysics, Scientific Literacy, Non-formal educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA olimpiada brasileira de física em Goiás enquanto ferramenta para a alfabetização científica: tradução de uma educação não formalThe Brazilian Physics Olympiad in Goiás as a tool for science literacy: translation of a non-formal educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALdissertacao karla sa.pdfapplication/pdf1149888http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/c889f48f-ddc0-470b-8635-c671627c3b26/download694eb251bde21f2c59091d12dae7a0e4MD51THUMBNAILdissertacao karla sa.pdf.jpgdissertacao karla sa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2839http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/62b0faba-6145-449f-b24d-c820276874ec/downloadb076ce4708f82834906bc98908bbcf7cMD52tde/24412014-07-30 03:19:49.675open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2441http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:19:49Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.por.fl_str_mv A olimpiada brasileira de física em Goiás enquanto ferramenta para a alfabetização científica: tradução de uma educação não formal
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The Brazilian Physics Olympiad in Goiás as a tool for science literacy: translation of a non-formal education
title A olimpiada brasileira de física em Goiás enquanto ferramenta para a alfabetização científica: tradução de uma educação não formal
spellingShingle A olimpiada brasileira de física em Goiás enquanto ferramenta para a alfabetização científica: tradução de uma educação não formal
SÁ, Karlla Karollina de
Olimpíada
Física
Alfabetização científica
Educação não formal
Olympics
Physics, Scientific Literacy, Non-formal education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A olimpiada brasileira de física em Goiás enquanto ferramenta para a alfabetização científica: tradução de uma educação não formal
title_full A olimpiada brasileira de física em Goiás enquanto ferramenta para a alfabetização científica: tradução de uma educação não formal
title_fullStr A olimpiada brasileira de física em Goiás enquanto ferramenta para a alfabetização científica: tradução de uma educação não formal
title_full_unstemmed A olimpiada brasileira de física em Goiás enquanto ferramenta para a alfabetização científica: tradução de uma educação não formal
title_sort A olimpiada brasileira de física em Goiás enquanto ferramenta para a alfabetização científica: tradução de uma educação não formal
author SÁ, Karlla Karollina de
author_facet SÁ, Karlla Karollina de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv LARIUCCI, Carlito
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7022029442195007
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv CHAVES, Sandramara Matias
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8215617614854729
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2496357383648013
dc.contributor.author.fl_str_mv SÁ, Karlla Karollina de
contributor_str_mv LARIUCCI, Carlito
CHAVES, Sandramara Matias
dc.subject.por.fl_str_mv Olimpíada
Física
Alfabetização científica
Educação não formal
topic Olimpíada
Física
Alfabetização científica
Educação não formal
Olympics
Physics, Scientific Literacy, Non-formal education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Olympics
Physics, Scientific Literacy, Non-formal education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This paper examines the reality and prospects of the Brazilian Physics Olympiad in Goiás as a possible tool of scientific literacy in the manner of a non-formal education. Reflects on the history, relevance and general characteristics of that Olympics. Analyze science education as a cornerstone in the promotion of citizenship and the quest for sustainable economic, environmental, cultural, social, and to help break the stereotype of science as intangible. Presents an analysis, diagnostic tests, the evidence of the Brazilian Physics Olympiad, pointing suggestions of issues in context and better prepared. It is proposed to Brazilian Physics Olympiad as a contextual education partner and as we historically Brazilian Olympiad of Astronomy and Astronautics. The work highlights also the Brazilian Physics Olympiad as non-formal education, a characteristic that helps in the fulfillment of the education. Paper also an analysis of the vision of those involved in the Olympics, namely teachers, students and coordinators
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-10-09
dc.date.available.fl_str_mv 2010-01-26
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-07-29T16:19:11Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SÁ, Karlla Karollina de. The Brazilian Physics Olympiad in Goiás as a tool for science literacy: translation of a non-formal education. 2009. 155 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2441
identifier_str_mv SÁ, Karlla Karollina de. The Brazilian Physics Olympiad in Goiás as a tool for science literacy: translation of a non-formal education. 2009. 155 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.
url http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2441
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Letras e Linguística
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFG
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Lingüística, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFG
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Repositório Institucional da UFG
collection Repositório Institucional da UFG
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/c889f48f-ddc0-470b-8635-c671627c3b26/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/62b0faba-6145-449f-b24d-c820276874ec/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 694eb251bde21f2c59091d12dae7a0e4
b076ce4708f82834906bc98908bbcf7c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv tasesdissertacoes.bc@ufg.br
_version_ 1798044423164002304