Alfabetização científica, criança e espaços de educação não formal: diálogos possíveis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Amanda Cristina Teagno Lopes
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Marandino, Martha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/143528
Resumo: This article aims to discuss, from a theoretical point of view, the possible interactions between scientific literacy (SL), child and non-formal education (NFE). The research question can be summarized in the following formulation: From the conceptual point of view, what interrelations can be established between scientific literacy, the child and non-formal education? For that, an exploratory study was carried out based on bibliographic research. Scientific literacy is advocated as a process that takes place inside and outside the school and implies: i) conducting dialogues and approaches between the individual’s experiential culture and scientific culture; ii) appropriating knowledge related to scientific terms and concepts, nature of science, and relations between science, technology and society; iii) fostering the necessary conditions for critical analysis of reality, participation in the public debate, responsible decision-making, and social intervention in an emancipation and social inclusion perspective. The discussion points out the need to integrate the child to SL actions developed in NFE settings, as SL is seen as a process, an educational objective and a right. The children´s right to SL does not mean declining their right to enjoy their childhood(s); approaching them to scientific culture does not mean suppressing childhood(´s) culture(s), but expanding them, something that can be enhanced through IE.
id USP-11_cba7e6beda71a8dd22e7f3cbc71b47cf
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/143528
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Alfabetização científica, criança e espaços de educação não formal: diálogos possíveisScientific literacy, child and non-formal education settings: possible dialoguesScientific literacyChildNon-formal educationAlfabetização científicaCriançaEducação não formal This article aims to discuss, from a theoretical point of view, the possible interactions between scientific literacy (SL), child and non-formal education (NFE). The research question can be summarized in the following formulation: From the conceptual point of view, what interrelations can be established between scientific literacy, the child and non-formal education? For that, an exploratory study was carried out based on bibliographic research. Scientific literacy is advocated as a process that takes place inside and outside the school and implies: i) conducting dialogues and approaches between the individual’s experiential culture and scientific culture; ii) appropriating knowledge related to scientific terms and concepts, nature of science, and relations between science, technology and society; iii) fostering the necessary conditions for critical analysis of reality, participation in the public debate, responsible decision-making, and social intervention in an emancipation and social inclusion perspective. The discussion points out the need to integrate the child to SL actions developed in NFE settings, as SL is seen as a process, an educational objective and a right. The children´s right to SL does not mean declining their right to enjoy their childhood(s); approaching them to scientific culture does not mean suppressing childhood(´s) culture(s), but expanding them, something that can be enhanced through IE. Este artigo tem por objetivo discutir, do ponto de vista teórico, as possíveis interações entre alfabetização científica (AC), criança e educação não formal (ENF). A questão da pesquisa pode ser sintetizada na seguinte formulação: Do ponto de vista conceitual, quais inter-relações podem ser estabelecidas entre alfabetização científica, criança e educação não formal? Para tal, realizou-se estudo exploratório a partir de pesquisa bibliográfica sobre o tema. Defende-se a alfabetização científica como processo que ocorre dentro e fora da escola e que implica: i) a promoção de diálogos e aproximações entre a cultura experiencial dos indivíduos e a cultura científica; ii) a apropriação de saberes relacionados a termos e conceitos científicos, à natureza da ciência, às relações entre ciência, tecnologia e sociedade; iii) a promoção de condições necessárias à realização de leituras críticas da realidade, à participação no debate público, à tomada de decisão responsável, à intervenção social em uma perspectiva emancipadora e de inclusão social. Na discussão, aponta-se para a necessidade de integrar a criança às ações desenvolvidas em espaços de ENF que visem à ampliação das possibilidades de AC da população, entendendo-a como processo, objetivo educativo e direito. O direito da criança à AC não pode representar a negação do direito à vivência da(s) infância(s); a aproximação à cultura científica não significa a supressão das culturas da(s) infância(s), mas a ampliação destas, o que pode ser potencializado via ENF.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2018-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/14352810.1590/s1678-4634201712170831Educação e Pesquisa; v. 44 (2018); e170831Educação e Pesquisa; Vol. 44 (2018); e170831Educação e Pesquisa; Vol. 44 (2018); e1708311678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/143528/138228Copyright (c) 2018 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Amanda Cristina Teagno LopesMarandino, Martha2018-05-18T13:02:03Zoai:revistas.usp.br:article/143528Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2018-05-18T13:02:03Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Alfabetização científica, criança e espaços de educação não formal: diálogos possíveis
Scientific literacy, child and non-formal education settings: possible dialogues
title Alfabetização científica, criança e espaços de educação não formal: diálogos possíveis
spellingShingle Alfabetização científica, criança e espaços de educação não formal: diálogos possíveis
Marques, Amanda Cristina Teagno Lopes
Scientific literacy
Child
Non-formal education
Alfabetização científica
Criança
Educação não formal
title_short Alfabetização científica, criança e espaços de educação não formal: diálogos possíveis
title_full Alfabetização científica, criança e espaços de educação não formal: diálogos possíveis
title_fullStr Alfabetização científica, criança e espaços de educação não formal: diálogos possíveis
title_full_unstemmed Alfabetização científica, criança e espaços de educação não formal: diálogos possíveis
title_sort Alfabetização científica, criança e espaços de educação não formal: diálogos possíveis
author Marques, Amanda Cristina Teagno Lopes
author_facet Marques, Amanda Cristina Teagno Lopes
Marandino, Martha
author_role author
author2 Marandino, Martha
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, Amanda Cristina Teagno Lopes
Marandino, Martha
dc.subject.por.fl_str_mv Scientific literacy
Child
Non-formal education
Alfabetização científica
Criança
Educação não formal
topic Scientific literacy
Child
Non-formal education
Alfabetização científica
Criança
Educação não formal
description This article aims to discuss, from a theoretical point of view, the possible interactions between scientific literacy (SL), child and non-formal education (NFE). The research question can be summarized in the following formulation: From the conceptual point of view, what interrelations can be established between scientific literacy, the child and non-formal education? For that, an exploratory study was carried out based on bibliographic research. Scientific literacy is advocated as a process that takes place inside and outside the school and implies: i) conducting dialogues and approaches between the individual’s experiential culture and scientific culture; ii) appropriating knowledge related to scientific terms and concepts, nature of science, and relations between science, technology and society; iii) fostering the necessary conditions for critical analysis of reality, participation in the public debate, responsible decision-making, and social intervention in an emancipation and social inclusion perspective. The discussion points out the need to integrate the child to SL actions developed in NFE settings, as SL is seen as a process, an educational objective and a right. The children´s right to SL does not mean declining their right to enjoy their childhood(s); approaching them to scientific culture does not mean suppressing childhood(´s) culture(s), but expanding them, something that can be enhanced through IE.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/143528
10.1590/s1678-4634201712170831
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/143528
identifier_str_mv 10.1590/s1678-4634201712170831
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/143528/138228
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 44 (2018); e170831
Educação e Pesquisa; Vol. 44 (2018); e170831
Educação e Pesquisa; Vol. 44 (2018); e170831
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713812605960192