Equações diofantinas lineares em duas incógnitas e suas aplicações
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Data de Publicação: | 2013 |
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Texto Completo: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/3124 |
Resumo: | The main objective of this assignment is to help students and also teachers with the resolution and understanding of problems involving the Linear Diophantine Equations with Two Incognits through the elaboration and application of didactic activities in order to contribute to the study of this kind of equations. Through the tasks it was aimed to dothe integration of Arithmetic with Algebra and Geometry by using some computational programs which worked as support to the graphical visualization of the entire solutions. In the first chapters the essence of the Elementary Theory of Numbers will be better known, since the mathematical tools which will be used to solve linear Diophantine equations will be displayed and demonstrated, some of them already known, like the greatest common divisor (g.d.c). Then the Diophantine equations and theirapplication methods for the solution of daily problems will be introduced. The Conclusion of this study highlights the importance of algebraic and geometric interpretation of Linear Diophantine Equations, and also emphasizes that the contact with problems of this area contributes to the students reasoning abilities development in a creative way. It is important to emphasize that this issue can be introduced in high school. |
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Rodrigues, Paulo Henrique de Azevedohttp://lattes.cnpq.br/8910130626123426Rodrigues, Paulo Henrique de AzevedoSeimetz, RuiOliveira, Ricardo Nunes deBorges, Fábio Vieira de Andrade2014-09-23T11:19:20Z2013-03-01BORGES, Fábio Vieira de Andrade. Equações diofantinas lineares em duas incógnitas e suas aplicações. 2013. 63 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2013.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/3124ark:/38995/0013000005h0kThe main objective of this assignment is to help students and also teachers with the resolution and understanding of problems involving the Linear Diophantine Equations with Two Incognits through the elaboration and application of didactic activities in order to contribute to the study of this kind of equations. Through the tasks it was aimed to dothe integration of Arithmetic with Algebra and Geometry by using some computational programs which worked as support to the graphical visualization of the entire solutions. In the first chapters the essence of the Elementary Theory of Numbers will be better known, since the mathematical tools which will be used to solve linear Diophantine equations will be displayed and demonstrated, some of them already known, like the greatest common divisor (g.d.c). Then the Diophantine equations and theirapplication methods for the solution of daily problems will be introduced. The Conclusion of this study highlights the importance of algebraic and geometric interpretation of Linear Diophantine Equations, and also emphasizes that the contact with problems of this area contributes to the students reasoning abilities development in a creative way. It is important to emphasize that this issue can be introduced in high school.O presente trabalho tem como objetivo principal auxiliar os alunos e professores na resolução e compreensão de problemas envolvendo as Equações Diofantinas Lineares com Duas Incógnitas através da elaboração e aplicação de atividades didáticas destinadas a contribuir para o estudo desse tipo de equações. Procurou-se nas tarefas fazer a integração da Aritmética com a Álgebra e a Geometria, utilizando-se de alguns programas computacionais que serviram de suporte para as visualizações gráficas das soluções inteiras. Nos primeiros capítulos vamos conhecer melhor a essência da Teoria Elementar dos Números, pois apresentaremos e demonstraremos as ferramentas matemáticas que serão utilizadas na resolução das Equações Diofantinas Lineares, algumas delas já conhecidas, que é o caso do máximo divisor comum (m.d.c). Em seguida serão introduzidas as equações diofantinas e os métodos de determinação de soluções da mesma para aplicação em resolução de problemas do cotidiano. A conclusão desse trabalho ressalta a importância da interpretação algébrica e geométrica das Equações Diofantinas Lineares, e que o contato com problemas desta área contribui para que o aluno desenvolva, de forma criativa suas habilidades de raciocínio. É importante enfatizar que esse tema pode ser abordado no Ensino Médio.Submitted by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com) on 2014-09-22T13:41:10Z No. of bitstreams: 2 Borges, Fábio Vieira de Andrade.pdf: 831817 bytes, checksum: dc7f36aa0aef4a7fb90ba2008b7da2cf (MD5) license_rdf: 23148 bytes, checksum: 9da0b6dfac957114c6a7714714b86306 (MD5)Approved for entry into archive by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com) on 2014-09-23T11:19:19Z (GMT) No. of bitstreams: 2 Borges, Fábio Vieira de Andrade.pdf: 831817 bytes, checksum: dc7f36aa0aef4a7fb90ba2008b7da2cf (MD5) license_rdf: 23148 bytes, checksum: 9da0b6dfac957114c6a7714714b86306 (MD5)Made available in DSpace on 2014-09-23T11:19:20Z (GMT). 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Ministério da Educação e Cultura (MEC), Secretaria de Educação Fundamental, PCN+ Ensino Médio: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências da Natureza, Matemática e Suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEF, 1998. [4] CARVALHO, João B. P., Euclides, Fibonacci e Lamé. In Revista do Professor de Matemática. Rio de Janeiro, v. 24, p. 32-40, 1993. [5] COSTA, Eduardo S., Equações Diofantinas Lineares e o Professor do Ensino Médio. 2007. 119 f. Dissertação de Mestrado Acadêmico em Educação Matemática. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. [6] DANTE, L. R., Coleção Matemática. 1. ed. São Paulo: Ed. Ática, 2005. [7] EVES, Howard, Introdução à História da Matemática. 3a reimpressão. São Paulo: Ed. Unicamp, 2008. [8] FONSECA, Rubens V., Teoria dos Números Belém: Universidade do Estado do Pará. 2011. [9] GOIÁS, Currículo de Referência da Rede Estadual de Educação de Goiás: Matemática. Goiás: SEE, 2012. 61 [10] HEFEZ, Abramo, Elementos de Aritmética. 2. ed. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Matemática, 2011. [11] IEZZI, G. et al., Coleção Matemática, Ciência e Aplicações. 2. São Paulo: Editora Atual, v.2, 2004. [12] LA ROQUE, G., PITOMBEIRA, J.B., Uma Equação Diofantina e Suas Resoluções. In Revista do Professor de Matemática. São Paulo, v. 19, p. 39-47, 1991. [13] MONTEIRO, Guilherme F., Equações Diofantinas Lineares no Ensino Médio. 2010. TCC de Licenciatura em Matemática. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. [14] OLIVEIRA, Silvio. B., As Equações Diofantinas Lineares e o Livro Didático de Matemática para o Ensino Médio. 2006. 102 f. Dissertação de Mestrado Acadêmico em Educação Matemática. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. [15] PEREIRA, A.L.; WATANABE, R., Seção: O Leitor Pergunta: Um probleminha sobre idades. São Paulo: Revista do Professor de Matemática, 1o quadr. 2005. [16] POMMER, Wagner M., Equações Diofantinas Lineares: Um Desafio Motivador para Alunos do Ensino Médio. 2008. Dissertação de Mestrado Acadêmico em Educação Matemática. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. [17] REVISTA DA OLIMPÍADA DE MATEMÁTICA DO ESTADO DE GOIÁS., Coletâneas de Problemas. Goiás: Universidade Federal de Goiás, n. 3, abr. 2002. [18] REVISTA DA OLIMPÍADA DE MATEMÁTICA DO ESTADO DE GOIÁS., Coletâneas de Problemas. Goiás: Universidade Federal de Goiás, n. 4, abr. 2003. 626600717948137941247600600600600-426877751233515201583989707851798577902075167498588264571http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessTeoria elementar dos númerosEquações diofantinas linearesEnsino médioSoluções inteirasResolução de problemasElementary theory of numbers,Linear diophantine equationsHigh schoolEntire solutionsProblem resolutionMATEMATICA::MATEMATICA APLICADAEquações diofantinas lineares em duas incógnitas e suas aplicaçõesElementary theory of numbers, linear diophantine equations, high school, entire solutions, problem resolution.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALBorges, Fábio Vieira de Andrade.pdfBorges, Fábio Vieira de Andrade.pdfDissertação - PPGPROFMAT/REDE/RG - Fábio Vieira de Andrade Borgesapplication/pdf831817http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/3c1f6d03-5b18-458b-ba62-f912874e132f/downloaddc7f36aa0aef4a7fb90ba2008b7da2cfMD55LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; 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