Panorama da educação musical: práticas metodológicas em duas escolas de música de Goiânia-GO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: OLIVEIRA, Keyla Rosa de
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2703
Resumo: This research aims to study the practice and teaching of music education of students aged between nine and twelve years, during the first year of activities in specific school of music. The aim of this study is to map the proposed methodology with respect to various pedagogical theories that an educator can use in the classroom. The theoretical knowledge of contemporary researchers shows and music educators as Edgar Morin, Keith Swanwick, Marisa de Oliveira Trench Fonterra and Ermelinda Peace program hopes to better understanding of the methodological approach used by each teacher - or even if it is integrated to some pedagogical theory And its stance in the classroom. Data analysis consists of interpretive readings of texts, questionnaires and semi-open held with educators involved in research. Thus, from the standpoint of the researcher and research context, it was realized the need to develop this work and may add knowledge to the professional lives of music educators, with a consequent reflection in the musical learning of their students.
id UFG-2_d0ab63e306bad01c3afefdc6d6fed180
oai_identifier_str oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2703
network_acronym_str UFG-2
network_name_str Repositório Institucional da UFG
repository_id_str
spelling NASCIMENTO, Fernanda Albernaz dohttp://lattes.cnpq.br/3197196510078601http://lattes.cnpq.br/1603270783337299OLIVEIRA, Keyla Rosa de2014-07-29T16:25:12Z2012-03-212011-04-27OLIVEIRA, Keyla Rosa de. Panorama of music education: methodological pratices in tow music schools in Goiania-GO. 2011. 79 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2703This research aims to study the practice and teaching of music education of students aged between nine and twelve years, during the first year of activities in specific school of music. The aim of this study is to map the proposed methodology with respect to various pedagogical theories that an educator can use in the classroom. The theoretical knowledge of contemporary researchers shows and music educators as Edgar Morin, Keith Swanwick, Marisa de Oliveira Trench Fonterra and Ermelinda Peace program hopes to better understanding of the methodological approach used by each teacher - or even if it is integrated to some pedagogical theory And its stance in the classroom. Data analysis consists of interpretive readings of texts, questionnaires and semi-open held with educators involved in research. Thus, from the standpoint of the researcher and research context, it was realized the need to develop this work and may add knowledge to the professional lives of music educators, with a consequent reflection in the musical learning of their students.A presente pesquisa destina-se ao estudo da prática pedagógica e da formação musical de alunos com idades entre nove e doze anos, no curso do primeiro ano de atividades na escola específica de música. O objetivo geral deste trabalho é mapear a proposta metodológica com relação às diversas teorias pedagógicas que um educador pode utilizar em sala de aula. A fundamentação teórica apresenta conhecimento de pesquisadores contemporâneos e educadores musicais como Edgar Morin, Keith Swanwick, Marisa Trench de Oliveira Fonterrada e Ermelinda Paz. Almeja-se melhor compreensão da abordagem metodológica utilizada por cada professor ou mesmo se ele está integrado a alguma teoria pedagógica, bem como sua postura em sala de aula. A análise dos dados é constituída de leituras interpretativas de textos, questionários e entrevistas semi-abertas realizadas com educadores envolvidos na pesquisa. Assim, a partir do olhar da pesquisadora e do contexto da pesquisa, percebeu-se a necessidade de se desenvolver esse trabalho, podendo acrescentar conhecimentos à vida profissional dos educadores musicais, com conseqüente reflexo no aprendizado musical de seus alunos.Made available in DSpace on 2014-07-29T16:25:12Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Keyla R de Oliveira.pdf: 548049 bytes, checksum: 5a91278f0159ef7fa275e4cf2002d9ee (MD5) Previous issue date: 2011-04-27application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/5619/Dissertacao%20Keyla%20R%20de%20Oliveira.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em MúsicaUFGBRLinguística, Letras e ArtesMusicalização InfantilMetodologiaEducação MusicalInfant MusicalityMethodologyMusic EducationCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICAPanorama da educação musical: práticas metodológicas em duas escolas de música de Goiânia-GOPanorama of music education: methodological pratices in tow music schools in Goiania-GOinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissertacao Keyla R de Oliveira.pdfapplication/pdf548049http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/cad9791e-6505-4cad-b400-5b8150ce485c/download5a91278f0159ef7fa275e4cf2002d9eeMD51THUMBNAILDissertacao Keyla R de Oliveira.pdf.jpgDissertacao Keyla R de Oliveira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3224http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/6e4e7a1a-2d07-452e-85b2-6a430a8d622e/download3ed8be3a6309bcdac645fc631ff27d31MD52tde/27032014-07-30 03:22:34.127open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2703http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:22:34Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.por.fl_str_mv Panorama da educação musical: práticas metodológicas em duas escolas de música de Goiânia-GO
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Panorama of music education: methodological pratices in tow music schools in Goiania-GO
title Panorama da educação musical: práticas metodológicas em duas escolas de música de Goiânia-GO
spellingShingle Panorama da educação musical: práticas metodológicas em duas escolas de música de Goiânia-GO
OLIVEIRA, Keyla Rosa de
Musicalização Infantil
Metodologia
Educação Musical
Infant Musicality
Methodology
Music Education
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
title_short Panorama da educação musical: práticas metodológicas em duas escolas de música de Goiânia-GO
title_full Panorama da educação musical: práticas metodológicas em duas escolas de música de Goiânia-GO
title_fullStr Panorama da educação musical: práticas metodológicas em duas escolas de música de Goiânia-GO
title_full_unstemmed Panorama da educação musical: práticas metodológicas em duas escolas de música de Goiânia-GO
title_sort Panorama da educação musical: práticas metodológicas em duas escolas de música de Goiânia-GO
author OLIVEIRA, Keyla Rosa de
author_facet OLIVEIRA, Keyla Rosa de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv NASCIMENTO, Fernanda Albernaz do
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3197196510078601
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1603270783337299
dc.contributor.author.fl_str_mv OLIVEIRA, Keyla Rosa de
contributor_str_mv NASCIMENTO, Fernanda Albernaz do
dc.subject.por.fl_str_mv Musicalização Infantil
Metodologia
Educação Musical
topic Musicalização Infantil
Metodologia
Educação Musical
Infant Musicality
Methodology
Music Education
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Infant Musicality
Methodology
Music Education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
description This research aims to study the practice and teaching of music education of students aged between nine and twelve years, during the first year of activities in specific school of music. The aim of this study is to map the proposed methodology with respect to various pedagogical theories that an educator can use in the classroom. The theoretical knowledge of contemporary researchers shows and music educators as Edgar Morin, Keith Swanwick, Marisa de Oliveira Trench Fonterra and Ermelinda Peace program hopes to better understanding of the methodological approach used by each teacher - or even if it is integrated to some pedagogical theory And its stance in the classroom. Data analysis consists of interpretive readings of texts, questionnaires and semi-open held with educators involved in research. Thus, from the standpoint of the researcher and research context, it was realized the need to develop this work and may add knowledge to the professional lives of music educators, with a consequent reflection in the musical learning of their students.
publishDate 2011
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-04-27
dc.date.available.fl_str_mv 2012-03-21
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-07-29T16:25:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv OLIVEIRA, Keyla Rosa de. Panorama of music education: methodological pratices in tow music schools in Goiania-GO. 2011. 79 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2703
identifier_str_mv OLIVEIRA, Keyla Rosa de. Panorama of music education: methodological pratices in tow music schools in Goiania-GO. 2011. 79 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011.
url http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2703
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Música
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFG
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Linguística, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFG
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Repositório Institucional da UFG
collection Repositório Institucional da UFG
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/cad9791e-6505-4cad-b400-5b8150ce485c/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/6e4e7a1a-2d07-452e-85b2-6a430a8d622e/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 5a91278f0159ef7fa275e4cf2002d9ee
3ed8be3a6309bcdac645fc631ff27d31
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv tasesdissertacoes.bc@ufg.br
_version_ 1798044343632658432