THE LOCAL CURRICULUM AS A STRATEGY TO PROMOTE CULTURAL DIVERSITY IN MOZAMBIQUE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76111 |
Resumo: | This paper seeks to understand the extent to which the local curriculum impacts on the appreciation of cultural diversity, aiming to elucidate the relationship between the local curriculum and cultural diversity in the Mozambican school environment. Therefore, bibliographical research was carried out, highlighting Sengulane (2022), Nivagara (2018), Santos (2018), Zanin and Lemke (2017), Ibraimo and Cabral (2015), Santiago (2012), Dias (2010) and Capece (2005). A product of this research was the understanding that the teacher must be able to enhance, through the local curriculum, the cultural diversity of students, in favor of raising the quality of teaching and learning, and the need for educators to create, in fact, the practice of diversity in teaching and not contenting itself with valuing it discursively. |
id |
UFG-3_196c7efbe0ee5c4c54e57db961deb839 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/76111 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE LOCAL CURRICULUM AS A STRATEGY TO PROMOTE CULTURAL DIVERSITY IN MOZAMBIQUEEL CURRICULUM LOCAL COMO ESTRATEGIA PARA PROMOVER LA DIVERSIDAD CULTURAL EN MOZAMBIQUEO CURRÍCULO LOCAL COMO ESTRATÉGIA DE PROMOÇÃO DA DIVERSIDADE CULTURAL EM MOÇAMBIQUELocal Curriculum; Multiculturalism; Education; Diversity.Currículo Local; Multiculturalismo; Educación; Diversidad.Currículo Local; Multiculturalismo; Educação; Diversidade.This paper seeks to understand the extent to which the local curriculum impacts on the appreciation of cultural diversity, aiming to elucidate the relationship between the local curriculum and cultural diversity in the Mozambican school environment. Therefore, bibliographical research was carried out, highlighting Sengulane (2022), Nivagara (2018), Santos (2018), Zanin and Lemke (2017), Ibraimo and Cabral (2015), Santiago (2012), Dias (2010) and Capece (2005). A product of this research was the understanding that the teacher must be able to enhance, through the local curriculum, the cultural diversity of students, in favor of raising the quality of teaching and learning, and the need for educators to create, in fact, the practice of diversity in teaching and not contenting itself with valuing it discursively.Este artículo busca comprender en qué medida el currículo local impacta en la apreciación de la diversidad cultural, con el objetivo de dilucidar la relación entre el currículo local y la diversidad cultural en el entorno escolar mozambiqueño. Para ello, se realizó una investigación bibliográfica, destacando Sengulane (2022), Nivagara (2018), Santos (2018), Zanin y Lemke (2017), Ibraimo y Cabral (2015), Santiago (2012), Dias (2010) y Capece (2005). Producto de esta investigación fue la comprensión de que el docente debe ser capaz de potenciar, a través del currículo local, la diversidad cultural de los estudiantes, en favor de elevar la calidad de la enseñanza y el aprendizaje, y la necesidad de que los educadores creen, de hecho, la práctica de la diversidad en la enseñanza y no contentarse con valorarla discursivamente. O presente artigo busca compreender até que ponto o currículo local impacta na valorização da diversidade cultural, objetivando elucidar a relação existente entre o currículo local e a diversidade cultural no ambiente escolar moçambicano. Para tanto, fez-se uma pesquisa bibliográfica com destaque para autores como: Sengulane (2022), Nivagara (2018), Santos (2018), Zanin e Lemke (2017), Ibraimo e Cabral (2015), Santiago (2012), Dias (2010) e Capece (2005). Constituiu produto desta pesquisa a compreensão de que o professor deve ser capaz de potenciar, através do currículo local, a diversidade cultural dos alunos em favor da elevação da qualidade do ensino e da aprendizagem. Também se constitui como constatação desta abordagem a necessidade de os educadores criarem de facto a prática da diversidade no ensino e não apenas se contentar em valorizá-la discursivamente.Faculdade de Educação (UFG)2024-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7611110.5216/ia.v49i1.76111Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 1-15Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 1-15Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 1-151981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76111/40957Copyright (c) 2024 Laurentino Américo Nhacuongue, Carlos Alberto Vasconcelosinfo:eu-repo/semantics/openAccessNhacuongue, Laurentino AméricoVasconcelos, Carlos Alberto2024-05-16T00:29:07Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/76111Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:14.183719Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE LOCAL CURRICULUM AS A STRATEGY TO PROMOTE CULTURAL DIVERSITY IN MOZAMBIQUE EL CURRICULUM LOCAL COMO ESTRATEGIA PARA PROMOVER LA DIVERSIDAD CULTURAL EN MOZAMBIQUE O CURRÍCULO LOCAL COMO ESTRATÉGIA DE PROMOÇÃO DA DIVERSIDADE CULTURAL EM MOÇAMBIQUE |
title |
THE LOCAL CURRICULUM AS A STRATEGY TO PROMOTE CULTURAL DIVERSITY IN MOZAMBIQUE |
spellingShingle |
THE LOCAL CURRICULUM AS A STRATEGY TO PROMOTE CULTURAL DIVERSITY IN MOZAMBIQUE Nhacuongue, Laurentino Américo Local Curriculum; Multiculturalism; Education; Diversity. Currículo Local; Multiculturalismo; Educación; Diversidad. Currículo Local; Multiculturalismo; Educação; Diversidade. |
title_short |
THE LOCAL CURRICULUM AS A STRATEGY TO PROMOTE CULTURAL DIVERSITY IN MOZAMBIQUE |
title_full |
THE LOCAL CURRICULUM AS A STRATEGY TO PROMOTE CULTURAL DIVERSITY IN MOZAMBIQUE |
title_fullStr |
THE LOCAL CURRICULUM AS A STRATEGY TO PROMOTE CULTURAL DIVERSITY IN MOZAMBIQUE |
title_full_unstemmed |
THE LOCAL CURRICULUM AS A STRATEGY TO PROMOTE CULTURAL DIVERSITY IN MOZAMBIQUE |
title_sort |
THE LOCAL CURRICULUM AS A STRATEGY TO PROMOTE CULTURAL DIVERSITY IN MOZAMBIQUE |
author |
Nhacuongue, Laurentino Américo |
author_facet |
Nhacuongue, Laurentino Américo Vasconcelos, Carlos Alberto |
author_role |
author |
author2 |
Vasconcelos, Carlos Alberto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nhacuongue, Laurentino Américo Vasconcelos, Carlos Alberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Local Curriculum; Multiculturalism; Education; Diversity. Currículo Local; Multiculturalismo; Educación; Diversidad. Currículo Local; Multiculturalismo; Educação; Diversidade. |
topic |
Local Curriculum; Multiculturalism; Education; Diversity. Currículo Local; Multiculturalismo; Educación; Diversidad. Currículo Local; Multiculturalismo; Educação; Diversidade. |
description |
This paper seeks to understand the extent to which the local curriculum impacts on the appreciation of cultural diversity, aiming to elucidate the relationship between the local curriculum and cultural diversity in the Mozambican school environment. Therefore, bibliographical research was carried out, highlighting Sengulane (2022), Nivagara (2018), Santos (2018), Zanin and Lemke (2017), Ibraimo and Cabral (2015), Santiago (2012), Dias (2010) and Capece (2005). A product of this research was the understanding that the teacher must be able to enhance, through the local curriculum, the cultural diversity of students, in favor of raising the quality of teaching and learning, and the need for educators to create, in fact, the practice of diversity in teaching and not contenting itself with valuing it discursively. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76111 10.5216/ia.v49i1.76111 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76111 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v49i1.76111 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76111/40957 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Laurentino Américo Nhacuongue, Carlos Alberto Vasconcelos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Laurentino Américo Nhacuongue, Carlos Alberto Vasconcelos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 1-15 Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 1-15 Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 1-15 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874765795622912 |