THE LOCAL CURRICULUM AS A STRATEGY TO PROMOTE CULTURAL DIVERSITY IN MOZAMBIQUE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nhacuongue, Laurentino Américo
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Vasconcelos, Carlos Alberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76111
Resumo: This paper seeks to understand the extent to which the local curriculum impacts on the appreciation of cultural diversity, aiming to elucidate the relationship between the local curriculum and cultural diversity in the Mozambican school environment. Therefore, bibliographical research was carried out, highlighting Sengulane (2022), Nivagara (2018), Santos (2018), Zanin and Lemke (2017), Ibraimo and Cabral (2015), Santiago (2012), Dias (2010) and Capece (2005). A product of this research was the understanding that the teacher must be able to enhance, through the local curriculum, the cultural diversity of students, in favor of raising the quality of teaching and learning, and the need for educators to create, in fact, the practice of diversity in teaching and not contenting itself with valuing it discursively.
id UFG-3_196c7efbe0ee5c4c54e57db961deb839
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/76111
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling THE LOCAL CURRICULUM AS A STRATEGY TO PROMOTE CULTURAL DIVERSITY IN MOZAMBIQUEEL CURRICULUM LOCAL COMO ESTRATEGIA PARA PROMOVER LA DIVERSIDAD CULTURAL EN MOZAMBIQUEO CURRÍCULO LOCAL COMO ESTRATÉGIA DE PROMOÇÃO DA DIVERSIDADE CULTURAL EM MOÇAMBIQUELocal Curriculum; Multiculturalism; Education; Diversity.Currículo Local; Multiculturalismo; Educación; Diversidad.Currículo Local; Multiculturalismo; Educação; Diversidade.This paper seeks to understand the extent to which the local curriculum impacts on the appreciation of cultural diversity, aiming to elucidate the relationship between the local curriculum and cultural diversity in the Mozambican school environment. Therefore, bibliographical research was carried out, highlighting Sengulane (2022), Nivagara (2018), Santos (2018), Zanin and Lemke (2017), Ibraimo and Cabral (2015), Santiago (2012), Dias (2010) and Capece (2005). A product of this research was the understanding that the teacher must be able to enhance, through the local curriculum, the cultural diversity of students, in favor of raising the quality of teaching and learning, and the need for educators to create, in fact, the practice of diversity in teaching and not contenting itself with valuing it discursively.Este artículo busca comprender en qué medida el currículo local impacta en la apreciación de la diversidad cultural, con el objetivo de dilucidar la relación entre el currículo local y la diversidad cultural en el entorno escolar mozambiqueño. Para ello, se realizó una investigación bibliográfica, destacando Sengulane (2022), Nivagara (2018), Santos (2018), Zanin y Lemke (2017), Ibraimo y Cabral (2015), Santiago (2012), Dias (2010) y Capece (2005). Producto de esta investigación fue la comprensión de que el docente debe ser capaz de potenciar, a través del currículo local, la diversidad cultural de los estudiantes, en favor de elevar la calidad de la enseñanza y el aprendizaje, y la necesidad de que los educadores creen, de hecho, la práctica de la diversidad en la enseñanza y no contentarse con valorarla discursivamente.  O presente artigo busca compreender até que ponto o currículo local impacta na valorização da diversidade cultural, objetivando elucidar a relação existente entre o currículo local e a diversidade cultural no ambiente escolar moçambicano. Para tanto, fez-se uma pesquisa bibliográfica com destaque para autores como: Sengulane (2022), Nivagara (2018), Santos (2018), Zanin e Lemke (2017), Ibraimo e Cabral (2015), Santiago (2012), Dias (2010) e Capece (2005). Constituiu produto desta pesquisa a compreensão de que o professor deve ser capaz de potenciar, através do currículo local, a diversidade cultural dos alunos em favor da elevação da qualidade do ensino e da aprendizagem. Também se constitui como constatação desta abordagem a necessidade de os educadores criarem de facto a prática da diversidade no ensino e não apenas se contentar em valorizá-la discursivamente.Faculdade de Educação (UFG)2024-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7611110.5216/ia.v49i1.76111Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 1-15Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 1-15Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 1-151981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76111/40957Copyright (c) 2024 Laurentino Américo Nhacuongue, Carlos Alberto Vasconcelosinfo:eu-repo/semantics/openAccessNhacuongue, Laurentino AméricoVasconcelos, Carlos Alberto2024-05-16T00:29:07Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/76111Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:14.183719Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv THE LOCAL CURRICULUM AS A STRATEGY TO PROMOTE CULTURAL DIVERSITY IN MOZAMBIQUE
EL CURRICULUM LOCAL COMO ESTRATEGIA PARA PROMOVER LA DIVERSIDAD CULTURAL EN MOZAMBIQUE
O CURRÍCULO LOCAL COMO ESTRATÉGIA DE PROMOÇÃO DA DIVERSIDADE CULTURAL EM MOÇAMBIQUE
title THE LOCAL CURRICULUM AS A STRATEGY TO PROMOTE CULTURAL DIVERSITY IN MOZAMBIQUE
spellingShingle THE LOCAL CURRICULUM AS A STRATEGY TO PROMOTE CULTURAL DIVERSITY IN MOZAMBIQUE
Nhacuongue, Laurentino Américo
Local Curriculum; Multiculturalism; Education; Diversity.
Currículo Local; Multiculturalismo; Educación; Diversidad.
Currículo Local; Multiculturalismo; Educação; Diversidade.
title_short THE LOCAL CURRICULUM AS A STRATEGY TO PROMOTE CULTURAL DIVERSITY IN MOZAMBIQUE
title_full THE LOCAL CURRICULUM AS A STRATEGY TO PROMOTE CULTURAL DIVERSITY IN MOZAMBIQUE
title_fullStr THE LOCAL CURRICULUM AS A STRATEGY TO PROMOTE CULTURAL DIVERSITY IN MOZAMBIQUE
title_full_unstemmed THE LOCAL CURRICULUM AS A STRATEGY TO PROMOTE CULTURAL DIVERSITY IN MOZAMBIQUE
title_sort THE LOCAL CURRICULUM AS A STRATEGY TO PROMOTE CULTURAL DIVERSITY IN MOZAMBIQUE
author Nhacuongue, Laurentino Américo
author_facet Nhacuongue, Laurentino Américo
Vasconcelos, Carlos Alberto
author_role author
author2 Vasconcelos, Carlos Alberto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nhacuongue, Laurentino Américo
Vasconcelos, Carlos Alberto
dc.subject.por.fl_str_mv Local Curriculum; Multiculturalism; Education; Diversity.
Currículo Local; Multiculturalismo; Educación; Diversidad.
Currículo Local; Multiculturalismo; Educação; Diversidade.
topic Local Curriculum; Multiculturalism; Education; Diversity.
Currículo Local; Multiculturalismo; Educación; Diversidad.
Currículo Local; Multiculturalismo; Educação; Diversidade.
description This paper seeks to understand the extent to which the local curriculum impacts on the appreciation of cultural diversity, aiming to elucidate the relationship between the local curriculum and cultural diversity in the Mozambican school environment. Therefore, bibliographical research was carried out, highlighting Sengulane (2022), Nivagara (2018), Santos (2018), Zanin and Lemke (2017), Ibraimo and Cabral (2015), Santiago (2012), Dias (2010) and Capece (2005). A product of this research was the understanding that the teacher must be able to enhance, through the local curriculum, the cultural diversity of students, in favor of raising the quality of teaching and learning, and the need for educators to create, in fact, the practice of diversity in teaching and not contenting itself with valuing it discursively.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76111
10.5216/ia.v49i1.76111
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76111
identifier_str_mv 10.5216/ia.v49i1.76111
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76111/40957
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Laurentino Américo Nhacuongue, Carlos Alberto Vasconcelos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Laurentino Américo Nhacuongue, Carlos Alberto Vasconcelos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 1-15
Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 1-15
Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 1-15
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874765795622912