HUMANIZATION IN PAULO FREIRE AND ITS RELATIONSHIPS WITH INTEGRAL PREVENTIVE EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68400 |
Resumo: | Paulo Freire, although no longer present, is still current in many educational researches and studies, as his writings emanate hope and freedom for many educators. The values defended by him can easily be appropriate to a humanist education, which focuses on the human being, as well as Integral Preventive Education. Therefore, this study seeks to understand the main Freirian contributions to the practice of Integral Preventive Education. This is a qualitative study, of a theoretical nature, based on works by Paulo Freire (1993, 1996, 1999) and on Integral Preventive Education (ASINELLI-LUZ, 2014; LIMA, 2017; LIMA; MONTEIRO; ASINELLI-LUZ, 2019). It is believed that humanist educational practices can contribute to the process of preventing violence and inequalities that affect human beings, since they value being and its development process as a whole. KEYWORDS: Education. Integral Preventive Education. Humanization. |
id |
UFG-3_2dbc69d19804bbdc119eac7f6bac0ba3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/68400 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
HUMANIZATION IN PAULO FREIRE AND ITS RELATIONSHIPS WITH INTEGRAL PREVENTIVE EDUCATIONHUMANIZACIÓN EN PAULO FREIRE Y SUS RELACIONES COM LA EDUCACIÓN PREVENTIVA INTEGRALA HUMANIZAÇÃO EM PAULO FREIRE E SUAS RELAÇÕES COM A EDUCAÇÃO PREVENTIVA INTEGRALPaulo Freire, although no longer present, is still current in many educational researches and studies, as his writings emanate hope and freedom for many educators. The values defended by him can easily be appropriate to a humanist education, which focuses on the human being, as well as Integral Preventive Education. Therefore, this study seeks to understand the main Freirian contributions to the practice of Integral Preventive Education. This is a qualitative study, of a theoretical nature, based on works by Paulo Freire (1993, 1996, 1999) and on Integral Preventive Education (ASINELLI-LUZ, 2014; LIMA, 2017; LIMA; MONTEIRO; ASINELLI-LUZ, 2019). It is believed that humanist educational practices can contribute to the process of preventing violence and inequalities that affect human beings, since they value being and its development process as a whole. KEYWORDS: Education. Integral Preventive Education. Humanization.Paulo Freire, aunque ya no está presente, todavía está al día en muchas investigaciones y estudios educativos, ya que sus escritos emanan esperanza y libertad para muchos educadores. Los valores defendidos por él pueden ser fácilmente apropiados para una educación humanista, que se centra en el ser humano, así como en la Educación Preventiva Integral. Por lo tanto, este estudio busca comprender las principales contribuciones freirianas a la práctica de la Educación Preventiva Integral. Este es un estudio teórico cualitativo, basado en trabajos de Paulo Freire (1993, 1996, 1999) y en Educación Preventiva Integral (ASINELLI-LUZ, 2014; LIMA, 2017; LIMA; MONTEIRO; ASINELLI-LUZ, 2019). Se cree que las prácticas educativas humanistas pueden contribuir al proceso de prevención de la violencia y las desigualdades que afectan a los seres humanos, ya que los seres humanos y su proceso de desarrollo en su conjunto son valorados. PALABRAS CLAVE: Educación. Educación Preventiva Integral. Humanización.Paulo Freire, embora não esteja mais presente fisicamente, ainda é um autor atual e referência em muitas pesquisas e estudos educacionais. Seus escritos inspiram esperança e liberdade para muitos educadores, pois os valores defendidos por ele podem facilmente ser apropriados e aplicados a uma educação humanista, que foca no ser humano, assim como à Educação Preventiva Integral. Por isso, este estudo busca compreender as principais contribuições freirianas para a prática da Educação Preventiva Integral. Trata-se de um estudo qualitativo, de cunho teórico, com base em obras de Paulo Freire (1993, 1996, 1999) e na Educação Preventiva Integral (ASINELLI-LUZ, 2014; LIMA, 2017; LIMA; MONTEIRO; ASINELLI-LUZ, 2019), no qual se discute como as práticas educativas humanistas podem contribuir para o processo de prevenção das violências e desigualdades que atingem o ser humano, uma vez que se valoriza o ser e o seu processo de desenvolvimento como um todo. PALAVRAS-CHAVE: Educação. Educação Preventiva Integral. Humanização.Faculdade de Educação (UFG)2021-10-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6840010.5216/ia.v46ied.especial.68400Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 years: faces of a humanizing praxis; 1132-1146Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. ed.especial (2021): Paulo Freire – 100 años: las caras de una praxis humanizadora; 1132-1146Revista Inter-Ação; v. 46 n. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 anos: faces de uma práxis humanizadora; 1132-11461981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68400/37258Copyright (c) 2021 Tatiane Delurdes de Lima-Berton, Michelle Popenga Geraim Monteiro, Araci Asinelli-Luzinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima-Berton, Tatiane Delurdes deMonteiro, Michelle Popenga GeraimAsinelli-Luz, Araci 2021-10-05T18:20:21Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/68400Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:03.686521Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
HUMANIZATION IN PAULO FREIRE AND ITS RELATIONSHIPS WITH INTEGRAL PREVENTIVE EDUCATION HUMANIZACIÓN EN PAULO FREIRE Y SUS RELACIONES COM LA EDUCACIÓN PREVENTIVA INTEGRAL A HUMANIZAÇÃO EM PAULO FREIRE E SUAS RELAÇÕES COM A EDUCAÇÃO PREVENTIVA INTEGRAL |
title |
HUMANIZATION IN PAULO FREIRE AND ITS RELATIONSHIPS WITH INTEGRAL PREVENTIVE EDUCATION |
spellingShingle |
HUMANIZATION IN PAULO FREIRE AND ITS RELATIONSHIPS WITH INTEGRAL PREVENTIVE EDUCATION Lima-Berton, Tatiane Delurdes de |
title_short |
HUMANIZATION IN PAULO FREIRE AND ITS RELATIONSHIPS WITH INTEGRAL PREVENTIVE EDUCATION |
title_full |
HUMANIZATION IN PAULO FREIRE AND ITS RELATIONSHIPS WITH INTEGRAL PREVENTIVE EDUCATION |
title_fullStr |
HUMANIZATION IN PAULO FREIRE AND ITS RELATIONSHIPS WITH INTEGRAL PREVENTIVE EDUCATION |
title_full_unstemmed |
HUMANIZATION IN PAULO FREIRE AND ITS RELATIONSHIPS WITH INTEGRAL PREVENTIVE EDUCATION |
title_sort |
HUMANIZATION IN PAULO FREIRE AND ITS RELATIONSHIPS WITH INTEGRAL PREVENTIVE EDUCATION |
author |
Lima-Berton, Tatiane Delurdes de |
author_facet |
Lima-Berton, Tatiane Delurdes de Monteiro, Michelle Popenga Geraim Asinelli-Luz, Araci |
author_role |
author |
author2 |
Monteiro, Michelle Popenga Geraim Asinelli-Luz, Araci |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima-Berton, Tatiane Delurdes de Monteiro, Michelle Popenga Geraim Asinelli-Luz, Araci |
description |
Paulo Freire, although no longer present, is still current in many educational researches and studies, as his writings emanate hope and freedom for many educators. The values defended by him can easily be appropriate to a humanist education, which focuses on the human being, as well as Integral Preventive Education. Therefore, this study seeks to understand the main Freirian contributions to the practice of Integral Preventive Education. This is a qualitative study, of a theoretical nature, based on works by Paulo Freire (1993, 1996, 1999) and on Integral Preventive Education (ASINELLI-LUZ, 2014; LIMA, 2017; LIMA; MONTEIRO; ASINELLI-LUZ, 2019). It is believed that humanist educational practices can contribute to the process of preventing violence and inequalities that affect human beings, since they value being and its development process as a whole. KEYWORDS: Education. Integral Preventive Education. Humanization. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68400 10.5216/ia.v46ied.especial.68400 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68400 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v46ied.especial.68400 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68400/37258 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 years: faces of a humanizing praxis; 1132-1146 Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. ed.especial (2021): Paulo Freire – 100 años: las caras de una praxis humanizadora; 1132-1146 Revista Inter-Ação; v. 46 n. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 anos: faces de uma práxis humanizadora; 1132-1146 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874764655820800 |