PEDAGOGICAL INTEGRATION PRACTICES IN PROEJA: THE THINKING OF TEACHERS AND STUDENTS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16717 |
Resumo: | This study grew out of a survey conducted by NUPED at the Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). It analyzes the pedagogical practices which contributed to curriculum integration, according to the teachers and students involved in integrated Secondary and Vocational Education in the Education of Young People and Adults Modality (Proeja). The survey, undertaken between 2009 and 2010, is a qualitative approach of an exploratory nature based on information obtained from questionnaires and semi-structured interviews conducted with two groups of subjects on the IFRN campuses offering Proeja courses. It was found that: a) teachers and students refer to assignments involving more than one subject, field courses, technical visits, research and outreach projects as possibilities for integration; b) such practices lack systematization and collective planning; c) and there is a difference between the way they are carried out for the regular integrated Secondary School and for Proeja. |
id |
UFG-3_35fb986dbbdf0a732895e1a0ef0bc907 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/16717 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PEDAGOGICAL INTEGRATION PRACTICES IN PROEJA: THE THINKING OF TEACHERS AND STUDENTSPRÁTICAS PEDAGÓGICAS DE INTEGRAÇÃO NO PROEJA-IFRN: O QUE PENSAM PROFESSORES E ESTUDANTESEducação de jovens e adultosProejaEducação profissionalCurrículo integradoThis study grew out of a survey conducted by NUPED at the Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). It analyzes the pedagogical practices which contributed to curriculum integration, according to the teachers and students involved in integrated Secondary and Vocational Education in the Education of Young People and Adults Modality (Proeja). The survey, undertaken between 2009 and 2010, is a qualitative approach of an exploratory nature based on information obtained from questionnaires and semi-structured interviews conducted with two groups of subjects on the IFRN campuses offering Proeja courses. It was found that: a) teachers and students refer to assignments involving more than one subject, field courses, technical visits, research and outreach projects as possibilities for integration; b) such practices lack systematization and collective planning; c) and there is a difference between the way they are carried out for the regular integrated Secondary School and for Proeja.Este texto é resultado de uma pesquisa desenvolvida pelo NUPED do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Como recorte, analisaram-se as práticas pedagógicas que, na perspectiva de professores e estudantes do Ensino Médio Integrado à Educação Profissional na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos (Proeja), contribuíram para a integração do currículo. A pesquisa, que ocorreu entre 2009 e 2010, enquadra-se em uma abordagem qualitativa de caráter exploratório e tem como fonte de informação questionários e entrevistas semiestruturadas realizadas com dois grupos de sujeitos dos campi do IFRN que ofertavam cursos Proeja. Constatou-se: a) que os docentes e estudantes referem-se a trabalhos que envolvem mais de uma disciplina, aulas de campo, visitas técnicas, projetos de pesquisa e extensão como possibilidades de integração; b) que tais práticas carecem de sistematização e planejamento coletivo; e c) que ocorrem de forma diferenciada para o ensino médio integrado regular e o Proeja.Faculdade de Educação (UFG)2011-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/1671710.5216/ia.v36i2.16717Journal Inter-Ação; Vol. 36 No. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 451-468Revista Inter Ação; Vol. 36 Núm. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 451-468Revista Inter-Ação; v. 36 n. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 451-4681981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16717/10707Henrique, Ana Lúcia SarmentoSilva, Jose Moises Nunes daBaracho, Maria das Graçasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2014-02-23T14:32:25Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/16717Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:29.512065Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
PEDAGOGICAL INTEGRATION PRACTICES IN PROEJA: THE THINKING OF TEACHERS AND STUDENTS PRÁTICAS PEDAGÓGICAS DE INTEGRAÇÃO NO PROEJA-IFRN: O QUE PENSAM PROFESSORES E ESTUDANTES |
title |
PEDAGOGICAL INTEGRATION PRACTICES IN PROEJA: THE THINKING OF TEACHERS AND STUDENTS |
spellingShingle |
PEDAGOGICAL INTEGRATION PRACTICES IN PROEJA: THE THINKING OF TEACHERS AND STUDENTS Henrique, Ana Lúcia Sarmento Educação de jovens e adultos Proeja Educação profissional Currículo integrado |
title_short |
PEDAGOGICAL INTEGRATION PRACTICES IN PROEJA: THE THINKING OF TEACHERS AND STUDENTS |
title_full |
PEDAGOGICAL INTEGRATION PRACTICES IN PROEJA: THE THINKING OF TEACHERS AND STUDENTS |
title_fullStr |
PEDAGOGICAL INTEGRATION PRACTICES IN PROEJA: THE THINKING OF TEACHERS AND STUDENTS |
title_full_unstemmed |
PEDAGOGICAL INTEGRATION PRACTICES IN PROEJA: THE THINKING OF TEACHERS AND STUDENTS |
title_sort |
PEDAGOGICAL INTEGRATION PRACTICES IN PROEJA: THE THINKING OF TEACHERS AND STUDENTS |
author |
Henrique, Ana Lúcia Sarmento |
author_facet |
Henrique, Ana Lúcia Sarmento Silva, Jose Moises Nunes da Baracho, Maria das Graças |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Jose Moises Nunes da Baracho, Maria das Graças |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Henrique, Ana Lúcia Sarmento Silva, Jose Moises Nunes da Baracho, Maria das Graças |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação de jovens e adultos Proeja Educação profissional Currículo integrado |
topic |
Educação de jovens e adultos Proeja Educação profissional Currículo integrado |
description |
This study grew out of a survey conducted by NUPED at the Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). It analyzes the pedagogical practices which contributed to curriculum integration, according to the teachers and students involved in integrated Secondary and Vocational Education in the Education of Young People and Adults Modality (Proeja). The survey, undertaken between 2009 and 2010, is a qualitative approach of an exploratory nature based on information obtained from questionnaires and semi-structured interviews conducted with two groups of subjects on the IFRN campuses offering Proeja courses. It was found that: a) teachers and students refer to assignments involving more than one subject, field courses, technical visits, research and outreach projects as possibilities for integration; b) such practices lack systematization and collective planning; c) and there is a difference between the way they are carried out for the regular integrated Secondary School and for Proeja. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16717 10.5216/ia.v36i2.16717 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16717 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v36i2.16717 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16717/10707 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 36 No. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 451-468 Revista Inter Ação; Vol. 36 Núm. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 451-468 Revista Inter-Ação; v. 36 n. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 451-468 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874761945251840 |