THE HISTORICAL CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE WITH REGARDS TO THE ADULT'S RIGHT TO EDUCATION AND HIS METHOD OF LITERACY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dotta, Carla Luz Salaibb
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Garcia, Elisete Enir Bernardi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67986
Resumo: This text deals with the life trajectory of the educator Paulo Freire, explains his story, not only as a social man, as he is known, but as a human being and educator, based on a bibliographical review made around the story of his life, based on the studies by Sergio Haddad (2019); Moacir Gadotti (2004) and in Freire's own works. This study is part of a Professional Master's Degree in Education research, which investigates the students of a University education course that passed in their school trajectories through Educação de Jovens e Adultos - EJA (Youth and Adult Education). For this study to be carried out, the theoretical foundation of Paulo Freire's concepts was fundamental, which aroused our interest not only in understanding the concepts themselves, but also in knowing their story, getting closer to the life of this popular educator who was dedicated to excluded, oppressed and illiterate. KEYWORDS: Paulo Freire. History. Literacy. Youth and Adult Education.
id UFG-3_40bc3b00d621ea73dc61ce6444052c8a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/67986
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling THE HISTORICAL CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE WITH REGARDS TO THE ADULT'S RIGHT TO EDUCATION AND HIS METHOD OF LITERACYLAS CONTRIBUCIONES HISTÓRICAS DE PAULO FREIRE AL DERECHO DEL ADULTO A LA EDUCACIÓN Y SU MÉTODO DE ALFABETIZACIÓNAS CONTRIBUIÇÕES HISTÓRICAS DE PAULO FREIRE NO QUE SE REFERE AO DIREITO DO ADULTO À EDUCAÇÃO E O SEU MÉTODO DE ALFABETIZAÇÃOThis text deals with the life trajectory of the educator Paulo Freire, explains his story, not only as a social man, as he is known, but as a human being and educator, based on a bibliographical review made around the story of his life, based on the studies by Sergio Haddad (2019); Moacir Gadotti (2004) and in Freire's own works. This study is part of a Professional Master's Degree in Education research, which investigates the students of a University education course that passed in their school trajectories through Educação de Jovens e Adultos - EJA (Youth and Adult Education). For this study to be carried out, the theoretical foundation of Paulo Freire's concepts was fundamental, which aroused our interest not only in understanding the concepts themselves, but also in knowing their story, getting closer to the life of this popular educator who was dedicated to excluded, oppressed and illiterate. KEYWORDS: Paulo Freire. History. Literacy. Youth and Adult Education.Este texto propone presentar una síntesis sobre la trayectoria de vida del educador Paulo Freire, presentando su historia, no sólo como hombre social, como se lo conoce, sino como ser humano y educador, basado en una revisión bibliográfica realizada en torno de su história de vida, fundamentada en los estudios de Sérgio Haddad (2019), Moacir Gadotti (2004) y en las obras del próprio Paulo Freire. Este estudio forma parte de una investigación del Máster Profesional en Educación, que investiga acerca de los estudiantes de un curso de educación superior que han pasado en sus trayectorias escolares a través de la Educación de Jóvenes y Adultos – EJA. Para que este estúdio sea realizado, fué necesária la fundamentación teórica con los conceptos de Paulo Freire, lo que nos despertó el interés no solamente en compreender los conceptos en sí, sino en conocer su história, nos aproximar mas a la vida de ese educador popular que se dedicó a los excluídos, oprimidos y analfabetos. PALABRAS CLAVE: Paulo Freire. Historia. Alfabetización. Educación de Jóvenes y Adultos.O presente texto trata da trajetória de vida do educador Paulo Freire, apresentando sua história não somente como homem social, como é conhecido, mas como ser humano e educador, baseado em uma revisão bibliográfica feita em torno da história de sua vida, fundamentada nos estudos de Sergio Haddad (2019), Moacir Gadotti (2004) e nas obras do próprio Freire. Este estudo integra uma pesquisa de Mestrado Profissional em Educação, que investiga acerca dos estudantes de um curso superior que passaram em suas trajetórias escolares pela Educação de Jovens e Adultos – EJA. Para que esse estudo fosse realizado, foi fundamental o embasamento teórico dos conceitos de Paulo Freire, o que nos despertou interesse não somente em compreendermos os conceitos em si, mas também conhecermos sua história, chegar mais perto da vida desse educador popular que se dedicou aos excluídos, oprimidos e analfabetos. PALAVRAS-CHAVE: Paulo Freire. História. Alfabetização. Educação de Jovens e Adultos.Faculdade de Educação (UFG)2021-10-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6798610.5216/ia.v46ied.especial.67986Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 years: faces of a humanizing praxis; 1052-1067Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. ed.especial (2021): Paulo Freire – 100 años: las caras de una praxis humanizadora; 1052-1067Revista Inter-Ação; v. 46 n. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 anos: faces de uma práxis humanizadora; 1052-10671981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67986/37253Copyright (c) 2021 Carla Luz Salaibb Dotta, Elisete Enir Bernardi Garciainfo:eu-repo/semantics/openAccessDotta, Carla Luz SalaibbGarcia, Elisete Enir Bernardi2021-10-05T18:20:28Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/67986Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:02.801920Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv THE HISTORICAL CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE WITH REGARDS TO THE ADULT'S RIGHT TO EDUCATION AND HIS METHOD OF LITERACY
LAS CONTRIBUCIONES HISTÓRICAS DE PAULO FREIRE AL DERECHO DEL ADULTO A LA EDUCACIÓN Y SU MÉTODO DE ALFABETIZACIÓN
AS CONTRIBUIÇÕES HISTÓRICAS DE PAULO FREIRE NO QUE SE REFERE AO DIREITO DO ADULTO À EDUCAÇÃO E O SEU MÉTODO DE ALFABETIZAÇÃO
title THE HISTORICAL CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE WITH REGARDS TO THE ADULT'S RIGHT TO EDUCATION AND HIS METHOD OF LITERACY
spellingShingle THE HISTORICAL CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE WITH REGARDS TO THE ADULT'S RIGHT TO EDUCATION AND HIS METHOD OF LITERACY
Dotta, Carla Luz Salaibb
title_short THE HISTORICAL CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE WITH REGARDS TO THE ADULT'S RIGHT TO EDUCATION AND HIS METHOD OF LITERACY
title_full THE HISTORICAL CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE WITH REGARDS TO THE ADULT'S RIGHT TO EDUCATION AND HIS METHOD OF LITERACY
title_fullStr THE HISTORICAL CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE WITH REGARDS TO THE ADULT'S RIGHT TO EDUCATION AND HIS METHOD OF LITERACY
title_full_unstemmed THE HISTORICAL CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE WITH REGARDS TO THE ADULT'S RIGHT TO EDUCATION AND HIS METHOD OF LITERACY
title_sort THE HISTORICAL CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE WITH REGARDS TO THE ADULT'S RIGHT TO EDUCATION AND HIS METHOD OF LITERACY
author Dotta, Carla Luz Salaibb
author_facet Dotta, Carla Luz Salaibb
Garcia, Elisete Enir Bernardi
author_role author
author2 Garcia, Elisete Enir Bernardi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dotta, Carla Luz Salaibb
Garcia, Elisete Enir Bernardi
description This text deals with the life trajectory of the educator Paulo Freire, explains his story, not only as a social man, as he is known, but as a human being and educator, based on a bibliographical review made around the story of his life, based on the studies by Sergio Haddad (2019); Moacir Gadotti (2004) and in Freire's own works. This study is part of a Professional Master's Degree in Education research, which investigates the students of a University education course that passed in their school trajectories through Educação de Jovens e Adultos - EJA (Youth and Adult Education). For this study to be carried out, the theoretical foundation of Paulo Freire's concepts was fundamental, which aroused our interest not only in understanding the concepts themselves, but also in knowing their story, getting closer to the life of this popular educator who was dedicated to excluded, oppressed and illiterate. KEYWORDS: Paulo Freire. History. Literacy. Youth and Adult Education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67986
10.5216/ia.v46ied.especial.67986
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67986
identifier_str_mv 10.5216/ia.v46ied.especial.67986
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67986/37253
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Carla Luz Salaibb Dotta, Elisete Enir Bernardi Garcia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Carla Luz Salaibb Dotta, Elisete Enir Bernardi Garcia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 years: faces of a humanizing praxis; 1052-1067
Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. ed.especial (2021): Paulo Freire – 100 años: las caras de una praxis humanizadora; 1052-1067
Revista Inter-Ação; v. 46 n. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 anos: faces de uma práxis humanizadora; 1052-1067
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874764622266368