THE HISTORICAL CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE WITH REGARDS TO THE ADULT'S RIGHT TO EDUCATION AND HIS METHOD OF LITERACY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67986 |
Resumo: | This text deals with the life trajectory of the educator Paulo Freire, explains his story, not only as a social man, as he is known, but as a human being and educator, based on a bibliographical review made around the story of his life, based on the studies by Sergio Haddad (2019); Moacir Gadotti (2004) and in Freire's own works. This study is part of a Professional Master's Degree in Education research, which investigates the students of a University education course that passed in their school trajectories through Educação de Jovens e Adultos - EJA (Youth and Adult Education). For this study to be carried out, the theoretical foundation of Paulo Freire's concepts was fundamental, which aroused our interest not only in understanding the concepts themselves, but also in knowing their story, getting closer to the life of this popular educator who was dedicated to excluded, oppressed and illiterate. KEYWORDS: Paulo Freire. History. Literacy. Youth and Adult Education. |
id |
UFG-3_40bc3b00d621ea73dc61ce6444052c8a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/67986 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE HISTORICAL CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE WITH REGARDS TO THE ADULT'S RIGHT TO EDUCATION AND HIS METHOD OF LITERACYLAS CONTRIBUCIONES HISTÓRICAS DE PAULO FREIRE AL DERECHO DEL ADULTO A LA EDUCACIÓN Y SU MÉTODO DE ALFABETIZACIÓNAS CONTRIBUIÇÕES HISTÓRICAS DE PAULO FREIRE NO QUE SE REFERE AO DIREITO DO ADULTO À EDUCAÇÃO E O SEU MÉTODO DE ALFABETIZAÇÃOThis text deals with the life trajectory of the educator Paulo Freire, explains his story, not only as a social man, as he is known, but as a human being and educator, based on a bibliographical review made around the story of his life, based on the studies by Sergio Haddad (2019); Moacir Gadotti (2004) and in Freire's own works. This study is part of a Professional Master's Degree in Education research, which investigates the students of a University education course that passed in their school trajectories through Educação de Jovens e Adultos - EJA (Youth and Adult Education). For this study to be carried out, the theoretical foundation of Paulo Freire's concepts was fundamental, which aroused our interest not only in understanding the concepts themselves, but also in knowing their story, getting closer to the life of this popular educator who was dedicated to excluded, oppressed and illiterate. KEYWORDS: Paulo Freire. History. Literacy. Youth and Adult Education.Este texto propone presentar una síntesis sobre la trayectoria de vida del educador Paulo Freire, presentando su historia, no sólo como hombre social, como se lo conoce, sino como ser humano y educador, basado en una revisión bibliográfica realizada en torno de su história de vida, fundamentada en los estudios de Sérgio Haddad (2019), Moacir Gadotti (2004) y en las obras del próprio Paulo Freire. Este estudio forma parte de una investigación del Máster Profesional en Educación, que investiga acerca de los estudiantes de un curso de educación superior que han pasado en sus trayectorias escolares a través de la Educación de Jóvenes y Adultos – EJA. Para que este estúdio sea realizado, fué necesária la fundamentación teórica con los conceptos de Paulo Freire, lo que nos despertó el interés no solamente en compreender los conceptos en sí, sino en conocer su história, nos aproximar mas a la vida de ese educador popular que se dedicó a los excluídos, oprimidos y analfabetos. PALABRAS CLAVE: Paulo Freire. Historia. Alfabetización. Educación de Jóvenes y Adultos.O presente texto trata da trajetória de vida do educador Paulo Freire, apresentando sua história não somente como homem social, como é conhecido, mas como ser humano e educador, baseado em uma revisão bibliográfica feita em torno da história de sua vida, fundamentada nos estudos de Sergio Haddad (2019), Moacir Gadotti (2004) e nas obras do próprio Freire. Este estudo integra uma pesquisa de Mestrado Profissional em Educação, que investiga acerca dos estudantes de um curso superior que passaram em suas trajetórias escolares pela Educação de Jovens e Adultos – EJA. Para que esse estudo fosse realizado, foi fundamental o embasamento teórico dos conceitos de Paulo Freire, o que nos despertou interesse não somente em compreendermos os conceitos em si, mas também conhecermos sua história, chegar mais perto da vida desse educador popular que se dedicou aos excluídos, oprimidos e analfabetos. PALAVRAS-CHAVE: Paulo Freire. História. Alfabetização. Educação de Jovens e Adultos.Faculdade de Educação (UFG)2021-10-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6798610.5216/ia.v46ied.especial.67986Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 years: faces of a humanizing praxis; 1052-1067Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. ed.especial (2021): Paulo Freire – 100 años: las caras de una praxis humanizadora; 1052-1067Revista Inter-Ação; v. 46 n. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 anos: faces de uma práxis humanizadora; 1052-10671981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67986/37253Copyright (c) 2021 Carla Luz Salaibb Dotta, Elisete Enir Bernardi Garciainfo:eu-repo/semantics/openAccessDotta, Carla Luz SalaibbGarcia, Elisete Enir Bernardi2021-10-05T18:20:28Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/67986Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:02.801920Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE HISTORICAL CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE WITH REGARDS TO THE ADULT'S RIGHT TO EDUCATION AND HIS METHOD OF LITERACY LAS CONTRIBUCIONES HISTÓRICAS DE PAULO FREIRE AL DERECHO DEL ADULTO A LA EDUCACIÓN Y SU MÉTODO DE ALFABETIZACIÓN AS CONTRIBUIÇÕES HISTÓRICAS DE PAULO FREIRE NO QUE SE REFERE AO DIREITO DO ADULTO À EDUCAÇÃO E O SEU MÉTODO DE ALFABETIZAÇÃO |
title |
THE HISTORICAL CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE WITH REGARDS TO THE ADULT'S RIGHT TO EDUCATION AND HIS METHOD OF LITERACY |
spellingShingle |
THE HISTORICAL CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE WITH REGARDS TO THE ADULT'S RIGHT TO EDUCATION AND HIS METHOD OF LITERACY Dotta, Carla Luz Salaibb |
title_short |
THE HISTORICAL CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE WITH REGARDS TO THE ADULT'S RIGHT TO EDUCATION AND HIS METHOD OF LITERACY |
title_full |
THE HISTORICAL CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE WITH REGARDS TO THE ADULT'S RIGHT TO EDUCATION AND HIS METHOD OF LITERACY |
title_fullStr |
THE HISTORICAL CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE WITH REGARDS TO THE ADULT'S RIGHT TO EDUCATION AND HIS METHOD OF LITERACY |
title_full_unstemmed |
THE HISTORICAL CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE WITH REGARDS TO THE ADULT'S RIGHT TO EDUCATION AND HIS METHOD OF LITERACY |
title_sort |
THE HISTORICAL CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE WITH REGARDS TO THE ADULT'S RIGHT TO EDUCATION AND HIS METHOD OF LITERACY |
author |
Dotta, Carla Luz Salaibb |
author_facet |
Dotta, Carla Luz Salaibb Garcia, Elisete Enir Bernardi |
author_role |
author |
author2 |
Garcia, Elisete Enir Bernardi |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dotta, Carla Luz Salaibb Garcia, Elisete Enir Bernardi |
description |
This text deals with the life trajectory of the educator Paulo Freire, explains his story, not only as a social man, as he is known, but as a human being and educator, based on a bibliographical review made around the story of his life, based on the studies by Sergio Haddad (2019); Moacir Gadotti (2004) and in Freire's own works. This study is part of a Professional Master's Degree in Education research, which investigates the students of a University education course that passed in their school trajectories through Educação de Jovens e Adultos - EJA (Youth and Adult Education). For this study to be carried out, the theoretical foundation of Paulo Freire's concepts was fundamental, which aroused our interest not only in understanding the concepts themselves, but also in knowing their story, getting closer to the life of this popular educator who was dedicated to excluded, oppressed and illiterate. KEYWORDS: Paulo Freire. History. Literacy. Youth and Adult Education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67986 10.5216/ia.v46ied.especial.67986 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67986 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v46ied.especial.67986 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67986/37253 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Carla Luz Salaibb Dotta, Elisete Enir Bernardi Garcia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Carla Luz Salaibb Dotta, Elisete Enir Bernardi Garcia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 years: faces of a humanizing praxis; 1052-1067 Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. ed.especial (2021): Paulo Freire – 100 años: las caras de una praxis humanizadora; 1052-1067 Revista Inter-Ação; v. 46 n. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 anos: faces de uma práxis humanizadora; 1052-1067 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874764622266368 |