THE USES OF LINGUISTIC COMPETENCE AMONG GERMAN IMMIGRANTS DURING THE ESTADO NOVO IN CURITIBA: A MIGRATORY ANALYSIS IN THE LIGHT OF BOURDIEU'S CONCEPTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rugeri, Talita Cristine
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Marchioro, Pedro Francisco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68480
Resumo: This article is the result of a reflection on the uses of the mother tongue among German immigrants and their linguistic capital during the nationalization of ethnic schools during the Estado Novo period. The article seeks to establish understandings about the relationship of schools as fundamental institutions of immigrant colonies with cultural practices in Germany, and how the mandatory use of Portuguese inside and outside school spaces generated a process of struggle, disputes, and resistance ended in mobilization language as strategic resources. To analyze the strategic use of language in German immigration, we used the conceptual apparatus of Pierre Bourdieu (1996), as well as semi-structured interviews carried out with four immigrants and German descendants, allowing us to understand how language is determinant in the construction of the social world and in Power relations. KEYWORDS: German Immigrants. Ethnic Schools. Nationalization of the Language. Linguistic Capital.
id UFG-3_4cac52639a909d6a58030cad215366e1
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/68480
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling THE USES OF LINGUISTIC COMPETENCE AMONG GERMAN IMMIGRANTS DURING THE ESTADO NOVO IN CURITIBA: A MIGRATORY ANALYSIS IN THE LIGHT OF BOURDIEU'S CONCEPTSLOS USOS DE LA COMPETENCIA LINGÜÍSTICA ENTRE INMIGRANTES ALEMANES DURANTE EL ESTADO NOVO EN CURITIBA: UN ANÁLISIS MIGRATORIO A LA LUZ DE LOS CONCEPTOS DE BOURDIEUOS USOS DA COMPETÊNCIA LINGUÍSTICA ENTRE IMIGRANTES ALEMÃES DURANTE O ESTADO NOVO EM CURITIBA: UMA ANÁLISE MIGRATÓRIA À LUZ DOS CONCEITOS DE BOURDIEUThis article is the result of a reflection on the uses of the mother tongue among German immigrants and their linguistic capital during the nationalization of ethnic schools during the Estado Novo period. The article seeks to establish understandings about the relationship of schools as fundamental institutions of immigrant colonies with cultural practices in Germany, and how the mandatory use of Portuguese inside and outside school spaces generated a process of struggle, disputes, and resistance ended in mobilization language as strategic resources. To analyze the strategic use of language in German immigration, we used the conceptual apparatus of Pierre Bourdieu (1996), as well as semi-structured interviews carried out with four immigrants and German descendants, allowing us to understand how language is determinant in the construction of the social world and in Power relations. KEYWORDS: German Immigrants. Ethnic Schools. Nationalization of the Language. Linguistic Capital.Este artículo es el resultado de una reflexión sobre los usos de la lengua materna entre los inmigrantes alemanes y su capital lingüístico durante la nacionalización de las escuelas étnicas durante el período del Estado Novo. El artículo busca establecer entendimientos sobre la relación de las escuelas como instituciones fundamentales de las colonias de inmigrantes con las prácticas culturales en Alemania, y cómo el uso obligatorio del portugués dentro y fuera de los espacios escolares generó un proceso de lucha, disputas y resistencias que terminó en el lenguaje de la movilización. Como recursos estratégicos. Para analizar el uso estratégico de la lengua en la inmigración alemana, se utilizó el aparato conceptual de Pierre Bourdieu (1996), así como entrevistas semiestructuradas realizadas a cuatro inmigrantes y descendientes de alemanes, lo que nos permitió comprender cómo la lengua es determinante en la construcción del mundo social y en las relaciones de poder. PALABRAS CLAVE: Inmigrantes Alemanes. Escuelas Étnicas. Nacionalización de la Lengua. Capital Linguístico.Este artigo é resultado de uma reflexão sobre os usos da língua materna entre imigrantes alemães e de seu capital linguístico durante a nacionalização das escolas étnicas no período do Estado Novo. O artigo procura estabelecer entendimentos sobre a relação das escolas como instituições fundamentais das colônias imigrantes com as práticas culturais na Alemanha, e como a obrigatoriedade do uso do português dentro e fora dos espaços escolares gerou um processo de luta, disputas e resistência, encerrada na mobilização da língua enquanto recurso estratégico. Para análise do uso estratégico da língua na imigração alemã, lançamos mão do aparato conceitual de Pierre Bourdieu (1996), assim como de entrevistas semiestruturadas realizadas com quatro imigrantes e descendentes alemães, permitindo compreender como a linguagem é determinante da construção do mundo social e nas relações de poder. PALAVRAS-CHAVE: Imigrantes Alemães. Escolas Étnicas. Nacionalização da Língua. Capital Linguístico.Faculdade de Educação (UFG)2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6848010.5216/ia.v46i2.68480Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. 2 (2021): Education, childhood and international immigration processes in Brazil among the 19th to 21st centuries; 523-539Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. 2 (2021): Educación, infancias y procesos de inmigración internacional en Brasil entre los siglos XIX y XXI; 523-539Revista Inter-Ação; v. 46 n. 2 (2021): Educação, infância e processos (i) migratórios internacionais no Brasil entre os séculos XIX a XXI; 523-5391981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68480/37098Copyright (c) 2021 Talita Cristine Rugeri, Pedro Francisco Marchioroinfo:eu-repo/semantics/openAccessRugeri, Talita CristineMarchioro, Pedro Francisco 2021-08-31T19:43:25Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/68480Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:04.553125Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv THE USES OF LINGUISTIC COMPETENCE AMONG GERMAN IMMIGRANTS DURING THE ESTADO NOVO IN CURITIBA: A MIGRATORY ANALYSIS IN THE LIGHT OF BOURDIEU'S CONCEPTS
LOS USOS DE LA COMPETENCIA LINGÜÍSTICA ENTRE INMIGRANTES ALEMANES DURANTE EL ESTADO NOVO EN CURITIBA: UN ANÁLISIS MIGRATORIO A LA LUZ DE LOS CONCEPTOS DE BOURDIEU
OS USOS DA COMPETÊNCIA LINGUÍSTICA ENTRE IMIGRANTES ALEMÃES DURANTE O ESTADO NOVO EM CURITIBA: UMA ANÁLISE MIGRATÓRIA À LUZ DOS CONCEITOS DE BOURDIEU
title THE USES OF LINGUISTIC COMPETENCE AMONG GERMAN IMMIGRANTS DURING THE ESTADO NOVO IN CURITIBA: A MIGRATORY ANALYSIS IN THE LIGHT OF BOURDIEU'S CONCEPTS
spellingShingle THE USES OF LINGUISTIC COMPETENCE AMONG GERMAN IMMIGRANTS DURING THE ESTADO NOVO IN CURITIBA: A MIGRATORY ANALYSIS IN THE LIGHT OF BOURDIEU'S CONCEPTS
Rugeri, Talita Cristine
title_short THE USES OF LINGUISTIC COMPETENCE AMONG GERMAN IMMIGRANTS DURING THE ESTADO NOVO IN CURITIBA: A MIGRATORY ANALYSIS IN THE LIGHT OF BOURDIEU'S CONCEPTS
title_full THE USES OF LINGUISTIC COMPETENCE AMONG GERMAN IMMIGRANTS DURING THE ESTADO NOVO IN CURITIBA: A MIGRATORY ANALYSIS IN THE LIGHT OF BOURDIEU'S CONCEPTS
title_fullStr THE USES OF LINGUISTIC COMPETENCE AMONG GERMAN IMMIGRANTS DURING THE ESTADO NOVO IN CURITIBA: A MIGRATORY ANALYSIS IN THE LIGHT OF BOURDIEU'S CONCEPTS
title_full_unstemmed THE USES OF LINGUISTIC COMPETENCE AMONG GERMAN IMMIGRANTS DURING THE ESTADO NOVO IN CURITIBA: A MIGRATORY ANALYSIS IN THE LIGHT OF BOURDIEU'S CONCEPTS
title_sort THE USES OF LINGUISTIC COMPETENCE AMONG GERMAN IMMIGRANTS DURING THE ESTADO NOVO IN CURITIBA: A MIGRATORY ANALYSIS IN THE LIGHT OF BOURDIEU'S CONCEPTS
author Rugeri, Talita Cristine
author_facet Rugeri, Talita Cristine
Marchioro, Pedro Francisco
author_role author
author2 Marchioro, Pedro Francisco
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rugeri, Talita Cristine
Marchioro, Pedro Francisco
description This article is the result of a reflection on the uses of the mother tongue among German immigrants and their linguistic capital during the nationalization of ethnic schools during the Estado Novo period. The article seeks to establish understandings about the relationship of schools as fundamental institutions of immigrant colonies with cultural practices in Germany, and how the mandatory use of Portuguese inside and outside school spaces generated a process of struggle, disputes, and resistance ended in mobilization language as strategic resources. To analyze the strategic use of language in German immigration, we used the conceptual apparatus of Pierre Bourdieu (1996), as well as semi-structured interviews carried out with four immigrants and German descendants, allowing us to understand how language is determinant in the construction of the social world and in Power relations. KEYWORDS: German Immigrants. Ethnic Schools. Nationalization of the Language. Linguistic Capital.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68480
10.5216/ia.v46i2.68480
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68480
identifier_str_mv 10.5216/ia.v46i2.68480
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68480/37098
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Talita Cristine Rugeri, Pedro Francisco Marchioro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Talita Cristine Rugeri, Pedro Francisco Marchioro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. 2 (2021): Education, childhood and international immigration processes in Brazil among the 19th to 21st centuries; 523-539
Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. 2 (2021): Educación, infancias y procesos de inmigración internacional en Brasil entre los siglos XIX y XXI; 523-539
Revista Inter-Ação; v. 46 n. 2 (2021): Educação, infância e processos (i) migratórios internacionais no Brasil entre os séculos XIX a XXI; 523-539
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874764685180928