THE USES OF LINGUISTIC COMPETENCE AMONG GERMAN IMMIGRANTS DURING THE ESTADO NOVO IN CURITIBA: A MIGRATORY ANALYSIS IN THE LIGHT OF BOURDIEU'S CONCEPTS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68480 |
Resumo: | This article is the result of a reflection on the uses of the mother tongue among German immigrants and their linguistic capital during the nationalization of ethnic schools during the Estado Novo period. The article seeks to establish understandings about the relationship of schools as fundamental institutions of immigrant colonies with cultural practices in Germany, and how the mandatory use of Portuguese inside and outside school spaces generated a process of struggle, disputes, and resistance ended in mobilization language as strategic resources. To analyze the strategic use of language in German immigration, we used the conceptual apparatus of Pierre Bourdieu (1996), as well as semi-structured interviews carried out with four immigrants and German descendants, allowing us to understand how language is determinant in the construction of the social world and in Power relations. KEYWORDS: German Immigrants. Ethnic Schools. Nationalization of the Language. Linguistic Capital. |
id |
UFG-3_4cac52639a909d6a58030cad215366e1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/68480 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE USES OF LINGUISTIC COMPETENCE AMONG GERMAN IMMIGRANTS DURING THE ESTADO NOVO IN CURITIBA: A MIGRATORY ANALYSIS IN THE LIGHT OF BOURDIEU'S CONCEPTSLOS USOS DE LA COMPETENCIA LINGÜÍSTICA ENTRE INMIGRANTES ALEMANES DURANTE EL ESTADO NOVO EN CURITIBA: UN ANÁLISIS MIGRATORIO A LA LUZ DE LOS CONCEPTOS DE BOURDIEUOS USOS DA COMPETÊNCIA LINGUÍSTICA ENTRE IMIGRANTES ALEMÃES DURANTE O ESTADO NOVO EM CURITIBA: UMA ANÁLISE MIGRATÓRIA À LUZ DOS CONCEITOS DE BOURDIEUThis article is the result of a reflection on the uses of the mother tongue among German immigrants and their linguistic capital during the nationalization of ethnic schools during the Estado Novo period. The article seeks to establish understandings about the relationship of schools as fundamental institutions of immigrant colonies with cultural practices in Germany, and how the mandatory use of Portuguese inside and outside school spaces generated a process of struggle, disputes, and resistance ended in mobilization language as strategic resources. To analyze the strategic use of language in German immigration, we used the conceptual apparatus of Pierre Bourdieu (1996), as well as semi-structured interviews carried out with four immigrants and German descendants, allowing us to understand how language is determinant in the construction of the social world and in Power relations. KEYWORDS: German Immigrants. Ethnic Schools. Nationalization of the Language. Linguistic Capital.Este artículo es el resultado de una reflexión sobre los usos de la lengua materna entre los inmigrantes alemanes y su capital lingüístico durante la nacionalización de las escuelas étnicas durante el período del Estado Novo. El artículo busca establecer entendimientos sobre la relación de las escuelas como instituciones fundamentales de las colonias de inmigrantes con las prácticas culturales en Alemania, y cómo el uso obligatorio del portugués dentro y fuera de los espacios escolares generó un proceso de lucha, disputas y resistencias que terminó en el lenguaje de la movilización. Como recursos estratégicos. Para analizar el uso estratégico de la lengua en la inmigración alemana, se utilizó el aparato conceptual de Pierre Bourdieu (1996), así como entrevistas semiestructuradas realizadas a cuatro inmigrantes y descendientes de alemanes, lo que nos permitió comprender cómo la lengua es determinante en la construcción del mundo social y en las relaciones de poder. PALABRAS CLAVE: Inmigrantes Alemanes. Escuelas Étnicas. Nacionalización de la Lengua. Capital Linguístico.Este artigo é resultado de uma reflexão sobre os usos da língua materna entre imigrantes alemães e de seu capital linguístico durante a nacionalização das escolas étnicas no período do Estado Novo. O artigo procura estabelecer entendimentos sobre a relação das escolas como instituições fundamentais das colônias imigrantes com as práticas culturais na Alemanha, e como a obrigatoriedade do uso do português dentro e fora dos espaços escolares gerou um processo de luta, disputas e resistência, encerrada na mobilização da língua enquanto recurso estratégico. Para análise do uso estratégico da língua na imigração alemã, lançamos mão do aparato conceitual de Pierre Bourdieu (1996), assim como de entrevistas semiestruturadas realizadas com quatro imigrantes e descendentes alemães, permitindo compreender como a linguagem é determinante da construção do mundo social e nas relações de poder. PALAVRAS-CHAVE: Imigrantes Alemães. Escolas Étnicas. Nacionalização da Língua. Capital Linguístico.Faculdade de Educação (UFG)2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6848010.5216/ia.v46i2.68480Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. 2 (2021): Education, childhood and international immigration processes in Brazil among the 19th to 21st centuries; 523-539Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. 2 (2021): Educación, infancias y procesos de inmigración internacional en Brasil entre los siglos XIX y XXI; 523-539Revista Inter-Ação; v. 46 n. 2 (2021): Educação, infância e processos (i) migratórios internacionais no Brasil entre os séculos XIX a XXI; 523-5391981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68480/37098Copyright (c) 2021 Talita Cristine Rugeri, Pedro Francisco Marchioroinfo:eu-repo/semantics/openAccessRugeri, Talita CristineMarchioro, Pedro Francisco 2021-08-31T19:43:25Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/68480Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:04.553125Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE USES OF LINGUISTIC COMPETENCE AMONG GERMAN IMMIGRANTS DURING THE ESTADO NOVO IN CURITIBA: A MIGRATORY ANALYSIS IN THE LIGHT OF BOURDIEU'S CONCEPTS LOS USOS DE LA COMPETENCIA LINGÜÍSTICA ENTRE INMIGRANTES ALEMANES DURANTE EL ESTADO NOVO EN CURITIBA: UN ANÁLISIS MIGRATORIO A LA LUZ DE LOS CONCEPTOS DE BOURDIEU OS USOS DA COMPETÊNCIA LINGUÍSTICA ENTRE IMIGRANTES ALEMÃES DURANTE O ESTADO NOVO EM CURITIBA: UMA ANÁLISE MIGRATÓRIA À LUZ DOS CONCEITOS DE BOURDIEU |
title |
THE USES OF LINGUISTIC COMPETENCE AMONG GERMAN IMMIGRANTS DURING THE ESTADO NOVO IN CURITIBA: A MIGRATORY ANALYSIS IN THE LIGHT OF BOURDIEU'S CONCEPTS |
spellingShingle |
THE USES OF LINGUISTIC COMPETENCE AMONG GERMAN IMMIGRANTS DURING THE ESTADO NOVO IN CURITIBA: A MIGRATORY ANALYSIS IN THE LIGHT OF BOURDIEU'S CONCEPTS Rugeri, Talita Cristine |
title_short |
THE USES OF LINGUISTIC COMPETENCE AMONG GERMAN IMMIGRANTS DURING THE ESTADO NOVO IN CURITIBA: A MIGRATORY ANALYSIS IN THE LIGHT OF BOURDIEU'S CONCEPTS |
title_full |
THE USES OF LINGUISTIC COMPETENCE AMONG GERMAN IMMIGRANTS DURING THE ESTADO NOVO IN CURITIBA: A MIGRATORY ANALYSIS IN THE LIGHT OF BOURDIEU'S CONCEPTS |
title_fullStr |
THE USES OF LINGUISTIC COMPETENCE AMONG GERMAN IMMIGRANTS DURING THE ESTADO NOVO IN CURITIBA: A MIGRATORY ANALYSIS IN THE LIGHT OF BOURDIEU'S CONCEPTS |
title_full_unstemmed |
THE USES OF LINGUISTIC COMPETENCE AMONG GERMAN IMMIGRANTS DURING THE ESTADO NOVO IN CURITIBA: A MIGRATORY ANALYSIS IN THE LIGHT OF BOURDIEU'S CONCEPTS |
title_sort |
THE USES OF LINGUISTIC COMPETENCE AMONG GERMAN IMMIGRANTS DURING THE ESTADO NOVO IN CURITIBA: A MIGRATORY ANALYSIS IN THE LIGHT OF BOURDIEU'S CONCEPTS |
author |
Rugeri, Talita Cristine |
author_facet |
Rugeri, Talita Cristine Marchioro, Pedro Francisco |
author_role |
author |
author2 |
Marchioro, Pedro Francisco |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rugeri, Talita Cristine Marchioro, Pedro Francisco |
description |
This article is the result of a reflection on the uses of the mother tongue among German immigrants and their linguistic capital during the nationalization of ethnic schools during the Estado Novo period. The article seeks to establish understandings about the relationship of schools as fundamental institutions of immigrant colonies with cultural practices in Germany, and how the mandatory use of Portuguese inside and outside school spaces generated a process of struggle, disputes, and resistance ended in mobilization language as strategic resources. To analyze the strategic use of language in German immigration, we used the conceptual apparatus of Pierre Bourdieu (1996), as well as semi-structured interviews carried out with four immigrants and German descendants, allowing us to understand how language is determinant in the construction of the social world and in Power relations. KEYWORDS: German Immigrants. Ethnic Schools. Nationalization of the Language. Linguistic Capital. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68480 10.5216/ia.v46i2.68480 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68480 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v46i2.68480 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68480/37098 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Talita Cristine Rugeri, Pedro Francisco Marchioro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Talita Cristine Rugeri, Pedro Francisco Marchioro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. 2 (2021): Education, childhood and international immigration processes in Brazil among the 19th to 21st centuries; 523-539 Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. 2 (2021): Educación, infancias y procesos de inmigración internacional en Brasil entre los siglos XIX y XXI; 523-539 Revista Inter-Ação; v. 46 n. 2 (2021): Educação, infância e processos (i) migratórios internacionais no Brasil entre os séculos XIX a XXI; 523-539 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874764685180928 |