AUDIOVISUAL PRODUCTION WITH WOMEN OF THE AMAZON: RESEARCH AND MEMORY OF EDUCATIONAL TRAJECTORIES IN TERRITORIES OF COUNTRYSIDE, WATERS AND FORESTS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76680 |
Resumo: | This study aims to reflect on the memories of women graduates and students of the Degree in Rural Education: Agricultural Sciences and Biology – LEdoC of the Federal University of Amapá – UNIFAP, Campus Mazagão. The audiovisual production of mini documentaries focuses on the memories of these women's trajectory in the educational and academic, path in different territories of the Amapaense Amazon. The methodology chosen was field research, with a qualitative approach of the descriptive-analytical type, combining methods of action research and oral history of women of the countryside, waters and forests, through the production of (auto)cartographies, writings and mini documentaries, in different territories of the Amapaense Amazon. As a result, this study contributed to understanding peasant women's forms of struggle and resistance, presenting the changes in perception, empowerment and self-recognition experienced in their education at the public university. KEYWORDS: Rural Education; Women of the Amazon; Audiovisual Production; Memory. |
id |
UFG-3_5f30fdbe315882eb59c540bdbbd64eb3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/76680 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
AUDIOVISUAL PRODUCTION WITH WOMEN OF THE AMAZON: RESEARCH AND MEMORY OF EDUCATIONAL TRAJECTORIES IN TERRITORIES OF COUNTRYSIDE, WATERS AND FORESTSPRODUCCIÓN AUDIOVISUAL CON MUJERES DE LA AMAZONÍA: INVESTIGACIÓN Y MEMORIA DE TRAYECTORIAS EDUCATIVAS EN TERRITORIOS DE CAMPO, DAS ÁGUAS Y DAS FLORESTASPRODUÇÃO AUDIOVISUAL COM MULHERES DA AMAZÔNIA: PESQUISA E MEMÓRIA DE TRAJETÓRIAS EDUCACIONAIS EM TERRITÓRIOS DO CAMPO, DAS ÁGUAS E DAS FLORESTASEducação do Campo; Mulheres da Amazônia; Produção Audiovisual; Memória.This study aims to reflect on the memories of women graduates and students of the Degree in Rural Education: Agricultural Sciences and Biology – LEdoC of the Federal University of Amapá – UNIFAP, Campus Mazagão. The audiovisual production of mini documentaries focuses on the memories of these women's trajectory in the educational and academic, path in different territories of the Amapaense Amazon. The methodology chosen was field research, with a qualitative approach of the descriptive-analytical type, combining methods of action research and oral history of women of the countryside, waters and forests, through the production of (auto)cartographies, writings and mini documentaries, in different territories of the Amapaense Amazon. As a result, this study contributed to understanding peasant women's forms of struggle and resistance, presenting the changes in perception, empowerment and self-recognition experienced in their education at the public university. KEYWORDS: Rural Education; Women of the Amazon; Audiovisual Production; Memory.Este estudio tiene como objetivo reflexionar sobre las memorias de mujeres graduadas y estudiantes de la Licenciatura en Educación Rural: Ciencias Agrícolas y Biología - LEdoC de la Universidad Federal de Amapá – UNIFAP, Campus Mazagão. La producción audiovisual de mini documentales se centra en las memorias de la trayectoria de estas mujeres en el camino educativo y académico, en diferentes territorios de la Amazonía Amapaense. La metodología elegida fue la investigación de campo, con abordaje cualitativo de tipo descriptivo-analítico, combinando métodos de investigación acción e historia oral de Mujeres do Campo, das Águas y das Florestas, a través de la producción de (auto)cartografías, escritos y mini documentales, en diferentes territorios de la Amazonía Amapaense. Como resultado, este estudio contribuyó a comprender las formas de lucha y resistencia de las mujeres campesinas, presentando los cambios de percepción, empoderamiento y autorreconocimiento experimentados en su formación en la universidad pública. PALABRAS CLAVE: Educación Rural; Mujeres de la Amazonia; Producción Audiovisual; Memoria.Este estudo objetiva refletir acerca das memórias de mulheres egressas e estudantes da Licenciatura em Educação do Campo: Ciências Agrárias e Biologia – LEdoC da Universidade Federal do Amapá – UNIFAP, Campus Mazagão. A produção audiovisual de minidocumentários tem como foco as memórias da trajetória dessas mulheres no percurso educacional e acadêmico, em diferentes territórios da Amazônia Amapaense. A metodologia escolhida foi a pesquisa de campo, com abordagem qualitativa do tipo descritivo-analítica, combinando métodos da pesquisa-ação e história oral de Mulheres do Campo, das Águas e das Florestas, por meio da produção de (auto)cartografias, escrevivências e minidocumentários, em diferentes territórios da Amazônia Amapaense. Como resultado, este estudo contribuiu para compreender formas de luta e resistência de mulheres camponesas, apresentando as mudanças de percepção, empoderamento e autorreconhecimento vivenciados em sua formação na universidade pública. PALAVRAS-CHAVE: Educação do Campo; Mulheres da Amazônia; Produção Audiovisual; Memória.Faculdade de Educação (UFG)2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7668010.5216/ia.v48i3.76680Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 3 (2023): Media, Technology and History: Research, Memory and Teaching; 811-829Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 3 (2023): Medios de Comunicación, Tecnología e Historia: Investigación, Memoria y Enseñanza; 811-829Revista Inter-Ação; v. 48 n. 3 (2023): Mídias, Tecnologia e História: Pesquisa, Memória e Ensino; 811-8291981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76680/40687Copyright (c) 2023 Debora Mate Mendes, Eliane Aparecida Cabral da Silva, Marlo dos Reis, Suany Rodrigues da Cunhainfo:eu-repo/semantics/openAccessMendes, Debora MateSilva, Eliane Aparecida Cabral daReis, Marlo dosCunha, Suany Rodrigues da2023-12-30T19:28:15Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/76680Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:16.463967Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
AUDIOVISUAL PRODUCTION WITH WOMEN OF THE AMAZON: RESEARCH AND MEMORY OF EDUCATIONAL TRAJECTORIES IN TERRITORIES OF COUNTRYSIDE, WATERS AND FORESTS PRODUCCIÓN AUDIOVISUAL CON MUJERES DE LA AMAZONÍA: INVESTIGACIÓN Y MEMORIA DE TRAYECTORIAS EDUCATIVAS EN TERRITORIOS DE CAMPO, DAS ÁGUAS Y DAS FLORESTAS PRODUÇÃO AUDIOVISUAL COM MULHERES DA AMAZÔNIA: PESQUISA E MEMÓRIA DE TRAJETÓRIAS EDUCACIONAIS EM TERRITÓRIOS DO CAMPO, DAS ÁGUAS E DAS FLORESTAS |
title |
AUDIOVISUAL PRODUCTION WITH WOMEN OF THE AMAZON: RESEARCH AND MEMORY OF EDUCATIONAL TRAJECTORIES IN TERRITORIES OF COUNTRYSIDE, WATERS AND FORESTS |
spellingShingle |
AUDIOVISUAL PRODUCTION WITH WOMEN OF THE AMAZON: RESEARCH AND MEMORY OF EDUCATIONAL TRAJECTORIES IN TERRITORIES OF COUNTRYSIDE, WATERS AND FORESTS Mendes, Debora Mate Educação do Campo; Mulheres da Amazônia; Produção Audiovisual; Memória. |
title_short |
AUDIOVISUAL PRODUCTION WITH WOMEN OF THE AMAZON: RESEARCH AND MEMORY OF EDUCATIONAL TRAJECTORIES IN TERRITORIES OF COUNTRYSIDE, WATERS AND FORESTS |
title_full |
AUDIOVISUAL PRODUCTION WITH WOMEN OF THE AMAZON: RESEARCH AND MEMORY OF EDUCATIONAL TRAJECTORIES IN TERRITORIES OF COUNTRYSIDE, WATERS AND FORESTS |
title_fullStr |
AUDIOVISUAL PRODUCTION WITH WOMEN OF THE AMAZON: RESEARCH AND MEMORY OF EDUCATIONAL TRAJECTORIES IN TERRITORIES OF COUNTRYSIDE, WATERS AND FORESTS |
title_full_unstemmed |
AUDIOVISUAL PRODUCTION WITH WOMEN OF THE AMAZON: RESEARCH AND MEMORY OF EDUCATIONAL TRAJECTORIES IN TERRITORIES OF COUNTRYSIDE, WATERS AND FORESTS |
title_sort |
AUDIOVISUAL PRODUCTION WITH WOMEN OF THE AMAZON: RESEARCH AND MEMORY OF EDUCATIONAL TRAJECTORIES IN TERRITORIES OF COUNTRYSIDE, WATERS AND FORESTS |
author |
Mendes, Debora Mate |
author_facet |
Mendes, Debora Mate Silva, Eliane Aparecida Cabral da Reis, Marlo dos Cunha, Suany Rodrigues da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Eliane Aparecida Cabral da Reis, Marlo dos Cunha, Suany Rodrigues da |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendes, Debora Mate Silva, Eliane Aparecida Cabral da Reis, Marlo dos Cunha, Suany Rodrigues da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação do Campo; Mulheres da Amazônia; Produção Audiovisual; Memória. |
topic |
Educação do Campo; Mulheres da Amazônia; Produção Audiovisual; Memória. |
description |
This study aims to reflect on the memories of women graduates and students of the Degree in Rural Education: Agricultural Sciences and Biology – LEdoC of the Federal University of Amapá – UNIFAP, Campus Mazagão. The audiovisual production of mini documentaries focuses on the memories of these women's trajectory in the educational and academic, path in different territories of the Amapaense Amazon. The methodology chosen was field research, with a qualitative approach of the descriptive-analytical type, combining methods of action research and oral history of women of the countryside, waters and forests, through the production of (auto)cartographies, writings and mini documentaries, in different territories of the Amapaense Amazon. As a result, this study contributed to understanding peasant women's forms of struggle and resistance, presenting the changes in perception, empowerment and self-recognition experienced in their education at the public university. KEYWORDS: Rural Education; Women of the Amazon; Audiovisual Production; Memory. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76680 10.5216/ia.v48i3.76680 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76680 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v48i3.76680 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76680/40687 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 3 (2023): Media, Technology and History: Research, Memory and Teaching; 811-829 Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 3 (2023): Medios de Comunicación, Tecnología e Historia: Investigación, Memoria y Enseñanza; 811-829 Revista Inter-Ação; v. 48 n. 3 (2023): Mídias, Tecnologia e História: Pesquisa, Memória e Ensino; 811-829 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874765877411840 |